Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.030
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Blir det en "Nedradering" hvis du allerede har 2 x MC, eller skal de ut og bort? Ellers har du vel svarene allerede virker det som: vanskelig å finne en MM som er bedre enn 530EN hvis det gode målinger som er målet. Og det er det vel, antar jeg?

    Jeg synes vel egentlig ikke at MM er stor nedgradering vs MC selv om man mister noe av evnen til å fange opp de minste nyansene, spesielt med en ellipse. Dog betyr det vel ikke allverden at ørene har mistet det meste over 10K, for nyansene ligger da ikke nødvendigvis der; de kan ligge nær sagt hvor som helst.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Jeg beholder alt jeg har , selger sjelden noe som helst , jeg er en akkumulator ;)
    Måler det godt er sjansen større for at det låter godt også…
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    1.924
    Torget vurderinger
    1
    Heisann

    klarer Ikke helt slippe tak i den Chord riaa’en.
    Ser at det må velges om du vil benytte xlr eller rca. Om det går i surr her kan du ende opp med halvparten av gain. Bruker selv pu med 0,4mv på 60db gain og det er helt innafor.
    E6E8528D-21FA-48F5-937C-AE4FC734A299.png
    Lykke til

    Atle
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.030
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Halvt gain kan det vel ikke bli? Litt lavere, joa, men halvt?
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    1.924
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke kompetent til å legge meg ut med en teknisk forklaring på dette. Kommer ann på hvordan Chord er konstruert og koblet. Er den balansert og kun ene halvdelen av kretsen får signal kan man ende opp med halve signalet ut der det eventuelt kommer ut. Vattafaen egentlig, men har opplevd noe lignende form mange år siden. Vil bare oppfordre til å prøve om rett valg er gjordt på inn og utgang. Bør jo være en flott riaa dette og på papiret skulle den jo ha rikelig med gain.

    mvh Atle
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.030
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Sånn til vanlig så gir vel XLR/balansert en 3dB heving av signalet, men det er selvsagt mulig at Chord har kontruert dingsen slik at den balanserte utgangen har 2x signalstyrken i forhold til RCA. I så fall er det "litt" pussig, men det er absolutt noe som bør testes.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.598
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Vinylhjernen hviler aldri . Nå har den begynt å tenke på Nedradering.
    Dvs med min tekniske orientering jeg fant lite jeg er villig til å betale mer enn 10 k for i MC verden.
    Så hva med nedgradering til MM ? kanskje det ikke blir nedgradering, ørene er over 60 år og bryr seg lite om det over 10k. Og forvregning over 5k er dermed heller ikke hørbart.
    Gjerrig som jeg er har jeg tenkt å gi slipp på hangen til ML /Microline og Bor nålefane, kanskje en vanlig elliptisk er mer tilgivende med oppsett og sånt.
    Innspill , forslag og kommentarer mottas med takk.
    Du må gjerne ta vinylhjernen en tur til Sørlandet for å ta pulsen på nerdingen selv om den har langt igjen for ditt nivå, men så
    langt er det nerdet til et nivå hvor MM står seg glimrende og det skjer mer av betydning mellom høyttalerelementene
    og ørene til lytteren enn tekniske data på en PU kan fortelle......
    Vi over 60 har mer lydglede av vinyl enn de fleste medier og ikke minst favoritten Dire Straits i flere variasjoner (y):coffee:
     

    rogera

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.01.2005
    Innlegg
    77
    Antall liker
    5
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    1
    ^Det er veldig rart, åpenbart noe som ikke er på stell.

    60 db er 1000X som skulle gi 0,4V ut med 0,4mV inn. 80 dB er 10000X som skulle gi 4V ut med 0,4mV inn.

    Edit: selv har jeg 60dB/1000X forsterking som egentlig er nok til 0,3mV (Ortofon Quintet black og Denon DL103)

    mvh
    KJ
    Legg merke til Chord benytter enheten dBV ved angivelse av gain, mens det aller mest vanlige er å benytte RMS verdien (dB). Det betyr at du må ta den oppgitte verdien fra Chord og multiplisere med sinus 45 grader, dvs. 0.707. Tar du 85 dBV x 0.707 så får du 60 dB. I balansert modus får du +6 dB (ikke +3 dB som oppgitt i annet innlegg).
    Det du hører og opplever stemmer jo egentlig bra med de reelle (RMS) verdiene. Jeg har tidligere eid en Chord Symphonoic og synes å huske at vi målte den til 60.1 dB ubalansert. Chord lyver ikke, men har derimot en litt uvanlig måte å oppgi gain på.
    Personlig foretrekker jeg omkring 70 dB gain for en picup med 0.4 mV utgangssignal.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    20xLog (0.707)=-3dB dvs 3 db lavere ikke 15db lavere
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Balle.......
    Ser du overspringer det mest vesentlige for begrunnelsen.
    Du ser bare på data. Da kan jeg erfaringsmessigt fortelle deg, at like data på MC absolutt ingen betydning har for,
    hvordan de lyder/låter. HELT forskjelligt fra fabrikat til fabrikat, selvom de alle skulle ha boron-fane og ML-nål.
    Magnetmateriale, feltstyrke på magneter, måten spolene er viklet på, og hvilken tråd/materiale, som er brukt,
    tykkelse på tråd osv. osv.
    At si, at spec´s som kanalbalanse/komplianse/sporingsformåen er = lyden bli´r fundamentalt feil.
    Just my 5 cents
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.084
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Legg merke til Chord benytter enheten dBV ved angivelse av gain, mens det aller mest vanlige er å benytte RMS verdien (dB). Det betyr at du må ta den oppgitte verdien fra Chord og multiplisere med sinus 45 grader, dvs. 0.707. Tar du 85 dBV x 0.707 så får du 60 dB. I balansert modus får du +6 dB (ikke +3 dB som oppgitt i annet innlegg).
    Det du hører og opplever stemmer jo egentlig bra med de reelle (RMS) verdiene. Jeg har tidligere eid en Chord Symphonoic og synes å huske at vi målte den til 60.1 dB ubalansert. Chord lyver ikke, men har derimot en litt uvanlig måte å oppgi gain på.
    Personlig foretrekker jeg omkring 70 dB gain for en picup med 0.4 mV utgangssignal.
    Høres veldig riktig ut det du skriver. Helt overbevist om at den er i orden, men gir lavere gain enn det jeg regner med. Her kunne Chord informert bedre. Leverer den tilbake og skal heller teste en Gold Note PH-10 med ekstern psu.
     
    Sist redigert:

    rogera

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.01.2005
    Innlegg
    77
    Antall liker
    5
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    1
    20xLog (0.707)=-3dB dvs 3 db lavere ikke 15db lavere
    Beklager, det gikk litt fort i svingene i en tidlig nattetime. Det var selvsagt ikke RMS verdi (0.707X), men verdien 0.775 jeg innerst inne hadde i minnet.

    Sitat fra nettet:
    Is dB and dBV the same?
    dBu and dBV are decibel units specifically for measuring voltage. Unlike the dB, they are actually units because they can be converted to an actual voltage value. dBu is dB relative to 0.775 volts; such that 0dBu = 0.775 volts. dBV is dB relative to 1.0 volt; such that 0dBV = 1.0 volt.
     

    rogera

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.01.2005
    Innlegg
    77
    Antall liker
    5
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    1
    Høres veldig riktig ut det du skriver. Helt overbevist om at den er i orden, men gir lavere gain enn det jeg regner med. Her kunne Chord informert bedre. Leverer den tilbake og skal heller teste en Gold Note PH-10 med ekstern psu.
    Ja, når du ikke er fornøyd så er det bare å levere den tilbake. Jeg trodde også den gang at jeg hadde kjøpt et RIAA-trinn med et potensielt svært høyt maksimum gain (den har jo flere lavere gain settinger også). Enig i at Chord kunne informert langt bedre.
    Årsaken til at jeg foretrekker omtrent 70 dB gain i kombinasjon med 0.4 mV utgang på pickup er at det gir tilnærmet samme volum som fra min CD-spiller (balansert/4 V utgang).
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Problemet er vel mere, at de som klager på for lavt nivå ut av riaa sammeliknet med t.eks.
    CD inn, er ikke at riaa gir for lavt nivå men at CD/streamer/andre linieting gir for høyt??
    Fleste moderne forsterkere behøver mindre enn 1 volt inn for å nå full utstyring.
    De fleste CD og andre liniekilder gir 2 volt ut som minimum. Jeg ville hellere ha dempet de
    andre liniekildene for å unngå for lite "headroom" på riaa ;)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Høres veldig riktig ut det du skriver. Helt overbevist om at den er i orden, men gir lavere gain enn det jeg regner med. Her kunne Chord informert bedre. Leverer den tilbake og skal heller teste en Gold Note PH-10 med ekstern psu.
    Men det han skrev var altså ikke helt riktig. Det er snakk om 3 eller 6db ned avhengig av hvilke enheter/opplysninger som brukes . Men da. Kan jo være lavere nivå enn Du forventer allikevel : men gain er nå gain da ut=inn*gain.

    Max output er 10v rms står det her…og gain oppgitt i dB ikke noe annet

     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.717
    Antall liker
    21.570
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Jeg bytter mellom en PTG/II og en RigB VM540ML for tiden. De låter ikke likt (MC-en er mer romantisk, kanskje også mer detaljert, men jeg har ikke målt frekvensganger), og MM-en har høyere støynivå i phonoforsterkeren jeg bruker. Men jeg synes at den låter godt nok for meg selv om den har Al-fane og (uproblematiske) 6,5 Hz resonansfrekvens (den er mykere enn standard omregningsfaktor sier) i oppsettet mitt.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Balle.......
    Ser du overspringer det mest vesentlige for begrunnelsen.
    Du ser bare på data. Da kan jeg erfaringsmessigt fortelle deg, at like data på MC absolutt ingen betydning har for,
    hvordan de lyder/låter. HELT forskjelligt fra fabrikat til fabrikat, selvom de alle skulle ha boron-fane og ML-nål.
    Magnetmateriale, feltstyrke på magneter, måten spolene er viklet på, og hvilken tråd/materiale, som er brukt,
    tykkelse på tråd osv. osv.
    At si, at spec´s som kanalbalanse/komplianse/sporingsformåen er = lyden bli´r fundamentalt feil.
    Just my 5 cents
    Joda, du har absolutt gode poeng lyden bestemmes av mer er spec’er. Ikke alt er målbart eller tilgjengelige som målinger . Men jeg er nå såpass krevende kunde at om jeg skal betale 10-50 000 eller mer vil jeg ha noe som også er minst like bra eller bedre teknisk enn en PU til 1/10 av prisen . Men det går en grense for hva man kan forlange målbare parametre som kanalbalanse som ikke blir bedre enn 0.5db og separasjon som kun unntaksvis er bedre enn 31db. Nålene og innmaten blir ikke bedre enn det ser det ut som.
    Så da må man stole på ting og opplysninger som logisk drar i riktig retning som mindre nålemasse, stivere lettere nålefane, bevegelig masse , men til slutt er det utførelsen totalt som teller. Min AT3600 MM til 300kr med karbonforsterketplastikk nålefane ( disk jockey type? ) og konisk stift spiller grei musikk den også selv om den knapt har noe å bidra med over 12khz

    Jeg har ikke råd til å leke meg med PU til 10 000 vis av kroner, så da må eksperimenter skje i lavere luftlag, kanskje blir det en M2 blue?
     

    Yyz

    Medlem
    Ble medlem
    12.02.2023
    Innlegg
    25
    Antall liker
    5
    Sted
    Fana
    Vinylhjernen hviler aldri . Nå har den begynt å tenke på Nedradering. Dvs med min tekniske orientering jeg fant lite jeg er villig til å betale mer enn 10 k for i MC verden.
    Har jo allerede 2 stk MC 2 pickuper med spesifikasjoner som ikke slås av noen særlige andre betalbare MC er:

    Kanalbalanse 0.5-1db
    Separasjon : 30-31
    Vekt: < 8gram
    Complance 100hz :< 10 japansk standard
    Microridge nål
    Bor nålefane.

    Finner jo noen alternativer til Audio Technica MC med samme eller bedre Data, men de koster over 25-30 000, det er 5-6 ganger mer den jeg har betalt for mine OC9 og PTG , gjerrigknark som jeg er.og dermed komplett uaktuelt.

    Så hva med nedgradering til MM ? kanskje det ikke blir nedgradering, ørene er over 60 år og bryr seg lite om det over 10k. Og forvregning over 5k er dermed heller ikke hørbart.
    Gjerrig som jeg er har jeg tenkt å gi slipp på hangen til ML /Microline og Bor nålefane, kanskje en vanlig elliptisk er mer tilgivende med oppsett og sånt.

    Har sett meg ut en Audio Technica VM530EN (2000kr) rett og slett fordi den er lettere enn PTGen ( 6.4 vs 6.9g) og stivere ( 8 mot 10 CU) og får opp armens resonansfrekvens som nå er på 7hz. Og så kan man bytte 530n oppover i nål etterhvert.
    Andre krav er at RIAA en min +kabling gir 145pF, og kan ikke endres, så PU må passe med dette.

    Har ellers en AT95E som kan oppgraderes til AT95EX men specene på den frister ikke.
    Har en Technics EPC-270CII fra 1978 som man kan få all verdens nåler til,JICO toppnåler også. https://www.dacapoaudio.com/762-Technics-EPS-270ED-styli.html

    Innspill , forslag og kommentarer mottas med takk.

    Edit: Ser at jeg navigerer i Ortofon 2M Blue farvann nå…
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.598
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Min AT3600 MM til 300kr med karbonforsterketplastikk nålefane ( disk jockey type? ) og konisk stift spiller grei musikk den også selv om den knapt har noe å bidra med over 12khz
    Her passerer den 15kHz........men det kan være mer å hente på en annen skive (y)
     

    Yyz

    Medlem
    Ble medlem
    12.02.2023
    Innlegg
    25
    Antall liker
    5
    Sted
    Fana
    Har tenkt å kjøpe ny p.u , har sett på Sumiko, enten blue point 2 (mc)eller Olympia (mm) , men har ikke fått hørt på de
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Joda, du har absolutt gode poeng lyden bestemmes av mer er spec’er. Ikke alt er målbart eller tilgjengelige som målinger . Men jeg er nå såpass krevende kunde at om jeg skal betale 10-50 000 eller mer vil jeg ha noe som også er minst like bra eller bedre teknisk enn en PU til 1/10 av prisen . Men det går en grense for hva man kan forlange målbare parametre som kanalbalanse som ikke blir bedre enn 0.5db og separasjon som kun unntaksvis er bedre enn 31db. Nålene og innmaten blir ikke bedre enn det ser det ut som.
    Så da må man stole på ting og opplysninger som logisk drar i riktig retning som mindre nålemasse, stivere lettere nålefane, bevegelig masse , men til slutt er det utførelsen totalt som teller. Min AT3600 MM til 300kr med karbonforsterketplastikk nålefane ( disk jockey type? ) og konisk stift spiller grei musikk den også selv om den knapt har noe å bidra med over 12khz

    Jeg har ikke råd til å leke meg med PU til 10 000 vis av kroner, så da må eksperimenter skje i lavere luftlag, kanskje blir det en M2 blue?
    Jeg købte en AT-740ML, da den fik meget ros for at lyde godt. Jeg er 54 år, og hører ikke ligeså godt, som da jeg var yngre, og jeg mente den måtte være god nok. Det er den også, men den spiller på ingen måde ligeså godt som en ART-9 eller en gammel slidt Rohmann.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    965
    Torget vurderinger
    2
    Golden note PH10 i stede for EAR 88Pb?
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    965
    Torget vurderinger
    2
    Ok skvatt litt her. Kom med rapport når ørene har blitt varme :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Ja eller tja. Jeg eier ikke EAR PB 88 lengre og denne er kun lånt. De skal sammenlignes. Jeg kommer ikke til å gå for noe som spiller dårligere enn EAR. Da kjøper jeg heller den tilbake😅
    Hvofor selge det du har før du har fått sammenlignet med det nye,?? Med begge hjemme kan du sammenligne rettferdig før du selger den ene videre...
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    En liten sjekk av step up trafo mot ren gain løsning.
    38+26=64 dB men i praksis ble det 62, 2 db ned pga last kanskje?

    1685645171439.png
    ,

    En god fullfrekvent step-up dette ser det ut til.

    Impulsrespons- firkant målling får bli en annen bli en annen dag
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    «Da kjøper jeg den tilbake» kan jo tolkes slik jeg oppfattet det .., men nok om det..fortsatt god lytt!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.717
    Antall liker
    21.570
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tøff skit. :ROFLMAO:

    Imens venter jeg framleis på en AT VM610CB som jeg bestilte fra @MalaAudio 9/4, og som de ikke svarer på e-poster om.
     
    • Wow
    Reaksjoner: HoJ

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.717
    Antall liker
    21.570
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Beklager om det kom ut feil. Må ikke selge og angre vet du! (Og det sier jeg som framleis angrer på at jeg solgte mine førstegenerasjons Sonus faber Concerto med originale teleskopiske stativer i 1996.)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.084
    Antall liker
    16.969
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Prøver å ikke leve etter anger. Jeg deler bare litt min lille reise med riaa og vinyl. EAR får jeg sikkert kjøpt tilbake hvis det er ønskelig. Men jeg liker også Gold note. Hva jeg ender opp med er fremdeles usikkert. Luksus problem mere enn et problem😀
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn