Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.645
    Antall liker
    21.428
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Men seriøst virker det som at lageret har fått seg en kilevink. Fuglene må vite hvordan. Er du helt sikker på at det er korrekt olje? Det kan jo virke som at den ikke fikser belastning over litt tid?
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Ja, jeg tenker også at det må være noe sånt. Da må den vel inn på service tenker jeg?

    Av alt jeg har sett på nett er det mineralsk girolje som dukker opp når andre har spurt etter olje til Rega sine platespillere. Jeg tror @BeetleBug er rå på det der når det gjelder Rega-olje, for jeg mener å erindre å ha lest noe om det i Rega-tråden for lenge siden (det ble selvsagt amper stemning der siden sånn olje ikke er "audiofil" nok).
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.645
    Antall liker
    21.428
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde en Planar 3 i nesten 20 år, og den skulle ha mineralsk girolje. :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.219
    Antall liker
    9.446
    Torget vurderinger
    2
    er det en kule å toppen/bunn av lager som har «foresvunnet» virker som friksjon blir for høy med talerken på plass. Om du tar av beltet hvorden kjennes det ut å dreie på sub- platter og med full platter?
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Kula falt ut mens jeg herjet med det hersens skruehullet, men jeg la den oppi igjen. Men jeg kan ta en ekstra sjekk på dette nå.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Tok en ekstra sjekk nå. Kula ligger i bunnen av lageret og det ser helt normalt ut. Tok på litt mer olje bare for å være sikker. Helt lydløst når jeg snurrer subplatter for hånd, og den snurrer lett både uten og med platetallerken, så alt virker å være normalt der også.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.986
    Antall liker
    20.049
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Fjern tallerken å prøv å hive opp i pulleyen. Ikke første gang, man har set, at pulley har gått løs på motoraksel😉
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Fjern tallerken å prøv å hive opp i pulleyen. Ikke første gang, man har set, at pulley har gått løs på motoraksel😉
    Takk for tips, @HasseBasse :) Men motorakslingen har allerede blitt nevnt i Rega-tråden. Det ser ikke ut til å være synderen her, og pulley snurrer jo som bare juling. Problemet er bare at den er den eneste som snurrer når glasstallerken er på ;)

    Fra Rega-tråden:
    rega-traad.JPG
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.986
    Antall liker
    20.049
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    ok, sorry. rens rillen til reimen i pulley, først med acetone, siden med isopropanol. Deretter det samme på utsiden av subplatter. Sist...rens reim på samme måten med isoprop først og acetone etterpå.
    Sitter reim løst?? Det skal ikke være bue og pil- bue-stram, men lite stram må den være😉
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Takk igjen! Isopropanol hadde jeg allerede skrevet opp at jeg skal kjøpe i morgen, men aceton først altså? Jaja, da kjøper jeg begge deler i morgen da ;) Jeg trodde ikke reima tålte så sterke saker, men er det noen jeg stoler på når det gjelder sånt så er det jo deg, @HasseBasse :)

    Reima sitter greit og er nesten helt ny også. Men så er jo dette Rega da, så man veit jo aldri... ;)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.986
    Antall liker
    20.049
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    99,9%av reimene brukt på platespillere, er av gummityper, som er solvent motdtandsdyktige. Gamle mellomhjul på båndoppptakere som glider blir ofte som nye, når de "får en tur" med acetone. Bare ikke å ramme plastikdeler, som IKKE tåler det🤣🤣
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.814
    Antall liker
    38.468
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Takk igjen! Isopropanol hadde jeg allerede skrevet opp at jeg skal kjøpe i morgen, men aceton først altså? Jaja, da kjøper jeg begge deler i morgen da ;) Jeg trodde ikke reima tålte så sterke saker, men er det noen jeg stoler på når det gjelder sånt så er det jo deg, @HasseBasse :)

    Reima sitter greit og er nesten helt ny også. Men så er jo dette Rega da, så man veit jo aldri... ;)
    Kanskje på tide å kaste den i bosset og få deg en skikkelig spiller ;) :devilish::devilish::devilish:
    Ha en fin dag Ivar og håper det ordner seg :)

    mvh
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje på tide å kaste den i bosset og få deg en skikkelig spiller ;) :devilish::devilish::devilish:
    Ja, du sier noe der ;) Det ligger jo en miljøstasjon rett ved siden av der jeg jobber, så det er fort gjort å kvitte seg med den. Kan bare svinge innom etter jobb og pælme den :D

    Men helt seriøst, etter lørdagens hendelse så har jeg faktisk kikka litt på Torget etter platespiller. Og det kommer vel ikke som noen atombombe at det ikke er Rega jeg kikker på. Jeg går nok svanger med et bytte, men timingen er fryktelig dårlig. Det passer ikke ennå, så jeg får gi den en sjanse til.

    På vei hjem fra jobb i dag var jeg innom Jernia, så nå ligger eventuelle oljerester på pulley, subplatter og/eller drivreim rimelig tynt an:

    aceton+blaarens.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.408
    Antall liker
    17.105
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Så lenge spindel m/subplatter og tallerken spinner fint og lenge (uten reima på) og pulley sitter fast på motoraksel så er det egentlig kun reima som kan være problemet. Men, det bør være enkelt å se om den slurer.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Godt poeng, @PeriodeLytter Ja, det er helt vanlig 80W/90 girolje som er ganske tyktflytende. Grunnen til at det brukes tyktflytende olje er for å unngå at den kryper opp igjen. Men, det som er viktig er at man ikke bruker for mye olje. Jeg kom over en interessant video som egentlig handler om å bytte olje på en gammel Rega, og ser at jeg har vært for ivrig med olja. Han her er iallfall mye mer sparsommelig med olja enn jeg har vært:


    Så jeg tror at jeg først av alt skal begynne helt på nytt. Fjerne all olje nedi lageret og på akslingen, rense alt, og så være like nøye med prosedyren som han er. Så fortsette med rens av pulley, kanten på subplatter og drivreim.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.814
    Antall liker
    38.468
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    ^ Godt poeng, @PeriodeLytter Ja, det er helt vanlig 80W/90 girolje som er ganske tyktflytende. Grunnen til at det brukes tyktflytende olje er for å unngå at den kryper opp igjen. Men, det som er viktig er at man ikke bruker for mye olje. Jeg kom over en interessant video som egentlig handler om å bytte olje på en gammel Rega, og ser at jeg har vært for ivrig med olja. Han her er iallfall mye mer sparsommelig med olja enn jeg har vært:


    Så jeg tror at jeg først av alt skal begynne helt på nytt. Fjerne all olje nedi lageret og på akslingen, rense alt, og så være like nøye med prosedyren som han er. Så fortsette med rens av pulley, kanten på subplatter og drivreim.
    Hørtes ut som en god plan :) Lykke til

    mvh
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.986
    Antall liker
    20.049
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    ^ Godt poeng, @PeriodeLytter Ja, det er helt vanlig 80W/90 girolje som er ganske tyktflytende. Grunnen til at det brukes tyktflytende olje er for å unngå at den kryper opp igjen.
    Det er en feil å være redd for dette. Du bør tvertom akseptere dette, og være glad for, at leiet bli´r smurt hele veien opp.
    Har set mange leier (spesielt på nyere Thorens, hvor leiet begynner å ruske, da toppen av leiet har været tørt i en periode,
    og slitasjen derved bli´r helt enorm.
    Bruk den annbefalte olien fra Rega, og lev med, at det siver lite olie opp med tiden.
    Om neurosene bli´r for store, da tørk overskuddet op 2-3 ganger i året.
    Vær glad, at du ikke har en Platine Verdier. Her er det massivt oliepåfyll, du parkerer en svamp eller en liten skål under leiet,
    da det drypper en dråpe eller to i måneden. Sånn er den konstruert, og den er virkelig noe av det beste, du kan få lydmessigt ;)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.472
    Antall liker
    7.993
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Noen produsenter (som Nottingham) maskinerer jo nettopp inn spor i leiet slik at oljen skal bli med oppover og toppen aldri går tørr.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^^ Interessant, @HasseBasse :) Jeg har absolutt ikke nevroser for dette, men det var to ting som satte meg på sporet av om for mye olje kunne skape problemer.

    For det første:
    Så lenge spindel m/subplatter og tallerken spinner fint og lenge (uten reima på)
    Og for det andre:
    rett så tyktflytende og kan skape mye friksjon om akselen er dekket med denne oljen.
    Nå har jeg fjerna all olje i lageret og rensa både spindel og lager. Jeg tok en ny snurretest nå med tallerken uten reima på, og den snurrer betydelig lengre nå enn den gjorde før jeg fjerna olja. Selvfølgelig skal jeg ikke ha den slik, den må jo ha noen oljedråper, men jeg fikk bekrefta en mistanke jeg hadde om at for mye olje skaper friksjon. Så da kan nok @PeriodeLytter ha rett i det, og det kan være at jeg har funnet feilkilden. Den eneste logiske bristen er at problemene begynte før jeg hadde fylt på olje. Jeg måtte nemlig ut og handle olje på lørdag ettermiddag etter at dette problemet oppsto.

    Uansett, jeg nøyde meg ikke bare med en snurretest på frihånd. Jeg tok en kjapp rens (aceton først og så isopropanol) av pulley, kanten på subplatter og drivreim. Så satte jeg reima på, la tallerken oppå og jammen meg begynte tallerken å snurre. Nevrotisk som jeg er når det gjelder Rega og hastighet, så satte jeg straks på pipetonen på Ortofon sin testplate og 1000 Hz var helt stabil i begge kanaler - akkurat som tidligere. Ikke bare snurrer den, den snurrer også stabilt. Det er ikke daglig kost for Rega-eiere :D

    Selvsagt skal lageret få noen dråper olje (to og en halv dråpe for å følge oppskriften til min nye engelske YouTube-venn til punkt og prikke), men problemet er altså løst :) Det er jo flere faktorer som spiller inn her. Det kan være at rensen av pulley, kanten på subplatter og drivreim gjorde susen og at dette hadde vært nok. Uansett er jeg nokså sikker på at etterfyllingen av olje bare gjorde vondt verre. Det var uansett for mye olje i lageret og det skapte mye friksjon. Nyttig lærdom å ha med seg.

    Nok en gang - tusen takk for all hjelp! Denne tråden er bare helt rå for en stakkar som stadig vekk trenger hjelp med Rega-fjøla si ;)

    Nå kan jeg endelig begynne med det jeg egentlig skulle på lørdag, nemlig å finne ut hva Korf-spaceren gjør med lyden :)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.986
    Antall liker
    20.049
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Bra at det hjalp.(y)(y)
    Må korrigere deg med olien...... igjen.
    Det SKAL være olie i leiet.... og hele veien opp av siden i leiebrønnen og på hele akslen.... hele veien rundt.
    For mye friksion kommer bare av feil viskositet. Fine leier med veldig små toleranser skal ha veldig tynnt flytende
    olie. Noen fabrikanter velger å ha leier med stor diameter og knapp så snever toleranse. Disse må ha tykkere/høyere
    viskositet på olien, for at den ikke bare forsvinner ned i bunnen med det første.
    Hjemmemik på gjetterier gi´r for det meste dårligere resultat.
    Bruk den olie/mengde fabrikanten foreskriver..... Drit i dine Youtube-venner. Da er du som regel garantert et bra resultat ;)

    Edit: @IvarT ..... Oppdaterte noe veldig viktigt :cool:
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.589
    Antall liker
    3.124
    Torget vurderinger
    0
    Noen som har sammenlignet denne boksen vs dyrere løsninger ?

     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror Roy Gandy egentlig har lyst til å gi deg denne følelsen:

    race_spin.gif


    Problemet er bare at det ikke er like tøft på en platespiller (skru lyden opp til maks for maks stemning):

     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    2.507
    Det skal nevnes at jeg kjører min Micro Seiki 1500 med silketråd. Glatt som en barnerumpe og null sjans til å starte karusellen alene. Jeg benytter en platestrammer som settes fast på aksling ved å skru den med klokken. Dermed starter jeg tallerken samtidig som platestrammer monteres i en bevegelse.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.645
    Antall liker
    21.428
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg kun prøvd én gang. Funket som snus. Ble også overrasket over at Postnord DK overlot forsendelsen til Posten Norge.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    2.507
    Nå har jeg kun prøvd én gang. Funket som snus. Ble også overrasket over at Postnord DK overlot forsendelsen til Posten Norge.
    Det virker nesten tilfeldig hvordan PostNord og Posten gjør det. Mulig det er kapasitet i gjeldene øyeblikk som avgjør? Jeg har flere utleveringsteder i mitt nærområde og et av dem håndterer pakker fra dem begge.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det virker nesten tilfeldig hvordan PostNord og Posten gjør det. Mulig det er kapasitet i gjeldene øyeblikk som avgjør? Jeg har flere utleveringsteder i mitt nærområde og et av dem håndterer pakker fra dem begge.
    Ja, utleveringsstedet er det samme her også, men for mine pakker som er sendt med Postnord i DK, e det Posten Norge som overtar dem og snder dem videre i Norge. Ikke postnord. De får også et Posten-sporingsnummer som jeg kan spore i begges apper.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.544
    Antall liker
    3.054
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner ikke dette. Mine ordre fra iMusic kommer frem etter 3-4 dager hver gang. Det pussige er at de sendes med Postnord i Danmark, men kommer med Posten her. :)
    Den bruker laaaang tid i danmark, når den først er komt til norge er det null prob.
    Forrige pakke ble bestillt 13/7, sendt 14/7, kom til norge 23/7 og ble levert 26/7
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.645
    Antall liker
    21.428
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    2.507
    Er iMusic flink til å pakke? Er det trygt å kjøpe andre produkter som rensebørste m.m. i samme pakke som vinyl?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.986
    Antall liker
    20.049
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Den bruker laaaang tid i danmark, når den først er komt til norge er det null prob.
    Forrige pakke ble bestillt 13/7, sendt 14/7, kom til norge 23/7 og ble levert 26/7
    Tror, det er en feil på norskesiden ved scanning av pakker.
    @Grumpy sente meg pakka med "Hemingway Cafe" for en god del tid siden. Blev scannet av Posten Norge, og siden skjedde ingenting.
    Da platen langt om lenge blev avlevert hos meg av PostNord, lå den iflg. Postens tracking stadig i Oslo o_O
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.544
    Antall liker
    3.054
    Torget vurderinger
    2
    Tror, det er en feil på norskesiden ved scanning av pakker.
    @Grumpy sente meg pakka med "Hemingway Cafe" for en god del tid siden. Blev scannet av Posten Norge, og siden skjedde ingenting.
    Da platen langt om lenge blev avlevert hos meg av PostNord, lå den iflg. Postens tracking stadig i Oslo o_O
    Som sagt tidligere, det er postnord heile veien til vestlandet.
    Pakken blir liggende på et toll-lager i danmark ser det ut til.
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.544
    Antall liker
    3.054
    Torget vurderinger
    2
    Er iMusic flink til å pakke? Er det trygt å kjøpe andre produkter som rensebørste m.m. i samme pakke som vinyl?
    Solid forpakning, meiner eg har fått lp og kassett i samme pakke frå dei.
    Ville vertfall ikkje bekymret meg, imusic er et firma eg varmt anbefaler og har en veldig god kundeservice.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Er iMusic flink til å pakke? Er det trygt å kjøpe andre produkter som rensebørste m.m. i samme pakke som vinyl?
    Jeg banner litt når jeg skal pakke opp, for de har pakket så jævla godt inn! ;) Veldig trygt for platene. :) Jeg har aldri prøvd å bestille noe annet sammen med plater.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn