Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.289
    Antall liker
    9.529
    Torget vurderinger
    2
    Du er nok like ufølsom som de fleste andre ;) . At vinyl låter så bra som det gjør er ganske utrolig med tanke på alle skavankene rent teknisk.En gang syns folk at voksruller låt fantastisk
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.289
    Antall liker
    9.529
    Torget vurderinger
    2
    En del av min motivasjon er at det måler så dårlig at det alltid er rom for å forbedre noe et eller annet sted,, dessuten er det mange minner knyttet til de gamle platene mine.


    Hvor mange minnepinner vil fungere etter 50 år?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.289
    Antall liker
    9.529
    Torget vurderinger
    2
    Angående VTA, her er frekvensgang og forvregbing med platen rett på tallerken(BLUE), og medt dobbel platematte 2+2mm(RED) , dvs 1 grad lavere VTA
    1684443445702.png

    PS at 2 hamoiske øker når vinkel reduseres bety at man fjernes seg fra optimal vinkel , går i feil retning mht VTA.
     
    Sist redigert:
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Men hva slags signal er det vi ser? Er det en kanal? Eller er det L+R eller L-R. Ser (sånn intuitivt) ikke for meg allverdens betydning av VTA ved lavere frekvenser for mono eller L+R siden det er lateral modulasjon. Kanskje heller ikke allverdens betydning for L-R heller. Men Det vil kanskje påvirke slik at L+R beholder nivå, mens L-R reduseres med feil VTA?

    SRA har vel mest å si for høyfrekvens?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.289
    Antall liker
    9.529
    Torget vurderinger
    2
    Det er venstre kanal fra stereo modulasjon L med kun signal i venstre kanal,dvs modulert 45 grader.


    Vist for to ulike VTA dvs tallerken med og uten tykk mattedvs dvs dobbelt matte. Normal innstilling er ned en 2mm matte. Så kurvene representerer +2mm/blå og -2mm/rød VTA ved arm basen. SME V. Det er lettere å endre VTA vha platetallerken gadd ikkegjøre det ved armbasen denne gangen, Kanskje jeg gidder i dag. AT33PG på Clearaudio TRS-1007 testplate

    Legg merke til at forvregning øker over 1000hz ved lavere VTA-vinkel. Man fjerner seg fra det optimale.

    Det som bedret seg ved riktik VTA var at kanalbalansen ble bedre ved høye frekvenser. Her 25 og 24mm høyde på armbasen.
    Litt større VTA (økt 1mm ved armbase) løfter venste kanals øvre frekvenser, så i dette tilfellet øker total inntrykket av diskant ved økt VTA. Øker jeg armbasen ytterliger til 27mm faller høyre kanal igjen, Endte opp med 25.5mm som optimalt mht balanse og forvregning. OBS annen testplate B&K QR2009 i disse plottene


    Obs hakket Ved 18700hz skyldes feil på testplaten ikke stiften.
    1684475846583.png



    Lateral=MONO=(L+R)=in phase ser slik ut
    1684476455740.png

    Vertikal=(L-R)=out of phase, ser slik ut
    1684476625600.png
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.289
    Antall liker
    9.529
    Torget vurderinger
    2
    Siste Tweak , alene hjemme med Shures testplate “V15 obstacle course“. Hadde nylig byttet headshell skruer og rejustert stiftrykket 0,1 gram for å kompensere, og trodde alt var greit, men Shure platen viste litt for lite antiskate i høyre kanal som skurret for tidlig, og Ortofon også , men sporet jaggu 100um med miroskopisk skurr, etter å ha justert antiskate litt.

    Men hva skal man spore 100um for tenkte jeg ( bryr meg ikke om kanonskudd ). Dessuten vil lavere stiftrykk slite mindre på nål og plater- Dro stiftrykket ned fra 2 gram til 1.8 som laveste anbefalt på min AT33PTG/II og sjekket Azimuth med Puffin, og jaggu ble crosstalk forbedret fra -30/-31 til -31/-32 dB. Spec er -30dB.
    ( justerte også ned 0.2 på antiskate pga lavers stiftrykk)

    Lavere stifttrykk gav riktigere posisjon for coilene antagelig ( økt VTA). Nå sporer jeg ikke 100um så godt lengre, men seiler glatt gjennom 90um i begge kanaler , og med mindre plate/stift slitasje og bedre kanalseparasjon så ble dette en bra dag.

    Konklusjon:
    Verdt å prøve ulike stiftrykk innen tillatt range!
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.083
    Antall liker
    20.342
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Er mestendels uenig.
    Myte, at 0,2 gram lettere gir mindre plateslit.
    Men slipper nålen rilleveggen bare det minnste, da får du uopprettelig skade på vinylen.
    Selv gjør jeg (og har alltid gjort) det å sette nåletrykk i den høye del av skalaen.
    Om annbefalt trykk er 2,0 (1,8 - 2,2), så hellere 2,1 enn 1,9 ;)
    Men bra for deg da, att du ikke skal slåss med t.eks. Clearaudio (2,8) eller SPU (3-5).
    Sikken forferdelig slit, det kunne ha blitt.... (sorry.... måtte bare) 😁
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.289
    Antall liker
    9.529
    Torget vurderinger
    2
    IMG_8431.gif
    Vet jo at for lavt trykk ikke er bra heller, men Når jeg sporer perfekt på 90um og klarer alle Shures torturspor uten ulyder så regner jeg det som greit, spesielt når jeg også er innenfor AT sine grenser. Han hende jeg prøver 2.1 også , men for nå er jeg på 1,8, eller rettere sagt 1.79. Feilsporing hører man jo ganske så tydelig heldigvis..
    Oscilloskop har jeg også og det viser også når det skjer
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.083
    Antall liker
    20.342
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Vet jo at for lavt trykk ikke er bra heller,
    Veldig sterk unnerdrivelse. For lavt trykk er = direkte skade på LP.
    1 gram for mye gir som regel dårligere lyd = spoler/magnet ute av opptimal fokus, men
    du kan ikke dokumentere større slit, hverken på plate eller nål ;)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.831
    Antall liker
    21.790
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat nå diskuterer dere vitenskap mot halleluja. Heia vitenskap.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.707
    Antall liker
    7.953
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ingenting, medmindre du nerder voldsomt.
    Nerding er enkelt dersom du har ein pickuparm som kan justere høgda i fart. Technics EPA100 og Kuzma 313 er døme på slike. Beste er kanskje Eminent Technology ET2, som tek omsyn til overhenget i tillegg.
    Eg brukte å justere vta etter øyret, men gidd ikkje på den pickupen eg brukar for tida. Men når AT33SA er på, vert eg meir psykotisk..
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.289
    Antall liker
    9.529
    Torget vurderinger
    2
    Hvem snakker om å kjøre 50% av anbefalt stifttrykk ? Jeg bare utforsker/utnytter anbefalt range dvs +- 10%
    Er en godt innstilt PU som sporer 90 um skadelig? Hvor mange PU klarer egentlig det?
    Ved 1.8 ligger kanal separasjon på opptil 32db ved 2.2 er den 28. ved 1.8g sporer den 90 ved 2.0 100um,mens de fleste pu er fornøyd med 70um. Så jeg tror min PU står riktigere med spolene med trykket i nedre range enn øvre. Og med dynamisk balansert SME V arm holder PU VTF seg mer konstant og bedre ved ujevnheter på platen enn en statisk pu , kanskje det bidrar til god sporing

    Shure har publisert figurer som viser levetid mot stifttrykk , ikke stort å spare på å ligge 10% under , tror det var 10-20% lengre så det er ikke avgjørende for meg. Men 4db bedre kanalseparasjon og fortsatt sporing på 90 um sporing tror jeg er et akseptabelt kompromiss og bedre enn 2.2 gram med 100um og 28dB separasjon . Tror jeg vil prøve litt mere VTA også , lavere VTF vil gi høyere VTA … alt henger sammen med alt ..endrer man en ting må man sjekke alt annet på nytt
     
    Sist redigert:

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.114
    Antall liker
    1.365
    Nerding er enkelt dersom du har ein pickuparm som kan justere høgda i fart. Technics EPA100 og Kuzma 313 er døme på slike. Beste er kanskje Eminent Technology ET2, som tek omsyn til overhenget i tillegg.
    Eg brukte å justere vta etter øyret, men gidd ikkje på den pickupen eg brukar for tida. Men når AT33SA er på, vert eg meir psykotisk..
    Hvis du har overheng på en ET2, er det noe forferdelig galt med monteringen :giggle: . Ikke helt sikker på hva du egentlig mente, men kanskje at justering opp og ned ikke har innvirkning på korrekt avstand til nålen?
    Steen
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.264
    Jeg tror AA mente at overhenget som skal være null (0) når det er korrekt justert, ikke vil endre seg ved justering av VTA.
    (har en ET2 selv)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.121
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Har et spørsmål om gain. Min pu, Hana Umami red har output på 0.4mv. Har en riaa på test som kan justeres gain mellom 58dbv til 85dbv. Men selv på 85dbv er signalet noe lavt. Er ikke det litt rart? Selv 70 dbv burde holdt🧐
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.172
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    ^Det er veldig rart, åpenbart noe som ikke er på stell.

    60 db er 1000X som skulle gi 0,4V ut med 0,4mV inn. 80 dB er 10000X som skulle gi 4V ut med 0,4mV inn.

    Edit: selv har jeg 60dB/1000X forsterking som egentlig er nok til 0,3mV (Ortofon Quintet black og Denon DL103)

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.525
    Antall liker
    8.082
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    80dB maks er oppgitt i specs, ikke 85dB, uten at det egentlig skulle bety noe for en 0.4mV pickup.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.525
    Antall liker
    8.082
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Interessant. 80dB oppgitt på websidene deres. Anyway, som vi begge sa er det saken ganske så uvedkommende. Med 0.4mV til rådighet burde den drive pickupen langt inn i hørselvern-territorium.

    Har aldri tatt i en slik dings, så dessverre null tanker om hva som kan være gærn't.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.831
    Antall liker
    21.790
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hm. Hvilken lastimpedans har du valgt? Den er oppgitt til vakgbar mellom 4.7Ω, 33Ω, 100Ω. Det laveste vil ikke fungere med Hanaen.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.525
    Antall liker
    8.082
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hm. Hvilken lastimpedans har du valgt? Den er oppgitt til vakgbar mellom 4.7Ω, 33Ω, 100Ω. Det laveste vil ikke fungere med Hanaen.

    Men det vil heller ikke dempe signalet i den grad at 85dB ikke gir et øredøvende volum.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.289
    Antall liker
    9.529
    Torget vurderinger
    2
    Har et spørsmål om gain. Min pu, Hana Umami red har output på 0.4mv. Har en riaa på test som kan justeres gain mellom 58dbv til 85dbv. Men selv på 85dbv er signalet noe lavt. Er ikke det litt rart? Selv 70 dbv burde holdt🧐
    Jo det er rart. Har 0.33mV og har satt gain på 62db På separat RIAA. Fungerer fint , har dog forforsterker satt til høyere gain på inngangen for matche nivået på CD inngangen. Totalt 72db, og da er det godt høyere enn CD på en del plater. Min forforsterker har 4V sin nivå inn/ut , så sammenlignet med standard nivå på 2V blir det 69db sammenlignet med deg. Kan ikke skjønne at du skulle trenge noe mer enn 70db. Har du prøvd å sette inngangsmotstanden opp ? Er den for lav blir signaler svakere.

    Bruker 200 Ohm på min inngang, anbefalt på min PU er >120ohm.
    RIAA bør hA valg over 100 Ohm syns nå jeg, helst 200, 470, 1000 også
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.121
    Antall liker
    17.114
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jo det er rart. Har 0.33mV og har satt gain på 62db På separat RIAA. Fungerer fint , har dog forforsterker satt til høyere gain på inngangen for matche nivået på CD inngangen. Totalt 72db, og da er det godt høyere enn CD på en del plater. Min forforsterker har 4V sin nivå inn/ut , så sammenlignet med standard nivå på 2V blir det 69db sammenlignet med deg. Kan ikke skjønne at du skulle trenge noe mer enn 70db. Har du prøvd å sette inngangsmotstanden opp ? Er den for lav blir signaler svakere.

    Bruker 200 Ohm på min inngang,
    Har prøvd flere innstillinger. Hjelper ikke. Har flere riaaer hjemme, og de spiller langt høyere på lavere gain.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.525
    Antall liker
    8.082
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jepp. Den må nødvendigvis være defekt på ett eller annet vis, eller evt. av annen grunn ikke levere det den skal levere.
     

    stianå

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    67
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    3
    Bra Spm. fordelene er jo att stagesenter står på samme sted hele platesiden. Samme som digital. Så slipper du antiskate, og det er jo en bra . Ulemper kan være en pumpe som må skjermes for støy.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.172
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    En ny fråga fördelar/nackdelar med tagentialarm mot en konventionell arm?
    Pro - potensielt ingen geometrifeil.

    Contra - helt avhengig av den faktiske konstruksjonen. Rent mekaniske armer (f.eks. luftputearmer, og clear audi sine armer) kan være ekstremt følsomme for å stå i vater, ev helle en kanskje to mikrometer innover mot spindel. Luftpumpene kan også bidra til mekanisk støy og ujevnt lufttrykk. Servostyrte armer (typisk fra sent 1970/tidlig 1980) krever en styringselektronikk, motorer, aktuatorer ol. som kanskje ikke er helt støyfritt og som kan være «umulige» å reparere når det oppstår feil. Mange tangentialarmer har veldig ulik effektiv masse horisontalt vs vertikalt og det kan bli utfordrende å finne en pickup som gir ok respons i begge retninger. Noen armer kan ha en uregelmessig bevegelse/friskjon horisontalt. (etc etc etc)

    mvh
    KJ
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.289
    Antall liker
    9.529
    Torget vurderinger
    2
    Vinylhjernen hviler aldri . Nå har den begynt å tenke på Nedradering. Dvs med min tekniske orientering jeg fant lite jeg er villig til å betale mer enn 10 k for i MC verden.
    Har jo allerede 2 stk MC 2 pickuper med spesifikasjoner som ikke slås av noen særlige andre betalbare MC er:

    Kanalbalanse 0.5-1db
    Separasjon : 30-31
    Vekt: < 8gram
    Complance 100hz :< 10 japansk standard
    Microridge nål
    Bor nålefane.

    Finner jo noen alternativer til Audio Technica MC med samme eller bedre Data, men de koster over 25-30 000, det er 5-6 ganger mer den jeg har betalt for mine OC9 og PTG , gjerrigknark som jeg er.og dermed komplett uaktuelt.

    Så hva med nedgradering til MM ? kanskje det ikke blir nedgradering, ørene er over 60 år og bryr seg lite om det over 10k. Og forvregning over 5k er dermed heller ikke hørbart.
    Gjerrig som jeg er har jeg tenkt å gi slipp på hangen til ML /Microline og Bor nålefane, kanskje en vanlig elliptisk er mer tilgivende med oppsett og sånt.

    Har sett meg ut en Audio Technica VM530EN (2000kr) rett og slett fordi den er lettere enn PTGen ( 6.4 vs 6.9g) og stivere ( 8 mot 10 CU) og får opp armens resonansfrekvens som nå er på 7hz. Og så kan man bytte 530n oppover i nål etterhvert.
    Andre krav er at RIAA en min +kabling gir 145pF, og kan ikke endres, så PU må passe med dette.

    Har ellers en AT95E som kan oppgraderes til AT95EX men specene på den frister ikke.
    Har en Technics EPC-270CII fra 1978 som man kan få all verdens nåler til,JICO toppnåler også. https://www.dacapoaudio.com/762-Technics-EPS-270ED-styli.html

    Innspill , forslag og kommentarer mottas med takk.

    Edit: Ser at jeg navigerer i Ortofon 2M Blue farvann nå…
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn