Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.005
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Enda et godt argument for å gi så godt som beng i de gamle reglene om tonearmsmasse og ettergivenhet (compliance).
    Ja, jeg har sluttet å bry meg, opplevd for mange unntak og overraskelser.
    Jeg har fremdeles min Schick 12toms liggende, mangler bare et drivverk å sette den på. Eller et gigantisk plinth med plass til to 12" (huff nei)
    Interessant å høre at 1042 fungerer fint med Schick, merker meg det.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Én idé jeg harer å kjøre en AT-VM540ML i Bokranden sånn når jeg ikke trenger PTG/II-euforien. Det er litt av det samme, kalkulert ettergivenhet ved 10 Hz på den er omtrent 23 cu.

    @Entropy søker et vinklet hode til Kenwooden sin på brukten ser jeg, og da måtte jeg nerde litt på alternativer som jeg ser det hevdes på interfnatt at ikke finnes. Nuvel.

    AT-HS4 er tenkt som et slags universelt hodeskall for rette 9" armer? Pussig at de ikke har satt på vinkelmålet.
    1677839448666.png
     

    Entropy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    491
    Antall liker
    922
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Tusen takk for annonsegenerert nerding!Det KAN vel være en løsning å kjøpe to AT headshell? Litt mer koselig med orginale da...

    Men, er de helt like så er det jo en quick fix. Det har vært en bruker som har forsøkt å hjelpe pr pm tidligere også men landet på konklusjon at det ikke passet... Men de ser jo veldig like ut.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Greia er om det er mulig å få til et overheng og en foretrukken geometri med pickupen du vil bruke. Så vidt jeg kan forstå fra interfnatt er selve kontakten standard Ortofon//SME/JIS.

    ----

    Og i mellomtiden kommer @ottone og redder verden. Ah!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.266
    Antall liker
    11.005
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Var nok litt kjapp med hjelpen der, hadde en gang et HS51 headshell, men hadde glemt at det ble solgt unna ifjor.
    Mye styr med disse vinklete hodeskallene til Kenwood, da min kD700 skal ha et med mindre feste enn KD770.
    Festet på KD770 er et standard SME-fatning, slik som HS51 hodeskallet har.
    Finnes noen originale fremdeles på ebay, men de er dyre, og det står ofte Trio på dem.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    68FAEDA8-4C74-4D66-8154-C505239068F8.jpeg

    12,7 mm mellom slissene. Da skulle det gå an å måle seg fram til resten omtrent og se om det AT-hodet som jeg postet kan brukes med påtenkt pickup.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.594
    Antall liker
    3.130
    Torget vurderinger
    0
    En liten påminnelse/oppfrisking av hvorfor lyden av Vinyl oppleves så bra........
    eller hvorfor mange betaler dyrt for ikke-hørbare forskjeller ? :unsure:
    PS! Mange kule meldinger i kommentarfeltene

     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.594
    Antall liker
    3.130
    Torget vurderinger
    0
    Konklusjonen etter å ha sett denne videoen er:
    Nye plater er befengt med SOPP som må destrueres før de legges på spilleren!
    Er det virkelig så ille som det fremstilles i denne videoen ? :unsure:


     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.951
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal

    Vedlegg

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.594
    Antall liker
    3.130
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har denne, lyder ganske ok for de 100,- den kostet!
    Ja....det går vel ca. 13 på dusinet av den skiva ref. Discogs, men representerer arkivet fra "Minnene's Melodi" så har plass til noen flere versjoner med slike bruktpriser (y)
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    893
    Antall liker
    572
    Konklusjonen etter å ha sett denne videoen er:
    Nye plater er befengt med SOPP som må destrueres før de legges på spilleren!
    Er det virkelig så ille som det fremstilles i denne videoen ? :unsure:


    Hvorfor tror du på alt, hvad disse eksperter siger? Hvis jeg lavede en video, og sagde, at man ikke skulle vaske sine plader, for man risikerede at ødelægge vinylstrukturen. Ville du så gå efter det?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.594
    Antall liker
    3.130
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor tror du på alt, hvad disse eksperter siger? Hvis jeg lavede en video, og sagde, at man ikke skulle vaske sine plader, for man risikerede at ødelægge vinylstrukturen. Ville du så gå efter det?
    Eksperter får meg til å legge varer i handlekurven.......og det liker jeg (y)
    Hvis påstander ikke holder mål.......så trives jeg med det også ;)
    Da tar det noen dager før pengene er tilbake på konto, men det er helt greit 🥳
    Penger spart er.......penger tjent :cool:
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    893
    Antall liker
    572
    Eksperter får meg til å legge varer i handlekurven.......og det liker jeg (y)
    Hvis påstander ikke holder mål.......så trives jeg med det også ;)
    Da tar det noen dager før pengene er tilbake på konto, men det er helt greit 🥳
    Penger spart er.......penger tjent :cool:
    :)
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Vet ikke om dette aspektet ved vinyl har vært debatert i her på HFS? Vidoen sist postet av @Flageborg er selger innom at vinyl er et "levende" medium som utskiller stoffer selger mener vi bør vaske bort. Men faktum er at det er gasser som er mest problematisk med vinylen. Vidoen under satt Ben Jordan opp et forsøkt hvor han ønsket å påvise at problem oppstår ved avspilling. Men erfarte at det er nok å ta plata ut av coveret for at måleinstrumentet reagerte.

     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Dagen hvor vinyl ikke lenger er lovlig å produsere kommer nok, så en får kose seg nå.
    Skal bare se dem klarer finne en måte å erstatte den. CD platen kanskje? ;)

    Jeg tror det forskes en del på dette, men ikke dedikert for audio. Vinylgulvbelegg er et produkt jeg kommer på i farten hvor det også har vært diskutert miljøaspekter ved.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Operasjon MUTTER 2.5mm ble iverksatt og gjennomført før frokost i dag.
    Erstattet den fiklete runde mutteren med spor ala AudioTechnica men en thumbsrew type. «Knudremutter»
    Skruesettet jeg mottok hadde Max 15mm som ble for kort med Wally Fulcrum mellomstykke( Azimuth justering for faste headshell). Men der gikk fint å bytte bare mutter på 18mm hex skruen fra Wally , penere ble det også.

    Må juster stifttrykk
    Original AT skrue: 0.15 gram
    Svart mutter Stereofil : 0.05
    Ny knudremutter : 0.26
    Ett stk!
    Total vektøkning mutterbytte 0.42gram

    Vekteksempel,
    Totalvekt 1skrue og mutter skive 15 mm AT: 0.34g
    Totalvekt samme effektive lengde tommelfeste type: 1.63 g
    En stk!

    Mye lettere å justere Azimuth og bytte PU. Kan gjøre hele operasjonen med stiftbeskyttelsen på (OC9sin i allefall). Kan kontrollere innfestingen av PU mye bedre og justere strammingen nøyaktig. Har tidligere opplevd å spille med løs PU !!
    7C879849-55D5-4E05-88A5-A25E66531D84.jpeg

    A174E1D4-58BA-41C7-B18C-5C6C3B5A3BA8.jpeg



    D9BA7919-9785-4025-908D-182F0BA5EDA7.png


    5D17F5D3-83D6-4DDD-95C1-05D3858BF596.jpeg


    Enkelte Tiloversblevne skruer og muttere kan vurderes solg til blodpris..for å dekke astronomiske tollgebyr osv
     
    Sist redigert:

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.336
    Antall liker
    2.128
    Sted
    Nordland
    Får jeg påpeke et mulig problem? Meningen med dette apparatius er å inonisere luften den drar gjennom appraratet med viften. Mulig kan resultatet bli bedre om luften ikke går i metning med ioner og drittlukt. Altså at bedre sirkulasjon mulig kan gi annet resultat?
    Enig i det👍🏻
    Eg hadde hull i siden på esken (synes ikke på bildet), vifta på ozongeneratoren hentet luft utenfra og lager overtrykk i eska. Det stinket ozon😅
    Kjørte noen timer i intervall. Resultatet er.. Platene stinker fremdeles 💩
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    RigB er et britisk 2 1/2 mannsfirma lager aluminumskropper med 2,5 mm gjenger til Audio-Technica MM-pickuper. De selger også pickuper ferdigmontert i kroppene. Ideen er å få en mer rigid kopling mellom pickup og arm og selvfølgelig også enklere montering.

    1678092003360.png


    RigB 91 er til AT91, AT91R, Rega Carbon og AT3600L. RigB 500 er til VM500/700-serien (og AT440MLb, AT120E etc.) og RigB 95 er til AT95- og VM95-seriene.

    1678091736728.png

    RigB LNR er et armhode for direktemontering av VM500/700 i tonearmer med SME/Ortofon/JIS-kopling. Justerbart overheng og azimuth.
    De selger sakene via Facebook.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det minner mye om å kaste penger etter underpresterende høykostprodukter.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    81DC0A95-CDFD-4EA5-9F2B-707A4A419941.jpeg

    Kirkelig Kulturverksted med 58 mm minste modulasjonsradius.
    58 mm er den minimum innerradius som geometrien på f.eks. SME 309 er referert til. Jeg har minst en plate i hus som har minste radius på små 56 mm.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.594
    Antall liker
    3.130
    Torget vurderinger
    0
    Technics er fortsatt en DJ-spiller, men er det innenfor grensen til det audiofile?
    Messen til helgen blir spennende å oppleve med audiofile systemer - fortrinnsvis analoge (y)

    Sakset fra nettet:
    "keplermission
    for 1 døgn siden
    You know uh ... Dynavector XX2 is a cartridge with 20-20 F.R. and Steve finds ... dynamics tamped down a bit compared to his ... sample ... Lyra Delios with an F.R. of 10Hz-50KHz (Different sample different sound). So this is a subtle hint that the XX2 is a large bookshelf speaker choice and uh ... the Lyra Delios is uh ... a British ... QUAD II amplifier, wide-band F.R. choice and so the Lyra Delios suits certain but not all floor-standing speakers. Steve starts by saying the viewers are audiophiles but isn't using an audiophile turntable, he is using a Disco turntable and doesn't compare a Grado DJ cartridge ... because you know, they're 5mV and you know ... using a Moving Coil with a Disco Turntable is uh ... a little confusing. But you know, nice video and all that."

     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Desto flere ettermarkeds tweaks tilgjengelig for et produkt, desto dårligere kan man gå ut fra at produktet i utgangspunktet er. Ofte dyrt å være gjerrig.
    Tweaks er gøy! Derfor måtte jeg gå over til skruer av Titan. ;), fant ikke noe i aluminium , og plastikk er plastikk
    Får ned vekten med 0,5 gram
    79FECD7E-A2CD-458E-B990-F66CC0AEA6D3.jpeg

    Regner med vanvittig forbedring
    5A02A617-15BE-4DF7-A98C-70D2FF7B54A9.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    478
    Antall liker
    489
    Sted
    Oslo
    Vis vedlegget 899078
    Kirkelig Kulturverksted med 58 mm minste modulasjonsradius.
    58 mm er den minimum innerradius som geometrien på f.eks. SME 309 er referert til. Jeg har minst en plate i hus som har minste radius på små 56 mm.
    Kan du være snil og oversette. Sier dette noe om bredde på rillene. Sikkert ikke. Men første gang jeg har støtt på bedrepet. Har forøvrig SME 309 arm.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.594
    Antall liker
    3.130
    Torget vurderinger
    0
    En sak har alltid 2 sider - minst........og CD er veldig ensidig, men det hjelper å lytte til GGG -
    gamle gretne gubber - som har sitt kors å bære..... :unsure:

     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.459
    Torget vurderinger
    2
    Kan du være snil og oversette. Sier dette noe om bredde på rillene. Sikkert ikke. Men første gang jeg har støtt på bedrepet. Har forøvrig SME 309 arm.
    Bare en elvert måte å omtale hvor langt inn lydsporet går …mm fra senterpinnens sentrum. SME bruker Løfgren /Baerwald geometri for å sette overhang og vinkel på armhodet og nullpunktene, så langt jeg har lest om min SME V. Tviler på om 309 er anderledes .
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.147
    Antall liker
    4.305
    Torget vurderinger
    1
    Technics er fortsatt en DJ-spiller, men er det innenfor grensen til det audiofile?
    Messen til helgen blir spennende å oppleve med audiofile systemer - fortrinnsvis analoge (y)

    Sakset fra nettet:
    "keplermission
    for 1 døgn siden
    You know uh ... Dynavector XX2 is a cartridge with 20-20 F.R. and Steve finds ... dynamics tamped down a bit compared to his ... sample ... Lyra Delios with an F.R. of 10Hz-50KHz (Different sample different sound). So this is a subtle hint that the XX2 is a large bookshelf speaker choice and uh ... the Lyra Delios is uh ... a British ... QUAD II amplifier, wide-band F.R. choice and so the Lyra Delios suits certain but not all floor-standing speakers. Steve starts by saying the viewers are audiophiles but isn't using an audiophile turntable, he is using a Disco turntable and doesn't compare a Grado DJ cartridge ... because you know, they're 5mV and you know ... using a Moving Coil with a Disco Turntable is uh ... a little confusing. But you know, nice video and all that."

    ... noen er mer opptatt av merkelappene enn realitetene ... Technics=Disco-snurre som om den ikke duger til HIFI eller er ei god snurre.

    Det er forresten forskjell på spesifikasjoner for frekvensrespons (20-20k Hz +/- 1dB) og båndbredde (10-50k Hz uten spec for nivåtoleranse). Alle pickuper har en båndbredde nedover i frekvens til PU-tonearmsresonansen, og oppover i frekvens til et sted der enten kurvaturen på nåla [+ resonansfrekvensem i nålefanen] og/eller spolene begynner å sette begrensninger (i hovedsak selvinduksjonen i spolene i kombinasjon med sereimotstand og last), dvs uten å angi nivåtoleransene underveis. Igjennom bablingen til anmelderen hører jeg at han beskriver en viss nivåøkning fra øvre mellomtone og opp på Lyra-Delios. EDIT: kanskje noe som likner på Lyra Etna som har en typisk «50+frekvensrespons» https://www.hifinews.com/content/lyra-etna-sl-cartridge-lab-report eller Lyra Kleos :
    1678124952755.png


    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    ... noen er mer opptatt av merkelappene enn realitetene ... Technics=Disco-snurre som om den ikke duger til HIFI eller er ei god snurre.

    Det er forresten forskjell på spesifikasjoner for frekvensrespons (20-20k Hz +/- 1dB) og båndbredde (10-50k Hz uten spec for nivåtoleranse). Alle pickuper har en båndbredde nedover i frekvens til PU-tonearmsresonansen, og oppover i frekvens til et sted der enten kurvaturen på nåla og/eller spolene begynner å sette begrensninger (i ho vedsak selvinduksjonen i spolene i kombinasjon med sereimotstand og last), dvs uten å angi nivåtoleransene underveis. Igjennom bablingen til anmelderen hører jeg at han beskriver en viss nivåøkning fra øvre mellomtone og opp på Lyra-Delios. EDIT: kanskje noe som likner på Lyra Etna som har en typisk «50+frekvensrespons» https://www.hifinews.com/content/lyra-etna-sl-cartridge-lab-report eller Lyra Kleos :
    Vis vedlegget 899173

    mvh
    KJ
    Det er vel en grunn til at mange finner typiske japse pickuper mer freske en de mer kjedelige "korrekte"

    Her er responsen fra den fantastiske Ortofon A90 som spiller for øyeblikket.

    1678125961641.png
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kan du være snil og oversette. Sier dette noe om bredde på rillene. Sikkert ikke. Men første gang jeg har støtt på bedrepet. Har forøvrig SME 309 arm.
    Fra den klistrede Vinylressurser-tråden:
    If you have a two-point protractor, check them carefully with an accurate ruler. For a modulated-groove-radius range of 56–146.3mm, they should be at 61.6 and 118.4mm; or, for 58–146.3mm, at 63.6 and 119.6mm.
    Bruker du SME 309 sin medfølgende protraktor havner du på 63,6 mm som indre null mener jeg å huske.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn