Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.625
    Antall liker
    21.402
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    4316505F-2D6D-4A04-9AE3-0705E4ABCC89.jpeg

    Interressant (for tullinger som meg) sammenlikning av frekvensgang på stiftene til AT-VM700-serien, målt av en ingeniør hos A-T, via ASR-forumet.
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.139
    Antall liker
    4.290
    Torget vurderinger
    1
    ^ Du står fritt til å fylle på med det analogpratet du ønsker, om det så er enkeltkommentarer om at det er mye AT-prat. Men det er da vitterligen en salig blanding på forrige side.

    mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.139
    Antall liker
    4.290
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.139
    Antall liker
    4.290
    Torget vurderinger
    1
    ML, er ikke det ærlig og redelig stjålet fra van den Hul da?
    Måtte sjekke, og fant ikke så mange nærbilder av profilen til van den Hul, så her er link til patentet:
    1678312283462.png

    Til sammenlikning , her er patentet til Fritz Gyger :
    1678312370525.png

    Her er patentet til Shibata:
    1678312454423.png

    Og Namiki ML
    1678312537141.png


    Det er en lang tråd om profiler på Vinyl engine.

    Mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.950
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Kan du være snil og oversette. Sier dette noe om bredde på rillene. Sikkert ikke. Men første gang jeg har støtt på bedrepet. Har forøvrig SME 309 arm.
    Når du lager en protractor, fra kanskje Conrad Hoffman eller alignmentprotractors må du fylde inn noen parametre, som overheng osv, en av parametrene er hvor langt inn mot midten av platen rillene er laget. Man kan velge standard verdier og noen spesielle om man har mange av de plater som man spiller. Spiller man nesten aldrig disse plater kan man jo se bort fra denne justering.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.625
    Antall liker
    21.402
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kan du lage en klistret «Nåleslip-patenter» ut av det innlegget, @KJ?

    vdH ser nærmest ut som en dobbel Shibata på den tegningen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    478
    Antall liker
    489
    Sted
    Oslo
    Når du lager en protractor, fra kanskje Conrad Hoffman eller alignmentprotractors må du fylde inn noen parametre, som overheng osv, en av parametrene er hvor langt inn mot midten av platen rillene er laget. Man kan velge standard verdier og noen spesielle om man har mange av de plater som man spiller. Spiller man nesten aldrig disse plater kan man jo se bort fra denne justering.
    Hei.
    Takk. Jeg får stille inn etter old school. Riller langt inn mot midten. Kjøper lite nytt på vinyl, og har mest fra 60,70 og 80 tallet. Stevenson heter det vel.:)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.139
    Antall liker
    4.290
    Torget vurderinger
    1
    Kan du lage en klistret «Nåleslip-patenter» ut av det innlegget, @KJ?

    vdH ser nærmest ut som en dobbel Shibata på den tegningen.
    vdH er ikke helt dobbel shibata. vdH ser ut som en eliptisk meisel som er ganske skarp i kanten men med «rund» sliping. Her er nerbildet av en London Decca som skal være vdH [rappet fra tråden på Vinyl engine]:


    Shibata er vel i prisnippet ei konisk eller eliptisk sliping med to fasetter, og en «dobbel Shibata» blir ei konisk eller eliptisk sliping med fire fasetter. Her er en patent fra George F Hughes i Diamagnetics anno 1975 som kan sies å være en «dobbel Shibata»:
    1678365707175.png

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    478
    Antall liker
    489
    Sted
    Oslo
    Stevenson er fine greier!
    Ja jeg kjøper bare original pressinger brukt. Ikke av de dyreste da såklart. Utvalget er stort. Jeg opplever at mye av det nye som kommer ut på vinyl er komprimert. Det finnes mange unntak selvfølgelig. Har solgt noen nypressinger. Når jeg satte de på måtte jeg skru preampen ned 15 til 20 trinn......
     

    Arilha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    738
    Antall liker
    2.186
    Torget vurderinger
    5
    Har hatt et riaa trinn i mellomsjiktet på hjemlån i en uke nå.
    Whest TWO.2 og må si at jeg liker også denne meget bra.
    Jeg har kun spilt i MM innstilling med Ortofon 2M Black.
    At noen mener at med MM har ikke kvaliteten på riaa så stor betydning er jeg ikke enig i.
    I forhold til Leema Elements Ultra Phono, som jeg hadde hjemme for et par uker siden syntes jeg først at det ikke var så stor forskjell men etter en ukes tid synes jeg det spiller noe "varmere" en Leema'en.
    Whest'en var helt ny i eske da jeg fikk den hjem men har nå fått ca. 20 timer, mens Leema'en hadde noen timers innspilling før jeg fikk den hjem.
    Til nå liker jeg Whest'en best, jeg liker "varme" men om det kan forsvare 3500-4000 kr. høyere pris vil jeg ikke uttale meg om.
    IMG20230309133229.jpg
    IMG20230309133240.jpg

    [/QUOTE]
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.625
    Antall liker
    21.402
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke. Bruker i likhet med @KJ det enkle målemonsteret Cambridge Alva Duo.
     
    • Love
    Reaksjoner: KJ

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.950
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Klart der er forskjell på mm riaa'er men det er billigere å finde en god mm riaa enn det er at finde en god mm/mc riaa, selvfølgelig er der unntak men jeg selger ikke min stepup! Den inn i en billig mm inngang er nok for meg....
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.047
    Antall liker
    2.503
    Hvordan endte vi egentlig opp med alle disse nåleprofilene?

    En enkel mann som meg tenker at man laget en standard på gravering slik man klarte lage RIAA standard. Og så kan man bruke samme profil til å spille av herligheten. Eller har jeg mistet noe viktig på veien?

    Jeg forstår jo at man hadde noen år med utvikling av graveringsnålen og eldre pressinger kan ha forskjeller som gir variasjoner. Men det meste var vel satt allerede på 70 tallet?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.625
    Antall liker
    21.402
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Stikkordet er kvadrofoni. Senere fant msn ut at disse skarpe slipningene ga mindre forvrengning og bedre høyfrekvensgjengivelse innerst på platesidene.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.047
    Antall liker
    2.503
    Stikkordet er kvadrofoni. Senere fant msn ut at disse skarpe slipningene ga mindre forvrengning og bedre høyfrekvensgjengivelse innerst på platesidene.
    ahhh... så man forsøker korrigere for feil geometri på arm med nålesliping?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.139
    Antall liker
    4.290
    Torget vurderinger
    1
    En del av forklaringen er at nåla som brukes til gravering er ment å skjære opp master. Samme nål til avspilling vil innebære en kort levetid på dyrebare plater.
    1678374909092.png

    1678374927197.png

    Stjælt herifra : https://www.vinylrecorder.com/diamant.html

    Edit dessuten tror jeg holdbarheten til graveringsnåler (dvs kort/dårlig) ikke er noe de fleste hifientusiaster ville ha satt pris på.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    9.442
    Torget vurderinger
    2
    Min nyeste Microline/Microridge, Ikke lett å ta bile av "ridgen", , dybdeskarpheten forsvinner når jeg går særlig nærmere
    1678375939144.png


    Det er bare 3 selskap som produserer cantilever/nål
    1. Namiki nå Obray
    2. Ogura
    3. Fritz Gyger

    Så kan man lure på hvem man har, uavngengig av pickup produsent...

    Her er forresten en Gyger slipning i bra fokus,, hadde flaks med dette bildet
    1678376606864.png
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.625
    Antall liker
    21.402
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ahhh... så man forsøker korrigere for feil geometri på arm med nålesliping?
    Det er vel mest at skjærenåla gjør høyfrekvenser innerst som en sfærisk/grovelliptisk avspillingsnål ikke klarer å nå. Så da har man prøvd å lage avspillingsnåler som klarer å lese uten å skjære.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.458
    Antall liker
    7.978
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan endte vi egentlig opp med alle disse nåleprofilene?

    I tillegg til det som allerede er nevnt så var mulighetene for å lage avanserte profiler ikke til stede i samme grad på 70-tallet, fordi utstyret enten ikke fantes eller var så dyrt at kun store institusjoner hadde råd til det. I dag skal det langt mindre til for å skaffe seg en laser, et elektronmikroskop og hva som ellers måtte være nødvendig til produksjonen.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.950
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Motoren, nålefane, nål, alt har innflytelse, nå er det jo lenge siden men jeg opplevde Ortofon sin fine-line som veldig god, OM30 og MC25FL, støysvak og dynamisk. ML nålen jeg har nå har mer av samme, enorm nytelse.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.047
    Antall liker
    2.503
    At profilen har betyding for resultatet er udiskutabelt. Men jeg stusset over at det ikke var landet en standard og man kunne produsert en sillion av dem til 1000,- i stedet for spre kostnader over ulike profiler i mindre volum.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.139
    Antall liker
    4.290
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan endte vi egentlig opp med alle disse nåleprofilene?
    ...
    En del av bildet er at mange av de spesielle nåleslipingene er/var rettighetsbeskyttet, og PU-produsentene måtte betale en del i lisenspenger for å bruke disse. Dermed var det noen produsenter mm som utviklet egne slipinger og varianter for å unngå lisenspengene.

    mvh
    KJ
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.114
    Antall liker
    7.740
    Sted
    Oslo
    At profilen har betyding for resultatet er udiskutabelt. Men jeg stusset over at det ikke var landet en standard og man kunne produsert en sillion av dem til 1000,- i stedet for spre kostnader over ulike profiler i mindre volum.
    Er ikke det noe av sjarmen med vinyl?
    At det finnes flere veier til godlyd, og at vi av og til krangler så nålefanene ryker om hva som er best!
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.950
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ville ikke være en hobby om ikke fabrikanter prøvde å forbedre, tenk deg bare én type tuner, kassettdeck, forsterker (selvfølgelig Quad for den er bare en ledning med forsterkning) osv, da hadde jeg jaggu gått bananas om hifi mafiaen fikk det til! Skal ikke nevne høyttalere for da blir det for rart.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.139
    Antall liker
    4.290
    Torget vurderinger
    1
    At profilen har betyding for resultatet er udiskutabelt. Men jeg stusset over at det ikke var landet en standard og man kunne produsert en sillion av dem til 1000,- i stedet for spre kostnader over ulike profiler i mindre volum.
    Standarden er jo konisk/sfærisk spiker på ca 18 µm radius, som «alle» vinylentusiaster er enige om at ikke holder mål.

    mvh
    KJ
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.047
    Antall liker
    2.503
    En del av bildet er at mange av de spesielle nåleslipingene er/var rettighetsbeskyttet, og PU-produsentene måtte betale en del i lisenspenger for å bruke disse. Dermed var det noen produsenter mm som utviklet egne slipinger og varianter for å unngå lisenspengene.

    mvh
    KJ
    Denne årsaken resonerer godt med en hjerneselle her. Samt at bransjen kan muligens dra fordel av ikke bli enig om en bedre standard. Om potensialet er at en bedre standard med dagens moderne produksjonsutstyr ender med ikke gi veldig høye ekstrakostnader kan det slå bena under mid price produktserier som eksiterer i dag.

    F.eks om produksjonsvolum på micro line blir så stort at den kan selges til et par hundrelapper mer enn den koniske blir prisforskjellen gjerne for stor til mer eksotiske PU når trappetrinnmodellen som eksitereer i dag blir borte.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    892
    Antall liker
    572
    Nu har jeg spillet ca 20 timer på min ATWM740ML, og der er blevet bedre...faktisk meget bedre. Det er som om den har løsnet sig og sådan noget som perspektivet, er åbnet meget op. Den er dejlig behagelig at lytte til. Jeg synes stadig en en ART-9 er en bedre pick up. Men for 2000 dkr, er 740ML en rigtig god pick up.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.139
    Antall liker
    4.290
    Torget vurderinger
    1
    ...
    F.eks om produksjonsvolum på micro line blir så stort at den kan selges til et par hundrelapper mer enn den koniske blir prisforskjellen gjerne for stor til mer eksotiske PU når trappetrinnmodellen som eksitereer i dag blir borte.
    Jeg vet ikke noe om det ev er vesentlige skalafordeler i produksjonen av pickupnåler. Men jeg har mine tvil om at de er store nok til at en kan selge de vesentlig rimerligere bare volumet blir stort nok, for den andre siden er etterspørselen som er ...ehhh hmmm ... skal vi si hetrogen ? Den billigste ML PUen fra Audio Technica koster forresten «kun» 180 euro : https://www.audio-technica.com/en-eu/cartridges/type/moving-magnet/at-vm95ml, det er relativt «billig» i «vår» andedam, men kanskje i overkant dyrt ute hos «allmenheten». Legg til at en relativt stort andel audiofile (som syns 180 euro er «billig», kanskje til og med for billig) etterspespør det eksotiske og uallminnelige (for ikke å si sære, og kurriøse).

    mvh
    KJ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn