Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    § 2.Urimelige priser og forretningsvilkår.
    Det er forbudt å ta, kreve eller avtale priser som er urimelige. Heller ikke må det kreves, avtales eller opprettholdes forretningsvilkår som virker urimelig overfor den annen part eller som åpenbart er i strid med allmenne interesser.
    Send denne til dusten i Statkraft.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ved forrige kommunevalg fikk man en rekke protestpartier, som feks bompengepartiet. Dette har skapt fullstendig kaos i en del kommunestyrer rundt omkring da disse folkevalgte ikke er så veldig interessert i politikk sånn ellers…
    Det skal vel mye til at strømprisene og systemene som sørger for forbrukerprisen, ikke blir en svært viktig sak ved neste valg. Får vi Strøm-partiet i forkant av neste valg? Håper ikke det, men det kan fort skje om ikke man tar dette på alvor.
    Det er jo uforutsigbarheten som er problemet. 20-30000,- ekstra kostnad over noen få måneder utgjør ganske mye mer for de fleste enn justeringer på barnetrygd, sukkeravgift osv osv. Strøm er like viktig som mat, det er ikke noe man kan velge bort selv om mange av oss sikkert kan få ned forbruket noe. Siden 2019 har vi nå 2 biler på strøm, det er nesten så jeg er glad den ene av dem er en ladbar hybrid…
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Rød "plast" med vann i er ikke å sammenligne med tomater fra Puglia.

    Vi henter til butikken fra Prima Bio i Puglia. Det er en "kilometro zero – KM0" produsent som gjør alt på gården, fra såing til ferdig produkt på glass. Og tomatene dyrkes i økologisk matjord, under åpen himmel. De norske dyrkes under LED-lys, i steinull.

    No substitute.

    Får bare håpe at det ikke er der tomatene dyrkes at mafiaen dumper det giftige industrianfallet de tar i mot , og som på mirakuløst vis blir borte. Alt er ikke så idyllisk som det ser ut desverre.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.627
    Antall liker
    15.703
    Torget vurderinger
    2
    Får bare håpe at det ikke er der tomatene dyrkes at mafiaen dumper det giftige industrianfallet de tar i mot , og som på mirakuløst vis blir borte. Alt er ikke så idyllisk som det ser ut desverre.
    Der har de god kontroll, de leverer til topprestauranter og høyeste politiske ledelse i landet, har eget laboratorium og produktene sjekkes grundig.
    Er nok grunn til å være langt mer bekymret over de konvensjonelle varene som importeres fra Italia og Spania, om det er innhold av gift som bekymrer.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Ser ikke ut som man bør vente seg for mye med det første i alle fall, men hva som etter hvert kommer avhenger nok litt av hva som skjer fremover med priser og temperaturer og ikke minst hvor mye bråk det blir hos den nye Prügelknaben - vanlige folk.


    Det vurderes også å innføre et skattefradrag for året 2021. Det vil imidlertid ikke folk merke før skatteoppgjøret er ferdig til våren. Men en kilde antyder at man likevel vil vite at det kommer penger.

    En annen kilde antyder at det kanskje kan være mulig å be strømselskapene gi folk betalingsutsettelse. I så fall er det kanskje mulig å kombinere disse tiltakene.

    Høyre har foreslått en målrettet ordning der man gir et bidrag til husholdninger som i 2020 hadde en samlet inntekt under 1,2 millioner kroner.

    – Pengene bør utbetales så tidlig som mulig i 2022, sa partiets finanspolitiske talsperson Tina Bru tidligere i høst.

    Kilder i ett av regjeringspartiene antyder at det er svært vanskelig å gjennomføre i praksis.


    Parallelt med en del generelle tilbake drøftes også spesielle tiltak mot de aller mest sårbare gruppene. Regjeringen har allerede lagt frem forslag om at bostøttemottagere i de delene av landet med høyest strømpriser skal få en ekstraordinær utbetaling i november.

    En ytterligere økning i bostøtten og ekstra støtte til uføre og minstepensjonister er noe som også vurderes. Ikke minst SV presser på her.

    Også her er det noen fallgruver: Én av dem er at man ved for eksempel å gi mer til minstepensjonistene, risikerer å gi mer til dem enn til for eksempel en enslig forelder med to barn og dårlig økonomi.

    Kilder opplyser at økt støtte til studentene er et av de tiltakene som kjapt lar seg gjennomføre. Det kan gjøres via Lånekassen, som allerede gir studiestøtte til denne gruppen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det er interessant at alle forslagene går ut på inndra vanlige folks penger til statskassen for å dele dem ut igjen til verdige trengende. Det er en oppskrift på endeløs krangling mellom grupper av mer eller mindre vanlige folk. «De der borte fikk en tusenlapp fra Vedum, men jeg er minst like vanlig og nå er det min tur!»

    Og nå kom det nettopp mail fra Elvia om økning i nettavgiften med trappetrinnssatser og nytt rushtidstillegg å betale inn til offentlige budsjetter, i det grønne skiftets navn.

    Kanskje jeg skal poppe litt popcorn på gasskomfyren mens jeg ser på den politiske selvskadingen.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er også et lite poeng i disse diskusjonene at det er ganske mye omfordeling i systemene allerede. Uansett hvor mye du betaler inn - så stopper alle offentlige utbetalinger på ytelse i forhold til 6G. Inntektsskatt, formueskatt, avgifter på luksusvarer eller med bunnfradrag gjør at de som tjener mest, har mest og forbruker mest bidrar mest også. Slik skal det være.

    Og når omfordelingen er håndtert andre steder - så ønsker man ikke den effekten på andre ytelser - feks barnetrygd. For meg er det ikke så viktig hvordan dette blir, men jeg tenker vel at det bør bli noe som er noenlunde proporsjonalt med strømregningen, hvis det skal treffe riktig. Insentiver til å spare strøm er det mer enn nok at uansett med dagens prisnivå. Også tenker jeg vel at hvis de skal gjøre noe - så er hastighet også litt viktig. Sikkert greit å få det på plass før strømprisene normaliserer seg og panikken er borte.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    For meg er det ikke så viktig hvordan dette blir, men jeg tenker vel at det bør bli noe som er noenlunde proporsjonalt med strømregningen, hvis det skal treffe riktig. Insentiver til å spare strøm er det mer enn nok at uansett med dagens prisnivå. Også tenker jeg vel at hvis de skal gjøre noe - så er hastighet også litt viktig. Sikkert greit å få det på plass før strømprisene normaliserer seg og panikken er borte.
    Det kommer nå etter hvert frem at satan som alltid er begravet i detaljene. Det er ikke trivielt å finne ut hvor mye folk faktisk forbruker av strøm. Dataene finnes selvsagt i Elhub, men man kan ikke uten videre koble det til f.eks skattedata for å se på inntekt. Og det er heller ikke nødvendigvis noe godt forhold mellom inntekt og faktiske strømutgifter, sistnevnte avhenger svært mye av bosituasjon og da også hvordan f.eks oppvarming er håndtert der.

    Det er tydeligvis heller ikke så lett å bare gjøre engangsbetalinger til folk som i utgangspunktet ikke er omfattet av ett-eller annet som f.eks gjennom Lånekassen eller bostøtteordningen og kanskje NAV for alt jeg vet. Man skulle i utgangspunktet tro at det er trivielt for det offentlige å sende en engangsbetaling på kroner X til et stort antall personer gitt at man først har identifisert disse og hva beløpet er, men lekkasjene tyder på at det heller ikke er tilfelle og det så man også i fjor da det skulle utbetales coronastøtte til et svært stort antall personer. Det klarte ikke NAV spesielt godt.

    Eneste relevante offentlige etate jeg er "kunde" av fortsatt er Skatteetaten og den har så godt som alle et forhold til, ellers er det ikke noe jeg kan komme på i farta. Vi får barnetrygd, men den går til en konto samboeren min disponerer og det er ikke gitt at vi bor sammen heller. Så i utgangspunktet er det neppe noen andre enn Skatteetaten som har mitt kontonr relativt lett tilgjengelig for å ta det mest basale man trenger for å gjøre en utbetaling. Det blir garantert kaos også om et par hundre tusen personer skal sende inn dokumetasjon, få det vurdert. få et vedtak og så også eventuelt ha klagerett på dette vedtaket.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan virke som noen av forslagene nærmest er konstruert for å bryte mot et eller annet EU-direktiv, slik at man kan fortsette å skylde på EU, EØS, ACER og Erna for at man dessverre ikke kan gjøre noe som helst for å stoppe flommen av penger inn i statskassen. Å koble strømselskapenes kundedata med skatteoppgjøret hos futen ville vært GDPR-tvilsomt selv om det var Økokrim som spurte. Å klaske eksportavgifter på strøm på vei ut av kongeriket er like åpenbart et EØS-brudd. Og da kan vi dessverre ikke gjøre noe som helst med pengestrømmen, og det er slemme EU’s skyld…

    Forslaget jeg nevnte med å vedta makspris til konsument og refundere differansen mot NordPool til strømselskapene, og som ble foreslått fra energibransjen selv i dag, vil derimot ikke stride mot noe som helst og kan implementeres ved en forholdsvis enkel endring i faktureringssystemene. Eventuelt også beregne tilbakevirkende for november, refundere kundene på neste strømregning, og sende fakturaen til Vedum. Maksprisen kan vedtas for ett år av gangen i statsbudsjettet. Men det kan man ikke snakke høyt om, for det kunne la seg gjennomføre, og det er jo det siste man vil.

     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det har vel vært opplagt en stund. Fastpris er også en markedspris. Men det er forskjell på å beskytte husholdningene mot den plutselige volatiliteten i markedet når statskassen inndrar tidenes lottogevinst og å drive klappjakt på innbilte private profitører. Det virker fortsatt som enkelte er mer opptatt av retoriske avledningsmanøvre enn å oppnå noe resultat.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er slike ordninger Vedum & Støre ser ut til å foretrekke. Milde gaver til verdige trengende, signert Jonas & Trygve. Kan sikkert arrangere en trivelig hjemme-hos reportasje hos en takknemlig mottaker også. Å gjøre noe med spillereglene i markedet for å få bort utilsiktede utslag er noe annet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Nu står ikke verden til påske.... selv erkeerkærte Høirefolk virker å innse at "noget bør gjøres...."
    De kommer til å bli nødt uansett om de vil eller ikke, det er jeg helt overbevist om. At de i utgangspunktet ikke har spesielt lyst og vil avgrense det mest mulig (altså beholde mest mulig av de ekstraordinære inntektene selv) burde nå være åpenbart for alle og enhver. I hvilken form, hvor mye og til hvem de til slutt skal betale ut noe til er det sikkert mange som klør seg i hodet over nå om dagen men så langt ser de ut til å være mest opptatte av å styre forventningene godt nedover. Det kommer til å bli mye bråk - nesten uansett hva de nå til slutt lander på.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det blir nå interessant å se hva som kommer ut av dette. Det som vel bør være klinkende klart er at dette kan ikke fortsette, hverken for private eller industri og næring. Greit nok at kanskje havparten av private husholdninger sikkert står han av, - det blir tross alt neppe 5 kr kWh konstant gjennom hele vinteren, men det blir definitivt alvorlig nok for lavtlønte og pensjonister, og at mange bedrifter med marginal inntjening går på en solid smell er nok hevet over en tvil... om vi faktisk trenger å dyrke tomater og agurker i Norge om vinteren, er vel en annen diskusjon... sysnes forresten ikke jeg ser så mye norsk av dette i de butikkene jeg vanker, - i alle fall ikke om vinteren.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ønskereprise fra weld77’s link for litt siden:
    1638910950498.png

    1638910896473.png

    1638910639137.png

    1638910669740.png

    Noen som har lyst til å se etter hva det står om miljøvennlig elektrifisert hydrogen- og amoniakkproduksjon i budsjettforliket mellom AP/SP og SV, altså i tillegg til det Statnett allerede vet om? Spesielt interesserte kan også lete etter noe om strømproduksjon der. For nå blir det virkelig vanlige folks tur.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Nå er vel fyren ganske partisk...


    Har en del gode poenger.

    Men det er et stort problem når stabil kraft blir straffebeskattet (tenker på kjernekraft) - mens totalt uberegnelig vindkraft blir subsidiert.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Har en del gode poenger.

    Men det er et stort problem når stabil kraft blir straffebeskattet (tenker på kjernekraft) - mens totalt uberegnelig vindkraft blir subsidiert.
    Jeg stusser litt når jeg leser (ikke i den saken der altså) at noen mener at termiske kraftverk ikke har noen fordeler. Det burde, i alle fall for oss her i nord nå bli ganske åpenbart for selv de på aller bakerste benk at kraftverk som kan levere baselast helt uavhengig av vær og vind har i alle fall en fordel - at de kan kjøres på sin kapasitet omtrent uansett.

    Deler av snakket om fornybar energi bærer (også) preg av at det ikke er så mange som skjønner konseptet effekt. Det er i den sammenheng ikke fryktelig interessant hvor mye elektisk energi en vindturbin kan levere gjennom et år i snitt når den ikke kan levere NÅ når det er etterspørsel NÅ. Da må man ha en eller annen form for alternativ, og det har forsåvidt Norge i fornybar form i form av store vannkraftmagasiner som også kan fungere som batterier, men det er ikke så mange andre land som har eller i det hele er i stand til å ha grunnet geografi.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.908
    Antall liker
    11.297
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Når man leser opptil flere av debattinnleggene, sitter jeg ofte igjen med inntrykket av at vannkraft nærmest hører hjemme i samme kategori som kullkraft... Det faktisk svært få som faktisk framhever denne egentlig enorme fordelen vi har her til lands, og som faktisk er og bør være til fordel både for enkeltpersoner, husholdninger og næringsliv.... Nå ser det jo ikke akkurat slik ut, i disse tider...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Da er den første slappe fisen sluppet


    Regjeringens tiltak innebærer at bostøtten økes med 1.500 kroner fra desember til mars, i tillegg til 150 kroner per person som bor i boligen. De vil også gi sosialhjelpsmottakere som ikke får bostøtte en egen på pott på 100 millioner.

    Dette gjelder visstnok ca 100.000 husstander i Norge.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da er den første slappe fisen sluppet


    Regjeringens tiltak innebærer at bostøtten økes med 1.500 kroner fra desember til mars, i tillegg til 150 kroner per person som bor i boligen. De vil også gi sosialhjelpsmottakere som ikke får bostøtte en egen på pott på 100 millioner.

    Dette gjelder visstnok ca 100.000 husstander i Norge.
    Grovt regnet ca 700 millioner tilbake til verdige trengende, av en lottogevinst på 40-50 milliarder inn til statskassen. Jo, det er sannelig vanlige folks tur.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.713
    Antall liker
    13.199
    Studenter får inntil 3000 ekstra lån dersom de kan dokumentere økte kostnader. Det koster staten nesten ingen ting (utover arbeidstid for å behandle søknadene) og noen småkroner i utsatte renteinnteker. Lånekssen er selvfinansierende da den finansierer utlånene i statsgjeldmarkedet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Grovt regnet ca 700 millioner tilbake til verdige trengende, av en lottogevinst på 40-50 milliarder inn til statskassen. Jo, det er sannelig vanlige folks tur.
    Man kan selvsagt harselere over dette, men dette treffer i det minste godt hos de som sitter nederst ved bordet.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Joda, men hvorfor skal de som faktisk har kontroll på livet sitt ikke få hjelp og støtte? Jeg skulle også klart å bli fattig raskt hvis det var saken...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Joda, men hvorfor skal de som faktisk har kontroll på livet sitt ikke få hjelp og støtte? Jeg skulle også klart å bli fattig raskt hvis det var saken...
    Du har sikkert penger på bok, så du kan vente på en ordning over skatteseddelen neste år.

    En annen måte å se det på er at strømkostnadene er en del av bokstnadene - og da er det bare rimelig at bostøtten økes. Og det er sikkert en ordning du ikke er uenig i.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Du har sikkert penger på bok, så du kan vente på en ordning over skatteseddelen neste år.

    En annen måte å se det på er at strømkostnadene er en del av bokstnadene - og da er det bare rimelig at bostøtten økes. Og det er sikkert en ordning du ikke er uenig i.
    Selvsagt er det en økning i bokostnaden, men det er det jo for alle.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mulig Støre & Vedum har funnet snev av politisk vilje likevel:
    Høyre-nestleder Tina Bru spurte da om det var rettferdig at det bare brukes noen få hundre millioner på tiltak, når staten tjener milliarder på at folks strømregninger har skutt i været.

    – Nei, det er ikke rettferdig. Nå er det en ekstraordinær situasjon, som vi ikke har hatt på 25 år. Derfor vil det være en kraftfull satsting som vil handle om flere milliarder kroner. Vi er nesten i mål på det det handler om å legge inn en kompensasjon når man har høye strømutgifter. Det er et tiltak som skal gå direkte på folks strømregning, sier Støre.

    – Disse pengene bør kunne være ute rett over nyttår, vi er i sluttfasen med å utarbeide denne ordningen, sier Støre.

    – En bred løsning er ikke i det blå, den kommer om ikke kort tid. Vi skal ha en bred løsning. I løpet av timer eller en dag eller to, så er den ordningen på plass, sier Støre.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.850
    Antall liker
    8.836
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Selvsagt er det en økning i bokostnaden, men det er det jo for alle.
    Ja, men regner med at du er kjent med hvordan bostøtten er utformet - den dekker deler av husleien slik at mottaker sitter igjen med det som er livsopphold. Disse mottakerne vil fortsatt ikke ha mer penger igjen enn livsopphold.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Studenter får "støtte" ved å kunne ta opp lån. Men kun de verdige får lov til å ta opp lån. Man må dokumentere.

    Vi elsker byråkrati her til lands. Og det er særdeles viktig at ingen uverdige får. Såfremt man ikke leder firmaer med millionoverskudd. De skal man stole på.

    Skulle ønske høyrefolka holdt seg hjemme i Høyre og ikke fant rose-buttons og meldte seg inn i AP.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Ser ut som politikene er låst i et tenkesett hvor de nå skal avhjelpe en inneværende krise. Hvorfor ikke løfte blikket og lage et system som sikrer de neste årenes kriser nå med det samme? Dette blir jo ikke løst før Europa er teppebombet med atomkraftverk slik som Frankrige m.flere. planlegger.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Denne tråden burde bli sticky siden det ikke er noe problem å betale mer og bruke mindre for å få et grønt skifte ref. klimatråden.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo det som er det fordømte. Vi behøver faktisk å gjennomføre et skifte i energibruk, og jeg mener også at vi må begynne utfasingen av fossilproduksjonen, men vi må gjøre det på en måte som ikke slenger vanlige folk under bussen med kostnader og risiko.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke uenig med deg i at vi trenger et skifte men vi fyrer med kull og stenger kjernekraft. Internasjonal politikk forsinker gassimport til Tyskland osv…

    Jeg har 85% av sparepengene mine i olje og venter på 100USD fatet, energifattigdom er det nye ordet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.627
    Antall liker
    15.703
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke uenig med deg i at vi trenger et skifte men vi fyrer med kull og stenger kjernekraft. Internasjonal politikk forsinker gassimport til Tyskland osv…

    Jeg har 85% av sparepengene mine i olje og venter på 100USD fatet, energifattigdom er det nye ordet.
    Du subsidierer, altså? :)

     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Bedre med Ørsted med P/E på 46.38 og avkastning på -17.25% det siste året mener du?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn