Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    :)
    Vis vedlegget 889894
    Har byttet til ny pickup de siste dagene. Fant ikke denne Pro-ject protractor i kjelleren. Må rydde etter vannskaden, så jeg bare lastet ned fra nettet. Måtte justere fram elementet i forhold til punkt A, for å få det til å gå opp med linjene. Det ble veldig bra. Kan ikke høre noen forvrengning:)

    Vis vedlegget 889899
    Var så uheldig å ''slite'' av rød og grønn tråd for R kanalen. Disse er svært tynne, og jeg måtte lodde med Mundorf sølv/gull lodding ved ca 200grader. Lederne er tynne som hår. Var en utfordring for en eldre elektriker;) Men det ble tilslutt. Har vært greit med løst head shell isteden for en sammenhengende arm, hvor en ikke har muligheten for lett bytte av ''tråder''
    Vis vedlegget 889902
    Var greit å ha en digital vekt, selv om armen ble balansert og nullstilt. Men jeg har bestilt en ny kontravekt, da jeg måtte skru den helt inn få å oppnå riktig stift trykk. Den ligger i press i ''bunn'' nå. Vil heller ha ca + - 1g
    Vis vedlegget 889904
    Jeg byttet ut ortofon Jubilee til Hana ML. Hvis jeg skulle ha en tilsvarende erstatning , så måtte jeg gå for en ortofon Cadenza Black som er minst 3 ganger dyrere enn Hana ML. Tror neppe den har vært noe bedre. Hana ML har fått meget god omtale på nettet, hvor enkelte har revurdert sin referanse. Blir sammenlignet med pickuper 3-4 ganger prisen på Hana'n. I forhold til ortofon Jubilee, så blir det nesten utklassing. Har aldri hørt et så bredt lydbilde, og med så naturlig fin klang i instrumentene. Har hatt flere typer ortofon MC'er tidligere. Ser ikke til at jeg fortsetter med det. Det er mange mindre pickup produsenter i Japan som som lager fremragende pickup's:)
    Dette er jo en tråd der alt vinyl-relatert kan diskuteres (selv om «analog» også er en del av overskriften….). Men deilig med litt old school vinyl-tweaking her :D
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Har sikkert fått en mere nøyaktig innstilling på Mala analog senter. Den går dypt denne micro nålslipingen som sikkert har bedre sporing. Tror at denne azimuth kunne ha vært bedre. Ellers så høres også violinen klart høyt i registeret :)
     
    Sist redigert:

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    963
    Torget vurderinger
    2
    Motorhome. Bra at du deler. Jeg vurderer også Hana ml. Den har en fristende prisklasse, og har fått mange lovord :)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Motorhome. Bra at du deler. Jeg vurderer også Hana ml. Den har en fristende prisklasse, og har fått mange lovord :)
    Ja, Hana ML har blitt en ny opplevelse ved avspilling av vinyl. Har en del gamle innspillinger hvor flere små detaljer kommer frem tydligere . Har gamle live jazz innspillinger fra70 tallet, hvor vinkorker, klingende glass kommer tydlig frem . Til og med det gamle kassa apparat med innbyggd pling kommer tydligere frem, og naturling. Det er en LP med Jim Hall og Ron Carter Live At Village West . Ellers så står instrumentene tydligere og naturligere frem i lydbildet. Så har jeg sett på videon fra Exel sound Corparation i Japan, hvor Analog Planet og Michel Fremer har vært på besøk. Interessant å se på de karene som som sitter konsentrert å tvinner spoler og monterer sammen. Nøye induviduelt testet før leveranse :)
     
    Sist redigert:

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    963
    Torget vurderinger
    2
    Har lest ett par tester av Hana ml. Det påstås at det er litt ekstra energi i diskanten på denne PUen. Opplever du at det er det hos deg Motorhome? Kan det være derfor du opplever flere detaljer?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Den er mere tydelig i diskanten, denne Hana ML. Spesielt dær the brukes visper. Ellers så kommer alt som klinger på høyere frekvens mye klarere frem. Da spesielt triangler, vibrafoner, xylofoner og elpiano. Den ekstra energien i diskant er bare positivt syns jeg. Ellers så synes jeg at Jazzgitaren og saksofonen kommer frem uten noe betoning. Da mener jeg en mere organisk og behagelig tone. Det er også en Hana Red med boron nålarm og shibata nål. En kamerat har en slik pickup, men den koster 40K og er sikkert ennå mere detaljert i toppen. Har ikke hørt denne. Den blir for dyr for meg.
    Min har bare spillt noen timer, så lydmessig vil det forandre seg etter 40-50 timer. Så langt så er jeg veldig fornøyd. Jeg har fullbalansert avspilling, og har ikke noe støy med High gain balansert 73dB . Ved ubalansert drift, så blir det gain på 67dB.
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Siden pickupen er grønn bør den jo ligge i grønnsaksdisken på Kiwi. For alt jeg veit kan den jo være økologisk også.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.117
    Antall liker
    7.744
    Sted
    Oslo
    Leste en gang i salige High-Fidelity at Ortofon hadde laget et instrument for å måle rystelser i poteter under transport!
    Så pickups og grønnsaker er ikke så far fetched.
     

    Arilha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    740
    Antall liker
    2.188
    Torget vurderinger
    5
    Har et riaa trinn i mellomsjiktet på hjemlån i noen dager nå.
    Leema Elements Ultra Phono og må si at dette synes jeg låter meget bra.
    Jeg har kun spilt i MM innstilling med Ortofon 2M Black.
    I forhold til mitt eget riaa, Clones Audio PA 1, synes jeg det spiller mer detaljert, mye strammere i bassen men likevel med en viss "varme", nydelig å høre på Joni Mitchell.
    Skal prøve et par til i samme prisklasse (15-20 000) i løpet av våren før jeg bestemmer meg, men jeg liker denne veldig godt.
    IMG20230207141753 (1).jpg
    IMG20230207133321.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.653
    Antall liker
    21.451
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Lurer meg på hvor mye mer man får ut av et slikt til MM enn av det uviselige lille målemonsteret Schiit Mani 2.

    I andre nyheter er AT33PTG/II ikke så lett å få tak i for tiden.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.592
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel den NYE uten kvittering det...... :unsure:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.653
    Antall liker
    21.451
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den var inaktiv på fredag og jeg tenkte at ingen trekker seg fra et slikt tilbud. Mala to the rescue for min del, men det kan ha vært den siste de får tak i på en stund.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    For de som har en strobeplate men ikke har strobelys eller gamle lyspærer kan man slippe å kjøpe dyrt strobelys ved å bruke denne mobilappen.
    F268B976-369C-4CA4-8E75-766930983A16.png


    ved å velge Hz kan man juster Hz til relevant 50hz strek står stille. 50.2hz er feks 0.4% for fort.

    130EC885-FC59-4F40-83C9-D7E58EED97D6.png

    For å få tilstrekkelige desimaler må man nok betale 22kr for fullversjonen. Verdt hver øre

    man kan velge HZ eller RPM ,ved å se på motorspindelen med en liten lapp på kan man finne turtallet på motoren . Det interesssante er at når man justere rpm til å få stillestående lapp ser man også på en måte "slowmotion film" av beltets bevegelser , da ser man lett feilene beltet har.

    7A75B197-5EFE-42B4-A4C9-62DDB26A4306.png

    EDIT
    Shaknspin viser 0.24% (33.41 vs 33 1/3) for høy hastighet sammenlignet med både KAB kvartskontrollert strobelys og Video Strobe appen. Video appen på iPhone stemmer også med 50hz fra glødelampe .
    80DB5D5B-EA2B-485B-A619-20D7FD6CD9DE.jpeg
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.053
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    For de som har en strobeplate men ikke har strobelys eller gamle lyspærer kan man slippe å kjøpe dyrt strobelys ved å bruke denne mobilappen.
    Vis vedlegget 891942

    ved å velge Hz kan man juster Hz til relevant 50hz strek står stille. 50.2hz er feks 0.4% for fort.

    Vis vedlegget 891943
    For å tilstrekkelige desimaler må man nok betale 22kr for fullversjonen.

    man kan velge HZ eller RPM ,ved å se på motorspindelen med en liten lapp på kan man finne turtallet på motoren . Det interesssante er at når man justere rpm til å få stillestående lapp ser man også slowmotion film av beltets bevegelser , da ser man lett feilene beltet har.

    Vis vedlegget 891945 Vis vedlegget 891942 Vis vedlegget 891943 Vis vedlegget 891945
    Faen så bra info, du noen ganger bringer Balle :love:
    1000 takk for denne 👍👍
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.221
    Antall liker
    9.458
    Torget vurderinger
    2
    Bingo. nå funker Python scriptet for frekvensrespons , her er min AT OC9ML/II
    1676189777064.png


    Testplaten til Bruel&Kjær har noen skavanker og viser et avvik i bassen, og er noe utslitt i toppen kanskje? Godt over 10% forvregning i toppen, uten at jeg hører noe der oppe uansett
    1676187595729.png
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.592
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    0
    Ortofon 1.8 gr.....løsnet tansportskruene? Tatt av dekselet når det spilles?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.653
    Antall liker
    21.451
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fordi jeg har en lei tendens til å havne et sted mellom prokastinering og nerding om saker jeg er opptatt av har jeg laget meg en plakat med dimensjonene til hodeskallene jeg synes det har noe for seg å ha dimensjoner på. Jada, jeg var en slik plageånd med Powerpoint en gang jeg og.

    Hodeskaller headshells.jpg

    Det fine med Audio-technica-husene er at det går an å justere asimuth på dem. Ulempen er at den deler festeskrue med overhengsjusteringen. Legg merke til at 13 g-variantene er korte. Korf er med fordi det måler så bra. Hilsen fra målemafiaen.
     

    SiSt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2021
    Innlegg
    980
    Antall liker
    1.575
    Sted
    Hamar
    78849D71-0EE5-475C-8EE7-0E88E8763991.jpeg


    Dette ser helt galt ut, men er samme som er på den andre puen. Rød på rød ga brumming.

    Lurer på om ikke egentlig hvit skal på hvit, rød på rød og grønn opp til høyre? @Valentino
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn