Nordost/QRT Qv2 AC line harmonizer

oyvind

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2003
Innlegg
161
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Noen som har erfaringer med dette produktet?

http://www.nordost.com/98/qv2-ac-line-harmonizer

Kan ikke helt klare å forstå hvordan dette skal gjøre noe bedre. Det forstod jeg heller ikke med QRT qx2, men av en eller annen grunn synes jeg det fungerte hos meg. Får kanskje teste denne også?
 
C

Cappuccino

Gjest
Ja. Det virker!
Kjøpte først en håndfull, men har spedd på med noen flere så nå er jeg oppe i 8 stk. Jo flere jo bedre!
 

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Innlegg
215
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Er det lov til å spørre om noen vet hva som er inni disse dippeduttene? Dvs. jeg vet at det er mye quantum, ting og tang. Men utover det?
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.332
Torget vurderinger
49
TomTom skrev:
Er det lov til å spørre om noen vet hva som er inni disse dippeduttene? Dvs. jeg vet at det er mye quantum, ting og tang. Men utover det?
Det skulle jeg også visst .
Har prøvd Qrt Q base 4 og Qrt Qx2 med Nordost strømkabler uten at jeg kunne høre noen forbedring i lyden . Kanskje fordi jeg ikke benyttet av/på knappen montert på Qx2 boksen , men heller koblet allt vekk mellom lytteøktene . Og bare så det er sagt , etter å ha lest masse skryt om disse Qrt greiene til Nordost , hadde jeg virkelig lyst til å høre forbedringer .
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
TomTom skrev:
Er det lov til å spørre om noen vet hva som er inni disse dippeduttene? Dvs. jeg vet at det er mye quantum, ting og tang. Men utover det?
Kjøp en og sprett den opp?

For egen regning er ikke beskrivelsen til Nordost særlig tillitsvekkende, og det er egentlig godt nok for meg.

mvh
KJ
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.523
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
TomTom skrev:
Er det lov til å spørre om noen vet hva som er inni disse dippeduttene? Dvs. jeg vet at det er mye quantum, ting og tang. Men utover det?
Ingen susning, men Nordosts beskrivelse holder i massevis for meg:
The Qv2 works directly on the AC line, introducing a carefully calculated range of pulsed frequencies, clocked from the original 50 or 60Hz waveform.
Tilfører harmonisk støy på strømtilførselen, er hva de gjør. Men det får de ikke lov til å gjøre her.
 
C

Cappuccino

Gjest
Asbjørn skrev:
TomTom skrev:
Er det lov til å spørre om noen vet hva som er inni disse dippeduttene? Dvs. jeg vet at det er mye quantum, ting og tang. Men utover det?
Ingen susning, men Nordosts beskrivelse holder i massevis for meg:
The Qv2 works directly on the AC line, introducing a carefully calculated range of pulsed frequencies, clocked from the original 50 or 60Hz waveform.
Tilfører harmonisk støy på strømtilførselen, er hva de gjør. Men det får de ikke lov til å gjøre her.
Anbefaler å HØRE hva de gjør i stedet for å trekke konklusjoner utelukkende på teoretisk grunnlag!
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.145
Antall liker
777
Sted
Oslo
Torget vurderinger
123
kjøpt mine fra kemp elektroniks..litt billigere
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.523
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Cappuccino skrev:
Anbefaler å HØRE hva de gjør i stedet for å trekke konklusjoner utelukkende på teoretisk grunnlag!
For all del. For meg er det likevel uinteressant med en dings som ifølge produsenten tilfører forvrengning. Det kan godt være vellydende og ørevennlig forvrengning, men det er likevel sånn ca 180 grader vekk fra hva jeg prøver å gjøre. Hvis artisten mente det skulle være vreng, så ville han/hun lagt på det i mixen.

Nå kan det hende at denne bare prøver å toppe opp energitilførselen i strømforsyningene ved å gjøre hver sinus litt "bredskuldret", men det blir det motsatte av hva andre betaler i dyre dommer for å gjøre med bokser som regenererer en renest mulig sinus, f eks PS Audio Power Plant og lignende. Eller skilletrafoer og nettfiltre. Når det finnes forskjellige dyre dingser som gjør motsatte ting, f eks fjerner harmonisk forvrengning på nettet og tilfører harmonisk forvrengning på nettet, mistenker jeg at 1) det blir kanskje bare annerledes heller enn veldig mye bedre, og 2) kanskje dette ikke har så mye å si at det er verdt å betale penger for i det hele tatt. Omtrent som med høyttalerkabler, hvor det er plent umulig å få noe konsensus fra de forskjellige produsentene om hvilke elektriske egenskaper som skal være høye og lave.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.855
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Asbjørn skrev:
Nå kan det hende at denne bare prøver å toppe opp energitilførselen i strømforsyningene ved å gjøre hver sinus litt "bredskuldret", men det blir det motsatte av hva andre betaler i dyre dommer for å gjøre med bokser som regenererer en renest mulig sinus, f eks PS Audio Power Plant og lignende.
Hei, uten referanse til produktet i denne tråden.....jeg trodde "Multiwave oppgraderingen" på Powerplant var nettopp å legge inn noe harmonisk på outputen for å få flere "oppladningstopper" i løpet av et periode....

Mvh
OMF
 
M

musicus

Gjest
Noen fler som har egen erfaring med denne? fikk hjem en igår for å teste noen dager, første inntrykkene har jeg gjort meg, forandring hører jeg, men er ikke helt overbevist om at den ubetinget forbedrer 8)

mvh
 

Nusse

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
397
Antall liker
174
Har et par Qv2. Har satt de rett i stikkontaktene i veggen. Jeg føler at de gir noe mer luft i lydbildet. Merker forøvrig ingen negative følger av Qv2. Vær også oppmerksom på at de som så mye annet må spilles inn en 14 dagers tid.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.451
Antall liker
84.125
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Hva ligger prisen på pr stk?
 

hugo25

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2010
Innlegg
144
Antall liker
13
Torget vurderinger
3
helt konge til prisen. med nordost strømkabler ble det svartere enn natten.
og mye mere detaljer kom frem.anbefales, og til nusse, kjøp qrt q base4.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Har prøvd Q4 boksen.
Den gjør lydbildet roligere, sortere og dypere på digital og pre.(iallefall hos meg)
Synes ikke den fungerer på amper; det låter tammere.
Nei, jeg kjøpte den ikke da Kemp sine plugger ga samme effekt...
Kjenner ikke Nordost sine plugger.
 

hugo25

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.08.2010
Innlegg
144
Antall liker
13
Torget vurderinger
3
spørs hvilken amp.hadde mark levinson en gang,det ble fiasko med strømrens.
tror den hadde noe strømrens innebygd.er enig i at på somme produkt funker det ikke.
kan bli for mye demping.må bare prøve seg frem.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.451
Antall liker
84.125
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Nusse skrev:
Prisen på Qv2 er kr. 2500 pr stk.
Ikke verre, får stikke innom OHC ved første anledning. Får håpe de har disse inne
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Skal ikke bransjeaktører "flagges" med hva-hvem-hvor ?

/jan
 

ENVY

Fersking
Ble medlem
10.02.2013
Innlegg
3
Antall liker
0
jeg har hatt disse i huset nå noen dager å love deg for en oppradering det ble se hva jeg har
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Qv2 har noe for seg. Som noen har nevnt burde en ha 2. Fått 1 i hus så langt. Fikk mer luft rundt alle instrumenter. Dypere lydbilde, rett og slett mer følelse av rom. Vet at jeg skal kjøpe 1 til. Tok min med til 1 kjenning som også har 1. Merket med en gang stor forbedring med 2. Bilde på pc-en og TV fikk mye mer smell i fargene. Ser liksom dypere inn i bildet. Bedre sortnivå.
Var skeptisk, men veldig glad jeg tok sjansen og kjøpe.
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.505
Antall liker
15.355
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
I dag skal jeg teste en Qv2:)

OU812
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Hva er forskjellen på Qv1 og Qv2?

Mvh
Roysen
 

registrert

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.05.2011
Innlegg
64
Antall liker
12
Nordost har ingen Qv1 i sitt sortiment, og har vel alderig hatt det heller. Jeg har forstått det slik at Qv1 har fungert som et internt arbeidsnavn for Qk1, men er forkastet fordi Qk1 ikke er en halv Qv2. Nå kan det være noe misvisende med Qv2 også, siden Qv2 vel ikke er to stk av noe, men noe skal jo barna hete.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
Jeg har 2 stk fra Kemp Electronics med justeringsknapp og lang ledning med antenne i enden . Lydkvaliteten løfter seg med minimum 30 prosent når disse 2 dingsene står i Nettfilteret .
 

Roysen

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2014
Innlegg
2.496
Antall liker
506
Torget vurderinger
0
Beklager det var en skrivefeil i mitt forrige innlegg. Spørsmålet skulle være hva er forskjellen på QK1 og en QV2?

Mvh
Roysen
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Beklager det var en skrivefeil i mitt forrige innlegg. Spørsmålet skulle være hva er forskjellen på QK1 og en QV2?

Mvh
Roysen
Godt spørsmål Roysen. Har selv prøvd å finne noen svar. Ikke fått eller funnet noe god forklaring på forskjelkene. Så har noen en god forklaring så kom gjerne med den. Er uansett svært fornøyd med mine Qv2.
 

registrert

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.05.2011
Innlegg
64
Antall liker
12
Jeg har ingen dyptgående teknisk forklaring på forskjellen mellom Qv2 og Qk1, men jeg har en overordnet forklaring. Qv2 er en aktiv enhet som modulerer spenningskurven, og skal etter sigende ha effekt på lavere/midlere signalfrekvenser. Qk1 er en passiv, ”lastresonerende spole” (hva nå det er, kanskje Asbjørn kan utrede) som etter sigende skal ha effekt på midlere/høyere signalfrekvenser. Rasjonale for å tilby funksjonene i to enheter i stedet for én, er nok å få solgt flere padder.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.523
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er ikke så mye å utrede. De første ordene i produktbeskrivelsen sier det som er å si:
The QKOIL QK1 is a load resonating coil (LRC) [...]
Nordost Corporation | Qx Power Purifiers Info

Altså en spole, kondensator og motstand, som i ethvert annet strømfilter av helt alminnelig type. Normalt har et nettfilter noen kondensatorer (C) mellom fase-fase og fase-jord, en spole (L) i serie med strømmen mellom tilkoblingspunktene for kondensatorene, og kanskje en motstand (R) mellom fasene. De fleste enkle nettfiltre har kretsdiagrammet trykket utenpå, for eksempel denne til $9,50 på EBay:

2-25.jpg


Det som er inni Qk1 er formodentlig noe tilsvarende. Et strømfilter av enkleste slag, noe som faktisk fungerer ganske bra. Det spesielle med Qk1 er at Nordost vil ha oss til å tro at den er nærmest magisk fordi den er "furnished with Nordost’s patented Micro Mono-Filament technology" innvendig. Det skal visstnok forhindre "time delay and distortion of the transmitted signal". Newsflash: Et strømfilter skal stoppe overharmonisk støy, ikke slippe den gjennom uhindret.

Så: Et strømfilter av den typen som koster en snau hundrelapp, oppdresset i karbonfiber og mumbo-jumbo. Et røverkjøp til bare kr 1995,- :rolleyes:
 

Mangenot

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.11.2012
Innlegg
72
Antall liker
37
Sted
Stockholm
Det er ikke så mye å utrede. De første ordene i produktbeskrivelsen sier det som er å si:
The QKOIL QK1 is a load resonating coil (LRC) [...]
Nordost Corporation | Qx Power Purifiers Info

Altså en spole, kondensator og motstand, som i ethvert annet strømfilter av helt alminnelig type. Normalt har et nettfilter noen kondensatorer (C) mellom fase-fase og fase-jord, en spole (L) i serie med strømmen mellom tilkoblingspunktene for kondensatorene, og kanskje en motstand (R) mellom fasene. De fleste enkle nettfiltre har kretsdiagrammet trykket utenpå, for eksempel denne til $9,50 på EBay:

Vis vedlegget 264269

Det som er inni Qk1 er formodentlig noe tilsvarende. Et strømfilter av enkleste slag, noe som faktisk fungerer ganske bra. Det spesielle med Qk1 er at Nordost vil ha oss til å tro at den er nærmest magisk fordi den er "furnished with Nordost’s patented Micro Mono-Filament technology" innvendig. Det skal visstnok forhindre "time delay and distortion of the transmitted signal". Newsflash: Et strømfilter skal stoppe overharmonisk støy, ikke slippe den gjennom uhindret.

Så: Et strømfilter av den typen som koster en snau hundrelapp, oppdresset i karbonfiber og mumbo-jumbo. Et røverkjøp til bare kr 1995,- :rolleyes:

Den fungerer sikkert fint den. Jeg bruker selv strømfilter fra Claes Ohlsson, men har ikke behov for å påpeke att det finnes billigere alternativ. Gang på gang på gang på gang.....
Det er som å lese vintips fra IOGT.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.451
Antall liker
84.125
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Jeg kjøpte en slik en brukt på Torget for en tid tilbake. Plugget den inn i strømpadda og siden har den stått der. Merket ikke noen forskjell på lyden i anlegget, men kanskje den funker. Den lyser veldig vakkert blått og det holder til den prisen jeg betalte.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.523
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Den fungerer sikkert fint den. Jeg bruker selv strømfilter fra Claes Ohlsson, men har ikke behov for å påpeke att det finnes billigere alternativ. Gang på gang på gang på gang.....
Det er som å lese vintips fra IOGT.
Som jeg har sagt flere ganger før til andre: Legg meg til på ignore-listen hvis du synes det blir for ille, så slipper du å irritere deg over hva jeg skriver. Fint lite sjans for at jeg holder opp med å skrive hva jeg mener om overpriset dill. :)

Edit: Hvis du likevel skulle komme til å lese det jeg skriver, vil du også se at jeg sjelden eller aldri kritiserer prisen på kvalitetshøyttalere. Noen steder i anlegget blir det dyrt og digert hvis man skal gjøre ting riktig. Da er det kanskje litt dumt om man i stedet har sølt bort hifi-budsjettet sitt på tulleting. Det er likevel dine penger, og du gjør selvsagt som du vil med dem. Kjøp gjerne kabler for hver eneste krone, om det er det du vil. Men ikke klag til meg om det ikke kommer en lyd ut av det "anlegget".
 
Sist redigert:

Mangenot

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.11.2012
Innlegg
72
Antall liker
37
Sted
Stockholm
Asbjørn, jeg tror ikke et øyeblikk på at noen hær på forumet bruker opp sitt budsjett på "tulleting" i steden for riktige høyttalere eller "dyr" elektronikk. Att noen investerer i produkter fra Nordost med elektronikk fra Siba er en myte.:)
Jeg tror ikke et øyeblikk att noen har misset din innstilling til kabler eller noen "tweaks" som går under kategorien " tulleting".
Det er bare så veldig forutsigbart.
 
Sist redigert:

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.120
Antall liker
2.616
Torget vurderinger
16
Jeg tror ikke et øyeblikk att noen har misset din innstilling til kabler eller noen "tweaks" som går under kategorien " tulleting".
Det er bare så veldig forutsigbart.
Forutsigbart er bra, spesielt når det også er sant.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.523
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Att noen investerer i produkter fra Nordost med elektronikk fra Siba er en myte.:)
Forutsigbart eller ikke, du trykker ihvertfall på en annen av knappene mine med den setningen der. Det er tull å innbille seg at noe med hifi er en "investering". En investering er når du kjøper noe som skal gi deg mer penger i fremtiden. Hifi er bare en investering hvis du har tenkt å leie det ut mot betaling. Å kjøpe hifi-duppeditter er forbruk. Som mye annet forbruk kan det gi glede og livskvalitet, men forbruk er det åkkesom. Å kalle det en "investering" er bare en måte å rettferdiggjøre avsindige priser på. Å kjøpe noe fra et firma som Nordost og beskrive det som en "investering" er latterlig.
 

Mangenot

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.11.2012
Innlegg
72
Antall liker
37
Sted
Stockholm
Investering i konsumsjon gir deg veldig sjelden større avkasting av kapital, om du ikke har kjøpt produktet till lavere pris enn du selger det vider for. Forhåpentligvis gir det deg andre gleder.
Jeg blir bare ikke like opprørt hver gang fy-merket Nordost dukker opp i HFS.
Min strømrenser fra Claes O koster godt under halvparten av Nordost, men så er den godt skjult bak gardinene. Om noen bruker mere penger på merke og utseende og kanskje till og med funksjon, så visst. Jeg har bare ikke så stort behov av å bruke enkle hersketeknikker fo å bevise att folk som investerer i Nordost har feil, eller å latterliggjøre produktet og de som kjøper dem.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.523
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg tror du skal la være å spekulere i mine behov og eventuelle grad av opprørthet. I dette tilfellet svarte jeg på et direkte spørsmål, så i den grad jeg blir opprørt, er det av denne typen etterslengere. Jeg forstår ikke helt hvorfor enkelte har så stort behov for å spekulere om min motivasjon for å skrive det jeg skriver. Riktignok er det veldig forutsigbart, ettersom en eller annen slenger inn noe sånt ca annenhver gang jeg skriver noe om den type dingser, men jeg tar bare den typen personangrep som et sikkert tegn på at vedkommende ikke har noe saklig å fare med. Det er helt bortkastet tid å skrive noe slikt. Det hadde vært mye bedre om vi holdt oss til å diskutere sak (dingsene) heller enn hverandre.
 
Sist redigert:
Topp Bunn