STORE problemer med sssssjjjj - lyd!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    kbwh

    Gjest
    Av nyere B&W kjenner jeg bare 805S. Ka-tsjing der og. Dessuten er en oktav rundt 2kHz dratt ned 3-4dB, og det bidrar til å framheve nevnte ka-tsjing.
    Menmen. Vi har alle forskjellige preferanser.
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Dette oppsettet låter ok, men det mangler litt i bassen og mellomtonen er for lys-spinkel etter min smak. Men problemet er at diskantet skriker hinsides.
    Har du tatt av gitteret på diskanten? Det må være på, det har jeg erfart på mine 804N.
    Jeg bruker (som du der under) Vincent elektronikk som i utgangspunktet ikke har noen mørk lydsignatur. Jeg kan også på enkelte innspillinger (CD’er) synes at mellomtonen kan bli litt frentredende (lys?) men jeg synes ikke at diskanten er skarp/klirrende.
    804N i mitt oppsett er veldig ”kresne” på kabler, spiller best med bi-wire. Jeg bruker nå AudioQuest CV8 DBS (to lengder/bi-wire). Har også ett sett med Kimber Monocle X og Monocle XL som jeg har brukt (bi-wire, X til diskant/mellomtone og XL til bass). Disse kablene tonet ned denne litt fremtredende mellomtonen men diskanten er mer ”riktig” med AudioQuest kablene (bedre definert bass og en mer presis diskant). Jeg er av den oppfatningen at solid core kabler er best på B&W høyttalere, jeg vet ikke om dine høyttalere kabler er det.
    Fjern alle nettfiltre/strøm rensere. Da ”puster” anlegget ditt bedre.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Synergistic research har visstnok noen høytalerkabler som er spesielt beregnet for B&W.
    Nordnorsk visegruppe på vinyl er superfett uansett hvor jævlig anlegget høres ut!
     

    ronnytt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2004
    Innlegg
    479
    Antall liker
    0
    Hei
    Her var det mange gode råd, men mye sprik.
    Erfaringsmessig vil jeg påstå at rommet sammen med høyttalerne er de viktigste "komponentene" i anlegget. Høyttalerne du har kjøpt er slanke i bunnen og hissige i toppen, hvilket er en kjensgjerning. Disse høyttalerne trenger et rom som bidrar i bassen, iallfall ikke det motsatte. Jeg støtter deg på å selge høyttalerne da de definitivt ikke passer rommet ditt. Deretter er det av stor betydning at du får dempet førsterefleksjonene som er nevnt tidligere her; Du oppgir at det er vinduer ved siden av den ene høyttaleren, samt at du har laminatgulv. Dette må dempes skikkelig for å få ønsket resultat. Kabler er ikke i nærheten av å løse problemer i den grad som demping av rom gir. Når det gjelder kombo aw 120 og p3 har jeg ikke erfaring, men kan garantere at aw120 låter bra med ec 4.7. Har hørt p3 med lc audios digitale Barracuda og parasounds egen effekforsterker, halo 23 (tror jeg den het -tipper det låter bedre med storebror h21). Med Barracuda låt den perverst analytisk, og med h23 låt det billig rock`n roll (fikk cervin Wega assosiasjoner).

    Dersom du prøver deg med nærfeltslytting, vil du høre hvordan anlegget låter med minst mulig bidrag fra rommet. Hold også gjerne hendene bak ørene som skåler pekende fremover. Du vil trolig merke en enorm forskjell (eh, ikke bare høyere lydnivå) og forbanne rommet ditt på det sterkeste ;D
    Naturlig nok blir lyden en del høyere når du holder slik, men skru heller litt ned for å unngå den effekten - og konsentrer deg om å høre forskjellen forøvrig...
    Låter det like "jævlig" med slik nærfeltslytting, er det fare for kombo-problemer en plass - utover rom/høyttalere.

    Mitt stalltips er å dempe rommet på førsterefleksjoner og gå til lån av flere forskjellige høyttalere og kose deg med masse testing sammen med kamerater som er opptatt av lyd. Høyttalerne må passe rommet, og det kan virke som du trenger noen som er litt kraftige i bassen...
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    Sorry folkens, men alt jeg har hørt av B&W har hatt denne tjing-tjing diskanten som roper høyt "diskant diskant" hele tida. Selv toppmodellene til B&W skjemmes av dette i mine ører.
    Samme her, de har en egenlyd som er litt skjemmende i de øvre frekvenser...

    Begynner du med en slikt lydende høyttaler må du nødt til å kompensere for å prøve å ta ned egenlyden..

    Da er du skjevt ute allerede mener jeg...

    Amen...

    bamsemann.. :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.320
    Antall liker
    16.402
    Sted
    Østfold
    Høyttalere er hovedsynderen til slike problemer generelt sett. Kildens innvirkning på lyden er av betydning, men svakhetene her er som regel så små sammenliknet med mot slutten av kjeden at å tweake seg i vei der er ofte å bytte komponenter til du er så forbannet på effekt, høyttalere eller begge at de går ut gjennom vinduet etter et større raserianfall.

    Selv om du tillegger lyden mer subjektive parametre kan jeg ikke annet enn konkludere med at du ikke er noen stor fan av lyden fra høyttalerne dine. Spesiellt siden "problemene startet da jeg fikk høyttalerne i hus". Du har også prøvd en lang rekke andre elektronikk komponenter uten nevneverdig resultat.

    Jeg hevder ikke dermed at oppsettet ditt er glimrende balansert (hevder forsåvidt ikke det motsatte heller) selv når man ser bort fra høyttalerne dine, så det kan være du må skifte noe mer etter høyttalerbytte, men basert på dine beskrivelser lemner det liten tvil om hvor du bør begynne.
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.290
    Torget vurderinger
    4
    Enig med snickers. Nytter ikke å tenke "source first" når alt går til helvete. "Source first" gjelder når anlegget er balansert og riktig matchet.
    Som du sikkert har kommet frem til nå, så er dine alternativer enten å skifte høytalere, og håpe på det beste, eller å skifte mer eller mindre hele anlegget.
    Jeg personlig ville gjort det siste. Behold de beste komponentene du har, og bygg videre derfra. Du kan sikkert skifte ut på bruktbørsen uten å gå på særlig tap.
    Det er ikke lett, men finn ut hvem du "stoler" på her på sentralen. Skriver stoler på i tødler da alle råd er velmenende, men ikke alle er basert på lang erfaring ( bl.a. mine råd).
    Men det funket for meg, og jeg har endt opp med et anlegg som jeg blir mer og mer fornøyd med ettersom tiden går.
    Jeg vet ikke hvilke lydidealer du har, men vil oppfordre til å teste ut rør hvis du har hatt tanker i den retning. Det er ukomplisert og i mitt tilfelle har det gitt mange timer med lytteglede. Akkurat nå går Cat Stevens "Teaser and the firecat" på vinyl, i bakgrunnen, eller snarere forgrunnen, og jeg kan ikke annet enn å si hallelujah... ;D
    Lykke til :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.320
    Antall liker
    16.402
    Sted
    Østfold
    Et annet vesentlig poeng er om du har rom for å spytte i mer kroner i anlegget eller om du tenker å bytte ut "krone for krone".
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Det er mange forslag her, men trådstarter sier jo at det egentlig er for lite fra mitten og nedover. Sånn jeg oppfatter det får han derfor en litt "opptippet" lyd, noe som gir inntrykk av, (eller medfører) at toppen virker for uthevet i forhold til resten. Hvis dette er tilfelle, ville jeg først har flyttet ht'ene til pluss-nodene i rommet, feks hvert hjørne, og satt lytteposisjonen i en annen pluss-node, feks mitt på bakveggen. Dette vil i utgangspunktet gi maksimal bassforsterkning samtidig som avstanden mellom ht og lytteposisjon blir lengst mulig (energien i toppen faller ved økende avstand). Hvis dette får ting tilbake til normalen, ville jeg vurdert å plassere ht'ene et annet sted enn det du bruker nå.

    Hvis denne omplasseringen ikke ga noe resultat er du nok nødt til å bytte ut komponenter og ev kabler. Er toppen bare skarp, ville jeg byttet sluttforsterker. Er den "hard" ville jeg byttet cd-spiller Du kan også prøve å sette komponentene på feks gummiputer eller andre avfjærende ting. Dette gir som regel en bløtere topp.

    Så sant du ikke har store harde flater i nærheten av ht'ene eller lytteposisjon som gir mye 1. refleksjoner, har det egentlig ikke så stor betydning å dempe rommet. Det skal dempes utrolig mye før dette får innvirkning på toppen. En normalt møblert stue er egentlig alt du trenger. Det er faktisk bedre å ha et litt for "levende" rom enn å ha et som er for dempet. Sjekk også forslaget over om nærfelt.
     
    N

    nb

    Gjest
    Lån deg en equalizer / bruk PC-en til det, så kan du i alle fall eksperimentere med hvordan endringer i frekvensgangen slår ut hos deg. Burde, om ikke annet, i alle fall gi en pekepinn på hvor problemet ligger. Det er også gratis;)
     
    T

    theStig

    Gjest
    Jeg vil tro disse "sjjjj" lydene har mest energi i 3 kHz området. Her vil rommet kunne ha meget stor påvirkning, så det er verdt å undersøke den saken. Spesielt tidlige refleksjoner fra sidevegger, tak og gulv.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Du kan jo prøve å få tak i dette oppsettet på sikt:
    Patos 302mkII
    Doxa 140
    Audio synthesis passion ultimate (passiv pre som desverre kan være ei nøtt å få fatt i)
    Unison research spiller (eller event. audio analogue maestro spiller.)

    Synergieffekt i så rå særklasse at du vil ikke tro det. Etter å ha hørt denne komboen ble liksom alt annet uinteressant. Organisk, lettflytende, varmt, og med en tilstedeværelse som jeg er usikker på om jeg noensinne har hørt tidligere på noe oppsett.
    Som du kan se av mine tidligere innlegg så er jeg patos fan, men denne kombinasjonen sprengte grenser for hva jeg trodde var mulig i denne prisklassen.

    Lykke til med nye høyttalere :)
     

    Vedlegg

    P

    Petter_Dale_jr

    Gjest
    1. Vent med å bytte til annet utstyr.

    2. Kjøp deg en lydtrykksmåler og en CD med måletoner (samlet kostnad ca kr 500,-).

    3. Last ned fra nettet/Hifi-sentralen grunnleggende kunnskap om romakustikk og stående bølger.

    4. Finn fram til en plassering av høyttalere og lytteposisjon som gir best klangbalanse. Kanskje har du 20dB kansellering ved 80Hz akkurat der du nå sitter, og da hjelper det ingen ting å kjøpe seg mørktklingende kabler...

    5. Romakustikk er en enkel og interessant vitenskap, som du kan praktisere med metermål, kalkulator, penn og papir. Legg eventuelt inn i tabell i Excel regnark med grafisk visning.

    6. Erfaringene du gjør med å lese/måle på romakustikken er gull verdt i din videre "hi-fi karriere".

    Hilsen
    Petter
     

    Paal_g

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    55
    Antall liker
    0
    Sted
    Hedmark
    For tiden består livet mitt stort sett av jobbing, jobbing og - hehe - jobbing. Dermed vil jeg når jeg har fri kunne koble av med anlegget. Masse utregninger og målinger er ikke noe for meg i første omgang. Jeg hadde som sagt tidligere ikke problemene i diskanten med patos i hus, så jeg håper på det bedre med å bytte høyttalere. Noen her har foreslått å ta vare på det beste i anlegget - HT. Og bygge opp resten etter disse. Vil noen da som HAR disse ht si hvilken elektronikk de bruker? Det skulle være interesant å vite... Uansett kommer jeg til å selge de...
     
    T

    theStig

    Gjest
    Hør på det Petter sier, det er så sant som det kan få blitt. (selv om punkt 2 nok er litt for "lettvint" for et optimalt resultat).

    Anbefaler å kjøpe boka "The Master Handbook of Acoustics". Den inneholder at du noensinne trenger å vite om akustikk for hifi-formål.
     

    Geir_O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    716
    Antall liker
    19
    Vil noen da som HAR disse ht si hvilken elektronikk de bruker?
    Kan jeg godt:
    Kenwood KD500 m/Infinity Black Widow arm og Lyra Lydian PU gjennom Linn Linto RIAA. Videre inn i en Linn Unidisc SC med pre/prosessor og Parasound HCA 2205 effekttrinn.

    Dette gir meg mye av den lyden disse høyttalerne i sin tid fikk kjempekritikk for i norske og utalandske hifi magasiner:

    Kjellerdyp, hurtig og presis bass, åpen og klokkeklar mellomtone med en tørr, presis og, ja, noe lys diskant. Men ikke så lys som du opplever da :mad: :mad:

    Hadde forøvrig på hjemlån en CJ CD-spiller tidligere. Spilte utrolig bra, men hadde denne glass-skjærer diskanten da, så den kjøpte jeg ikke. 8) 8)

    Mvh
     

    Paal_g

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    55
    Antall liker
    0
    Sted
    Hedmark
    Hm, litt rart Geir_O. Elektronikken din burde jo isolert sett ikke låte noe mykere enn det jeg har. Men komponentmatching er jo snakk om flaks, ikke noe annet spør du meg! Utrolig vrient i allefall. Men rommet her hjemme er nok også medvirkende. Har desverre ikke andre rom å sette ht. i, eller andre vegger å sette de langs, da de består av dører og vinduer. Rommet er forøvrig Ca 20m2 + kjøkkenkrok på 4 m2.



    Kunne noen gi meninger om ht. som er fyldigere i bassen og samtidig holder igjen litt oppover?
    Har fra før fått i forslag Dynaudio i denne tråden. Hvilken model kunne da være aktuelt - Focus 220?
    Tenker i hovedsak 10-15k brukt :)
     
    M

    MPT

    Gjest
    Jeg har skiftet høyttaler etter høyttaler for jeg trodde det var høyttalerne som gjorde til at jeg fikk dårlig lyd, blant annet skarp lyd som du har. Men etter mye god hjelp fra andre, har jeg holdt meg til ro med de høyttalerne jeg har og begynt med rommet og plassering av høyttaler.
    Skal love deg, uansett hva du skifter til av høyttalere, om det er de beste Patos eller Dynaudio du skaffer deg, vil du ADLRI bli fornøyd med lyden hvis ikke akustikken og plassering av ht-erne er riktig.

    Konklusjonen er, ville ikke solgt høyttalerne. Ha mer tolmodighet, skaff de riktige hjelpemidlene, og start på nytt!
     

    Paal_g

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    55
    Antall liker
    0
    Sted
    Hedmark
    Har ikke muligheter der jeg bor i dag til å endre på plassering. Ikke drastisk i allefall. Siden de står i stua tar det seg ikke ut med så mye annet enn møbler her inne heller. Håper det å bytte ht vil hjelpe langt på vei :)
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.026
    Antall liker
    288
    Sted
    Tranby
    Høytalere er jo den komponenten som farger mest.
    Du har jo prøvd flere CD spillere og forsterkere uten å få bedre resultat. Diskant er jo det området som er vanskligst å få til med cd. Du har mulighet og prøve å prøve DVD'n alene. Den har helt grei lyd. Men i motsetning til det som er nevnt over, er den også helt ok som driverk da den gir lite jitter.

    Prøv å få lånt en god surround reciver med romkorreksjon og se hva den gjør. Kjører du korreksjons programmet vil du se om den justerer diskanten.
    Dette er sikkert kjettersk, men resultatet kan du bruke for å vurdere om du må bytte utstyr.
     

    pp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Innlegg
    366
    Antall liker
    56
    Er vel ikke spesielt vanskelig å se hvor problemet ligger, siden du ikke hadde lignende problemer med Patos-høyttalerne....
    Prøv: Dynaudio, Patos, Sonus Faber

    Skaff deg høyttalere som matcher lydsmaken din, rommet ditt og dine eksisterende kompenenter! Det er "minst" like lovlig og moralsk rett som det motsatte!

    Lykke til!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.320
    Antall liker
    16.402
    Sted
    Østfold
    Det ligger noe som kan passe på AVtorget:
    Martin Logan Clarity til 17,5k (Elektrostater generelt har ikke problemer med skarpe S-er).
    Canton Ergo RC-L til 8k (vet ikke helt hvordan akkurat disse låter men har fått med meg at dette er en god pris, de skal helst ikke brukes i små rom, og de må ha power).
    Det ligger et par Canton Vento 809 der også, men jeg tror ikke de vil passe like godt.
    Ellers ligger det et par Doxa 8.1 Revelator der. De bør du kanskje ta en kikk på. Mener å huske de var ganske morsomme å lytte til selv om det er mange år siden jeg hørte dem nå.
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    Er vel ikke spesielt vanskelig å se hvor problemet ligger, siden du ikke hadde lignende problemer med Patos-høyttalerne....
    Prøv: Dynaudio, Patos, Sonus Faber

    Skaff deg høyttalere som matcher lydsmaken din, rommet ditt og dine eksisterende kompenenter! Det er "minst" like lovlig og moralsk rett som det motsatte!

    Lykke til!
    Blinkskudd!!!

    Slutt med alt det andre pjattet, høyttaleren tenderer til å være lys.

    bamsemann.. :)
     
    F

    FMG

    Gjest
    Har ikke muligheter der jeg bor i dag til å endre på plassering. Ikke drastisk i allefall. Siden de står i stua tar det seg ikke ut med så mye annet enn møbler her inne heller. Håper det å bytte ht vil hjelpe langt på vei :)
    Hadde selv problemer med lys lyd der anlegget stod før, hadde store vindusflater på sidene. Prøvde flere modeller med B&W (805, 804 og 803) og alle låt katastrofalt dårlig: lyst, tynt, skrikende diskant og umusikalsk. Dette til tross for at jeg hadde mørktklingende utstyr ellers både når det gjelder CD-spiller, forsterker og kabler.

    Jeg vil absolutt råde deg til å prøve Dali Helicon 400. Da jeg skiftet til denne var det som å få en god rørforsterker inn i stua. Lyden fikk skikkelig tyngde nederst samtidig som lyden ble mindre analytisk men likevel med minst like mye detaljer som før. Er ganske sikker på at du vil bli kvitt 80-90% av problemene dine ved et høyttalerbytte. (Dynaudio vil ikke løse problemene i denne sammenheng, Bamsemann. Kombinasjonen lyst rom og El.comp er ikke 100% god sammen med Dynaudio heller.)

    En annen kilde til dine problemer er effekttrinnet. Electrocompaniet har en spillestil som fremhever problemene dine på B&W. El.comp og B&W er ingen god kombinasjon etter min mening. Ikke fordi El.comp er spesielt lys, men grunnet måten den spiller transienter på som vil fremheve problemene dine.

    Du kunne godt ha valgt både andre kabler og CD-spiller også, og i tillegg kikket på høyttalerplassering men som sagt: mye vil være gjort med andre høyttalere, det er jeg sikker på. Lykke til!
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Med all respekt å melde, Canton har vel aldri vært kjent for å være særlig vennlige i toppen? Det kan godt være jeg har gått glipp av noe tidligere i tråden, men har uansett ikke fått med meg hvor stort rommet er i forhold til disse høyttalerne, men det bør uansett ses på. Det er ting som tyder på at det blir litt for lite hvis plasseringsmulighetene er få. Noen ganger hjelper det stort ved å gå over til en mindre gulvmodell eller en stativhøyttaler hvis man sliter med overpowering ol, særlig hvis rommet nå også skulle vise seg å by på feil egenskaper. Forøvrig synes jeg det stresses litt mye på at trådstarter MÅ kjøpe seg noe nytt for å løse problemet. Det er vel her riktig med elimineringsmetoden, og da ville jeg begynt med høyttalerne siden de tydeligvis startet problemet. Og, husk Pål Gunnar, det er jo ikke slik at du MÅ kjøpe noe du synes virker interessant, det kan være greit å deponere på noe eller alliere seg med noen man kjenner som har annet utstyr, og komme til bunns i hvor feilen/mismatchen ligger. Lykke til! Magnus



    Det ligger noe som kan passe på AVtorget:
    Martin Logan Clarity til 17,5k (Elektrostater generelt har ikke problemer med skarpe S-er).
    Canton Ergo RC-L til 8k (vet ikke helt hvordan akkurat disse låter men har fått med meg at dette er en god pris, de skal helst ikke brukes i små rom, og de må ha power).
    Det ligger et par Canton Vento 809 der også, men jeg tror ikke de vil passe like godt.
    Ellers ligger det et par Doxa 8.1 Revelator der. De bør du kanskje ta en kikk på. Mener å huske de var ganske morsomme å lytte til selv om det er mange år siden jeg hørte dem nå.
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    Hadde selv problemer med lys lyd der anlegget stod før, hadde store vindusflater på sidene. Prøvde flere modeller med B&W (805, 804 og 803) og alle låt katastrofalt dårlig: lyst, tynt, skrikende diskant og umusikalsk. Dette til tross for at jeg hadde mørktklingende utstyr ellers både når det gjelder CD-spiller, forsterker og kabler.

    Jeg vil absolutt råde deg til å prøve Dali Helicon 400. Da jeg skiftet til denne var det som å få en god rørforsterker inn i stua. Lyden fikk skikkelig tyngde nederst samtidig som lyden ble mindre analytisk men likevel med minst like mye detaljer som før. Er ganske sikker på at du vil bli kvitt 80-90% av problemene dine ved et høyttalerbytte. (Dynaudio vil ikke løse problemene i denne sammenheng, Bamsemann. Kombinasjonen lyst rom og El.comp er ikke 100% god sammen med Dynaudio heller.)

    En annen kilde til dine problemer er effekttrinnet. Electrocompaniet har en spillestil som fremhever problemene dine på B&W. El.comp og B&W er ingen god kombinasjon etter min mening. Ikke fordi El.comp er spesielt lys, men grunnet måten den spiller transienter på som vil fremheve problemene dine.

    Du kunne godt ha valgt både andre kabler og CD-spiller også, og i tillegg kikket på høyttalerplassering men som sagt: mye vil være gjort med andre høyttalere, det er jeg sikker på. Lykke til!
    Hvis rommet er for lyst, kan han jo bare dempe lyset!!

    Da blir vel dynaudio bra.....

    bamsemann.. :)
     

    Vidar Øierås

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Innlegg
    3.202
    Antall liker
    341
    Har et oppsett beatåenda av:

    Driverk:  Pioneer DV-668 ( hehe, jada ;) )
    DAC:      Theta DS Pro Prime II
    Pre:       Parasound Halo P-3
    Eff:         El. comp AV-120DMB
    HT:         B&W CDM9NT
    Kabler:  Q10 fra silversonic (ht) XLR fra el.comp samt monster              dig.kabel.  Monster Strømrenser og overspenningsvern også.

    Dette oppsettet låter ok, men det mangler litt i bassen og mellomtonen er for lys-spinkel etter min smak. Men problemet er at diskantet skriker hinsides. Kan ikke høre lenge på musikk, for da blir jeg gal! Hehe, ikke så ille men ille likevel. Elektronikken her er jo ikke akurat noe som skal låte lyst. Kablene er også forholdsvis nøytrale. Dermed står jeg igjen med B&W. Har prøvd annet utstyr også for å få disse til å låte bra. Men nå tror jeg at jeg gir opp... Har noen et siste tips? Ev forslag på annen ht? Har vurdert helicon 400 :)
    Du har vel ikke blåst diskantene dine? Eller delefilteret? Er feilen der på all musikken du har?

    Det øvrige utstyret er nok ikke så fargende, men det er jo en mulighet. Når feilen blir beskrevet på den måten du fremstiller det på, er det tydeligvis plagsomt. En så fatal feil, bør stamme i fra enten elektronikken eller høyttalerne.

    Vidar
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Er helt overbevist om at høyttalerne dine er skyld i problemet. Har hørt CDM på hifiklubben et par ganger, og det låter bare plagsomt synes jeg. Prøv å få lånt en annen høyttaler, nesten samme hva, for å se hva som skjer ihvertfall.
     
    F

    FMG

    Gjest
    Det øvrige utstyret er nok ikke så fargende, men det er jo en mulighet.
    Vidar
    Hva er dette for slags uttalelse? Alt utstyr, høyttalere, kabler og elektronikk, har i større og mindre grad sin egen lydkarakteristikk som gjør at utstyret må matches. Og som Petter Dale sier har plassering av høyttalerene i rommet og demping av romrefleksjoner også stor påvirkning på lyden.
    Hvis man egentlig ikke har noe å si kan det av og til være greit å...  :-X  ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Er helt overbevist om at høyttalerne dine er skyld i problemet. Har hørt CDM på hifiklubben et par ganger, og det låter bare plagsomt synes jeg. Prøv å få lånt en annen høyttaler, nesten samme hva, for å se hva som skjer ihvertfall.
    Dette synes jeg er feil innfallsvinkel; og det blir altfor "lettvint" å bare skylde på høyttaleren.
    For det første; det er jo ingen tvil om at høyttalerbyttet utløste denne feilen. Men det er langt fra å være utløsende faktor til å være "skyld i problemet". Feilen må ligge en annen plass spør du meg, for SÅ dårlige er ikke B&W å lage høyttalere at deres høyttalere har en så fryktelig egenlyd. Ja, B&W er jo rett og slett en av verdens fremste høyttalerprodusenter.

    For det andre; jeg har i hele tråden mistenkt at dette diskantfenomenet må skyldes rom og uheldig matching/balanse av utstyr. I begge tilfeller hører jo høyttalerne med som en faktor, men ikke som syndebukk. Det synes jeg ikke blir riktig fair overfor en egentlig veldig god høyttaler, som i dette tilfellet tydeligvis er malplassert.

    De fleste høyttalere på markedet idag er såpass gode at de, med en varierende grad av egenlyd og farging, stort sett bare gjør to ting; 1) gjengir det signal de blir foret, og 2) sprer det ut i det rommet de er plassert i til de nærliggende reflektorer de står plassert ved osv.

    I dette ligger det mange, mange muligheter for å gjøre feil; jeg vil hevde at feilen IKKE ligger hos B&W i utgangspunktet, men at deres mer kompromissløse gjengivelse setter fokus på feilen (som jeg mener er hovedsaklig i rom og/eller elektronikk). Det hjelper jo ikke at B&W'ene i utgangspunktet tenderer mot et noe utilgivende presensområde da, det må innrømmes...

    Vel, hva skal man slutte av dette? Velge en høyttaler som har en motsatt feil? Blir samspillet mellom elektronikken, evt mellom høyttaler/rom noe bedre av det? Jeg er ikke overbevist om det; nevnte nye høyttaler vil vel antakelig introdusere en ny og annen feil (som de fleste høyttalere), f.eks bli så laidback at de stjeler energien ut av musikken.

    Nei, jeg tror problemet (dersom man ønsker å løse det til fulle, og legge forholdene til rette for høy lydkvalitet) er mye mer komplisert enn bare å bytte, bytte, bytte og bytte til de mest plagsomme feilene er borte. Her må man tenke rom (som både jeg og mange andre har vært inne på) og her må man tenke elektronikk i synergi og balanse. Så kan man jo før eller senere selvsagt velge den høyttaler som passer rommet og smaken best... men for å oppsummere; jeg har ingen tro på at et enkelt høyttalerbytte er alt som skal til for å få systemet til å yte maksimalt, selv om det er en forlokkende tanke...

    Mvh Vidar P
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Påstår ingenting annet en det jeg selv har opplevd. I mine ører har CDM vært, unnskyld meg, grusomt dårlig. Spiss og irriterende, midt i trynet, aggresiv, stort sett alt det jeg hater hos en høyttaler. Men jeg sier heller ikke at det nødvendigvis er en dårlig høyttaler for alle. For meg var den det.
    Har hørt den sammen med thule og tact, om i samme demorom. Andre høyttalere jeg har hørt i det rommet, f.eks dali icon, evidence, b&w 805s låt så absolutt ikke hardt. Spesiellt 805 overrasket meg med en utrolig varm og behagelig mellomtone.
    Det var derfor jeg mener at han mye heller må prøve en annen høyttaler (ikke nødvendigvis kjøpe) for å se hva som skjer.
    Det er ihvertfall mitt mest velmenende råd :)
     

    Vedlegg

    K

    kbwh

    Gjest
    Jeg har disset 805S for disssskantgjengivelsen tidligere i denne tråden, og sagt at det er den eneste jeg kjenner ordentlig. Der husket jeg feil gitt. CDM7 har spilt noen år i et anlegg jeg kjenner godt og den spiller ordentlig DISSSSSSKANT. PSSJT! 805S er ikke fullt så ille, det skal den ha. En 805D kan, hvis den noengang blir lansert, være levelig, basert på hva jeg har lest om andre D-er (D-modellene skal visstnok ikke høres ut som trad B&W i diskanten, men mer som musikk).
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.320
    Antall liker
    16.402
    Sted
    Østfold
    Med all respekt å melde, Canton har vel aldri vært kjent for å være særlig vennlige i toppen? Det kan godt være jeg har gått glipp av noe tidligere i tråden, men har uansett ikke fått med meg hvor stort rommet er i forhold til disse høyttalerne, men det bør uansett ses på. Det er ting som tyder på at det blir litt for lite hvis plasseringsmulighetene er få.
    Jo da, jeg er ikke helt uenig, men det er tre ting i forhold til det du nevner her om Canton:

    Variasjonene innad i Canton sitt modellutvalg er veldig stor. Større enn hos de fleste andre produsenter. For eksempel låter Vento 809 og Ref 5 totalt forskjellig selv om de tilsynelatende bruker samme elementer.

    Vi sammenlikner ikke med en gjennomsnitts høyttaler, men med en av de mer agressive modellene fra B&W. I forhold er nok ikke Canton for spesiellt spisse i toppen å regne.

    Prisen på 8k må være veldig lav, særlig tatt i betraktning at høyttalerne er nye. Faktisk så lav at man omtrent er forpliktet til å undersøke om det er tyvegods.
     
    F

    FMG

    Gjest
    Dette synes jeg er feil innfallsvinkel; og det blir altfor "lettvint" å bare skylde på høyttaleren.
    For det første; det er jo ingen tvil om at høyttalerbyttet utløste denne feilen. Men det er langt fra å være utløsende faktor til å være "skyld i problemet". Feilen må ligge en annen plass spør du meg, for SÅ dårlige er ikke B&W å lage høyttalere at deres høyttalere har en så fryktelig egenlyd. Ja, B&W er jo rett og slett en av verdens fremste høyttalerprodusenter.

    For det andre; jeg har i hele tråden mistenkt at dette diskantfenomenet må skyldes rom og uheldig matching/balanse av utstyr. I begge tilfeller hører jo høyttalerne med som en faktor, men ikke som syndebukk. Det synes jeg ikke blir riktig fair overfor en egentlig veldig god høyttaler, som i dette tilfellet tydeligvis er malplassert.

    De fleste høyttalere på markedet idag er såpass gode at de, med en varierende grad av egenlyd og farging, stort sett bare gjør to ting; 1) gjengir det signal de blir foret, og 2) sprer det ut i det rommet de er plassert i til de nærliggende reflektorer de står plassert ved osv.

    I dette ligger det mange, mange muligheter for å gjøre feil; jeg vil hevde at feilen IKKE ligger hos B&W i utgangspunktet, men at deres mer kompromissløse gjengivelse setter fokus på feilen (som jeg mener er hovedsaklig i rom og/eller elektronikk). Det hjelper jo ikke at B&W'ene i utgangspunktet tenderer mot et noe utilgivende presensområde da, det må innrømmes...

    Vel, hva skal man slutte av dette? Velge en høyttaler som har en motsatt feil? Blir samspillet mellom elektronikken, evt mellom høyttaler/rom noe bedre av det? Jeg er ikke overbevist om det; nevnte nye høyttaler vil vel antakelig introdusere en ny og annen feil (som de fleste høyttalere), f.eks bli så laidback at de stjeler energien ut av musikken.

    Nei, jeg tror problemet (dersom man ønsker å løse det til fulle, og legge forholdene til rette for høy lydkvalitet) er mye mer komplisert enn bare å bytte, bytte, bytte og bytte til de mest plagsomme feilene er borte. Her må man tenke rom (som både jeg og mange andre har vært inne på) og her må man tenke elektronikk i synergi og balanse. Så kan man jo før eller senere selvsagt velge den høyttaler som passer rommet og smaken best... men for å oppsummere; jeg har ingen tro på at et enkelt høyttalerbytte er alt som skal til for å få systemet til å yte maksimalt, selv om det er en forlokkende tanke...

    Mvh Vidar P
    Det handler vel her ikke om hva som er feil eller ikke, men hva som vil spille best etter Pål G. Liens forutsetninger, nemlig at han har det lystlydende rommet han har, der han ikke er interessert i å flytte om på høyttalerne eller innføre diffusorer for demping av 1. refleksjoner. Han har også den forsterkeren han har, nemlig Electrocompaniet, en forsterker som ikke passer særlig bra sammen med B&W i et rom med kraftig og spiss diskant. Tror f.eks en Audiolab forsterker ville fungere meget bedre. Hva som er feil og hva som er rett er uinteressant, alt handler nemlig om matching!

    Mine erfaringer i et rom med samme egenskaper er at til tross for komponenter som alle heller over mot det varme og avslappede (Transparent Reference kabler, Audio Research forsterker og Audio Aero CD-spiller) låt B&W fortsatt umusikalsk, tynt og stikkende. Hvorfor? På grunn av rommet, med mye store glassflater som reflekterte diskanten!
    I det rommet jeg har anlegget nå ville nok B&W fungere mye bedre (men jeg ville uansett ikke bytte fra meg spillegleden til Helicon 400 mot den mer analytiske tilnærmingen fra B&W).

    B&W er sikkert ok det, men det finnes oppsett og rom man bør unngå sammen med disse.

    Pål G. har etter min mening to valg. Enten beholde høyttalerne samtidig som han bytter ut både forsterker, CD-spiller og kabler. Han må da også jobbe mye med plassering og demping av refleksjoner. Eller: bytte høyttalerne til f.eks Helicon 400 som han selv foreslo. Kanskje B&W CDM9 er kjøpt så nylig at de kan byttes inn hos HifiKlubben?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det handler vel her ikke om hva som er feil eller ikke, men hva som vil spille best etter Pål G. Liens forutsetninger, nemlig at han har det lystlydende rommet han har, der han ikke er interessert i å flytte om på høyttalerne eller innføre diffusorer for demping av 1. refleksjoner. Han har også den forsterkeren han har, nemlig Electrocompaniet, en forsterker som ikke passer særlig bra sammen med B&W i et rom med kraftig og spiss diskant. Tror f.eks en Audiolab forsterker ville fungere meget bedre. Hva som er feil og hva som er rett er uinteressant, alt handler nemlig om matching!
    Vi er tydeligvis enige, for dette med rom og matching av høyttalere og elektronikk til hverandre, elektronikk i synergisk balanse og tilpassing til rom og til smak er også mitt hovedpoeng.

    Forresten, det jeg for enkelthets skyld kaller "feilen" er den åpenbare feilen i diskanten Lien snakker om; det er jo tydeligvis en feil i frekvensgangen, og jeg ser ikke helt hvorfor den ikke kan omtales som en "feil"..

    Når det gjelder Audiolab forsterkeri som du nevner, det har jeg utstrakt erfaring med; og selv om jeg synes f.eks preamp og monoblokker derfra er langt overlegne AW120 med EC preamp, så er heller ikke de spesielt tilbaketrukket i toppen, og dermed kanskje ikke så egnet for tilfeller som Liens. Deres store åpenhet er del av deres styrke, og jeg vil mene at et system som undertrykker denne ved å låte tilbakelent og med redusert HF-energi, vil skjule og dermed ødelegge mye av kvalitetene i disse forsterkerne.

    Mvh Vidar P
     
    F

    FMG

    Gjest
    Når det gjelder Audiolab forsterkeri som du nevner, det har jeg utstrakt erfaring med; og selv om jeg synes f.eks preamp og monoblokker derfra er langt overlegne AW120 med EC preamp, så er heller ikke de spesielt tilbaketrukket i toppen, og dermed kanskje ikke så egnet for tilfeller som Liens. Deres store åpenhet er del av deres styrke, og jeg vil mene at et system som undertrykker denne ved å låte tilbakelent og med redusert HF-energi, vil skjule og dermed ødelegge mye av kvalitetene i disse forsterkerne.

    Mvh Vidar P
    Det jeg tenker på når det gjelder dårlig matching mellom B&W og El.comp er ikke at El.comp er lys i toppen der andre forsterkere runder av; det er ikke det jeg mener. For å si det så er jeg ingen tilhenger av at det skal rundes av, hverken øverst eller nederst.
    Det jeg tenker på er mer måten El.comp fremstiller transienter på, som fører til at øvre mellomtone/diskant i noen sammenhenger kan virke hard. Selv en varmtlydende forsterker som El.comp AW250 gir ikke frelse til et fra før analytisk anlegg, heller det motsatte. Dette grunnet måten transientene blir gjengitt på.
    Og da må jeg også skynde meg å si at jeg er heller ingen tilhenger av sløring av lyden eller tildekking av detaljer, det er ikke dit jeg vil.... Men da er vi inne på en helt ny diskusjon, nemlig glatt kontra hard lyd og måten mikro og makrodynamikk blir gjengitt på i forhold til tap av informasjon....
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    Nok pjatt... ta problemet ved roten!!! kast ut bowersene

    vanskligere er det ikke.......

    bamsemann.. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn