Etter den sjelsettende opplevelsen oppe på Tron fjellet i Alvdal bar det nedover til Atna etter at sjåføren hadde tanket opp med hjemmelagde kjøttkaker. Etter passering av 3 stk veiarbeid mellom Alvdal og Atna var det en lettelse å svinge inn mot Folldal/Rondane. Snaue 4 km senere var det å svinge til venstre opp bratta i Friisveien. På vei oppover "hompetitten hompetatten" veien kom jeg i tanker om at det nok ikke var noe sted og overnatte i Ringebu heller. Etter hvert dukket diskre skilt opp som lokker med ledige rom på Skjerdingen høyfjellshotell, og i det avkjøringen kom tenkte jeg hvorfor ikke. Og hva møtte meg?
Utsikt, sjelefred og stillhet i skjønn forening

Jeg ble bare stående å suge til meg atmosfære ute i et kvarter før jeg tasset inn og forhørte meg om det fantes et ledig rom. Joda, det kunne hun bistå med, men det hadde vært hund på rommet natten før. Javel, men intet problem for meg. Prisen da? 550 kr med frokost. At det var

SOLGT!
Ramlet inn på rommet med det aller nødvendigste, og tok meg en dusj etter en natt i bilen utenfor Tynset.
Gjett om det smakte godt? Rommet har helt grei standard med plass til 4 personer, og null tilgang til elektroniske underholdningsapparater. TVen står i resepsjonen. Nydusjet bestilte jeg en drøy whisky og en halvliter, og gikk ut for å røyke meg en etterlengtet og vel fortjent sigar, samt hygge meg med min medbragte ferielektyre C.J.Sansom - Klagesang.
Det ble sågar en whisky til, mens jeg tittet litt på TV. Så var det å krype i seng.
Av ene eller annen merkelig grunn hadde jeg det lite travelt med å forlate Skjerdingen etter frokost. Jeg ble stående ute og lytte til kuene som rautet melkesprengte og yre ned i lia, sauene og suset i enga.
Jeg falt pladask for stedet, så hit vil jeg gjerne tilbake. Man har tross alt drevet med forskning på skogøkologi her oppe siden 1930, så det var en del arealer jeg gjerne skulle ha befart. Plassen anbefales på det varmeste, og betjeningen er særdeles folkelig og ikke minst hyggelige.
Med tanke på blodsugerne ved Scandic Hafjell hotell som skulle ha 2 150 kr for et rom når jeg var på tur oppover, så gliser jeg fra øre til øre.
Sikkert mer komfort på Hafjell, men atmosfære og utsikt har de ikke. Dessuten var den foreslåtte romprisen som jeg ikke akseptert et forsøk på ran i skumringen. Og slik åpenlys grådighet biter jeg ikke på. Da sover jeg heller i bilen, og bruker pengene på vinyl
Videre bar det over høyfjellet til Ringebu.