Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.912
    Dette med rentene var vi jo klar over att kom til å komme, renten er faktisk lav. Men ikke i forhold til det den var for en tid tilbake.
    Jeg har sittet og betalt rente på 14% for mange år siden.
    De som klager idag er stort sett de som ble advart om att den kom til å stige.
    Åpenbart ikke. Man kunne ta fastrente i 10 år på under 2% men knapt noen gjorde det. Det er uansett ingen som tror på at dere betalte netto 14% rente på boliglånet etter skatt men de som nesten opplevde krigen er jo glade for å late som så var tilfelle. Dessuten var gjeld som multippel av inntekt mye lavere.

Norgespris på strøm er første gang i historien at nordmenn velger fast pris på noe som svinger.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.457
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette var under siste halvdel av 80-tallet... jeg hadde også 14% på 2.pri boliglån...Husbanken var opp mot 8 en peiode.. Jeg hadde også en liten rest på et billån, hvor jeg betalte 18%..... Forresten... om noen på 60 og 70-tallet hade foreslått 25% rente som det er på mange av dagens forbrukslån hadde det blitt stortingsak av det..

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.757
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg mener bestemt at jeg hadde 13% innskuddsrente på "gullboka" jeg fikk fra postbanken når jeg begynte på skolen - Altså ca 1983-84

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.327
    Sted
    Market Snodsbury
    Jeg mener bestemt at jeg hadde 13% innskuddsrente på "gullboka" jeg fikk fra postbanken når jeg begynte på skolen - Altså ca 1983-84
    Dette var vel glade dagar med ei vanvittig inflasjon også (i tillegg til iallfall eit par runder med politisk styrt devaluering, om eg hugsar rett?)

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.457
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vi snakker i dag om vanvittige priser på byggematerialer.... huset mitt (vårt) var ferdig våren -80, og kosta da nokså nøyaktig 300.000 flatt, for en enetasjes bolg på 100 kvm uten kjeller.. Det ble påbegynt høsten -79, og da var det prisstopp, og kontrakten sa at prisen ikke kunne justeres etter at huset var påbegynt...
    2-3 år etter var prisen opp ca 50%, og eskalerte raskt derfra... så en viss inflasjon - uten tvil..... tilsvarende pris idag er nok 4 mill ++........

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.713
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Vi snakker i dag om vanvittige priser på byggematerialer.... huset mitt (vårt) var ferdig våren -80, og kosta da nokså nøyaktig 300.000 flatt, for en enetasjes bolg på 100 kvm uten kjeller.. Det ble påbegynt høsten -79, og da var det prisstopp, og kontrakten sa at prisen ikke kunne justeres etter at huset var påbegynt...
    2-3 år etter var prisen opp ca 50%, og eskalerte raskt derfra... så en viss inflasjon - uten tvil..... tilsvarende pris idag er nok 4 mill ++........
    Du må antakeligvis legge på en til to mill på det anslaget…

Johan-Kr

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.327
    Sted
    Market Snodsbury
    Du må antakeligvis legge på en til to mill på det anslaget…
    Dette har eg ikkje tenkt mykje på dei siste åra, men eg har høyrt mange snakka om byggekost på 8 mill for eit “hus, standardmodell”. Så kjem vel tomt, grunnarbeid og (andre) tilval på toppen.

Ein del av prisauken er kanskje auka tekniske krav?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    14.457
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tekniske krav er selvsagt en del av årsaken, men jeg har nå fiklet med hobbysnekring i årevis... ikke mange år siden en meter 2x4 kosta 20kr pluss..
    Nå er det godt over 40.... Under pandemien var det mange slags forklaringer på en vanvittig prisoppgang, som permitteringer, fraktproblemer, osv..
    Prisene gikk nok ikke ned når alle de pproblemene var borte... :cool:

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.370
    Torget vurderinger
    1
    Dette var vel glade dagar med ei vanvittig inflasjon også (i tillegg til iallfall eit par runder med politisk styrt devaluering, om eg hugsar rett?)
    Det er ikke det at det ikke var "styring" som førte til devalueringene, men det var kanskje ikke akkurat iver og lyst i devalueringene, mer et spørsmål om "ingen vei utenom" når man først står i uføret.

Mvh
    KJ

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn