STORE problemer med sssssjjjj - lyd!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Holder et kort på at det er høyttalerene som er prblemet jeg da  ;D
    Det skulle jo i så fall bety at alle CDM9NT produsert skulle ha samme type utålelige topp, som gjør eierne "gale"... men så enkelt er det ikke.
    Nei, det er greit å holde ting enkelt for så vidt, men det er også greit å forstå litt av hva som skjer i hifi'en, eller hva?
    Vel, man kan holde seg til oversimplifisert "bytt skiten"-filosofi om man vil for meg, jeg gir blaffen forsåvidt. Innleggene var kun myntet på resonnere rundt problemstillingen, og HVORFOR akkurat disse høyttalerne i dette tilfellet ikke fungerte.

    Mvh Vidar P
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    Det skulle jo i så fall bety at alle CDM9NT produsert skulle ha samme type utålelige topp, som gjør eierne "gale"... men så enkelt er det ikke.
    Nei, det er greit å holde ting enkelt for så vidt, men det er også greit å forstå litt av hva som skjer i hifi'en, eller hva?
    Vel, man kan holde seg til oversimplifisert "bytt skiten"-filosofi om man vil for meg, jeg gir blaffen forsåvidt. Innleggene var kun myntet på resonnere rundt problemstillingen, og HVORFOR akkurat disse høyttalerne i dette tilfellet ikke fungerte.

    Mvh Vidar P
    De er lyse Vidar... desverre er det så enkelt.. jeg vet til og med om folk som liker jm lab :eek: tenk deg det a..

    bamsemann.. :)
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Der kan du se, visste ikke at det var så store forskjeller på modellene til Canton, fort gjort å være forutinntatt :)
    Allikevel må målet være å komme unna et tilsvarende diskantproblem som man har med disse høyttalerne, det var mest derfor jeg mente at man skal bevege seg litt lenger unna enn Canton. Ellers er det jo som nevnt opp i mente, alt handler om matching, det betyr at uansett røverkjøp og veldig mye til prisen osv, så kan det låte katastrofalt på feil elektronikk. Samtidig er vel kanskje ikke selger interessert i å la alle prøve før de kjøper? :) Men, for all del, sikkert ikke dumt å teste ut hvis det lar seg gjøre før man forplikter seg til noe.


    Jo da, jeg er ikke helt uenig, men det er tre ting i forhold til det du nevner her om Canton:

    Variasjonene innad i Canton sitt modellutvalg er veldig stor. Større enn hos de fleste andre produsenter. For eksempel låter Vento 809 og Ref 5 totalt forskjellig selv om de tilsynelatende bruker samme elementer.

    Vi sammenlikner ikke med en gjennomsnitts høyttaler, men med en av de mer agressive modellene fra B&W. I forhold er nok ikke Canton for spesiellt spisse i toppen å regne.

    Prisen på 8k må være veldig lav, særlig tatt i betraktning at høyttalerne er nye. Faktisk så lav at man omtrent er forpliktet til å undersøke om det er tyvegods.
     

    Vedlegg

    F

    FMG

    Gjest
    Nok pjatt... ta problemet ved roten!!! kast ut bowersene

    vanskligere er det ikke.......

    bamsemann.. :)
    De er lyse Vidar... desverre er det så enkelt.. jeg vet til og med om folk som liker jm lab  :eek: tenk deg det a..

    bamsemann.. :)
    Du er tydeligvis opptatt av de raske, enkle svarene, Bamsemann, du tenker hele tiden sort/hvitt. Da har du desverre funnet deg feil hobby...  ::)
    Cluet med hifi er nemlig det at det noen ganger kan være litt mer komplisert enn det du tror. Det tror jeg at innleggene i denne diskusjonen også viser, at det finnes mange løsninger, mange veier tilbake til den gode lyden. Se f.eks Petter Dales innlegg ang romakustikk, han vet mer om dette enn de fleste andre her inne.

    Jeg tror du skal lese innleggene en gang til og isteden for å skumme raskt over heller prøve å lese saaaakte, det er nemlig mange poenger man her kan ta med seg og faktisk lære noe av. Å karakterisere det som pjatt er direkte lavmål, det sier nemlig gangske mye om deg selv....
    Med den innstillingen som du oppviser vil du desverre ikke komme særlig langt dersom du noengang ville vurdere å nærme deg high end lyd. Dette forumet er til for de som vil søke kunnskap, det å kunne utveksle erfaringer og opplyse hverandre om hifi'ens mange dype mysterier og dermed kunne lede entusiaster som er ute i Det Dypeste Mørke, inn på Den Rette Vei igjen.

    Jeg ser enkelte har en 2-3 tusen innlegg uten tilsynelatende å ha bidratt med noe vettugt. En morsomhet i ny og ne er greit, men hvis alt blir bare tull og tøys blir slike innlegg direkte støy i det som kunne ha vært en kreativ diskusjon. Det skremmer også de med store kunnskaper, de som virkelig kunne virkelig bidratt med noe, vekk fra forumet. Jeg har fått mail fra flere av disse som nå rett og slett ikke gidder mer. Noe som er virkelig synd...  :mad:
    Jeg vil derfor oppfordre til at dersom man ikke har noe å bidra med i den aktuelle diskusjon, kanskje av og til heller holder kjeft og bare leser isteden. Som min oldemor brukte å si: Når munnen er lekk renn vettet vekk...
     

    Geir_O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    716
    Antall liker
    19
    Skrev FMG:
    den 13.07.06 klokken 18:24:45, skrev bamsemann :Nok pjatt... ta problemet ved roten!!! kast ut bowersene

    vanskligere er det ikke.......

    bamsemann..



    den 13.07.06 klokken 23:30:15, skrev bamsemann :
    De er lyse Vidar... desverre er det så enkelt.. jeg vet til og med om folk som liker jm lab tenk deg det a..

    bamsemann..



    Du er tydeligvis opptatt av de raske, enkle svarene, Bamsemann, du tenker hele tiden sort/hvitt. Da har du desverre funnet deg feil hobby...
    Cluet med hifi er nemlig det at det noen ganger kan være litt mer komplisert enn det du tror. Det tror jeg at innleggene i denne diskusjonen også viser, at det finnes mange løsninger, mange veier tilbake til den gode lyden. Se f.eks Petter Dales innlegg ang romakustikk, han vet mer om dette enn de fleste andre her inne.

    Jeg tror du skal lese innleggene en gang til og isteden for å skumme raskt over heller prøve å lese saaaakte, det er nemlig mange poenger man her kan ta med seg og faktisk lære noe av. Å karakterisere det som pjatt er direkte lavmål, det sier nemlig gangske mye om deg
    Med den innstillingen som du oppviser vil du desverre ikke komme særlig langt dersom du noengang ville vurdere å nærme deg high end lyd.
    Dette forumet er til for å kunne utveksle erfaringer og opplyse hverandre om hifi'ens mange dype mysterier og dermed kunne lede entusiaster som er ute i det dypeste mørke, inn på Den Rette Vei igjen.

    Jeg ser enkelte har en 2-3 tusen innlegg uten tilsynelatende å ha bidratt med noe vettugt. En morsomhet i ny og ne er greit, men hvis alt blir bare tull og tøys blir slike innlegg direkte støy i det som kunne ha vært en kreativ diskusjon. Det skremmer også de med store kunnskaper, de som virkelig kunne virkelig bidratt med noe, vekk fra forumet. Jeg har fått mail fra flere av disse som nå rett og slett ikke gidder mer. Noe som er virkelig synd...
    Applauderes ;) :mad: ;D

    Er mye interessant og lærerikt her på forumet, men også en del vås ja

    Mvh
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    Du er tydeligvis opptatt av de raske, enkle svarene, Bamsemann, du tenker hele tiden sort/hvitt. Da har du desverre funnet deg feil hobby...  ::)
    Cluet med hifi er nemlig det at det noen ganger kan være litt mer komplisert enn det du tror. Det tror jeg at innleggene i denne diskusjonen også viser, at det finnes mange løsninger, mange veier tilbake til den gode lyden. Se f.eks Petter Dales innlegg ang romakustikk, han vet mer om dette enn de fleste andre her inne.

    Jeg tror du skal lese innleggene en gang til og isteden for å skumme raskt over heller prøve å lese saaaakte, det er nemlig mange poenger man her kan ta med seg og faktisk lære noe av. Å karakterisere det som pjatt er direkte lavmål, det sier nemlig gangske mye om deg selv....
    Med den innstillingen som du oppviser vil du desverre ikke komme særlig langt dersom du noengang ville vurdere å nærme deg high end lyd.
    Dette forumet er til for å kunne utveksle erfaringer og opplyse hverandre om hifi'ens mange dype mysterier og dermed kunne lede entusiaster som er ute i det dypeste mørke, inn på Den Rette Vei igjen.  ;)

    Jeg ser enkelte har en 2-3 tusen innlegg uten tilsynelatende å ha bidratt med noe vettugt. En morsomhet i ny og ne er greit, men hvis alt blir bare tull og tøys blir slike innlegg direkte støy i det som kunne ha vært en kreativ diskusjon. Det skremmer også de med store kunnskaper, de som virkelig kunne virkelig bidratt med noe, vekk fra forumet. Jeg har fått mail fra flere av disse som nå rett og slett ikke gidder mer. Noe som er virkelig synd...  :mad:
    Hei FMG... Noen ganger er det slik at hi fi er veldig enkelt, det er ingen vits i å gjøre det vanskligere enn det er!

    Denne spesifikke høyttaleren er lys, jeg har hørt den og andre bowerser ved mange anledninger, og de har alltid hatt samme signatur mer eller mindre..

    Og som trådstarter selv sier startet problemet når han fikk inn disse høyttalerne..

    Derfor mener jeg at det er ingen vits i å pjatte med bøttevis av løsninger som bare vil korigere små nyanser.

    Derfor: ta det ved roten å få deg en ny høyttaler som passer den lydsignaturen du selv liker, da kan du begynne å tune inn den, da kommer du til mål.

    Jeg ville aldri ha kommet til mål med en jm lab f.eks. de er allt for lyse/tynne for min smak, da hjelper det ikke med all slags tuning... skjønner?

    Ang hi end, så er det et definisjons spørsmål, går du på lyd så har jeg hatt og vært borti mere hi end enn de fleste!

    Det jeg mener er at grunnpakka må være i smak, da kan jeg være enig i alle tunings forslaga, ikke når grunnpakka er feil, da MÅ man bytte ut problemet...

    Det er faktisk så enkelt FMG....

    bamsemann.. :)
     
    I

    ijustpop

    Gjest
    Jeg ser enkelte har en 2-3 tusen innlegg uten tilsynelatende å ha bidratt med noe vettugt. En morsomhet i ny og ne er greit, men hvis alt blir bare tull og tøys blir slike innlegg direkte støy i det som kunne ha vært en kreativ diskusjon. Det skremmer også de med store kunnskaper, de som virkelig kunne virkelig bidratt med noe, vekk fra forumet. Jeg har fått mail fra flere av disse som nå rett og slett ikke gidder mer. Noe som er virkelig synd...  :mad:
    Jeg vil derfor oppfordre til at dersom man ikke har noe å bidra med i den aktuelle diskusjon, kanskje av og til heller holder kjeft og bare leser isteden. Som min oldemor brukte å si: Når munnen er lekk renn vettet vekk...
    Jeg er møkklei den dårlige vitsingen som blir postet på dette forumet i tide og utide. Kanskje artig fordi som sitter og vitser fram og tilbake i "realtime", men om man ikke er innom så ofte er det ikke veldig artig å følge en lang tråd som består av tjue sider med:

    ";-) ;-) :):):):)"
    "ikke sant? :):):):):):)"
    osv.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bamsemann; jeg må støtte FMG i dette. Det at du mener at alt faktisk er så enkelt, forteller meg at du ikke helt ser hvor sammensatt det kan være.
    Så for deg synes det tilsynelatende enkelt, akkurat som f.eks snekring av hus ser enkelt ut for de som aldri har prøvd det, men for de som har kjent B&W (og JM Lab) godt i flere tiår, skurrer det helt hinsides det du nå sier... det forteller iallefall at du (eller din omgangskrets, eller eiere av de høyttalere du har hørt) ikke har evnet å få de til som de er ment, og da er man tilbake til hvor mye du egentlig kan og forstår om disse tingene... som FMG er inne på.
    Kanskje hadde du gjort klokt i å lese innleggene i denne tråden litt saktere allikevel, det meste av forslag er basert på stor erfaring med tilsvarende situasjoner, og kunnskap tynger ingen vet du :D

    Mvh Vidar P
     

    Vedlegg

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    den 07/11/06 klokken 19:10:50, skrev Pal Gunnar Lien :problemene startet den dagen jeg fikk høyttalerne i hus.
    den 07/13/06 klokken 20:12:54, skrev el_mariachi :

    Holder et kort på at det er høyttalerene som er prblemet jeg da

    Det skulle jo i så fall bety at alle CDM9NT produsert skulle ha samme type utålelige topp, som gjør eierne "gale"... men så enkelt er det ikke.
    Nei, det er greit å holde ting enkelt for så vidt, men det er også greit å forstå litt av hva som skjer i hifi'en, eller hva?
    Vel, man kan holde seg til oversimplifisert "bytt skiten"-filosofi om man vil for meg, jeg gir blaffen forsåvidt. Innleggene var kun myntet på resonnere rundt problemstillingen, og HVORFOR akkurat disse høyttalerne i dette tilfellet ikke fungerte.

    Mvh Vidar P
    Når PGL skriver at problemene startet umiddelbart etter at B&W kom i hus og at disse problemene ikke eksisterte med høyttalerene han hadde tidligere, er det ikke da naturlig å anta at B&W er problemet?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Når PGL skriver at problemene startet umiddelbart etter at B&W kom i hus og at disse problemene ikke eksisterte med høyttalerene han hadde tidligere, er det ikke da naturlig å anta at B&W er problemet?
    Det er naturlig å anta at problemene startet når man introduserte B&W'ene. Det er ikke dermed sagt at de ER problemet, men snarere er det like tenkelig at de UTLØSTE problemet. Det er ikke utenkelig at problemet ligger et annet sted, noe som det ble resonnert litt rundt tidligere i tråden, og at B&W'ene highlightet problemet og gjorde lyden utålelig.

    Dette er ikke et ukjent fenomen, og dersom jeg skulle ha byttet høyttalere hver gang en ny høyttaler ikke hadde gitt det resultatet jeg håpet, så hadde jeg ikke hatt tid til annet enn å bytte høyttalere...

    Man kan velge no-brains-løsningen med å hive ut høyttalerne, og finne noen man kan håpe skjuler problemet (og skjuler mye annet også i samme rennet). Eller man kan ta ondet ved roten, og som sådan bli kvitt problemet en gang for alle, og få bedre lyd allround med gratis på kjøpet...

    Mvh Vidar P
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Jeg gidder ikke gå over bekken for å hente vann. Mulig jeg ikke er interessert nok, men det kan jeg leve med. Få ut bowersene ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Er dette blitt noe slags hemlingeforum? Er det ikke mulig å diskutere en problemstilling før en eller annen (eller flere i dette tilfellet) gjør sitt ytterste for å stanse all slags tenking, og går over i steinaldermodus?
    Nei nå ble jeg lei av dette tankeløse håneriet mot sunn hifitenking...

    Godt at man på nett kan lire av seg det ene forslaget mer hålgomt lettvint enn det andre, uten å bli stilt til ansvar for det i ettertid iallefall.

    Mvh Vidar P
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Det er naturlig å anta at probleme startet når man introduserte B&W'ene. Det er ikke dermed sagt at de ER problemet, men snarere er det like tenkelig at de UTLØSTE problemet. Det er ikke utenkelig at problemet ligger et annet sted, noe som det ble resonnert litt rundt tidligere i tråden, og at B&W'ene highlightet problemet og gjorde lyden utålelig.

    Dette er ikke et ukjent fenomen, og dersom jeg skulle ha byttet høyttalere hver gang en ny høyttaler ikke hadde gitt det resultatet jeg håpet, så hadde jeg ikke hatt tid til annet enn å bytte høyttalere...

    Man kan velge no-brains-løsningen med å hive ut høyttalerne, og finne noen man kan håpe skjuler problemet (og skjuler mye annet også i samme rennet). Eller man kan ta ondet ved roten, og som sådan bli kvitt problemet en gang for alle, og få bedre lyd allround med gratis på kjøpet...

    Mvh Vidar P
    Jeg skal ikke uttale meg om hvilke "mangler" Patos høyttalere måtte ha da jeg ikke har hatt i eie noe som helst av det merket.
    Men ettersom problemet startet med B&W og disse låter tynnt i bunn, er ikke høyttalerene et logisk sted å starte?
    Istedet for å begynne å "matche" de andre komponentene til B&W, noe som sannsynligvis vil bli mye mer tidkrevende og økonomisk belastende?
     

    Vedlegg

    Geir_O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    716
    Antall liker
    19
    Har merka meg det Thomand.

    Det jeg tror Vidar prøver å si (Jeg synes han sier det utmerket) er at med høyttalere med såpass kvalitet som CDM9NT, JM Lab og andre gode høyttalere, får du i stor grad ut det som elektronikken leverer. Altså elektronikken avsløres.

    Det er dermed ikke sagt at det ikke er iorden å kaste ut bowserne og gå tilbake til det som var dersom dette fortsatt gir deg like gode musikkopplevelser.

    :) :)

    Mvh
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Men ettersom problemet startet med B&W og disse låter tynnt i bunn, er ikke høyttalerene et logisk sted å starte?
    Jeg tror ikke du skjønner hva jeg mener; jeg har ingenting imot bytting av høyttalere, jeg har faktisk levd av det til og med. Så for meg må folk gjerne bytte høyttalere til de finner noen de liker. Imidlertid blir det ofte gjerne billigere å låne hjem og kjøpe nytt da... men det er en annen diskusjon.

    Poenget mitt er at det nok er lurt å fikse feilen som gjør at B&W'ene låter som de gjør i dette oppsettet/rommet. Det vil komme til nytte også med senere høyttalervalg.

    Mvh Vidar P
     

    Vedlegg

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Istedet for å begynne å "matche" de andre komponentene til B&W, noe som sannsynligvis vil bli mye mer tidkrevende og økonomisk belastende?
    Exactly my point :)

    Joda Vidar, ser poenget ditt, og stort sett er jeg veldig enig med deg, man akkurat i denne saken er jeg veldig uenig. Mulig pga at jeg ikke er særlig fan av b&w, og da spesiellt denne serien. Så lenge trådstarter beskriver lyden temmelig nøyaktig sånn som jeg også opplevde det, så blir det for meg helt unaturlig å begynne på en lang og kostbar tur med rom og elektronikk matching. En komponent på bort, og da må det jo være naturlig å prøve høyttaleren først? Igjen, sier ikke selg b&w med en gang, men lån og prøv andre høyttalere for å se hva som skjer. Elektronikken han har er tross alt bra, dog skal jeg ikke uttale meg om matchen de imellom.
    Hvis ikke det å låne med andre høyttalere hjem løser saken, så kan man begynne å se på elektronikk.

    Min mening, ikke din. Ikke bli sur for det, jeg blir det ikke. :)
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    Jeg skal ikke uttale meg om hvilke "mangler" Patos høyttalere måtte ha da jeg ikke har hatt i eie noe som helst av det merket.
    Men ettersom problemet startet med B&W og disse låter tynnt i bunn, er ikke høyttalerene et logisk sted å starte?
    Istedet for å begynne å "matche" de andre komponentene til B&W, noe som sannsynligvis vil bli mye mer tidkrevende og økonomisk belastende?
    Det er netopp det jeg vil ha frem når jeg sier ta problemet ved roten..

    Jeg sier ikke at hi fi alltid er lett, men det er heller ingen vits i å gjøre det vanskeligere enn det er..

    bamsemann.. :)
     

    Vedlegg

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Det her begynner jo og bli temmelig barnslig, er det ingen her som har viljen til å innse at noen faktisk har en del mer praktsk erfaring enn andre? Det er faktisk slik at ulike forumer er til for å diskutere ulike sider av ting, hvis det fantes fasitsvar på alt, så ville det jo finnes en side som feks het allhifisolutions.com. Vidars poeng her er faktisk ikke så sjeldent, ulike oppsett kan skjule eller fremheve ting på hver sin måte, og man kan plutselig få en faktor som utløser det hele, som feks i dette tilfellet, hvor det KAN være, og gjentar KAN være at høyttaleren både er selve faktoren og den utløsende faktoren på en potensiell ulyd man har hatt hele tiden!
    Det betyr faktisk at ved å bytte ut b&w'ene i noe annet kan slå ut i akkurat samme problem hvis NOE av problemet ligger et annet sted i kjeden. Da vil den beste og mest varige løsningen være i å luke ut den nøyaktige unoten og løse det en gang for alle, ikke skjule og fremheve det frem og tilbake med andre komponenter. Da når man aldri nirvana, det er helt sikkert.

    På tide å roe seg litt folkens, les og lær av det du selv synes er fornuftig, men kast ikke alle ideer fra erfarne folk på havet fordi de ikke umiddelbart låter riktig i dine ører.


    Er dette blitt noe slags hemlingeforum? Er det ikke mulig å diskutere en problemstilling før en eller annen (eller flere i dette tilfellet) gjør sitt ytterste for å stanse all slags tenking, og går over i steinaldermodus?
    Nei nå ble jeg lei av dette tankeløse håneriet mot sunn hifitenking...

    Godt at man på nett kan lire av seg det ene forslaget mer hålgomt lettvint enn det andre, uten å bli stilt til ansvar for det i ettertid iallefall.

    Mvh Vidar P
     

    Vedlegg

    B

    bamsemann

    Gjest
    Har merka meg det Thomand.

    Det jeg tror Vidar prøver å si (Jeg synes han sier det utmerket) er at med høyttalere med såpass kvalitet som CDM9NT, JM Lab og andre gode høyttalere, får du i stor grad ut det som elektronikken leverer. Altså elektronikken avsløres.

    Det er dermed ikke sagt at det ikke er iorden å kaste ut bowserne og gå tilbake til det som var dersom dette fortsatt gir deg like gode musikkopplevelser.

    :) :)

    Mvh
    Du sier at du har tuna inn bowersene til å låte bra, men at de fortsatt er lyse...

    Hva sier det da?

    Kan man ikke si at de er lyse da, hvorfor gå rundt grøten.....

    bamsemann.. :)
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    Det er naturlig å anta at problemene startet når man introduserte B&W'ene. Det er ikke dermed sagt at de ER problemet, men snarere er det like tenkelig at de UTLØSTE problemet. Det er ikke utenkelig at problemet ligger et annet sted, noe som det ble resonnert litt rundt tidligere i tråden, og at B&W'ene highlightet problemet og gjorde lyden utålelig.

    Dette er ikke et ukjent fenomen, og dersom jeg skulle ha byttet høyttalere hver gang en ny høyttaler ikke hadde gitt det resultatet jeg håpet, så hadde jeg ikke hatt tid til annet enn å bytte høyttalere...

    Man kan velge no-brains-løsningen med å hive ut høyttalerne, og finne noen man kan håpe skjuler problemet (og skjuler mye annet også i samme rennet). Eller man kan ta ondet ved roten, og som sådan bli kvitt problemet en gang for alle, og få bedre lyd allround med gratis på kjøpet...

    Mvh Vidar P
    Jeg har vært på samme stedet som trådstarter maaaange ganger, og prøvd å tune meg inn med masse dubbeditter og div elektronikk..

    Men må til slutt gå til hovedproblemet..

    Det kan være moro i en periode å prøve å løse problemet, men etter antall tusenlapper og timer blir man drittlei, så lei at man har hi fi opp i halsen..

    Derfor er dette et velmenende råd: bytt ut høyttalerne, det er de som er problemet!

    FMG noen ganger er det faktisk sort og hvitt!

    bamsemann.. :)
     

    Geir_O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    716
    Antall liker
    19
    Det er for meg ingenting i veien for at høyttalerne er lyse. Synes det er fint å høre krispe symbaler, store operasangerinner som går over høye C eller hva det er osv. Det er ikke det samme som skjærende diskant. Har også vært borti det, så jeg vet hva det er. Det er for meg, som for trådstarter, utrolig slitsom å høre på. Men tuna bowserne.... Det har jeg vel ikke gjort :) :)

    Mvh
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Dette er ikke et ukjent fenomen, og dersom jeg skulle ha byttet høyttalere hver gang en ny høyttaler ikke hadde gitt det resultatet jeg håpet, så hadde jeg ikke hatt tid til annet enn å bytte høyttalere...

    Man kan velge no-brains-løsningen med å hive ut høyttalerne, og finne noen man kan håpe skjuler problemet (og skjuler mye annet også i samme rennet). Eller man kan ta ondet ved roten, og som sådan bli kvitt problemet en gang for alle, og få bedre lyd allround med gratis på kjøpet...
    Mvh Vidar P
    Alle hifi freaker har jo påpekt flere ganger både andre steder og her på forumet at det ALLER viktigste i hifi sammenheng er nettopp det å teste ut komponentene hjemme og SPESIELT høyttalere, hvordan de passer sammen med elektronikken og ikke minst ROMMET de skal stå i.
    Man kan jo godt si at man løper fra problemet ved å selge / kjøpe nytt, men det er jo begrenset hvor masse energi man har eller gidder til å løse problemet.
    Jeg har nettopp solgt mine høyttalere pga det samme, fikk de ikke til hjemme, byttet forsterkere og flyttet rundt på anlegget.
    Gidder ikke mere, nå får jeg noen HT som jeg ikke får det problemet med. (ikke Mission)
    Det er bedre å kose seg med musikken enn bare å sitte å ergre seg.
     

    ayaboh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Innlegg
    1.690
    Antall liker
    7
    Det er netopp det jeg vil ha frem når jeg sier ta problemet ved roten..

    bamsemann.. :)
    Dette er vel heller å skjære toppen av problemet? Eller late som det ikke eksisterer?

    Jeg regner med at trådstarter byttet ht'er for å komme et skritt videre fra det han hadde, altså ett kvalitetstrinn opp. Skuffelsen blir selvsagt stor når han plutselig (ubevisst) hører andre og langt større problemer i anlegget.

    Det blir i hvertfall tullete når han går tilbake til de opprinnelige ht'ene, og i neste omgang finner ut at han skal bytte feks cd-spiller til noe som er bedre, - hvis dere skjønner hva jeg mener. . . . . .
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    Dette er vel heller å skjære toppen av problemet? Eller late som det ikke eksisterer?

    Jeg regner med at trådstarter byttet ht'er for å komme et skritt videre fra det han hadde, altså ett kvalitetstrinn opp. Skuffelsen blir selvsagt stor når han plutselig (ubevisst) hører andre og langt større problemer i anlegget.

    Det blir i hvertfall tullete når han går tilbake til de opprinnelige ht'ene, og i neste omgang finner ut at han skal bytte feks cd-spiller til noe som er bedre, - hvis dere skjønner hva jeg mener. . . . . .
    Jeg kan love deg at det er IKKE å bytte seg opp i kvalitet når det oppstår gjeldende problemer..

    Da ender man bare opp med at man ikke orker å spille musikk fordi "problemet" har tatt overhånd..

    Jeg har bedrevet hobbyen hi fi så lenge at nå vil jeg spille musikk!!!

    Kos dere med musikken med hva dere vil...

    Bare dere koser dere med musikken....

    Skjønner?

    bamsemann.. :)
     
    F

    FMG

    Gjest
    Hei FMG... Noen ganger er det slik at hi fi er veldig enkelt, det er ingen vits i å gjøre det vanskligere enn det er!

    Denne spesifikke høyttaleren er lys, jeg har hørt den og andre bowerser ved mange anledninger, og de har alltid hatt samme signatur mer eller mindre..

    Og som trådstarter selv sier startet problemet når han fikk inn disse høyttalerne..

    Derfor mener jeg at det er ingen vits i å pjatte med bøttevis av løsninger som bare vil korigere små nyanser.

    Derfor: ta det ved roten å få deg en ny høyttaler som passer den lydsignaturen du selv liker, da kan du begynne å tune inn den, da kommer du til mål.

    Jeg ville aldri ha kommet til mål med en jm lab f.eks. de er allt for lyse/tynne for min smak, da hjelper det ikke med all slags tuning... skjønner?

    Ang hi end, så er det et definisjons spørsmål, går du på lyd så har jeg hatt og vært borti mere hi end enn de fleste!

    Det jeg mener er at grunnpakka må være i smak, da kan jeg være enig i alle tunings forslaga, ikke når grunnpakka er feil, da MÅ man bytte ut problemet...

    Det er faktisk så enkelt FMG....

    bamsemann.. :)
    I mine foregående innlegg har jeg argumentert med at det i Pål G. Liens tilfelle nok er det enkleste å bytte høyttalere. Altså enkleste, men ikke nødvendigvis den eneste løsningen. Det har også denne tråden fint fått frem.
    Nå har det seg imidlertid sånn at det ikke bare er trådstarter som kan lære noe av denne tråden, men kanskje også andre som er plaget med lys lyd eller stikkende diskant. Mange nybegynnere tror feilaktig at det kun er høyttaleren som farger lyden. Jeg synes derfor at alle argument som har kommet frem f.eks det med rommets påvirkning og plassering av høyttalerene i rommet, elerktronikk osv er viktig å belyse. Det å kalle sånt for pjatt og bare slenge rundt seg med morsomheter blir bare dumt.

    Jeg skal beskrive problemstillingen med et eksempel fra Bamsemanns (eller skal vi si Dynaudio?) verden:
    På midten av 90-tallet hadde jeg et sett med noen Dynaudio Contour 1,1 høyttalere. Brukte aller først en Doxa 70SE forsterker og Marantz CD63 KI-Signature CD.
    Lyden? Fantastisk: "rent som norsk kildevann", med fine overtoner. Helt supert, bortsett fra at lyden var lys. Hvis man skulle dra en lettvindt konklusjon ville det ha vært at Contour 1,1 var for lys i lyden og lett i bassen. Men var det sannheten? Nei!

    Jeg byttet nemlig forsterker til en Electrocompaniet ECI-1: Endelig fikk jeg varm mellomtone, kanskje litt avrundet i diskanten, men bassen ble faktisk for fyldig og kraftig. Etter hvert vart jeg obs på et annet problem: lyden var hard i øvre mellomtone, noe som gjorde at alt annet enn superinnspillinger ble slitsomme å høre på. Konklusjon nr.2: Høyttalerne var for analytiske. Riktig? Nei!

    Jeg byttet så til Densen DM-10. Dermed ble lyden mer nøytral, hardheten i mellomtone/diskant var borte, bassen ble mye mer dynamisk men samtidig litt for lett igjen. Det var heller ikke så vakkert som jeg husket det med Doxa, spesielt på akustiske innspillinger. Dette ble bare hifi og ikke musikk i mine ører.

    Jeg fikk så en Primare 30.2 (tror jeg den hette) til 19 tusen på hjemlån fra Hifi Centeret. Da kom bassen på plass, kraftig og dynamisk, men lyden ble nå grovkornet….?

    Min konklusjon etter 6 år og 4 forsterkere ble den gang at høyttalerne var for analytiske, jeg ikke orket mer, jeg ville spille musikk, jeg solgte høyttalerne.

    I ettertid vet jeg at det var en tabbe. Like etter å ha fjernet høyttalerne til fordel for Totem Model 1 fikk jeg en Audio Aero Prima CD-spiller inn i stua sammen med Transparent Audio Ultra kabler. Dermed fikk jeg smertelig erfare hvor det egentlige problemet lå….
    Cluet var nemlig at Doxa 08 forforsterkeren la en tåkedis over lyden som var vakker og musikalsk, men som fjernet en masser av detaljer samtidig. Densen som var en mye bedre forsterker brakte problemene med CD og kabler frem i dagen. Derfor hørtes det dårlig ut, men problemet lå altså ikke hos høyttalerne.
    I parantes må nevnes at Doxa effekttrinnet hadde villet gjort en aldeles glimrende jobb med en annen forforsterker, f.eks fra Conrad Johnson....

    Hva vi kan lære av dette? At det å lytte og lære av andres erfaringer er ikke så dumt….. Et anlegg består av mer enn høyttalere!
     
    F

    FMG

    Gjest
    Jeg gidder ikke gå over bekken for å hente vann. Mulig jeg ikke er interessert nok, men det kan jeg leve med. Få ut bowersene ;)
    Problemet er bare det at hvis vi alle hadde den innstillingen ville det ikke være mye kunnskap å hente her på forumet.
    HifiSentralen vil da gradvis ende opp der Lyd&Bildes forum var for 4-5 år siden: to leire, begge bestående av fjortisser, den ene som heiet på Cerwin Vega og den andre som holdt med Infinity Kappa.
    Diskusjonene så ut som dette: "Kappa-Kappa-Kappa! osv......
    Det var da noen ildsjeler dro igang HifiSentralen.... 8)
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    I mine foregående innlegg har jeg argumentert med at det i Pål G. Liens tilfelle nok er det enkleste å bytte høyttalere. Altså enkleste, men ikke nødvendigvis den eneste løsningen. Det har også denne tråden fint fått frem.
    Nå har det seg imidlertid sånn at det ikke bare er trådstarter som kan lære noe av denne tråden, men kanskje også andre som er plaget med lys lyd eller stikkende diskant. Mange nybegynnere tror feilaktig at det kun er høyttaleren som farger lyden. Jeg synes derfor at alle argument som har kommet frem f.eks det med rommets påvirkning og plassering av høyttalerene i rommet, elerktronikk osv er viktig å belyse. Det å kalle sånt for pjatt og bare slenge rundt seg med morsomheter blir bare dumt.

    Jeg skal beskrive problemstillingen med et eksempel fra Bamsemanns (eller skal vi si Dynaudio?) verden:
    På midten av 90-tallet hadde jeg et sett med noen Dynaudio Contour 1,1 høyttalere. Brukte aller først en Doxa 70SE forsterker og Marantz CD63 KI-Signature CD.
    Lyden? Fantastisk: "rent som norsk kildevann", med fine overtoner. Helt supert, bortsett fra at lyden var lys. Hvis man skulle dra en lettvindt konklusjon ville det ha vært at Contour 1,1 var for lys i lyden og lett i bassen. Men var det sannheten? Nei!

    Jeg byttet nemlig forsterker til en Electrocompaniet ECI-1: Endelig fikk jeg varm mellomtone, kanskje litt avrundet i diskanten, men bassen ble faktisk for fyldig og kraftig. Etter hvert vart jeg obs på et annet problem: lyden var hard i øvre mellomtone, noe som gjorde at alt annet enn superinnspillinger ble slitsomme å høre på. Konklusjon nr.2: Høyttalerne var for analytiske. Riktig? Nei!

    Jeg byttet så til Densen DM-10. Dermed ble lyden mer nøytral, hardheten i mellomtone/diskant var borte, bassen ble mye mer dynamisk men samtidig litt for lett igjen. Det var heller ikke så vakkert som jeg husket det med Doxa, spesielt på akustiske innspillinger. Dette ble bare hifi og ikke musikk i mine ører.

    Jeg fikk så en Primare 30.2 (tror jeg den hette) til 19 tusen på hjemlån fra Hifi Centeret. Da kom bassen på plass, kraftig og dynamisk, men lyden ble nå grovkornet….?

    Min konklusjon etter 6 år og 4 forsterkere ble den gang at høyttalerne var for analytiske, jeg ikke orket mer, jeg ville spille musikk, jeg solgte høyttalerne.

    I ettertid vet jeg at det var en tabbe. Like etter å ha fjernet høyttalerne til fordel for Totem Model 1 fikk jeg en Audio Aero Prima CD-spiller inn i stua sammen med Transparent Audio Ultra kabler. Dermed fikk jeg smertelig erfare hvor det egentlige problemet lå….
    Cluet var nemlig at Doxa 08 forforsterkeren la en tåkedis over lyden som var vakker og musikalsk, men som fjernet en masser av detaljer samtidig. Densen som var en mye bedre forsterker brakte problemene med CD og kabler frem i dagen. Derfor hørtes det dårlig ut, men problemet lå altså ikke hos høyttalerne.
    I parantes må nevnes at Doxa effekttrinnet hadde villet gjort en aldeles glimrende jobb med en annen forforsterker, f.eks fra Conrad Johnson....

    Hva vi kan lære av dette? At det å lytte og lære av andres erfaringer er ikke så dumt….. Et anlegg består av mer enn høyttalere!
    Problemet ditt den gang var at du ikke hadde klart å lokalisere problemet..

    Her er det slik at bowersene tenderer mot det lyse/tynne, hvis du liker lyden har jeg ingen problemer med det, da er det bare å spille og kose seg.

    Men her var trådstarter ikke fornøyd med signaturen på sin monitor, og derfor vil den BESTE løsningen være å kvitte seg med det som skaper problemet..

    Dette kan det da ikke være så vanskelig å forstå!

    Hadde du visst dengang at doxan skapte problemene for deg, så hadde du garantert bytta den ut tidligere istedet for mange midlertidige løsninger..

    Det er jo derfor man lytter masse rundt både i butikker og hjemme hos folk, pluss at man leser en del tester som også gir en indikasjon på hvordan produktene låter.

    Hi fi klubben sier selv at bowers skiftet lydsignatur etter at de forlot sin fine matrix serie..

    bamsemann.. :)
     

    Samleren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.12.2004
    Innlegg
    630
    Antall liker
    26
    Sted
    Bergen
    2 spørsmål:

    1. Ønsker du å beholde systemet ditt, men vil tune vekk skarp topp?
    2. Vil du skifte ut den/de komponentene som bidrar til den skarpe toppen?

    Jeg ville prøvd TRANSPARENT høyttalerkabler fra den rimelige serien. De har en enestående evne til å roe ned slike tendenser.

    Samleren
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Problemet ditt den gang var at du ikke hadde klart å lokalisere problemet..

    Her er det slik at bowersene tenderer mot det lyse/tynne, hvis du liker lyden har jeg ingen problemer med det, da er det bare å spille og kose seg.

    Men her var trådstarter ikke fornøyd med signaturen på sin monitor, og derfor vil den BESTE løsningen være å kvitte seg med det som skaper problemet..

    Dette kan det da ikke være så vanskelig å forstå!
    Dette henger jo overhodet ikke på greip; trådstarter var jo her misfornøyd med lyden sin, men vi andre her prøver faktisk å diskutere hva som kan være årsak til at en i utgangspunktet OK høyttaler låter så stygt.

    Om du ikke liker B&W CDM9NT så er det en ærlig sak, men da må man da heller ikke kjøpe den. Jeg har hørt den spille både åpent og rent, og kraftig og presist nedover, så jeg har ingen tro på at dette er en dårlig høyttaler. Tvert om så er den, som så mange B&W'er, transparent for elektronikk, og med et spredningsmønster som gjør de noe vanskelig å plassere.
    Det FMG sier er jo ren fornuft, det du sier er "selg det produktet som gjorde deg oppmerksom på problemet, bytt til noe du tror skjuler det".

    Mvh Vidar P
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    At en høyttaler låter lyst har ingen sammenheng med ubehagelige sibilanter, som denne tråden handler om.
    Sibilantproblemet er i 90% av tilfellene relatert til rom og refleksjoner, mens de fleste av rådene her har å gjøre med fintuning. De gjenstående 10% kan nok være å finne i regelrette feil i en eller annen komnponent, men det blir jo ren gjetning. Det er to typer høyttalere jeg kjenner til som er vanskeligere enn andre i dette henseende, og jeg kan ikke begripe annet enn at dete må være relatert til utstrålingskrakteristikk fra diskantelementet. Disse to heter JM Lab og B&W. Begge to har glimrende diskantelementer, men altså kompliserende strålingskarakteristikk. Implisitt i dette ligger det at 1.-refleksjonene må dempes FØRST, deretter kan man begynne å tenke på om det er noe annet som bør gjøres.
    Jeg har erfaring med begge typer, og har alltid klart å kvitte meg med sibilantene etter en del jobb. Ergo er det ikke en feilkonstruksjon vi snakker om, kun et konkret fenomen man må ta hensyn til.

    Mvh
    Håkon
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Lag en skisse av rommet, tegn in anlegg, hvilke vegger og tak du har. Tegn inn tepper, bilder og vinduer. Send hele greia til Mats Odermalm hos Svanå Miljøteknik, www.diffusor.com og spør han om hvor han mener problemet ligger. Beskriv også oppsettet ditt. Mannen er dyktig :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    ..og jeg kan ikke begripe annet enn at dete må være relatert til utstrålingskrakteristikk fra diskantelementet.
    Det er akkurat hvordan jeg har opplevd B&W-høyttalere også, som sagt i innlegget mitt over, så er de litt mer krevende å sette opp pga antakelig sitt spesielle spredningsmønster.
    Jeg tror det tildels kan stamme fra delefiltervalget jeg, eller ihvertfall så pleide jeg å tro det; og i den forbindelse så har jeg merket meg at det er en solid polar tilt i overlappområdet mellom mellomtone/diskant (som er vanlig med 3.ordens Butterworthfilter), men jeg blir liksom ikke klok på hvor den går.
    Jeg tror kanskje de nye generasjonene blir både lettere å drive, og lettere å plassere.

    Mvh Vidar P
     
    C

    cosmos

    Gjest
    prøv andre kabler iallefall, EKKJ som rognlien nevner er ypperlig for dette formålet. og et stort persisk teppe bak lytteposisjon kanskje? ;)
     

    ronnytt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2004
    Innlegg
    479
    Antall liker
    0
    At en høyttaler låter lyst har ingen sammenheng med ubehagelige sibilanter, som denne tråden handler om.
    Sibilantproblemet er i 90% av tilfellene relatert til rom og refleksjoner, mens de fleste av rådene her har å gjøre med fintuning. De gjenstående 10% kan nok være å finne i regelrette feil i en eller annen komnponent, men det blir jo ren gjetning. Det er to typer høyttalere jeg kjenner til som er vanskeligere enn andre i dette henseende, og jeg kan ikke begripe annet enn at dete må være relatert til utstrålingskrakteristikk fra diskantelementet. Disse to heter JM Lab og B&W. Begge to har glimrende diskantelementer, men altså kompliserende strålingskarakteristikk. Implisitt i dette ligger det at 1.-refleksjonene må dempes FØRST, deretter kan man begynne å tenke på om det er noe annet som bør gjøres.
    Jeg har erfaring med begge typer, og har alltid klart å kvitte meg med sibilantene etter en del jobb. Ergo er det ikke en feilkonstruksjon vi snakker om, kun et konkret fenomen man må ta hensyn til.

    Mvh
    Håkon
    Fornuftigste innlegget som har vært på lenge i tråden her. Men når det er sagt:
    Trådstarter opplyste om vinduer i nærheten av høyttaler, samtidig som han oppfatter rommet som bassfattig. Da er ikke dette rette høyttaleren. Nettopp på grunn av strålingskarakteristikken til nevnte høyttaler, samt at den er noe slank i bassen. Vi trenger ikke å elske eller hate denne høyttaleren for å si noe om hva som er fornuftig :p. Det har vært nevnt flere ganger at det må dempes i førsterefleksjoner. Dette støtter jeg 100% - midlertid begrenser dette seg en del, da rommet sikkert skal leves i også. Han kan ikke tette igjen vinduer med store dempeputer osv for å tekkes en CDM9NT. Det han kan gjøre er å velge en høyttaler med noe kraftigere bass, samt litt annerledes spredningskarakteristikk i diskanten (og muligens også noe mer avdempet diskant) og samtidig sette opp noen litt tunge gardiner foran vinduene som demper bedre enn tynnere gardiner. Tykke tepper på gulvet foran høyttalerne og gjerne et kraftig teppe på veggen bak sitteposisjon. Hvordan dempe førsterefleksjon i taket uten at det ser jævlig ut, vet jeg ikke - men eventuelle forslag blir sikkert mottatt med takk.

    Tror vi skal være glade for at høyttalere er veldig forskjellige og at det med det finnes høyttalere som passer til de fleste rom. Derfor blir det så veldig dumt når folk enten har et hatforhold eller unyansert nesegrus beundring overfor en gitt høyttaler eller produsent! Det finnes en høyttaler for nesten ethvert rom (eh, med visse unntak når jeg tenker meg om ;D)

    1. Dempe førsterefleksjoner (i den grad det er mulig og med WAF)
    2. Låne flere antatt passende høyttalere til ROMMET (og elektronikk).
    3. Lytte og til sist bestemme seg.

    Trådstarter har fått en myriade av forslag, som mildt sagt kan bli forvirrende. Det han trenger nå er forslag til høyttalere han kan deponere på/låne med seg hjem. Men aller først bør han legge ut en tegning av rommet med mål - og som viser vinduers plassering, hvor sitteposisjon blir og naturlig plassering av anlegget, materiale i de ulike veggene (har fått med meg at det er laminat på gulv) etc....
     

    ronnytt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2004
    Innlegg
    479
    Antall liker
    0
    Hvorfor disse to merkene?
    Store velkjente renomerte produsenter av HT begge to?
    Ikke noe galt med disse høyttalerne, men de trenger god plass rundt seg - spesielt god avstand til harde flater. Det er ikke et sjakktrekk å plassere disse nærme murvegger eller vegger med vinduer, eller laminatgulv eller betongtak osv....
     

    ronnytt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2004
    Innlegg
    479
    Antall liker
    0
    prøv andre kabler iallefall, EKKJ som rognlien nevner er ypperlig for dette formålet. og et stort persisk teppe bak lytteposisjon kanskje? ;)
    Ikke enig i å bruke denne til høyttalerkabel. Den gir riktignok stram bass, men gir innestengt mellomtone og skjuler masse informasjon i toppen. Etter min mening funker den kun til basshøyttalere og ingenting annet.
     
    C

    cosmos

    Gjest
    kabelfreak? ;)

    alldeles ikke. infinite resolution selger denne for 2500kr paret og fikk en god test i lyd og bilde. den burde holde til alle musikkanlegg med mindre man trenger flere meter enn vanlig.
    husk å tigthe godt nok!
     
    B

    bamsemann

    Gjest
    Det virker som ni av ti på denne tråden er enig om at bowers cdm 9 har en lys karakter, hvofor kan vi ikke da kalle en spade en spade..

    Hvis trådstarter er innteresert i/ønsker å prøve å tune inn bowersen så er mange av råda her gode og velmenende, men trådstarter har selv sagt at han ikke gidder masse styr for å få de til..

    Da mener jeg at det bare er et godt råd igjen, eller?

    bamsemann.. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn