Alt til hus og bolig Strømprisene?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Multikanal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    1.465
    Antall liker
    885
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Realiteten er litt anderledes. Enten så kastes kunden ut for at selskap skal unngå tap/konkurser som man ser i England. Eller så har nye avtaler gjemmel for prisøkning.

    Dattera som er Fjordkraftkunde har nå sett 3 prisøkninger på sin fastprisavtale. Samt avtalen stipulerer at Fjordkraft har rett til å kreve mellomlegg om kunden sier opp avtalen i en periode som påfører Fjordkraft tap.

    Så beste rådet er vel å sette av penger gjennom hele året som om man har fastprisavtale. Dette er jo veldig enkelt å tilrettelegge for i bedre nettbanker som f.eks. Sbanken har.
    Er vel en grunn til at Fjordkraft ligger helt i bunnen på kunde tilfredshets undersøkelser. :cool:
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.589
    Torget vurderinger
    2
    – I mine 15 år i strømbransjen har man lenge snakket om når dagens kaos erstattes av noe bedre for kundene, og man ikke lenger kan tjene penger på å selge kilowattimer. Mye tyder på at vi er der nå, sier Arnt Inge Sætern til E24. Han er en av gründerne bak strømselskapet Elekt, som har utviklet en tjeneste som hjelper forbrukere med å beregne hvor mye de kan spare på å bytte strømleverandør. Etter å ha gjennomgått flere tusen fakturaer så langt, er Sæterns konklusjon at to av tre kunder betaler overpris for strømmen, gjennom høye påslag og unødvendige tilleggsprodukter.

     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.236
    Antall liker
    2.415
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Klasse D for strømsparing.
    Ja, det er dessverre noen "cowboyer" i byggebransjen og manglende forståelse for opplæring og oppdatering av serviceteknikere.
    I byggeprosessen utelates svært ofte et viktig "tannhjul": En systemintegrator (eller teknisk koordinator).
    Når de tekniske entreprenørene (rør/varme, ventilasjon og elektro) skylder på hverandre for at et SD-anlegg (sentral driftkontroll) ikke går smooth og de tekniske anleggene motarbeider hverandre, står både byggherre og leietaker ganske hjelpeløse.
    Noen ganger synes utgangspunktet helt håpløst (ref. Ellingsrud).
    ITB funksjonen er tenkt å ivareta dette. Men ITB er helt avhengig av at entreprisene samarbeider. Greier ikke entreprisene det, så er det ikke så mye ITB får gjort. Nå har de fleste større byggeprosjekter kontraktsbetingelser som går akkurat på samarbeid. Men det kan fortsatt bli utfordrende...
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Fyringsøkonomi? Varmepumper har ført til a de fleste har økt komforten i stedet for å spare strøm. Det er ikke bare ungdommens trend mot gjenbruk man kan lære av. Før varmepumpens tid kunne gjerne lelighetene stå litt kjølige inntil man kom hjem etter jobb og fyrte på kveldstid. I Henriette Schønberg Erkens gamle bøker er det viet god plass til fyringsøkonomi. Hvordan ved legges best i ovnen, hvordan få best koke- / steke-logistikk og fyringsøkonomi, bevaring av restvarme (f.eks. høykasse-koking av poteter) osv. I mange borettslag benyttes gulvvarmen feil: Vil man ha 22 i grader i stuen stilles gulvvarmen på 22 helt uten tanke på at man kan toppe varmen i oppholdsrom ved behov med en sekundær varmekilde (gulvvarme skal være grunnvarme). Og så klages det at det er for varmt på soverom... Magasinert varme i betonggulv tar i snitt ca 2 døgn å endre.
    For 25 år siden flyttet vi inn i et gammelt hus hvor det kun var elektriske panelovner. Vi innstallerte varmepumpe og nye vinduer. Etter påfølgende strømavlesing med "mistenkelige tall" kom e-verket uanmeldt på besøk. Uten å henvende seg gikk de bak huset for å se på el-inntaket. Da de fikk øye på varmepumpen satte de seg i bilen og forsvant.
    Da er du heldigere enn meg, da jeg ikke har spart stort. Leverandøren sier at jeg bruker for lite strøm i utgangspunktet...

    Med det jeg ville si er det kan skyldes at han som monterte denne varmepumpen, kunne intet om hva som var optimal montering hos meg, og gjorde heller ikke forsøk på å finne det ut. Eneste han lurte på var hvor jeg ville ha den montert og alle forsøk på tips falt på stengrunn. Behagelig ble det dog, og i etterkant har jeg funnet ut at mitt forslag var ok. Optimalt bør denne planlegges inn når man bygger, men ser det ikke alltid hjelper...
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    – I mine 15 år i strømbransjen har man lenge snakket om når dagens kaos erstattes av noe bedre for kundene, og man ikke lenger kan tjene penger på å selge kilowattimer. Mye tyder på at vi er der nå, sier Arnt Inge Sætern til E24. Han er en av gründerne bak strømselskapet Elekt, som har utviklet en tjeneste som hjelper forbrukere med å beregne hvor mye de kan spare på å bytte strømleverandør. Etter å ha gjennomgått flere tusen fakturaer så langt, er Sæterns konklusjon at to av tre kunder betaler overpris for strømmen, gjennom høye påslag og unødvendige tilleggsprodukter.

    Men selv vil han selge masse unødvendige tilleggsprodukter :D
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Garantert Grønn Strøm høres jo fint ut for MiljøHvermansenDa.... Kun Ørtn Ørti i tillegg pr mnd....
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Interessant:

    Strøm | Prissjokk mandag morgen: Dette har ikke skjedd før (nettavisen.no)

    Dette fører blant annet til at Norge mandag vil importere store mengder strøm fra England for første gang:

    - Utifra data fra Nordpool ventes det kraftimport fra Storbritannia fra kl 07. Importen av kraft gjennom den nye North Sea Link-kabelen er ventet i 11 timer, før kraftflyten snur og Norge igjen vil eksportere til Storbritannia resten av dagen, sier han.

    - Sett bort fra testkjøringen i oktober, er nok dette første importen på dagtid av betydning gjennom NSL. Kan si at dette er med på å holde Sør-Norske priser nede til et nivå under det jeg fryktet, sier Svor til Nettavisen.

    - Jeg fryktet 6-7 kWh + avgifter, legger han til.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Indeed. Det er mye strøm som skal videre mot Stockholm når Oskarshamn har problemer. Og så har det begynt å blåse ganske kraftig igjen i UK.

    1638788967477.png
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Er nok noen ledere og presseansvarlige i NVE, Nord Pool m.flere som nå jubler når de endelig får demonstrert hva de har proklamert disse kablene skal gjøre :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du trenger ikke å minne oss på det. Vi er utmerket klar over at markedsliberale høyrefolk har bekledd viktige posisjoner i AP. Det forklares deres tilbakegang i tillegg til tilbakegangen til sosialdemokratiske partier ellers i Europa med samme tankesett...
    Tenkte litt mer på den. Det punktet hvor sosialdemokratiske partier mistet store deler av gølve’ var nok på på innvandring og flyktningekrisen for noen år siden. Det var et ganske stort gap mellom idealistene som ville redde alle jordens bundne trelle som sulten knuget har, og arbeidsfolket innenlands som var mer bekymret for egne arbeidsplasser og gatekriminalitet. Sverige var det mest utpregede eksemplet, men det var ikke bare der det ga sosialdemokratiet troverdighetsproblemer. Man har vel knapt kommet over det ennå.

    Nå tror jeg nesten sosialdemokratene er i ferd med å gjenta den suksessoppskriften, men denne gangen ved å skulle redde verden ved å elektrifisere alt, stenge ned både atom- og kullkraft, og helst ikke bygge hverken fornybar kraft eller overføringskapasitet. Igjen presses sosialdemokratene av kompromissløse idealister på venstre fløy, og igjen har man ikke tenkt over hvor regningen havner og hva mottakerne av regningen eventuelt synes om det. For nå er det vanlige folks tur. Til å få strømregning.

    Og igjen er det en lissepasning til Listhaug, som for engangs skyld fremstår som relativt oppegående.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Nå om dagen er det også bare å lese sakene om alt mulig som skal etableres og kobles på her i landet og sammenlige med den øredøvende stillheten om produskjons- og overføringskapasitet. I Hurdal-erklæringen står det vel noe om havvind (som ligger ganske langt frem i tid i Norge) og landbasert vindkraft "der det er lokal aksept" men det er det som kjent stort sett ingen steder så det blir neppe noe særlig av det heller. Akkurat nå er konsesjonsreglene under revisjon og det er omtrent ingen ting som er under utbygging lengre og det er vel knapt mulig å søke så lenge arbeidet med konsesjonsreglene pågår.

    Men det svinger bra i det norske kratsystemet, i 2020 er det estimert at ca 15TWh gikk i fjorden fordi magasinene rant over mange steder.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte litt mer på den. Det punktet hvor sosialdemokratiske partier mistet store deler av gølve’ var nok på på innvandring og flyktningekrisen for noen år siden. Det var et ganske stort gap mellom idealistene som ville redde alle jordens bundne trelle som sulten knuget har, og arbeidsfolket innenlands som var mer bekymret for egne arbeidsplasser og gatekriminalitet. Sverige var det mest utpregede eksemplet, men det var ikke bare der det ga sosialdemokratiet troverdighetsproblemer. Man har vel knapt kommet over det ennå.

    Nå tror jeg nesten sosialdemokratene er i ferd med å gjenta den suksessoppskriften, men denne gangen ved å skulle redde verden ved å elektrifisere alt, stenge ned både atom- og kullkraft, og helst ikke bygge hverken fornybar kraft eller overføringskapasitet. Igjen presses sosialdemokratene av kompromissløse idealister på venstre fløy, og igjen har man ikke tenkt over hvor regningen havner og hva mottakerne av regningen eventuelt synes om det. For nå er det vanlige folks tur. Til å få strømregning.

    Og igjen er det en lissepasning til Listhaug, som for engangs skyld fremstår som relativt oppegående.


    Dette har du rett i, men Høyre er vel ikke noe særlig bedre?
     

    Prebs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Innlegg
    159
    Antall liker
    45
    Se på det positive folkens, vi alle har lært mye om strømavtaler, priser og hvordan dette markedet fungerer, like bratt læringskurve som spottprisen i seg selv vil jeg si. Vi blir nok mange som skal inn på fastprisavtaler til sommeren og da skal kontraktene finleses ned til minste detalj. Slik det er nå kan det jo umulig fortsette, da går jeg ut i bilen og finner fram den gule vesten min!!!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dette har du rett i, men Høyre er vel ikke noe særlig bedre?
    Det gjør kanskje en forskjell hvilken målgruppe man forsøker å henvende seg til. Sosialdemokratiets tidligere kjernevelgere er ikke nødvendigvis Høyres kjernevelgere. Mye av retorikken fra AP, SP og SV før valget handlet om skattlegging av formue, eiendom og utbytte, mens man skulle redusere bruken av regressive avgifter, for «nå var det vanlige folks tur». Når det så viser seg at øvre middelklasse med eget hus og bil og økonomisk sikkerhetsmargin kommer nokså nøytralt utav det, mens vanlige arbeidsfolk får åndenød og betalingsanmerkninger allerede ved neste strømregning, så er det ikke Høyres kjernevelgere som blir mest forbannet.

    Om man hadde anlegg for politisk skadefryd kunne man synes det er ganske morsomt.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    ....men høye strømpriser er neppe en vinnersak for noen...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    ....men høye strømpriser er neppe en vinnersak for noen...
    For offentlige finanser funker det strålende. Dette kommer pedagogisk til å bli ekstremt krevende for Gahr-Støhre, Vedum og de andre. Omtrent uansett hva de sier så er det ingen som kommer til å tro på de. Med mindre de får full panikk så er det helt åpenbart at planen er å sitte å ruge på pengene og det kommer til å være komplett umulig å rebrande det som en eller annen form for omfordeling eller noe i den duren.

    Tror det er en del som er glade for at det er lenge til neste valg blant alle de etablerte partiene. Strømprispartiet ville nok gjort det ganske skarpt om det var valg nå.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Finnene får høy pris i morgen, 1000,07 Euro på det dyreste




    På tide de får i gang nye reaktoren.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Blir det lov med oljefyr i hus igjen pga at det er så mye problemer med kapasitet på strøm?
    Det er jo liksom ikke bare å skru av varmen i huset selvom prisen skyter til værs...
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ I prinsippet samme modell som jeg foreslo for litt siden, bare at de foreslår at konsumenten legger ut pristoppen og får det refundert senere, mens jeg foreslo at strømselskapet skulle svelge pristoppene og få differansen refundert senere uten at det involverte konsumentens lommebok. Fra linken:
    Bjelland mener reduksjon av merverdiavgift og eventuelle kontantutbetalinger til husstander er gode eksempler på kortsiktige tiltak.

    – Men vi må tenke i et lengre perspektiv. Slike strømtopper vil komme igjen og da må vi ha et robust system som håndterer dette, sier Cecilie Bjelland.

    Hun påpeker at det er gode digitale data om både strømpris og forbruk som gjør det mulig å lage enkle automatiserte systemer som kan administrere strømtoppene

    – Staten tar her risikoen for ekstra høye strømpriser samtidig som modellen ikke oppfordrer til «sløsing» av strøm. Dette er etter vår oppfatning rimelig all den tid staten og det offentlige er sluttmottaker av de ekstra inntekter som høy strømpris i Norge medfører.
    Som sagt, handlingsrommet finnes, men den politiske viljen gjør det ikke. Langt mer bekvemt for Støre & Vedum å skylde på slemme EU, EØS, ACER og Erna mens man teller penger på vei inn i statskassen og sender noen symbolske kontantbeløp til spesielt verdige trengende for å få slutt på maset.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Er vel hovedsakelig bare et fortvilt forsøk på å gjøre noe med jumboplassen på omdømme rangeringen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    ^ I prinsippet samme modell som jeg foreslo for litt siden, bare at de foreslår at konsumenten legger ut pristoppen og får det refundert senere, mens jeg foreslo at strømselskapet skulle svelge pristoppene og få differansen refundert senere uten at det involverte konsumentens lommebok. Fra linken:
    Det betyr vel da at for alle praktiske formål så ligger de som kjøper for private husholdinger inne med et bud på f.eks 1kr/kWh eller hvor man nå legger dette taket dersom prisen er høyere i markedet og dette budet må fylles. Det er ikke fritt for at det har et visst potensiale for å surre til prisdannelsen da man vel kan få en situasjon der det marginale budet for forbruk ikke får tildeling fordi det ligger et bud lengre nede i prisstigen som skal fylles uansett på en pris som ligger under der markedet normalt ville klarert.

    Skal ikke si jeg har tenkt veldig nøye gjennom det (eller kan nok om strømmarkedet til å faktisk ha en kvalifisert mening) men noe sier meg at det er litt mer komplisert i praksis enn i teorien.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.265
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig hvor fort det ble dannet et bompengeparti....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det betyr vel da at for alle praktiske formål så ligger de som kjøper for private husholdinger inne med et bud på f.eks 1kr/kWh eller hvor man nå legger dette taket dersom prisen er høyere i markedet og dette budet må fylles. Det er ikke fritt for at det har et visst potensiale for å surre til prisdannelsen da man vel kan få en situasjon der det marginale budet for forbruk ikke får tildeling fordi det ligger et bud lengre nede i prisstigen som skal fylles uansett på en pris som ligger under der markedet normalt ville klarert.

    Skal ikke si jeg har tenkt veldig nøye gjennom det (eller kan nok om strømmarkedet til å faktisk ha en kvalifisert mening) men noe sier meg at det er litt mer komplisert i praksis enn i teorien.
    Jeg tenkte at markedet får være som det er, og at strømselskapene får kjøpe til den prisen som er, men at de eventuelt får gå saftig i minus hvis de må kjøpe til høyere pris enn de kan videreselge til konsument, og at den differansen er det som i så fall refunderes. Det er sikkert måter å game det på, og muligens en moral hazard om man vet at staten garanterer for det overskytende uansett hvor mye det er.

    Alternativt får man begynne å tilråde fastpriskontrakter og se til at det finnes reell og transparent priskonkurranse på disse.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Her er Støres strømknipe (aftenposten.no)


    Her lurer erfaringen fra koronatiltakene våren 2020 i bakhodet. Da dyttet opposisjonen på Stortinget, som Ap og Sp den gang var en del av, en liste på 12 vedtak. Målet var å hjelpe blant andre lærlinger, folk på dagpenger og næringsdrivende.

    Problemet var at spesialordningene krevde et omfattende arbeid fra Navs side. Det trengtes juridiske avklaringer, endret regelverk og justeringer av IT-systemer.

    Nav ba Stortinget om et så enkelt oppdrag som mulig, men fikk en detaljert bestilling. Konsekvensen av Stortingets iver og detaljregulering ble at det tok lang tid å få ut pengene.


    ...

    Et problem er også hvordan det skal hentes ut informasjon for å nå de rette husstandene. All data om strømforbruket ligger i det som heter Elhub. Men personvernbestemmelser gjør at det ikke bare er å koble disse dataene med for eksempel informasjon fra Skatteetaten.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    Høyreholdingene ligger der.

    - Dette må nå de rette husstandene, skrives det. Underforstått så er det ultraviktig at Ingen ufortjenende må finne på å måtte få.


    Nei, de beste løsningene er universale. Derfor får du frikort uansett hva du tjener. Derfor betaler du ikke ei krone når du havner på sykehus. Derfor får alle barnetrygd.

    Gi en flat sum til alle, rike som fattige, masseforbrukere som sparende.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Ser man på Enova tiltak så har jo det stort sett kommet de rike til gode så jeg ønsker meg fortrinnsvis 0-moms og redusert nettleie.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.214
    0 moms... det gir mest støtte til dem med høyest forbruk. Minstepensjonisten som står opp om natten for å koke kaffen i frykt for strømregning blir ikke godt ivaretatt. 40k kwt-folkene i Holmenkollen får da de store kronene. Hvorfor skal de som har varmekabler i innkjørselen belønnes?

    Flat engangssum til alle vil treffe godt. Sikrer også insentivet til å spare.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Minstepensjonistene som koker kaffe på natten har misforstått ganske mye når det kommer til energibruk. 6 minutter a 1kW er neglisjerbart selv som minstepensjonist.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.485
    Det betyr vel da at for alle praktiske formål så ligger de som kjøper for private husholdinger inne med et bud på f.eks 1kr/kWh eller hvor man nå legger dette taket dersom prisen er høyere i markedet og dette budet må fylles. Det er ikke fritt for at det har et visst potensiale for å surre til prisdannelsen da man vel kan få en situasjon der det marginale budet for forbruk ikke får tildeling fordi det ligger et bud lengre nede i prisstigen som skal fylles uansett på en pris som ligger under der markedet normalt ville klarert.

    Skal ikke si jeg har tenkt veldig nøye gjennom det (eller kan nok om strømmarkedet til å faktisk ha en kvalifisert mening) men noe sier meg at det er litt mer komplisert i praksis enn i teorien.
    Er det ikke tilsvarende løsning med makspris som ligger til grunn for alle konkursene i England? At strømleverandørene her selv ikke hadde satt av midler til å møte prisøkning for 2021.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er det ikke tilsvarende løsning med makspris som ligger til grunn for alle konkursene i England? At strømleverandørene her selv ikke hadde satt av midler til å møte prisøkning for 2021.
    Indeed, men det var vel mest for gass.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Er det ikke tilsvarende løsning med makspris som ligger til grunn for alle konkursene i England? At strømleverandørene her selv ikke hadde satt av midler til å møte prisøkning for 2021.
    Jeg vet ikke helt hvordan det funker men tror det er noe med hvor mye og hvor fort de har lov til å endre prisene.

    Med mindre "noen" (aka staten) kompenserer de involverte for eventuelle tape så vil jo alle strømleverandørene gå konk her også. Produsentene vil ikke siden de uansett tjener penger omtrent samme hva prisen er. Om Fjordkraft må kjøpe for 2 og selge for 1 så går de konk i løpet av noen få dager.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke lest hele tråden. Men hvordan kan de si morgendagen pris time for time? Blir prisen forhandlet frem flere dager før?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Det enkleste hadde vært et system der folk ikke blir ruinert av noe som er nesten gratis å produsere, og som er felleskapets eiedom. Men det er kanskje for mye forlangt?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.952
    Antall liker
    16.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det som skremmer meg nesten mere enn høye strømpriser er at det fører til politiker forakt og et mere splitta og polarisert samfunn. Jeg hører mere og mer om folk som er stein forbannet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn