el_mariachi
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 28.11.2002
- Innlegg
- 5.636
- Antall liker
- 394
Holder et kort på at det er høyttalerene som er prblemet jeg da ;DProblemene startet den dagen jeg fikk høyttalerne i hus.
Holder et kort på at det er høyttalerene som er prblemet jeg da ;DProblemene startet den dagen jeg fikk høyttalerne i hus.
Det skulle jo i så fall bety at alle CDM9NT produsert skulle ha samme type utålelige topp, som gjør eierne "gale"... men så enkelt er det ikke.Holder et kort på at det er høyttalerene som er prblemet jeg da ;D
De er lyse Vidar... desverre er det så enkelt.. jeg vet til og med om folk som liker jm lab tenk deg det a..Det skulle jo i så fall bety at alle CDM9NT produsert skulle ha samme type utålelige topp, som gjør eierne "gale"... men så enkelt er det ikke.
Nei, det er greit å holde ting enkelt for så vidt, men det er også greit å forstå litt av hva som skjer i hifi'en, eller hva?
Vel, man kan holde seg til oversimplifisert "bytt skiten"-filosofi om man vil for meg, jeg gir blaffen forsåvidt. Innleggene var kun myntet på resonnere rundt problemstillingen, og HVORFOR akkurat disse høyttalerne i dette tilfellet ikke fungerte.
Mvh Vidar P
Jo da, jeg er ikke helt uenig, men det er tre ting i forhold til det du nevner her om Canton:
Variasjonene innad i Canton sitt modellutvalg er veldig stor. Større enn hos de fleste andre produsenter. For eksempel låter Vento 809 og Ref 5 totalt forskjellig selv om de tilsynelatende bruker samme elementer.
Vi sammenlikner ikke med en gjennomsnitts høyttaler, men med en av de mer agressive modellene fra B&W. I forhold er nok ikke Canton for spesiellt spisse i toppen å regne.
Prisen på 8k må være veldig lav, særlig tatt i betraktning at høyttalerne er nye. Faktisk så lav at man omtrent er forpliktet til å undersøke om det er tyvegods.
Nok pjatt... ta problemet ved roten!!! kast ut bowersene
vanskligere er det ikke.......
bamsemann..
Du er tydeligvis opptatt av de raske, enkle svarene, Bamsemann, du tenker hele tiden sort/hvitt. Da har du desverre funnet deg feil hobby... :De er lyse Vidar... desverre er det så enkelt.. jeg vet til og med om folk som liker jm lab tenk deg det a..
bamsemann..
Applauderes ;Dden 13.07.06 klokken 18:24:45, skrev bamsemann :Nok pjatt... ta problemet ved roten!!! kast ut bowersene
vanskligere er det ikke.......
bamsemann..
den 13.07.06 klokken 23:30:15, skrev bamsemann :
De er lyse Vidar... desverre er det så enkelt.. jeg vet til og med om folk som liker jm lab tenk deg det a..
bamsemann..
Du er tydeligvis opptatt av de raske, enkle svarene, Bamsemann, du tenker hele tiden sort/hvitt. Da har du desverre funnet deg feil hobby...
Cluet med hifi er nemlig det at det noen ganger kan være litt mer komplisert enn det du tror. Det tror jeg at innleggene i denne diskusjonen også viser, at det finnes mange løsninger, mange veier tilbake til den gode lyden. Se f.eks Petter Dales innlegg ang romakustikk, han vet mer om dette enn de fleste andre her inne.
Jeg tror du skal lese innleggene en gang til og isteden for å skumme raskt over heller prøve å lese saaaakte, det er nemlig mange poenger man her kan ta med seg og faktisk lære noe av. Å karakterisere det som pjatt er direkte lavmål, det sier nemlig gangske mye om deg
Med den innstillingen som du oppviser vil du desverre ikke komme særlig langt dersom du noengang ville vurdere å nærme deg high end lyd.
Dette forumet er til for å kunne utveksle erfaringer og opplyse hverandre om hifi'ens mange dype mysterier og dermed kunne lede entusiaster som er ute i det dypeste mørke, inn på Den Rette Vei igjen.
Jeg ser enkelte har en 2-3 tusen innlegg uten tilsynelatende å ha bidratt med noe vettugt. En morsomhet i ny og ne er greit, men hvis alt blir bare tull og tøys blir slike innlegg direkte støy i det som kunne ha vært en kreativ diskusjon. Det skremmer også de med store kunnskaper, de som virkelig kunne virkelig bidratt med noe, vekk fra forumet. Jeg har fått mail fra flere av disse som nå rett og slett ikke gidder mer. Noe som er virkelig synd...
Hei FMG... Noen ganger er det slik at hi fi er veldig enkelt, det er ingen vits i å gjøre det vanskligere enn det er!Du er tydeligvis opptatt av de raske, enkle svarene, Bamsemann, du tenker hele tiden sort/hvitt. Da har du desverre funnet deg feil hobby... :
Cluet med hifi er nemlig det at det noen ganger kan være litt mer komplisert enn det du tror. Det tror jeg at innleggene i denne diskusjonen også viser, at det finnes mange løsninger, mange veier tilbake til den gode lyden. Se f.eks Petter Dales innlegg ang romakustikk, han vet mer om dette enn de fleste andre her inne.
Jeg tror du skal lese innleggene en gang til og isteden for å skumme raskt over heller prøve å lese saaaakte, det er nemlig mange poenger man her kan ta med seg og faktisk lære noe av. Å karakterisere det som pjatt er direkte lavmål, det sier nemlig gangske mye om deg selv....
Med den innstillingen som du oppviser vil du desverre ikke komme særlig langt dersom du noengang ville vurdere å nærme deg high end lyd.
Dette forumet er til for å kunne utveksle erfaringer og opplyse hverandre om hifi'ens mange dype mysterier og dermed kunne lede entusiaster som er ute i det dypeste mørke, inn på Den Rette Vei igjen.
Jeg ser enkelte har en 2-3 tusen innlegg uten tilsynelatende å ha bidratt med noe vettugt. En morsomhet i ny og ne er greit, men hvis alt blir bare tull og tøys blir slike innlegg direkte støy i det som kunne ha vært en kreativ diskusjon. Det skremmer også de med store kunnskaper, de som virkelig kunne virkelig bidratt med noe, vekk fra forumet. Jeg har fått mail fra flere av disse som nå rett og slett ikke gidder mer. Noe som er virkelig synd...
Jeg er møkklei den dårlige vitsingen som blir postet på dette forumet i tide og utide. Kanskje artig fordi som sitter og vitser fram og tilbake i "realtime", men om man ikke er innom så ofte er det ikke veldig artig å følge en lang tråd som består av tjue sider med:Jeg ser enkelte har en 2-3 tusen innlegg uten tilsynelatende å ha bidratt med noe vettugt. En morsomhet i ny og ne er greit, men hvis alt blir bare tull og tøys blir slike innlegg direkte støy i det som kunne ha vært en kreativ diskusjon. Det skremmer også de med store kunnskaper, de som virkelig kunne virkelig bidratt med noe, vekk fra forumet. Jeg har fått mail fra flere av disse som nå rett og slett ikke gidder mer. Noe som er virkelig synd...
Jeg vil derfor oppfordre til at dersom man ikke har noe å bidra med i den aktuelle diskusjon, kanskje av og til heller holder kjeft og bare leser isteden. Som min oldemor brukte å si: Når munnen er lekk renn vettet vekk...
den 07/11/06 klokken 19:10:50, skrev Pal Gunnar Lien roblemene startet den dagen jeg fikk høyttalerne i hus.
den 07/13/06 klokken 20:12:54, skrev el_mariachi :
Holder et kort på at det er høyttalerene som er prblemet jeg da
Når PGL skriver at problemene startet umiddelbart etter at B&W kom i hus og at disse problemene ikke eksisterte med høyttalerene han hadde tidligere, er det ikke da naturlig å anta at B&W er problemet?Det skulle jo i så fall bety at alle CDM9NT produsert skulle ha samme type utålelige topp, som gjør eierne "gale"... men så enkelt er det ikke.
Nei, det er greit å holde ting enkelt for så vidt, men det er også greit å forstå litt av hva som skjer i hifi'en, eller hva?
Vel, man kan holde seg til oversimplifisert "bytt skiten"-filosofi om man vil for meg, jeg gir blaffen forsåvidt. Innleggene var kun myntet på resonnere rundt problemstillingen, og HVORFOR akkurat disse høyttalerne i dette tilfellet ikke fungerte.
Mvh Vidar P
Det er naturlig å anta at problemene startet når man introduserte B&W'ene. Det er ikke dermed sagt at de ER problemet, men snarere er det like tenkelig at de UTLØSTE problemet. Det er ikke utenkelig at problemet ligger et annet sted, noe som det ble resonnert litt rundt tidligere i tråden, og at B&W'ene highlightet problemet og gjorde lyden utålelig.Når PGL skriver at problemene startet umiddelbart etter at B&W kom i hus og at disse problemene ikke eksisterte med høyttalerene han hadde tidligere, er det ikke da naturlig å anta at B&W er problemet?
Jeg skal ikke uttale meg om hvilke "mangler" Patos høyttalere måtte ha da jeg ikke har hatt i eie noe som helst av det merket.Det er naturlig å anta at probleme startet når man introduserte B&W'ene. Det er ikke dermed sagt at de ER problemet, men snarere er det like tenkelig at de UTLØSTE problemet. Det er ikke utenkelig at problemet ligger et annet sted, noe som det ble resonnert litt rundt tidligere i tråden, og at B&W'ene highlightet problemet og gjorde lyden utålelig.
Dette er ikke et ukjent fenomen, og dersom jeg skulle ha byttet høyttalere hver gang en ny høyttaler ikke hadde gitt det resultatet jeg håpet, så hadde jeg ikke hatt tid til annet enn å bytte høyttalere...
Man kan velge no-brains-løsningen med å hive ut høyttalerne, og finne noen man kan håpe skjuler problemet (og skjuler mye annet også i samme rennet). Eller man kan ta ondet ved roten, og som sådan bli kvitt problemet en gang for alle, og få bedre lyd allround med gratis på kjøpet...
Mvh Vidar P
Jeg tror ikke du skjønner hva jeg mener; jeg har ingenting imot bytting av høyttalere, jeg har faktisk levd av det til og med. Så for meg må folk gjerne bytte høyttalere til de finner noen de liker. Imidlertid blir det ofte gjerne billigere å låne hjem og kjøpe nytt da... men det er en annen diskusjon.Men ettersom problemet startet med B&W og disse låter tynnt i bunn, er ikke høyttalerene et logisk sted å starte?
Exactly my pointIstedet for å begynne å "matche" de andre komponentene til B&W, noe som sannsynligvis vil bli mye mer tidkrevende og økonomisk belastende?
Det er netopp det jeg vil ha frem når jeg sier ta problemet ved roten..Jeg skal ikke uttale meg om hvilke "mangler" Patos høyttalere måtte ha da jeg ikke har hatt i eie noe som helst av det merket.
Men ettersom problemet startet med B&W og disse låter tynnt i bunn, er ikke høyttalerene et logisk sted å starte?
Istedet for å begynne å "matche" de andre komponentene til B&W, noe som sannsynligvis vil bli mye mer tidkrevende og økonomisk belastende?
Er dette blitt noe slags hemlingeforum? Er det ikke mulig å diskutere en problemstilling før en eller annen (eller flere i dette tilfellet) gjør sitt ytterste for å stanse all slags tenking, og går over i steinaldermodus?
Nei nå ble jeg lei av dette tankeløse håneriet mot sunn hifitenking...
Godt at man på nett kan lire av seg det ene forslaget mer hålgomt lettvint enn det andre, uten å bli stilt til ansvar for det i ettertid iallefall.
Mvh Vidar P
Du sier at du har tuna inn bowersene til å låte bra, men at de fortsatt er lyse...Har merka meg det Thomand.
Det jeg tror Vidar prøver å si (Jeg synes han sier det utmerket) er at med høyttalere med såpass kvalitet som CDM9NT, JM Lab og andre gode høyttalere, får du i stor grad ut det som elektronikken leverer. Altså elektronikken avsløres.
Det er dermed ikke sagt at det ikke er iorden å kaste ut bowserne og gå tilbake til det som var dersom dette fortsatt gir deg like gode musikkopplevelser.
Mvh
Jeg har vært på samme stedet som trådstarter maaaange ganger, og prøvd å tune meg inn med masse dubbeditter og div elektronikk..Det er naturlig å anta at problemene startet når man introduserte B&W'ene. Det er ikke dermed sagt at de ER problemet, men snarere er det like tenkelig at de UTLØSTE problemet. Det er ikke utenkelig at problemet ligger et annet sted, noe som det ble resonnert litt rundt tidligere i tråden, og at B&W'ene highlightet problemet og gjorde lyden utålelig.
Dette er ikke et ukjent fenomen, og dersom jeg skulle ha byttet høyttalere hver gang en ny høyttaler ikke hadde gitt det resultatet jeg håpet, så hadde jeg ikke hatt tid til annet enn å bytte høyttalere...
Man kan velge no-brains-løsningen med å hive ut høyttalerne, og finne noen man kan håpe skjuler problemet (og skjuler mye annet også i samme rennet). Eller man kan ta ondet ved roten, og som sådan bli kvitt problemet en gang for alle, og få bedre lyd allround med gratis på kjøpet...
Mvh Vidar P
Alle hifi freaker har jo påpekt flere ganger både andre steder og her på forumet at det ALLER viktigste i hifi sammenheng er nettopp det å teste ut komponentene hjemme og SPESIELT høyttalere, hvordan de passer sammen med elektronikken og ikke minst ROMMET de skal stå i.Dette er ikke et ukjent fenomen, og dersom jeg skulle ha byttet høyttalere hver gang en ny høyttaler ikke hadde gitt det resultatet jeg håpet, så hadde jeg ikke hatt tid til annet enn å bytte høyttalere...
Man kan velge no-brains-løsningen med å hive ut høyttalerne, og finne noen man kan håpe skjuler problemet (og skjuler mye annet også i samme rennet). Eller man kan ta ondet ved roten, og som sådan bli kvitt problemet en gang for alle, og få bedre lyd allround med gratis på kjøpet...
Mvh Vidar P
Dette er vel heller å skjære toppen av problemet? Eller late som det ikke eksisterer?Det er netopp det jeg vil ha frem når jeg sier ta problemet ved roten..
bamsemann..
Jeg kan love deg at det er IKKE å bytte seg opp i kvalitet når det oppstår gjeldende problemer..Dette er vel heller å skjære toppen av problemet? Eller late som det ikke eksisterer?
Jeg regner med at trådstarter byttet ht'er for å komme et skritt videre fra det han hadde, altså ett kvalitetstrinn opp. Skuffelsen blir selvsagt stor når han plutselig (ubevisst) hører andre og langt større problemer i anlegget.
Det blir i hvertfall tullete når han går tilbake til de opprinnelige ht'ene, og i neste omgang finner ut at han skal bytte feks cd-spiller til noe som er bedre, - hvis dere skjønner hva jeg mener. . . . . .
I mine foregående innlegg har jeg argumentert med at det i Pål G. Liens tilfelle nok er det enkleste å bytte høyttalere. Altså enkleste, men ikke nødvendigvis den eneste løsningen. Det har også denne tråden fint fått frem.Hei FMG... Noen ganger er det slik at hi fi er veldig enkelt, det er ingen vits i å gjøre det vanskligere enn det er!
Denne spesifikke høyttaleren er lys, jeg har hørt den og andre bowerser ved mange anledninger, og de har alltid hatt samme signatur mer eller mindre..
Og som trådstarter selv sier startet problemet når han fikk inn disse høyttalerne..
Derfor mener jeg at det er ingen vits i å pjatte med bøttevis av løsninger som bare vil korigere små nyanser.
Derfor: ta det ved roten å få deg en ny høyttaler som passer den lydsignaturen du selv liker, da kan du begynne å tune inn den, da kommer du til mål.
Jeg ville aldri ha kommet til mål med en jm lab f.eks. de er allt for lyse/tynne for min smak, da hjelper det ikke med all slags tuning... skjønner?
Ang hi end, så er det et definisjons spørsmål, går du på lyd så har jeg hatt og vært borti mere hi end enn de fleste!
Det jeg mener er at grunnpakka må være i smak, da kan jeg være enig i alle tunings forslaga, ikke når grunnpakka er feil, da MÅ man bytte ut problemet...
Det er faktisk så enkelt FMG....
bamsemann..
Problemet er bare det at hvis vi alle hadde den innstillingen ville det ikke være mye kunnskap å hente her på forumet.Jeg gidder ikke gå over bekken for å hente vann. Mulig jeg ikke er interessert nok, men det kan jeg leve med. Få ut bowersene
Problemet ditt den gang var at du ikke hadde klart å lokalisere problemet..I mine foregående innlegg har jeg argumentert med at det i Pål G. Liens tilfelle nok er det enkleste å bytte høyttalere. Altså enkleste, men ikke nødvendigvis den eneste løsningen. Det har også denne tråden fint fått frem.
Nå har det seg imidlertid sånn at det ikke bare er trådstarter som kan lære noe av denne tråden, men kanskje også andre som er plaget med lys lyd eller stikkende diskant. Mange nybegynnere tror feilaktig at det kun er høyttaleren som farger lyden. Jeg synes derfor at alle argument som har kommet frem f.eks det med rommets påvirkning og plassering av høyttalerene i rommet, elerktronikk osv er viktig å belyse. Det å kalle sånt for pjatt og bare slenge rundt seg med morsomheter blir bare dumt.
Jeg skal beskrive problemstillingen med et eksempel fra Bamsemanns (eller skal vi si Dynaudio?) verden:
På midten av 90-tallet hadde jeg et sett med noen Dynaudio Contour 1,1 høyttalere. Brukte aller først en Doxa 70SE forsterker og Marantz CD63 KI-Signature CD.
Lyden? Fantastisk: "rent som norsk kildevann", med fine overtoner. Helt supert, bortsett fra at lyden var lys. Hvis man skulle dra en lettvindt konklusjon ville det ha vært at Contour 1,1 var for lys i lyden og lett i bassen. Men var det sannheten? Nei!
Jeg byttet nemlig forsterker til en Electrocompaniet ECI-1: Endelig fikk jeg varm mellomtone, kanskje litt avrundet i diskanten, men bassen ble faktisk for fyldig og kraftig. Etter hvert vart jeg obs på et annet problem: lyden var hard i øvre mellomtone, noe som gjorde at alt annet enn superinnspillinger ble slitsomme å høre på. Konklusjon nr.2: Høyttalerne var for analytiske. Riktig? Nei!
Jeg byttet så til Densen DM-10. Dermed ble lyden mer nøytral, hardheten i mellomtone/diskant var borte, bassen ble mye mer dynamisk men samtidig litt for lett igjen. Det var heller ikke så vakkert som jeg husket det med Doxa, spesielt på akustiske innspillinger. Dette ble bare hifi og ikke musikk i mine ører.
Jeg fikk så en Primare 30.2 (tror jeg den hette) til 19 tusen på hjemlån fra Hifi Centeret. Da kom bassen på plass, kraftig og dynamisk, men lyden ble nå grovkornet .?
Min konklusjon etter 6 år og 4 forsterkere ble den gang at høyttalerne var for analytiske, jeg ikke orket mer, jeg ville spille musikk, jeg solgte høyttalerne.
I ettertid vet jeg at det var en tabbe. Like etter å ha fjernet høyttalerne til fordel for Totem Model 1 fikk jeg en Audio Aero Prima CD-spiller inn i stua sammen med Transparent Audio Ultra kabler. Dermed fikk jeg smertelig erfare hvor det egentlige problemet lå .
Cluet var nemlig at Doxa 08 forforsterkeren la en tåkedis over lyden som var vakker og musikalsk, men som fjernet en masser av detaljer samtidig. Densen som var en mye bedre forsterker brakte problemene med CD og kabler frem i dagen. Derfor hørtes det dårlig ut, men problemet lå altså ikke hos høyttalerne.
I parantes må nevnes at Doxa effekttrinnet hadde villet gjort en aldeles glimrende jobb med en annen forforsterker, f.eks fra Conrad Johnson....
Hva vi kan lære av dette? At det å lytte og lære av andres erfaringer er ikke så dumt .. Et anlegg består av mer enn høyttalere!
Dette henger jo overhodet ikke på greip; trådstarter var jo her misfornøyd med lyden sin, men vi andre her prøver faktisk å diskutere hva som kan være årsak til at en i utgangspunktet OK høyttaler låter så stygt.Problemet ditt den gang var at du ikke hadde klart å lokalisere problemet..
Her er det slik at bowersene tenderer mot det lyse/tynne, hvis du liker lyden har jeg ingen problemer med det, da er det bare å spille og kose seg.
Men her var trådstarter ikke fornøyd med signaturen på sin monitor, og derfor vil den BESTE løsningen være å kvitte seg med det som skaper problemet..
Dette kan det da ikke være så vanskelig å forstå!
Det er akkurat hvordan jeg har opplevd B&W-høyttalere også, som sagt i innlegget mitt over, så er de litt mer krevende å sette opp pga antakelig sitt spesielle spredningsmønster...og jeg kan ikke begripe annet enn at dete må være relatert til utstrålingskrakteristikk fra diskantelementet.
Disse to heter JM Lab og B&W.
Mvh
Håkon
Fornuftigste innlegget som har vært på lenge i tråden her. Men når det er sagt:At en høyttaler låter lyst har ingen sammenheng med ubehagelige sibilanter, som denne tråden handler om.
Sibilantproblemet er i 90% av tilfellene relatert til rom og refleksjoner, mens de fleste av rådene her har å gjøre med fintuning. De gjenstående 10% kan nok være å finne i regelrette feil i en eller annen komnponent, men det blir jo ren gjetning. Det er to typer høyttalere jeg kjenner til som er vanskeligere enn andre i dette henseende, og jeg kan ikke begripe annet enn at dete må være relatert til utstrålingskrakteristikk fra diskantelementet. Disse to heter JM Lab og B&W. Begge to har glimrende diskantelementer, men altså kompliserende strålingskarakteristikk. Implisitt i dette ligger det at 1.-refleksjonene må dempes FØRST, deretter kan man begynne å tenke på om det er noe annet som bør gjøres.
Jeg har erfaring med begge typer, og har alltid klart å kvitte meg med sibilantene etter en del jobb. Ergo er det ikke en feilkonstruksjon vi snakker om, kun et konkret fenomen man må ta hensyn til.
Mvh
Håkon
Ikke noe galt med disse høyttalerne, men de trenger god plass rundt seg - spesielt god avstand til harde flater. Det er ikke et sjakktrekk å plassere disse nærme murvegger eller vegger med vinduer, eller laminatgulv eller betongtak osv....Hvorfor disse to merkene?
Store velkjente renomerte produsenter av HT begge to?
Ikke enig i å bruke denne til høyttalerkabel. Den gir riktignok stram bass, men gir innestengt mellomtone og skjuler masse informasjon i toppen. Etter min mening funker den kun til basshøyttalere og ingenting annet.prøv andre kabler iallefall, EKKJ som rognlien nevner er ypperlig for dette formålet. og et stort persisk teppe bak lytteposisjon kanskje?