Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Det som skremmer meg nesten mere enn høye strømpriser er at det fører til politiker forakt og et mere splitta og polarisert samfunn. Jeg hører mere og mer om folk som er stein forbannet.

    Konspirasjonsteoretikere vil kanskje hevde at det er det som er meningen? Sjølskadinga det politiske establishementet driver med er ubegripelig.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Flat engangssum til alle vil treffe godt. Sikrer også insentivet til å spare.
    Jeg har ingen gode forslag til hvordan slikt bør gjøres, så jeg burde sikkert ikke skrive noe på dette, men akkurat flat engangssum tenker jeg kommer til å treffe ganske så dårlig på det jevne. Personlig kommer jeg til å fylles med en ganske altomfattende følelse av håpløshet dersom samboer og jeg får hvert vårt tilskudd til strømregningen. Jeg har kanskje for høye forhåpninger til byråkratiet, men jeg håper eventuelt tiltak treffer de som trenger det, heller enn å gi litt til alle fordi det er den enkleste løsningen.

    EDIT: om ikke annet burde NAV kunne produsere enn ganske treffsikker rapport på hvem som er trengende ut i fra hvem som får diverse støtte i dag.
    Og så får de ansvarlige huske å skrive på instruksen at "strømstøtten" ikke skal føre til avkortning av annen støtte.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.494
    Antall liker
    9.221
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Skatteetaten har oversikten og kan tilbakeføre x -antall kroner til de som hadde en inntekt i 2020 på under x. Det er bare for regjeringen å instruere Skatteetaten. Det enkleste er det beste.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    om ikke annet burde NAV kunne produsere enn ganske treffsikker rapport på hvem som er trengende ut i fra hvem som får diverse støtte i dag.
    Og så får de ansvarlige huske å skrive på instruksen at "strømstøtten" ikke skal føre til avkortning av annen støtte.
    Et av forslagene er nettopp å kompansere husholdninger med inntekt under 1.2 mill. Da omfavner man trolig mange av de trengende hvor også mange barnefamilier med huslån til pipa får være med.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Jeg har ingen gode forslag til hvordan slikt bør gjøres, så jeg burde sikkert ikke skrive noe på dette, men akkurat flat engangssum tenker jeg kommer til å treffe ganske så dårlig på det jevne. Personlig kommer jeg til å fylles med en ganske altomfattende følelse av håpløshet dersom samboer og jeg får hvert vårt tilskudd til strømregningen. Jeg har kanskje for høye forhåpninger til byråkratiet, men jeg håper eventuelt tiltak treffer de som trenger det, heller enn å gi litt til alle fordi det er den enkleste løsningen.

    EDIT: om ikke annet burde NAV kunne produsere enn ganske treffsikker rapport på hvem som er trengende ut i fra hvem som får diverse støtte i dag.
    Og så får de ansvarlige huske å skrive på instruksen at "strømstøtten" ikke skal føre til avkortning av annen støtte.
    Hvorfor skal du få altomfattende følelse av håpløshet?




    Nå mener jeg at det er husholdning som skal få støtte, ikke personen.

    Bor du 1 eller 4 i en leilighet så koster det så og si samme for å varme den opp, og det er der pengene ligger. Hvor lenge folk dusjer har de selv mulighet til å korrigere. Faktisk så kan man argumentere for at de 4 personene trenger mindre til oppvarming da de avgir 100 watt per person, men det går nok opp i forbruk av klesvask.


    Byråkrati for å finne verdige mottakere innebærer mange ansatte, klageprosesser og ikke minst bruk av masse tid. Hjelper dårlig å få hjelp i februar når du trengte det i desember.


    Vi skal alldeles ikke lempe dette over på NAV. De er allerede overarbeidet, og de har en syk holdning i ledelsen om at fattige må straffes økonomisk for at de skal klare å søke seg en ny jobb. (bare les NAV-direktøren Liens siste innlegg. Han beklaget dem i etterkant da, men han avslørte sine holdninger )
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Og det synes jeg er mye bedre enn at alle får @PeriodeLytter, men som @weld77 har vært innom tidligere (om jeg husker ham rett,) synes jeg ikke personlig at huslån til pipa er noen grunn til å bli inkludert i en slik ordning. Men så er det heller ikke jeg som skal bestemme dette :)
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Hvorfor skal du få altomfattende følelse av håpløshet?
    Fordi jeg er helt enig med deg. Jeg er en av disse menneskene du til stadighet referer til som bor i stort hus med varmekabler på helt unevnelige steder, med opptil flere hytter, og som overhodet ikke trenger noen støtte til strømregningen. Hadde det ikke vært for denne tråden hadde ikke jeg sjekket hva vi betalte for strøm i november. Jeg håper at jeg og de som har det som meg ikke får en krone, så kan man heller bruke pengene der de faktisk betyr en forskjell.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    Og det synes jeg er mye bedre enn at alle får @PeriodeLytter, men som @weld77 har vært innom tidligere (om jeg husker ham rett,) synes jeg ikke personlig at huslån til pipa er noen grunn til å bli inkludert i en slik ordning. Men så er det heller ikke jeg som skal bestemme dette :)
    Forsåvidt enig at om en husholdning er belånt ikke skal være en faktor. Men det er en realitet at mange som behøver lade elbilen sin er plassert i livsløpet sitt hvor økonomiske marginaler er en del av virkligheten, — selv når de har mer enn dobbelte utbetalt enn typisk lavlønte.
     
    Sist redigert:

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Fordi jeg er helt enig med deg. Jeg er en av disse menneskene du til stadighet referer til som bor i stort hus med varmekabler på helt unevnelige steder, med opptil flere hytter, og som overhodet ikke trenger noen støtte til strømregningen. Hadde det ikke vært for denne tråden hadde ikke jeg sjekket hva vi betalte for strøm i november. Jeg håper at jeg og de som har det som meg ikke får en krone, så kan man heller bruke pengene der de faktisk betyr en forskjell.
    Ønsker man at en løsning skal treffe, så gir man den til absolutt alle. De lavtlønnede har ikke noe merforbruk, for de har absolutt ikke råd. og 5000 kr til en millionær er slikk og ingenting. Bedre å feile på denne siden.


    Skulle det være slik at du får penger, og du ikke ønsker dem, så kan du alltids benytte deg av løsningen som de blåblå lagde, å betale inn frivillig ekstraskatt.


    Flate universale støtteordninger er gode løsninger. Sikrer at folk som trenger får, og så får man bare ta det tilbake på progressiv skatt skulle noen høytlønnede ikke fortjene støtten. 0,1 % ekstra på nest høyeste skattetrinn og problem solved.

    Svært billig å drifte. Minimalt byråkrati. Ingen klageprosesser. Ingen må bestemme hvor grensene går.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Ønsker man at en løsning skal treffe, så gir man den til absolutt alle.
    Jeg må innrømme at jeg ikke får dette til å gå ihop.
    For meg er det du sier her å ikke engang prøve å sikte, men bare dele ut, ganske langt fra å være en treffsikker ordning. Jeg synes det ville vært mye bedre å gi 10.000 til de som trenger det enn 5000 til alle.
    Så forstår jeg det som at du ikke har allverdens tiltro til det offentlige, men enn så lenge lever jeg i håpet om at de kommer opp med noe som hjelper de som faktisk trenger det. De kan jo glimte til.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Jeg synes det ville vært mye bedre å gi 10.000 til de som trenger det enn 5000 til alle.
    Larson har strengt tatt et poeng. Det er svært komplisert å lage et system som "treffer" med mindre man legger lista ekstremt lavt for hvem som skal treffes (som de som mottar bostøtte for eksempel). Det er svært vanskelig å si særlig mye om hvem som reelt sliter mest siden man må vite ganske mye for å ha en kvalifisert mening om det . Og nesten uansett hva man gjør så kommer det til å bli et helvetes bråk.

    Ytelser som ikke er innetkstprøvd er heller ikke spesielt originalt, vi har mellom annet barnetrygd, grense for frikort på helsetjenester, skattefradrag til utgifter til pass av barn, tungt subsidiert barnehage der (nesten) alle betaler samme pris og så burtetter. Ser man stort på det er det nesten ingen ting som er inntekstprøvd i Norge mens utjevningssiden av regnestykket primært tas over skattesystemet.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Så gi 10.000 til absolutt alle og ta de siste 10.000 tilbake på skatten til de høytlønnede.

    De som trenger det har fått 10.000 kr. De som ikke trenger det har fått 0.


    Skal man komme med behovsprøving i hytt og pine, så forsvinner 30 % i byråkratiet som skal bedømme hver og enhver og deretter håndtere klageprosesser.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.621
    Antall liker
    1.315
    Så gi 10.000 til absolutt alle og ta de siste 10.000 tilbake på skatten til de høytlønnede.

    De som trenger det har fått 10.000 kr. De som ikke trenger det har fått 0.
    Det er sikkert noen problemstillinger her som jeg ikke har oversikt over, men dette synes jeg er en bedre løsning enn at alle får en lik sum. Tommel opp. Ringer du Vedum og informerer om at vi har løst det?
     

    lano2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    294
    Antall liker
    144
    Sted
    Mandalitt
    Jeg synes det er stormannsgalskap å kjøpe ny strøm. Hva er galt med bruktstrøm?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Bruktstrøm er greit nok, men jeg synes det er mer rett å kjøpe strøm med riktig sosial profil nå.
    Den har de vel faktisk solgt, har de ikke? Opprinnelsesgaranti. Strøm produsert i Norge under norske forhold. Ingen skitten kullkraft fra Tyskland, nei. Solide saker, å vite :D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette er den typen disputt som eventuelt kan være mat for ACER som megler/dommer når to lands reguleringsmyndigheter er uenige.
    Svenska Kraftnat says it’s not political -- it has no choice but to cut capacity until its old grids are expanded to handle the new direction of flows. That could take at least until 2030 to complete, it said earlier this year. At the same time, Norway halving available export capacity to about 1,200 megawatts will increase risk of shortages.

    “If we need more we will have to count on imports from other countries,” said Erik Ek, head of strategic operation at Svenska Kraftnat. “If that is not available, we will have to disconnect users the day it gets cold.”
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Veien mot kraftunderskudd, også kjent som det grønne skiftet er godt i gang:


    Det grønne skiftet konkretiseres i et stort antall tilknytningssaker over hele landet. Statnett har siden 2018 behandlet saker med totalt 26 000 MW forbruk og produksjon. I 2018 og 2019 var 30 % av volumet knyttet til produksjon, der det meste var vindkraft. I 2020 og 2021 er hele 95 % omsøkt volum forbruk.

    26.000 MW, hvorav det aller meste er forbruk. Hvor mye er så 26.000 MW kan man jo lure på? Det tilsvarer sånn ca den totale maksimale kraftproduksjonen i Norge nå om dagen (altså målt i effekt, ikke i "mengde vann i magasinene" eller noe slikt). Dette går helt sikkert aldeles strålende - husk at det knapt bygges ut noe produksjon lengre. Lurer på når politikere har tenkt å våkne og innse at Norge ikke har noe gigantisk kraftoverskudd som kan brukes til å etablere alt mulig som er grønt her i landet. Basert på det jeg har lest om planer og store vyer er det helt mørkt på dette området over hele fjøla av det politiske spekteret.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.783
    Antall liker
    2.767
    Torget vurderinger
    1
    Det som gjør folk ekstra forbannet over at strømprisen løper løpsk er jo at man vet at prod.kost er den samme som før, altså bare noen få øre pr kWh. Hadde eskalerende økning i kostnadene ved å lage strømmen vært årsaken ville folk godtatt dette på en måte. Det ville fremdeles blitt klaging og historier rundt folk som fryser, men det forelå hvert fall en logisk og lettfattelig årsakssammenheng på prisgaloppen. Sånn som det er nå mangler den logiske og enkle forklaringen på hvorfor ikke salgspris følger prod.kost som før. At mye av pengene ramler inn i statskassa til slutt hjelper lite, det bekrefter jo på en måte hvor toskete dette er. Man lar en billig vare som alle trenger få en prisøkning på flere tusen %, argumenter med at dette plutselig er både "nødvendig" og "gunstig" både for land og den som blir flådd. Pakker alt inn i en kvasi-argumentasjon som folk kjenner igjen fra sleipe bruktbilselgere. Man føler seg lurt, manipulert og idiotforklart. Av våre politikere, som deler ut plasterlapper og holder på med dette vaspratet for å dekke over sin egen inkompetanse da man gikk med på dette.

    Som flere har sagt; Dette er nok et stort uttak fra tillitskontoen mellom det offentlige/politiske Norge og dets innbyggere. For stadig flere er saldoen faretruende liten.

    Hvor lange kontrakter på billig strøm har den kraftkrevende industrien i Norge? Noen som vet det? Sluttdatoen på de kontraktene er i realiteten også dato for nedleggelsen av de bedriftene. De får aldri tilsvarende gunstige kontrakter på nytt med dagens system.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.010
    Antall liker
    390
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Olje og energiminister avbryter USA-tur pga. strømkrisen. Da kan man lure på hvorfor hun i det hele tatt reiste til USA under den pågående krise, dette er jo ikke noe som har oppstått de siste dager.
    Var det noen som nevnte politikerforakt?
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.843
    Antall liker
    19.662
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Staten kan fikse dette ganske enkelt, ved å sette en makspris for kWh solgt til forbruk innenlands. Det samme gjelder nettleie. Det eneste det skorter på, er politisk vilje
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Olje og energiminister avbryter USA-tur pga. strømkrisen. Da kan man lure på hvorfor hun i det hele tatt reiste til USA under den pågående krise, dette er jo ikke noe som har oppstått de siste dager.
    Var det noen som nevnte politikerforakt?
    Stort sett symbolikk, som man ikke skal kimse av forsåvidt, hun kan uansett ikke noe særlig om dette. Og hva nå løsningen er eller blir så er det garantert ikke hun som har kommet på den eller vurdert virkningene av den.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.823
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    26.000 MW, hvorav det aller meste er forbruk. Hvor mye er så 26.000 MW kan man jo lure på?
    Det er 5200 slike anlegg som jeg la inn bilde av i helgen!

    Ellers kommer man jo et godt stykke på veien med kun ett slikt anlegg - da mangler man bare noen få tusen MW.
    Three Gorges Dam.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Det er 5200 slike anlegg som jeg la inn bilde av i helgen!

    Ellers kommer man jo et godt stykke på veien med kun ett slikt anlegg - da mangler man bare noen få tusen MW.
    Nå var riktig nok ikke alle 26.000 MW forbruk og det som er produksjon kommer også til fratrekk på konsumsiden og det er neppe slik at effektuttaket er maks samtidig over hele fjøla og alt blir selvsagt ikke godkjent fordi det ikke er mulig, men det illustrerer forsåvidt litt av problemet. Det er en endeløs kø av ting som vil kobles på og en relativt tom liste over produksjon som skal bygges ut. Jeg har ikke inntrykk av at noen politiker i Norge har sett dette for meg ganske åpenbare problemet. Det er en del analytikere og hos de statlige etatene som antyder at Norge går fra overskudd til underskudd i løpet av ganske få år med nåværende planer, men det virker ikke helt som de som bestemmer har fått det memoet. De jeg kjenner som er i og ved siden av bransjen har snakket om dette en stund, og forsåvidt også de åpenbare problemene med at man slår av alt mulig uten å ha noe tilsvarende å slå på først. Det er i alle fall delvis det man ser konsekvensene av nå i Europa og følgelig også i Norge.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Veksthusbransjen er skutt i filler av høyere materialkostnader, gjødselkostnader og nå også strømpriser. Aksjer i "vertikalt landbruk" stuper. Som Weld er innom, er det mange planer innen elektrifisering som gjør opp regning uten strøm.

    Analytikeren frykter at flere bønder som teller på knappene om de skal fortsette, vil ta beslutningen om å gi seg på grunn av den totale prisgaloppen på strøm, gjødsel og byggematerialer. Landbruksministeren har overfor Nationen avvist nye forhandlinger nå, og viser til de ordinære jordbruksforhandlingene til våren. – Det var en av forutsetningene i tilleggsforhandlingene at vi skulle komme tilbake til utgiftene på strøm og andre økninger i jordbruksforhandlingene til våren, og våren kommer nokså kjapt, sa Borch til Nationen.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Endelig blir det slutt på tullet med å dyrke tomater i Norge. Gode tomater trenger sol! Forza Puglia!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.550
    Antall liker
    15.572
    Torget vurderinger
    2
    Endelig blir det slutt på tullet med å dyrke tomater i Norge. Gode tomater trenger sol! Forza Puglia!
    Rød "plast" med vann i er ikke å sammenligne med tomater fra Puglia.

    Vi henter til butikken fra Prima Bio i Puglia. Det er en "kilometro zero – KM0" produsent som gjør alt på gården, fra såing til ferdig produkt på glass. Og tomatene dyrkes i økologisk matjord, under åpen himmel. De norske dyrkes under LED-lys, i steinull.

    No substitute.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har også sett bananpalmer på Island. De naturlige forholdene ligger ikke spesielt godt til rette der heller. Et mirakel av feilpriset energi.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Jeg har også sett bananpalmer på Island. De naturlige forholdene ligger ikke spesielt godt til rette der heller. Et mirakel av feilpriset energi.
    Akkuart varme på Island koster vel ikke allverden, det er vel bare å stikke et rør i bakken eller noe slikt?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.560
    Antall liker
    13.021
    Svenskene leter syndebukk om de høye strømprisene:
    Fenomenet er nok at når er kraftsystem ligger helt opp mot sin maksimale kapsitet (igjen effekt, ikke energi) så skal det typisk veldig lite til før prisene gjør store utslag i begge retninger. Sverige har, som Norge "for mye" produksjon i Nord og for dårlig overføringskapasitet sørover. Svenska kraftnät (tilsvarende Statnett) har påpekt at flyten i energisystemet har endret seg betydelig og nåværende nett er ikke rustet for å håndtere det. Man skulle tro at dette har vært kjent relativt lenge, men de mener at det kan ta minst 10 år å rette opp i det. I Norge har man vel noe kortere tidshorisont på akkurat det problemet her i landet.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Akkuart varme på Island koster vel ikke allverden, det er vel bare å stikke et rør i bakken eller noe slikt?

    Det er vel bare til en eller annen luring kobler prisen opp mot strømprisen i Tyskland... :LOL:
    Vi har jo lært at det er ingen kobling mellom pris på energi og hva den koster å produsere...
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Imens har vi MDG som sier vi skal fase ut olje og gass.

    De ønsker egentlig ikke leve i en verden med underskudd på energi. Det betyr kaos.

    3 grader global oppvarming er å foretrekke.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    457
    Sted
    Jar
    Merkelig at de landene som faser ut kjernekraft, ikke blir møtt med fordømmelse. FNs klimapanel legger til grunn at vi ikke kommer utenom en kraftig økning av energiproduksjon fra kjernekraft om vi skal kunne nå 1,5 graders målet. I alle andre sammenhenger blir det bråk om man ikke lytter til klimapanelet, men altså ikke når det gjelder selve løsningen på problemene.

    Trist at tyskerne ødelegger for oss nok en gang😉
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.948
    Antall liker
    6.127
    Nå er Harald en gammel mann, men han bør likevel snarest fikse problemet.

    Lov av 1993-06-11-66

    § 1.Fullmakt til prisregulering.
    Når det er nødvendig for å fremme en samfunnsmessig forsvarlig prisutvikling, kan Kongen fastsette:

    1. vedtak om maksimalpriser, minstepriser, prisstopp, prisberegninger, rabatter, maksimalavanser, leverings- og betalingsvilkår og andre bestemmelser om priser, fortjenester og forretningsvilkår, eller
    2. vedtak om meldeplikt for endring av størrelser i nr. 1.
    Kongen skal gi melding til Stortinget om særlig viktige reguleringer som vedtas etter første ledd.

    § 2.Urimelige priser og forretningsvilkår.
    Det er forbudt å ta, kreve eller avtale priser som er urimelige. Heller ikke må det kreves, avtales eller opprettholdes forretningsvilkår som virker urimelig overfor den annen part eller som åpenbart er i strid med allmenne interesser.

    Med pris menes i denne lov vederlag av enhver art, uten hensyn til om det ellers brukes andre betegnelser som godtgjørelse, salær, honorar, frakt, takst, leieavgift eller liknende.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn