Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Jeg mener likevel at det er forkastelig at vi skal ha Tyske strømpriser i Norge. De tapte tross allt krigen🙃
    DET er en slem og nær rasistisk måte å se det på! Å påpeket at tyskerne tapte krigen på den måten du gjør der er faktisk MEGET krenkende!

    Nei hvis det ikke er mulig å unngå temaet ( Fritt etter Fawlty Towers: Do not talk about the war! ) WWII så skal det tyske nederlaget omtales på en mye snillere og mer inkluderende måte! Som f.eks. "Tyskland kom på en god andreplass!"
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.163
    Antall liker
    689
    Torget vurderinger
    1
    Sant nok. Men er det ikke nok vind her nede så har vi i alle fall sol. Når vi har herja fra oss på kysten skal vi alltids få båndlagt noen 1000 mål med solcellepaneler og solfangere i en industripark fra Kikut til Romeriksåsene.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Vindmøller:
    De sprer microplast. Microplast er i alle andre sammenhenger sett på som et alvorlig problem!
    De dreper innsekter i tonnevis! Det at det blir stadig mindre insekter ses på som et KJEMPEALVORLIG problem!
    De dreper fredede og utryddingstruede fugler! Det er også et alvorlig miljøproblem!

    Vindmøller til havs:
    Fuglene de dreper faller i sjøen og ender som mat for en eller annen, men det er fortsatt et problem! Men der er ikke noen som ser at det skjer, og det ses vel på som en fordel!

    Vindmøller både til havs og på land:
    De rammes av og til av tekniske problemer som fører til betydelige forurensinger lokalt og det hender at de brenner! Der er det bedre med de som står i sjøen, . det blir ikke skogbrann av disse brannene!

    Men så har vi virkelig rosinen i pølsa:
    Vindmøller behøver et visst minimum av vind for å gi strøm, men hvis det blir veldig mye vind så kan de heller ikke brukes. Da må de "slås av"!

    Genialt!

    Ja jeg liker ikke vindmøller!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.209
    Denne er fin

    Ventet på strømstøtte for gigantregning – har allerede fått uten å vite det – E24


    E24 skrev i helgen om Øvre Grorud Borettslags rekordhøye fjernvarmeregning for desember.

    Fakturaen for varmtvann og oppvarming kom på 1,75 millioner kroner, over en million mer enn desember i 2020.

    Styreleder Jan Wammer uttalte da at han håpet at borettslagsstøtten som regjeringen ennå ikke har lagt på bordet, vil kunne bidra til at de økte felleskostnadene kan settes ned igjen.


    I etterkant av publisering har fjernvarmeleverandør Fortum Oslo Varme tatt kontakt med E24.

    Nå viser det seg at Øvre Grorud Borettslag ikke kan vente seg noen tilbakebetaling av desember-regningen.

    Årsaken til det er at fjernvarmekunder allerede har fått rabatterte regninger.


    ...

    Han forteller at Øvre Grorud Borettslag egentlig skulle betalt 2,36 millioner kroner for fjernvarmen i desember. Det ville i så fall vært 1,75 millioner kroner mer enn desember 2020 – en økning på nesten 300 prosent.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.689
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Vindmøller:
    De sprer microplast. Microplast er i alle andre sammenhenger sett på som et alvorlig problem!
    De dreper innsekter i tonnevis! Det at det blir stadig mindre insekter ses på som et KJEMPEALVORLIG problem!
    De dreper fredede og utryddingstruede fugler! Det er også et alvorlig miljøproblem!

    Vindmøller til havs:
    Fuglene de dreper faller i sjøen og ender som mat for en eller annen, men det er fortsatt et problem! Men der er ikke noen som ser at det skjer, og det ses vel på som en fordel!

    Vindmøller både til havs og på land:
    De rammes av og til av tekniske problemer som fører til betydelige forurensinger lokalt og det hender at de brenner! Der er det bedre med de som står i sjøen, . det blir ikke skogbrann av disse brannene!

    Men så har vi virkelig rosinen i pølsa:
    Vindmøller behøver et visst minimum av vind for å gi strøm, men hvis det blir veldig mye vind så kan de heller ikke brukes. Da må de "slås av"!

    Genialt!

    Ja jeg liker ikke vindmøller!
    Er du etterkommer av Don Quixote eller høres det bare slik ut?;)
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.515
    Antall liker
    7.850
    Torget vurderinger
    0
    Er du etterkommer av Don Quixote eller høres det bare slik ut?;)

    Tror ikke jeg har forfedre fra Spania. I alle fall som jeg vet.

    Norsk, tysk, skotsk same får vel holde?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.554
    Antall liker
    2.738
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Har for så vidt ikke brukt så mange kalorier på å gruble over strømprisene.
    Men hadde en interessant og opplysende samtale med en kollega på jobben i dag, en kar som har drevet med prismatching så langt - og som har kommet gunstig ut av det.
    Han gjorde meg oppmerksom på at den nylig innførte støtteordningen ikke fungerer slik jeg så for meg.
    Ut fra hva han kunne fortelle, vil støtteordningen være meget gunstig for noen, og mindre gunstig for andre igjen.
    Vi får begge støtte ut fra gjennomsnittlig spotpris, men han har takket være prismatchingen hatt en gunstigere strømavtale enn meg. Ergo vil støtten han får, gjøre at hans strømregning blir atskillig lavere enn min, selv når jeg tar hensyn til at mitt forbruk er vesentlig høyere enn hans......
    Nå ser jeg jo at muligheten for prismatching faller bort, så da vil det ikke være noe poeng i å stresse med det i fremtiden.
    Men uansett var det litt kjipt å bli obs på at det er slik det fungerer i praksis.

    mvh
    Proffen
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Har for så vidt ikke brukt så mange kalorier på å gruble over strømprisene.
    Men hadde en interessant og opplysende samtale med en kollega på jobben i dag, en kar som har drevet med prismatching så langt - og som har kommet gunstig ut av det.
    Han gjorde meg oppmerksom på at den nylig innførte støtteordningen ikke fungerer slik jeg så for meg.
    Ut fra hva han kunne fortelle, vil støtteordningen være meget gunstig for noen, og mindre gunstig for andre igjen.
    Vi får begge støtte ut fra gjennomsnittlig spotpris, men han har takket være prismatchingen hatt en gunstigere strømavtale enn meg. Ergo vil støtten han får, gjøre at hans strømregning blir atskillig lavere enn min, selv når jeg tar hensyn til at mitt forbruk er vesentlig høyere enn hans......
    Nå ser jeg jo at muligheten for prismatching faller bort, så da vil det ikke være noe poeng i å stresse med det i fremtiden.
    Men uansett var det litt kjipt å bli obs på at det er slik det fungerer i praksis.

    mvh
    Proffen
    Dette har vært oppe i tråden tidligere og i media også. Alle får nøyaktig den samme støtten basert på gjennomsnittlig spotpris. Dvs. at de med fastpris avtale får lavere regning jo høyere spotprisen er, så lenge prisnivået er slik som nå.
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.806
    Antall liker
    2.371
    Torget vurderinger
    2
    Sant nok. Men er det ikke nok vind her nede så har vi i alle fall sol. Når vi har herja fra oss på kysten skal vi alltids få båndlagt noen 1000 mål med solcellepaneler og solfangere i en industripark fra Kikut til Romeriksåsene.
    Det er ikke så utrolig mye sol her heller faktisk :ROFLMAO:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.256
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Prisen for kilowattimen ble ca 2,- i desember inkludert støtteordningen som regjeringen fikk til kan jeg lese ut av fakturaen som ligger i nettbanken.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    alle fraskriver seg ansvar. en skulle tro det var en naturhendelse en snakket om. i 1755 ble jordskjelvet i lisboa diskutert i etiske kategorier, i dag er det som om en snakker om en politisk avgjørelse i naturkategorier; eller er det bare guds allmakt ikledd nye gevanter?


    –––––––
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.256
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.209
    Hun var vel i samme avis dagen før den ble publisert.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    alle fraskriver seg ansvar. en skulle tro det var en naturhendelse en snakket om. i 1755 ble jordskjelvet i lisboa diskutert i etiske kategorier, i dag er det som om en snakker om en politisk avgjørelse i naturkategorier; eller er det bare guds allmakt ikledd nye gevanter?


    –––––––
    Det må være deilig å være (sånn) offentlig ansatt hvor man kan (leke) dum og slippe unna med slik dårskap, og tjene greit med penger.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.866
    Antall liker
    4.294
    Heldigvis har vi en handlekraftig og klartenkt olje- og energiminister som garantert kommer til å rydde opp her...... 🤥
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det er bare ett politisk godt svar på det hele; det er å sette en makspris til forbruker i norge. alt dette snakket om utvidete støtteordninger er bare en annen versjon av å gjøre ransmakta om til en gavmildhetskilde med sine almisser. en politikk som ikler seg den drakten gjør konsekvensene av egen politikk til en form for støtteordningsgenerator.

    opphavet til strømkrisen må politiseres, ikke nøytraliseres.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.209
    På tide å rydde opp i kraftbransjen.
    Tja, jeg synyes ikke det primære problemet er om leverandøren tar 3 eller 5 øre påslag når produsenten tar 100-200 øre og nettleien er på 30-40 øre.

    Synes forsåvidt det er noe tull med alle disse selskapene, men det er uansett ikke der skoen trykker om dagen og det er først og fremst ett av SVs røyktepper for å dekke over at dette i all hovedsak er et offentlig anliggende om dagen. Dessuten er de langt fleste av disse selskapene også i siste instans eid av offentlig eide selskaper.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.256
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tja, jeg synyes ikke det primære problemet er om leverandøren tar 3 eller 5 øre påslag når produsenten tar 100-200 øre og nettleien er på 30-40 øre.

    Synes forsåvidt det er noe tull med alle disse selskapene, men det er uansett ikke der skoen trykker om dagen og det er først og fremst ett av SVs røyktepper for å dekke over at dette i all hovedsak er et offentlig anliggende om dagen. Dessuten er de langt fleste av disse selskapene også i siste instans eid av offentlig eide selskaper.
    Tja, med et tresifret antall selskaper som slåss om oss kunder så blir det rart for meg. Er klar over at mange av disse er eid av produsenter og nettselskap som igjen er eid av det offentlige, men det burde være mulig å nedlegge mange av de. Færre direktører og færre forvirrende tilbud. Der enkleste er det beste. Og faste priser for oss konsumenter må jo være en tanke som vi kan tygge litt på.
    F.eks. 90 øre kWh inkl. Alle avgifter på de første 2000kWh, deretter f.ekw.150 øre på forbruket over det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.209
    det er bare ett politisk godt svar på det hele; det er å sette en makspris til forbruker i norge. alt dette snakket om utvidete støtteordninger er bare en annen versjon av å gjøre ransmakta om til en gavmildhetskilde med sine almisser. en politikk som ikler seg den drakten gjør konsekvensene av egen politikk til en form for støtteordningsgenerator.

    opphavet til strømkrisen må politiseres, ikke nøytraliseres.
    Det er i alle fall det populistiske politiske svaret. Det er for øvrig også bare en form for støtteordning siden det underliggende, altså den elektriske energien uansett har den verdien den har. Sannsynligheten for at Norge kommer til å slutte med et kraftmarked er omtrent eksakt lik null så å sette makspris til forbrukere er bare å endre støtteordningen fra "80% over 70 øre" til "100% over X øre" der X er denne maksprisen. Man tryller ikke bort energiens omsetningsverdi bare ved å sette en makspris.

    I følge min mann i bransjen hadde Norge visstnok en prising av vannet i magasinene i et par tiår før energiloven og kraftmarkedet kom på 90-tallet. Grunnen til det var at man til enhver tid måtte han en formening om hvilken kraftverk som skulle kjøres når, og det ble mellom annet basert på en beregning av vannverdien til vannet som lå i reservoarene.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.256
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Vi velger politikere for at de skal styre Norge på best mulig måte for innbyggerne. Så enkelt og så vanskelig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.219
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja, med et tresifret antall selskaper som slåss om oss kunder så blir det rart for meg. Er klar over at mange av disse er eid av produsenter og nettselskap som igjen er eid av det offentlige, men det burde være mulig å nedlegge mange av de. Færre direktører og færre forvirrende tilbud. Der enkleste er det beste. Og faste priser for oss konsumenter må jo være en tanke som vi kan tygge litt på.
    F.eks. 90 øre kWh inkl. Alle avgifter på de første 2000kWh, deretter f.ekw.150 øre på forbruket over det.
    Disse strømselskapene er omtrent det eneste stedet i kjeden hvor det finnes en viss konkurranse og hvor konsumenten kan velge noe som helst. Rent bortsett fra at 3-5 øre påslag ikke er veldig mye sammenlignet med de strømprisene vi ser nå, ser jeg ikke helt hvorfor det skulle være så mye å spare på å slå dem sammen heller. Hvis det skulle være slike kostnadssynergier der ville jeg trodd at det ganske fort ville kommet en bølge av oppkjøp og fusjoner. Vi ser noe av det, men enda mer knoppskyting ved at to-tre personer kjøper fakturasystem og setter opp sitt eget strømselskap. Og da tviler jeg på at det er så mye å spare der.

    Hvis man nasjonaliserer dette leddet også (og sikrer at hvert eneste øre fra private husholdninger går til offentlige kasser, ikke bare 98 % eller så), mistenker jeg at den offentlige monopolisten ganske fort finner ut at et månedlig «fakturagebyr» på et par hundrelapper vil være passe. De vil jo også eies av de samme offentlige eierne og få samme krav om å generere inntjening for sine offentlige eiere som nettselskapene, men nå helt uten konkurranse. Kostnaden blir som den blir, og konsumenten har ikke noe valg.

    Man må gjerne mene at «private aktører» er styggedom og må bort, men det er i så fall bare på ideologisk grunnlag uten særlig kobling til hvorfor prisene er som de er.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.209
    Grunnet en kickback-avtale på et par prosent var mitt påslag på spotprisen for november ganske nøyaktig null og for desember vil det bli marginalt negativt (siden det regnes av faktisk spotpris). Til tross for dette er regningen for desember den største jeg noen gang har hatt.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er i alle fall det populistiske politiske svaret. Det er for øvrig også bare en form for støtteordning siden det underliggende, altså den elektriske energien uansett har den verdien den har. (dr dongs uth)
    hva betyr dette? som om det skulle være en naturkonstant! den har de mange verdier den har grunnet mekanismer som er politisk konstruert.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.209
    hva betyr dette? som om det skulle være en naturkonstant! den har de mange verdier den har grunnet mekanismer som er politisk konstruert.
    Det betyr at råvarer - som elektrisk energi tross stort sett ses på som - har en viss verdi, gitt at det eksisterer et alternativ å selge de i et marked (se på bensinprisen i Norge eller størrelsen på oljefondet om konseptet er uklart). Den faktiske realiteten i uoverskuelig fremtid er at kraft fra Norge kan eksporteres (det er Statnett som selger den ut av landet, men den latente kapasiteten gir økt etterspørsel og ergo høyere pris). Dette kommer ikke til å endre seg selv om du får maksprisen din neste måned eller om et år. Å sette en pris som er lavere enn hva den ville vært gitt realitetene på bakken er ikke noe annet enn enn støtteordning til husholdningene. Men man har endret en prosentsats fra 80 til 100. Det er imidlertid liten vits i å tro at man har gjort noe fundamentalt. Bedriftene, utenom landbruket, får eksempelvis ingen ting fordi det ikke er regnet som innenfor muligetsrommet til regjeringen.

    Om det du derimot mener er at rådende realiteter skal endres, altså at Norge skal melde seg ut av kraftutveksling med utlandet, så må det bygges opp en stor overskuddskapasitet her i landet som er tilstrekkelig til å dekke etterspørsel i ethvert scenario. Noen må imidlertid betale for denne utbyggingen, og hvis kapasitet vil være ubenyttet mesteparten av tiden, og det blir veldig dyrt.

    Så for å oppsummere: Vann i norske kraftreservoarar har en, til dels betydelig verdi som kan realiseres. Drikkevannet i Maridalsvannet har det ikke.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Dette kan gjøres for hvilket som helst produkt. Sørg for at tilbudet er mindre enn etterspørselen. I et fungerende marked regnet man kostpris + en rimelig profitt. Å selge livsnødvendige varer etter bevisstløse turbokapitalistiske prinsipper er ideologisk galskap.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    altså: strømpriser følger naturlover og det er intet politisk en kan gjøre med det. det er vel derfor steiner faller hurtigere i norge enn i sverige i dag. forskjellige naturlover.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.209
    altså: strømpriser følger naturlover og det er intet politisk en kan gjøre med det. det er vel derfor steiner faller hurtigere i norge enn i sverige i dag. forskjellige naturlover.
    Det følger ingen naturlov. Jeg prøver bare å forklare deg at ditt "makspris til husholdnignene! NÅ!" ikke er noe annet enn å endre en prosentsats i en støtteordning som du åpenbart fant frastøtende fra 80 til 100.

    Det er absolutt ingen ting som hindrer regjeringen i å endre denne satsen fra 80 til 100 eller å endre innslagspunktet fra 70 til 50 eller noe annet. Da har du en de facto makspris til husholdningene, landbruket og noen organsiasjoner. Ellers er det absolutt ingen endring. Det er bare en støtteordning utformet på en annen måte.

    Så du burde være i stand til at makspris til husholdnignene og det underliggend systemet for prisdannelse egentlig ikke har noe med hverandre å gjøre. De som kjøper inn strøm for deg byr for øvrig "uendelig" på børsen, som i praksis betyr 30 kroner / kWh, men siden markedet klarerer på en lavere pris så blir prisen din lavere. Du kunne i teorien be de by f.eks 50 øre på dine vegne fordi det var maks av hva du ville betale, men da ville du vært strømløs siden i høst en gang.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Det er en trend i tiden at politiske avgjørelser, som virkelig har betydning for befolkningen, generelt behandles som naturlover ingen kan gjøre noe med; bare kompensere for eventuelt uheldighe virkninger (som vi som regel ble lovet at aldri kunne inntreffe). Det samme narrative formidler de største mediahusene. Status quo er det eneste gjeldene. Alternative er antagelig kaos, en mening de deler med kommunistpartiet i Kina (uten sammenligning forøvrig)....
    Vi har en politiker og administrasjonsklasse som ikke lærer av sine feil: Dette er selveste definisjonen på dumskap.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.256
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Disse strømselskapene er omtrent det eneste stedet i kjeden hvor det finnes en viss konkurranse og hvor konsumenten kan velge noe som helst. Rent bortsett fra at 3-5 øre påslag ikke er veldig mye sammenlignet med de strømprisene vi ser nå, ser jeg ikke helt hvorfor det skulle være så mye å spare på å slå dem sammen heller. Hvis det skulle være slike kostnadssynergier der ville jeg trodd at det ganske fort ville kommet en bølge av oppkjøp og fusjoner. Vi ser noe av det, men enda mer knoppskyting ved at to-tre personer kjøper fakturasystem og setter opp sitt eget strømselskap. Og da tviler jeg på at det er så mye å spare der.

    Hvis man nasjonaliserer dette leddet også (og sikrer at hvert eneste øre fra private husholdninger går til offentlige kasser, ikke bare 98 % eller så), mistenker jeg at den offentlige monopolisten ganske fort finner ut at et månedlig «fakturagebyr» på et par hundrelapper vil være passe. De vil jo også eies av de samme offentlige eierne og få samme krav om å generere inntjening for sine offentlige eiere som nettselskapene, men nå helt uten konkurranse. Kostnaden blir som den blir, og konsumenten har ikke noe valg.

    Man må gjerne mene at «private aktører» er styggedom og må bort, men det er i så fall bare på ideologisk grunnlag uten særlig kobling til hvorfor prisene er som de er.
    Så løpet er kjørt, vi er klare for å bli rævkjørt. Bend over !
    Jeg aksepterer ikke det. Strøm er en livsnødvendighet på lik linje med bl.a. helsevesenet og da må vi forlange forutsigbare, betalbare kostnader. Hvis fastlegehonoraret var 250,- på tirsdag men 800,- på torsdag så ville det blitt rabalder, og likeledes hvis matvareprisene hadde svingt flere hundre prosent fra time til time så ville alle sett galskapen. Sånn kan vi ikke ha det. Og det er ingen naturlov som tilsier at det skal være slik heller selv om enkelte her mener det.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det følger ingen naturlov. Jeg prøver bare å forklare deg at ditt "makspris til husholdnignene! NÅ!" ikke er noe annet enn å endre en prosentsats i en støtteordning som du åpenbart fant frastøtende fra 80 til 100.

    Det er absolutt ingen ting som hindrer regjeringen i å endre denne satsen fra 80 til 100 eller å endre innslagspunktet fra 70 til 50 eller noe annet. Da har du en de facto makspris til husholdningene, landbruket og noen organsiasjoner. Ellers er det absolutt ingen endring. Det er bare en støtteordning utformet på en annen måte.

    Så du burde være i stand til at makspris til husholdnignene og det underliggend systemet for prisdannelse egentlig ikke har noe med hverandre å gjøre. De som kjøper inn strøm for deg byr for øvrig "uendelig" på børsen, som i praksis betyr 30 kroner / kWh, men siden markedet klarerer på en lavere pris så blir prisen din lavere. Du kunne i teorien be de by f.eks 50 øre på dine vegne fordi det var maks av hva du ville betale, men da ville du vært strømløs siden i høst en gang.
    du blander sammen noe som jeg ikke har tenkt å blande sammen. makspris er for dagens situasjon, det andre er noe som tar lenger tid.

    det er uansett en viktig retorisk forskjell - som faktisk også har politisk betydning –; en makspris operer ikke med en tilbakeføring etter å ha blitt ranet. veldedigheten/almissene forsvinner fra det politiske vokabular.

    – tillegg:
    å snakke om makspris og å oppfordre til at «opphavet til strømkrisen må politiseres, ikke nøytraliseres», er ikke helt det samme.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.219
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    hva betyr dette? som om det skulle være en naturkonstant! den har de mange verdier den har grunnet mekanismer som er politisk konstruert.
    Det er ikke en naturkonstant, men den beste målestokken på hva noe er verdt i økonomiske termer er hvor mye noen andre enn deg selv er villig til å betale for godet. I en budkamp om et hus er det nest høyeste budet kanskje en bedre pekepinn på hva huset er verdt enn sluttbudet. Verdien av vann i magasinene er hva noen er villig til å betale for det, eventuelt hvor mye eieren vil ha betalt her og nå for å gi fra seg den forventede inntekten en gang i fremtiden. Akkurat beregningene av dette er et ganske velutviklet maskineri.

    Hvor mye en privat husholdning skal betale for strøm er et helt annet spørsmål. Det er ingen ting i veien for å innføre en makspris til privatpersoner, f eks 50 øre/kWh, og sende regningen for det overskytende til Vedum i stedet for til konsument. Det endrer veldig lite av prissettingen i engrosmarkedet og mekanismene der. Fakturaen til deg og meg inneholder allerede nettleie og el-avgift og ENOVA-avgift og påslag og moms og sikkert litt mer, så det burde jo være ganske åpenbart at staten har et ganske stort handlingsrom utover spot-prisen på Nordpool. Det handler om politisk vilje, inkludert vilje til å ikke skylde på alle mulige andre.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.718
    Antall liker
    13.209
    Strøm er en livsnødvendighet på lik linje med bl.a. helsevesenet og da må vi forlange forutsigbare, betalbare kostnader.
    Det er, som vi har sett i vinter et rent politisk spørsmål. Om de ville kunne regjeringen foreslått f.eks 50 øre maks flatt, men det ville de åpenbart ikke. De ville egentlig ingen ting, men så innhentet realitetene de litt og så ble det 55% over 70 øre og så innhentet realitetene de enda litt til og så ble den 80% over 70 øre. De kunne sagt maks X flatt ut til neste stortingsvalg om de så ville. Det er helt innenfor mulighetsrommet de har.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.509
    Antall liker
    9.256
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er, som vi har sett i vinter et rent politisk spørsmål. Om de ville kunne regjeringen foreslått f.eks 50 øre maks flatt, men det ville de åpenbart ikke. De ville egentlig ingen ting, men så innhentet realitetene de litt og så ble det 55% over 70 øre og så innhentet realitetene de enda litt til og så ble den 80% over 70 øre. De kunne sagt maks X flatt ut til neste stortingsvalg om de så ville. Det er helt innenfor mulighetsrommet de har.
    Og det er det som er mitt poeng.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.219
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Så løpet er kjørt, vi er klare for å bli rævkjørt. Bend over !
    Jeg aksepterer ikke det. Strøm er en livsnødvendighet på lik linje med bl.a. helsevesenet og da må vi forlange forutsigbare, betalbare kostnader. Hvis fastlegehonoraret var 250,- på tirsdag men 800,- på torsdag så ville det blitt rabalder, og likeledes hvis matvareprisene hadde svingt flere hundre prosent fra time til time så ville alle sett galskapen. Sånn kan vi ikke ha det. Og det er ingen naturlov som tilsier at det skal være slik heller selv om enkelte her mener det.
    Poenget er helt enkelt at det ikke er de mer eller mindre private strømselskapene som driver prisene. De tar 3-5 øre pr kWh mellom spotprisen på Nordpool og strømprisen til deg for å kjøpe i stort og selge i smått. Det er en faktureringstjeneste, tilsvarende 150 kr/mnd i fakturagebyr på en kommunal avgift. Å skylde på dem er like fåfengt som å ville re-nasjonalisere bensinstasjonskjedene for å motvirke høye drivstoffpriser. Noen husker sikkert Norol-stasjonene. Det er rett og slett feil adressat, og derfor en nyttig avledningsmanøver fra SV's og SP's side. "Se der, en 'privat aktør'! Kill, kill!"
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn