Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dan Dare

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Antall liker
    558
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Norgespris skal vel justeres hvert år - da blir det interessant å se hva norgesprisen blir i 2026/2027 osv. 60 øre/70 øre, hvem vet?

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    20.499
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hva etablering av datasentere og nedbygging av natur har med kraftmarkedet å gjøre er ikke for meg opplagt.
    Ikke direkte, men som du kom inn på videre i innlegget - det påvirker arealer, som enten kan ligge urørt eller benyttes til annen næring, og utgjør etterhvert en stor andel av strømforbruket. Og etter min mening så får vi svært lite verdiskapning og inntekter igjen.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.305
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje jeg var litt uklar, jeg mente ikke forskjell på støtte vs. NP, det vil selvfølgelig svare seg å bytte til NP hvis man ser på hvordan prisene har vært og hvordan de sannsynligvis blir, jeg svarte bare på mml sitt annslag om at prisen vil gå opp for de som fortsetter med støtte, det vil det ikke gjøre da innslaget er det det er og det faktum at prisene siste året har stort sett vært rundt innslaget.
    Rent bortsett fra at de har justert innslagspunktet ved hvert budsjett, kommer sikkert til å øke med noen øre i år også...

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.117
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    for de som lurer på Statnetts landbaserte kraftoverføring (altså uten alle sjøkabler)
    IMG_0051.jpeg

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.806
    Tenker ofte at det er typisk Norsk å ha slike kart egnet for strategisk krigføring publisert for offentligheten. GRU har nok late dager ;)

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    10.227
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    23
    Alt vi har av infrastruktur har vært (og sannsynligvis fortsatt er) åpent tilgjengelig. De fleste politikere og beslutningstagere levde i en villfarelse om at alle var snille og ingen vil andre noe vondt. Og dette skulle vare til evig tid.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.295
    Sted
    Market Snodsbury
    Tenker ofte at det er typisk Norsk å ha slike kart egnet for strategisk krigføring publisert for offentligheten. GRU har nok late dager ;)
    Prinsipielt har du rett; vi har tradisjon for å publisera offentleg det som i andre land ville vore rekna som militære hemmelegheiter.

Det var noko som overraska meg då eg loffa rundt i Levanten for tjue år sidan: Folk flest kunne ikkje lesa kart. Dei lærte ikkje å lesa kart på skulen og du fekk knapt kjøpt ordentlege kart. Det vart rekna meir eller mindre som, om ikkje cosmic top secret, så iallfall ikkje slik ein klistra opp overalt. Det var kanskje like mykje eit uttrykk for elendig skuleverk, når eg tenkjer meg om.

Vi reknar vel framleis orientering i terrenget med kart og kompass som ein del av danninga.

Men akkurat dette kartet var vel meir eit blokkdiagram over prisområdene, og overføringskapasitet mellom dei og ikkje så mykje eit kart over kvar spetsnaz finn lysbrytaren for heile Austlandet.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.117
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Men det finnes offentlig tilgjengelig mye mer detaljerte kart, sjekk gjerne ut NVEs hjemmesider dersom man har interesse for slikt

fant forresten en fullverdig digital modell av et ganske nytt kraftverk på en russisk server så de har nok kontroll, og kanskje mer en alke de myndighetene i Norge som burde ha…

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.376
    Torget vurderinger
    1
    Poenget mitt er jo att man slipper å tenke på når det er billig strøm. Ja slik det er nå er det mye tenking.
    Pussig. Det er jo mange i tråden her som mener at alle kun bruker akkurat den strømmen de trenger og at prisen ikke gir noen insentiver til å redusere eller planlegge strømforbruket siden det rett og slett ikke er noe å gå på. :rolleyes:

Jeg er selvfølgelig helt enig i at strømforbruket har en viss priselastisitet som vil medføre merforbruk når man har sikret seg fastprisavtale. Blir spennende å se hvilke effekter dette egentlig får og om man vi se større volatilitet i strømprisen for de som står utenfor Norgespris.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.806
    Slik jeg ser dette er problemet regulert i nettleien. Samt den variable prisen er vel i liten grad drevet av det norske markedet?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.806
    Interessant innlegg om strømprisene....

Når jeg derimot ser kun på prisene i nabolandene, får jeg en forklaringsgrad på hele 80 prosent.
    Det viser at strømprisen i Norge i realiteten er en europeisk pris.
    Er vel samme den gjengse norske forbruker har konkludert med og fått bekreftet gjennom faktum at statens stilte med støtteordninger.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.524
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Da er norgespris bestilt både på hus og hytte.
    Sparer jo ca 4000,- i året.
    Om det er riktig av styresmaktene å gjøre det på denne måten er en annen sak.
    Burde hvert maxpris på 40 øre + moms.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.117
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Interessant innlegg om strømprisene....

Robert Næss er en jeg leser med stor interesse..
    1. fordi han er en bilgutt
    2. han er data/fakta basert som medfører
    3. han utdebatterer glatt all synsing (slik som artikkelen viser, og som debatten i nrk med sjefsdamen i elbilforeningen)
    som igjen medfører at han smiler overbærende når motdebattanten begynner med personangrep og hersketeknikker
    og han viser tydelig at han, uten å gjøre det, kunne fortsatt debatten med fakta der motdebattanten ville sunket uten et flagg til topps

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.911
    Norge har hatt europeisk kraftpris i flere tiår - i snitt litt lavere siden Norge normalt er en eksportør. Det er velkjent for enhver som driver med elkraft. At Robert Næss ikke har visst det før han regner og analyserer og styrer må han nesten svare for selv.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.117
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Norge har hatt europeisk kraftpris i flere tiår - i snitt litt lavere siden Norge normalt er en eksportør. Det er velkjent for enhver som driver med elkraft. At Robert Næss ikke har visst det før han regner og analyserer og styrer må han nesten svare for selv.
    Ta den med Robert Næss. Og still gjerne opp til debatt mot ham med dine data som viser noe annet.
    Jeg er ganske så sikker på at han står fjellstøtt på sine analyser
    Kommentarene til artikkelen viser da også hummer og kanari diskusjonen.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.295
    Sted
    Market Snodsbury
    Sidan Næss fortel om ei fortid i Bergen Lysverker (BKK?), er det vel sannsynleg at denne rekninga først og fremst er retorisk.

Eg oppfatta innlegget hans først og fremst som eit argument mot dei som er bekymra for at vi kjem til å få eit hovudlaust straumforbruk fordi «prissignalet» vert svekt med Noregspris.

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    4.117
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Strømpriser kommer nok til å holde seg godt i diskusjonene rundt middagsbordet hos hvermannsen

Og som man ser, antagelig ikke bare i nord, men på ethvert sted med noe som lukter av kraftoverskudd
    Og akkurat denne type strømforbruk er nok, hos hvermannsen, å oppfatte som subsidier til de rike. Kraftsjefen som fronter dette, og hans stab av direktører, Røkke, OpenAI, Microsoft osv, det er ikke akkurat, og dere får unnskylde uttrykket fra nord, «fattigfinna», så hvermannsen vil nok stå på sitt mht oppfattelse av subsidiering

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.911
    Ta den med Robert Næss. Og still gjerne opp til debatt mot ham med dine data som viser noe annet.
    Jeg er ganske så sikker på at han står fjellstøtt på sine analyser
    Kommentarene til artikkelen viser da også hummer og kanari diskusjonen.
    Han tar ikke feil men det er ikke noe nytt. Norge har om man ser stort på det hatt ca samme strømpris som Europa. Jeg postet en graf for lenge siden i den tråden som viste at Norge hadde tyske priser lenge lenge før det kom en kabel ditt. Dette er som sagt ikke noe nytt.

99.9% av Norges befolkning tror vi fikk tyske priser da det kom kabler dit men det er altså feil.

deal with it, dette er ikke noe å diskutere. Næss viser ingen verdens ting nytt.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.175
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Neida, overføringskabler har absolutt INTET med økte priser å gjøre. Si meg, ser ikke de som argumenter som at priser er uavhengig av kabler, aka 'markedet', hvor fullstendig stupide de er?

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.911
    Neida, overføringskabler har absolutt INTET med økte priser å gjøre. Si meg, ser ikke de som argumenter som at priser er uavhengig av kabler, aka 'markedet', hvor fullstendig stupide de er?

Jeg kan forklare deg forskjellen men gidder ikke siden Norges korpsforbund uansett har tatt et standpunkt og vet alt.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.175
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kan forklare deg forskjellen men gidder ikke siden Norges korpsforbund uansett har tatt et standpunkt og vet alt.
    Du er en liten fyr, weld77. Din fagkunnskap på dette området, hvilket forbund tilhører du? Skylapper og bedreviter-forbundet? Med en aldri så liten dæsj av herskerteknikk, når argumenter ikke holder?

Det stadige gnålet ditt om at det var likedan før kablene, det blir ikke mer riktig av å gjentas - hverken 73 eller 1797 ganger.

Har du ikke annet enn hersketeknikk å komme med, så er det vel like greit å holde kjeft.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.911
    Du er en liten fyr, weld77. Din fagkunnskap på dette området, hvilket forbund tilhører du? Skylapper og bedreviter-forbundet? Med en aldri så liten dæsj av herskerteknikk, når argumenter ikke holder?

Det stadige gnålet ditt om at det var likedan før kablene, det blir ikke mer riktig av å gjentas - hverken 73 eller 1797 ganger.

Har du ikke annet enn hersketeknikk å komme med, så er det vel like greit å holde kjeft.
    Du argumenterer ikke, det er forskjellen. Du bare postulerer. Det er ingen som blir noe klokere av å lese deg gjenta det samme hundrevis av ganger.

Man kunne jo legge ned hele NVE og bare spørre deg. Mye enklere, mye billigere.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.666
    Torget vurderinger
    96
    Hvor mye soper staten inn på kraftinntekter nå for tida? 40-50 milliarder i året eller noe sånt?
    Da synes jeg overskriften kanskje er litt misvisende?

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.666
    Torget vurderinger
    96
    Norgespris er selvsagt bestilt. Med opptil 5000 kWh pr. måned på vintern, så sparer jeg vel rundt rundt 5000 kroner i året. Og slipper å styre med ved.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.175
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du argumenterer ikke, det er forskjellen. Du bare postulerer. Det er ingen som blir noe klokere av å lese deg gjenta det samme hundrevis av ganger.

Man kunne jo legge ned hele NVE og bare spørre deg. Mye enklere, mye billigere.
    Hvordan bør man da argumentere, når prisene jo faktisk er markedsstyrt. Ikke av produksjonspris, men de facto blir styrt av utenlandske priser. Priser vi importerer, gjennom de nevnte kabler. Og som fra klokken 15 i dag også vil påvirke Midt-Norge i langt større grad enn tidligere.

Og legg av deg de barnslige forsøkene på herskerteknikk. Er ikke argumentene dine gode i utgangspunktet, blir de enda verre av slikt tøv. Du er neppe en snørrvalp i 9. klasse.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.911
    Hvordan bør man da argumentere, når prisene jo faktisk er markedsstyrt. Ikke av produksjonspris, men de facto blir styrt av utenlandske priser. Priser vi importerer, gjennom de nevnte kabler. Og som fra klokken 15 i dag også vil påvirke Midt-Norge i langt større grad enn tidligere.

Og legg av deg de barnslige forsøkene på herskerteknikk. Er ikke argumentene dine gode i utgangspunktet, blir de enda verre av slikt tøv. Du er neppe en snørrvalp i 9. klasse.
    Men du skjønner at Norge også hadde kabler til utlandet den gang du ikke tenkte over elkraft eller strømpriser i det hele? Og at den gang som nå ble verdien av norsk vann satt av utenlandsk energi. Først kull. Så kull og co2 så gass og co2.

Norge kan heller ikke, av et lass av grunner, koble seg fra utlandet.

I motsetning til deg så kan jeg faktisk noe om dette. Det gjør ikke du. Det er i alle fall for meg svært åpenbart så får eventuelle lesere av tråden gjøre opp sin mening. Hva du mener om dette driter i alle fall jeg I siden forklaringskraften er ca null.

det er et under at relevante entiteter i Norge ikke står i kø for å booke deg som foredragsholder siden du kan alt om dette og alle som jobber med det er skikkelig ordentlig teite.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.175
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Men du skjønner at Norge også hadde kabler til utlandet den gang du ikke tenkte over elkraft eller strømpriser i det hele? Og at den gang som nå ble verdien av norsk vann satt av utenlandsk energi. Først kull. Så kull og co2 så gass og co2.

Norge kan heller ikke, av et lass av grunner, koble seg fra utlandet.

I motsetning til deg så kan jeg faktisk noe om dette. Det gjør ikke du. Det er i alle fall for meg svært åpenbart så får eventuelle lesere av tråden gjøre opp sin mening. Hva du mener om dette driter i alle fall jeg I siden forklaringskraften er ca null.

det er et under at relevante entiteter i Norge ikke står i kø for å booke deg som foredragsholder siden du kan alt om dette og alle som jobber med det er skikkelig ordentlig teite.
    Det eneste du kan, det er å argumentere for det bestående. Det er egentlig helt uinteressant, siden det jo er det bestående som må forandres. Norske priser på strøm skal overhodet ikke fastsettes av utenlandske priser. Hva du kan om dette aner jeg ikke, bortsett fra at kunnskapen altså ikke er stor nok i seg selv - men alltid må forsterkes av herskerteknikk. Slike barnslige grep medfører selvsagt at en eventuell kunnskap blir likegyldig.

Minner mest av alt om den før nevnte snørrvalpen i 9. klasse.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.751
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Men nå har det faktisk vært en stor endring i tilbud/etterspørsel i de markedene som vi har kabelforbindelse til - de har blitt mye mer volatile. Og når AS Norge da har høy andel av magasinert kraft - så tror jeg at kablene vil kunne gi (betydelig) høyere strømpris i Norge. Og da er ikke historiske data så veldig relevant - da strømmarkedet har endret seg betydelig de siste årene.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.911
    Det eneste du kan, det er å argumentere for det bestående. Det er egentlig helt uinteressant, siden det jo er det bestående som må forandres. Norske priser på strøm skal overhodet ikke fastsettes av utenlandske priser. Hva du kan om dette aner jeg ikke, bortsett fra at kunnskapen altså ikke er stor nok i seg selv - men alltid må forsterkes av herskerteknikk. Slike barnslige grep medfører selvsagt at en eventuell kunnskap blir likegyldig.
    Nå kan da altså norske husholdninger få en pris som er frakoblet hva utlandet driver med. Det er en ren politisk beslutning som kunne blitt tatt for et par år siden men kom først nå. Hvordan dette skal se ut for Ola og Kari dunk er ren politikk selv om det kommer med et lite lass av problemer og politiske selvmotsigelser å gjøre som nå er gjort.

Om den prisen er 10, 20, 30, 40 eller 70 øre er ren innenriks politikk helt på linje med den opprinnelige strømstøtten. Næringsliv får selvsagt ikke dette, like lite som de får statsstyrt pris på kaffi, byggematerialer eller valutakurs.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.911
    Men nå har det faktisk vært en stor endring i tilbud/etterspørsel i de markedene som vi har kabelforbindelse til - de har blitt mye mer volatile. Og når AS Norge da har høy andel av magasinert kraft - så tror jeg at kablene vil kunne gi (betydelig) høyere strømpris i Norge. Og da er ikke historiske data så veldig relevant - da strømmarkedet har endret seg betydelig de siste årene.
    Vi har vel vært innom dette nok ganger allerede og som alltid så nekter du å forholde deg til endringen i pris av det marginale brenselet - gass. Som er ca dobbelt så dyrt som det var i gamle dager. Det er ikke så veldig mye som har endret seg utover at verdien av elektrisk energi har steget betydelig. Tror du Norge ville hatt samme priser som før bare det ikke var kabler til Tyskland og UK? Dersom ja forklar hvorfor, dersom nei så burde du i det minste slutte å bringe opp dette poenget med ujevne mellomrom.

prisene er også høyere i Sverige og Frankrike som har veldig mye større kraftoverskudd enn hva Norge har. Uten noen nye kabler.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.175
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Nå kan da altså norske husholdninger få en pris som er frakoblet hva utlandet driver med. Det er en ren politisk beslutning som kunne blitt tatt for et par år siden men kom først nå. Hvordan dette skal se ut for Ola og Kari dunk er ren politikk selv om det kommer med et lite lass av problemer og politiske selvmotsigelser å gjøre som nå er gjort.

Om den prisen er 10, 20, 30, 40 eller 70 øre er ren innenriks politikk helt på linje med den opprinnelige strømstøtten. Næringsliv får selvsagt ikke dette, like lite som de får statsstyrt pris på kaffi, byggematerialer eller valutakurs.
    OMF hadde et utmerket svar. Det er mange variabler her, og strømmarkedet i utlandet er totalt forandret etter krigen i Ukraina. Hvilket gjenspeiler seg på priser innenlands, siden disse er knyttet til priser utenlands. Du er god til å forklare hvordan ting fungerer, men evner ikke å forstå at det bestående ikke nødvendigvis er det beste. At priser i Norge ikke skal knyttes til priser utenlands, se det er et POLITISK standpunkt mange har. Nettopp fordi det bestående ikke er til det beste for innbyggere og næringsliv i Norge.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.911
    OMF hadde et utmerket svar. Det er mange variabler her, og strømmarkedet i utlandet er totalt forandret etter krigen i Ukraina. Hvilket gjenspeiler seg på priser innenlands, siden disse er knyttet til priser utenlands. Du er god til å forklare hvordan ting fungerer, men evner ikke å forstå at det bestående ikke nødvendigvis er det beste. At priser i Norge ikke skal knyttes til priser utenlands, se det er et POLITISK standpunkt mange har. Nettopp fordi det bestående ikke er til det beste for innbyggere og næringsliv i Norge.
    Strømmarkedet er ikke totalt forvandlet. Det er som det er og har vært, men den største leverandør av energi til Europa er borte og da skjer det en del både med tilbud og etterspørsel. Ekvilibrium har flyttet seg.

Dette er primært konsekvensen av en rekke politiske vedtak i Norge og i Europa. Eller politisk styring, om du vil. Eller bør grenseløs naivitet som man også kan kalle det, i alle fall sett i ettertid.

ref for øvrig artikkelen til Næss. Problemet er ikke at norske vannkraftprodusenter ikke vil investere. Problemet er at de ikke får lov grunnet et tårn av regler som Stortinget har bestemt.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.175
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Strømmarkedet er ikke totalt forvandlet. Det er som det er og har vært, men den største leverandør av energi til Europa er borte og da skjer det en del både med tilbud og etterspørsel. Ekvilibrium har flyttet seg.

Dette er primært konsekvensen av en rekke politiske vedtak i Norge og i Europa. Eller politisk styring, om du vil. Eller bør grenseløs naivitet som man også kan kalle det, i alle fall sett i ettertid.

ref for øvrig artikkelen til Næss. Problemet er ikke at norske vannkraftprodusenter ikke vil investere. Problemet er at de ikke får lov grunnet et tårn av regler som Stortinget har bestemt.
    Vi er enige om at det skyldes politisk styring, en feilslått som sådan, denne troen på at markedet selv styrer til beste for innbyggere og næringsliv. Det har det aldri noensinne gjort, men likevel er troen på det en slags religion. Det går bra, helt til det absolutt ikke går bra. Og dit kommer det, hver eneste gang. I tillegg har vi det geniale i at bla Tyskland gjorde seg avhengig av russisk gass. Det er noe fabelaktig einsteinsk i det grepet...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn