Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ser ikke ut til at den finnes til SME lenger, men jeg har forsåvidt ikke skrubbet nettet heller. Jeg fant imidlertid denne; en salgsannonse fra Peter Riggle Engineering, som lager VTAF. Samme funksjon, mer diskret, men ikke like tiltalende i mine øyne. Men de er jo mine og ikke dine.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Angående VTA optimaliserte armhøyde for minimum intermodulasjonsforvregning (Tacet -Vinyl Check Test record).
    det optimale var +4mm opp på armen og 1 grads tilt. IMD% gikk ned fra 1.5% til 0.8%. Armen vannrett med plate stemmer altså ikke i dette tilfellet.
    1659357804104.png

    Kan ikke referere til effekt på musikk enda, venter på at damene i huset her skal ta seg en tur ut så jeg kan spille vinyl uten å ta hensyn

    PS, det hyggelige å vite er at selv om VTA er satt opp for 180grams plater(2mm) så er IMD% så og si uendret med 2mm tynnere plate( 0.5grad), dvs ingen vits å justere VTA for vanlige billigplater på 1mm tykkelse
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Takk til @JMM og @Valentino for svar ang. Denon 310II i Dual 1219. Litt av grunnen til at jeg spurte, er dette avsnittet i Korfs blogg:

    What can we bring out of it? First, the compliance specifications are very approximate. Cartridges of similar compliance but different construction differ a lot in their vibrational profiles.

    Second, even the medium and high compliance MCs are a lot more demanding of tonearms than fixed-coil cartridges. Generator design, not compliance or downforce, determines the excitation spectrum
    http://korfaudio.com/blog27
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er verdt å ha med seg. Jeg synes at jeg har fått så noenlunde kontroll på de typiske headshellresonansene med denne OL Cartridge Enableren, men jeg er ikke alltid helt sikker.
    Ett av to: Prøve en Super OM40 eller fleske til med en tyngre/stivere arm, som den jeg nevnte på forrige side.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Dersom det er slik at folk med lettvektsarmer har bedre erfaringer med Denon DL-301II enn de har med andre MC-typer, tenker jeg at den sender relativt lite energi inn i armen til MC å være. Ren gjetning og håp fra min side, naturligvis.

    @mvno_subscriber rapporterte forresten uventet gode resultater med Hana SL i Dual 1219; en kombinasjon som i teorien skulle være et godt stykke fra det optimale.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.902
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Estetikken fungerer ikke for meg.

    Slutter meg til den. Easy VTA er forsåvidt langt mer voldsom og inngripende rent estetisk sett, men jeg liker den likevel langt bedre. På min spiller vel å merke.

    Angående VTA optimaliserte armhøyde for minimum intermodulasjonsforvregning

    Dessverre er det sånn at når det gjelder pickuper så er det meste av spesifikasjoner kun er å regne som veiledende. Output kan utmerket godt være høyere eller lavere enn oppgitt (jeg har f.eks sett en Ortofon 2M Black målt til 8.5mV ut); nålen kan godt være rotert i forhold til pickupens lengdeakse eller avvike med flere grader i forhold til korrekt stilling når den står i sporet og spiller, osv, osv.

    Har man utstyr til det, samt kunnskaper og ork, så kan man selvsagt undersøke og måle hver enkelt pickup grundig og justere deretter, men det gjelder vel kun et bittelite fåtall. For min del nøyer jeg meg nødvendigvis med en grundig inspeksjon av hver nye pickup med en sterk lupe og deretter blir det øyemål (med +4 briller) og øremål.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser så dårlig og hører så dårlig at jeg må måle;)
    Tar gjerne i mot tips om bra lupe og USB mikroskop . Lyttemessig er det kanskje litt lysere og åpnere lyd med armen 1 grad opp, stor bredde og dybde i allefall. Bare spilt på JJ Cale Shades hittil- ikke referansemateriale akkurat, men jeg liker den. . Må lytte mere før jeg kan konkludere hva som er best , mistet kanskje litt bass og fylde syns jeg , men må høre flere plater for å være sikker.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Med fare for å kjede dere. Excel beregning av sporingsvinke og geometri og forvregning, det understreker hvor viktig det er å få satt HTA riktig
    Det er noen feil i arket som jeg har rettet i min versjon, send PM for link


    1mm for langt tilbake med med pickup gir den orange kurven
    1659537024149.png


    En grad feil vinkel på PU gir den røde kurven
    1659537295388.png


    PS regnearket lister opp geometrier for 271 tonearmer!!!
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Med fare for å kjede dere...
    1mm for langt tilbake med med pickup gir den orange kurven
    Neida, men 1 MM virker som en rimelig GROV feilinnstilling....?
    Her veksler jeg mellom 1 ANELSE og 1 ØRLITEN forskjell når det justeres fra helt feil til helt korrekt...... ;)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Neida, men 1 MM virker som en rimelig GROV feilinnstilling....?
    Her veksler jeg mellom 1 ANELSE og 1 ØRLITEN forskjell når det justeres fra helt feil til helt korrekt...... ;)
    ok om du bommer på vinkelen men med 0.1mm på en 20mm lang PU får du en feil på 0.57 grader ,som slår ut slik
    1659538920257.png


    1mm for lite overheng tilsvarer 0.1grad feil vinkel på PU sproring= kurven øverst i mitt forrige innlegg

    Sjekket noen plater og INGEN har musiken lengre inn enn 60mm...mange knapt 70mm. så det som skjer under 66mm kommer jeg ikke til å bry meg noe særlig om
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    aah, takk det var den jeg ikke fant, og så snublet jeg over excel arket
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Med fare for å kjede dere. Excel beregning av sporingsvinke og geometri og forvregning, det understreker hvor viktig det er å få satt HTA riktig
    Det er noen feil i arket som jeg har rettet i min versjon, send PM for link


    1mm for langt tilbake med med pickup gir den orange kurven
    Vis vedlegget 838361

    En grad feil vinkel på PU gir den røde kurven
    Vis vedlegget 838363

    PS regnearket lister opp geometrier for 271 tonearmer!!!
    Joda, men husk likevel på at det så å si alltid er en viss vinkelfeil med dertil hørende forvrengning. Folk synes at korte armer med stevenson-geometri og mye høyere vinkelfeil enn dette også låter grisebra. Jeg er også ganske nevrotisk når jeg justerer en pickup, men gleden ved vinyl ligger for meg ikke i lavest beregnede sporingsfeil…. Selv om jeg også nerder en del med sånne ting.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Joda, men husk likevel på at det så å si alltid er en viss vinkelfeil med dertil hørende forvrengning. Folk synes at korte armer med stevenson-geometri og mye høyere vinkelfeil enn dette også låter grisebra. Jeg er også ganske nevrotisk når jeg justerer en pickup, men gleden ved vinyl ligger for meg ikke i lavest beregnede sporingsfeil…. Selv om jeg også nerder en del med sånne ting.
    Men det med å ikke ta med evt riller helt innerst på plata, der nesten ingen plater *har* riller likevel, i beregningen er fornuftig. Fikses enkelt ved å bruke «typical» radier i Hoffmann-generatoren. :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Høh. Fant akkurat ut at min SME 3009 Series II Improved (puh) har tidlig serienummer. Jeg har brukt feil overheng siden den kom i hus…
    På plass nå. Stevenson, nullpunkter 60,4 og 117,3 mm.
    Hva gjelder "Ingen riller innerst på plata" skulle dere se noen av klassisk-pressingene jeg har fra 60-tallet...
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fremer om kurver i 2014, og han er ikke billig:

     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Viser seg gang på gang , gamle spillere som er i orden er meget bedre enn de fleste av de som produseres i dag . I gamle dager betydde det tekniske noe, nå er det gull og glitter som teller
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Thorens vinylbørste innkjøpt i dag.
    Har hatt en utslitt70 talls sak og et par toraders karbonfiber børster, hvorav den ene var så stiv at den ripet opp platene !! Den andre samler en del støv men skyver det foran seg , og det krever noen forsøk før man har fått riktig avslutningen på børstenbevegelsen og støvet bort.

    Thorens er en gammeldags velour børste med geitehår i senter. Den fanger og løfter mer av støvet , men krever også en riktig eksit av børstebevegelsen for å ikke legge igjen for mye, men mye bedre enn kullfiberbørsten syns jeg.
    Det følger med en liten «tannbørste» det er ikke en stiftbørste men brukes til å børste børsten ren for støv etter bruk.
    Kan ikke så noe om effekten på statisk elektrisitet da jeg ikke er plaget av det.

    Så jeg er fornøyd med å få en gammeldags velourbørste, andre kan mene noe annet . Men hos meg blir det Thorens heretter.
    At velour skulle dytte mere støv ned i rillene og karbonfiber løfte det det mere ut syns jeg virker urimelig når man tenker på hvor mye større støvet er enn rillene.
    Før, en uvasket plate kjøpt brukt
    A50408C1-89B8-45FA-82F5-1C389A847019.jpeg

    Etter, støvet er borte i allefall
    8F32DD5B-2C69-4B3D-9DCB-6762051248D5.jpeg

    0427BC0B-42A6-4664-97A8-72DA1192397B.jpeg

    641B2E3D-48C4-454C-8DE3-E96D170E435F.jpeg
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.075
    Torget vurderinger
    0
    Har hatt en utslitt70 talls sak og et par toraders karbonfiber børster...
    Toraders karbon med filt på midten fra Audio-Technica gjør en bedre jobb, men enklere for DirecDrive enn BeltDrive pga motstanden da den kan hvile på sitt eget plan mens den føres over platen i fart.

    https://www.platekompaniet.no/plate...hnica-dual-action-anti-static-record-cleaner/

    Naturhår holder bedre fast i mikropartikler enn kullfibre og derfor kan organisk vekst oppstå.... :unsure:
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Har sett etter den AudioTechnicaen med filt i midten, sikkert bedre enn bare stive karbonbuster. den ligner faktisk på 70tallsremediene vi hadde. Men er ikke å få i butikk her i byen. , trodde jeg .


    Må vel på nett da
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Får man kjøpt børsten i Oslo?
    Duet Audio i Ullevålsveien, . Obs! .?jeg har beltedrift med slakt belte. Børster derfor manuelt for å minimere beltesluring. Hvordan den funker med roterende tallerken har jeg ikke prøvd .

    P
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.155
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jaggu, slites det med støv. Sliter ikke så mye heldigvis. Fet, svett og flintskallet er nok en optimalt kropp for en ambisiøs vinylist.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Det er alt flasset nå som florerer etter at Head&Shoulders ikke lengre bruker Zink Pyrithione som aktiv ingrediens …Hipstere med skjegg og vinyl har harde tider
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.671
    Antall liker
    3.703
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og så var det min tur til å prøve Hana på en Dual - en EL. Foreløpig høres det svært så bra ut; betenkeligheter:
    - Puffin-en nekter å gi meg mer last enn 200R, og måtte opp på 65dB. Skulle kanskje gått for en EH, menmen.
    - Har kun hørt på soloinstrumenter hittil, klaver og cello (Pollini/ LvB og Schiff/ Bach), vi får prøve mer heavy stoff når den har gått noen timer.
    back cover.jpg
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    200R i serie vil gi en halvering av signalet inn på forsterkeren. @berxter har muligens en annen phonoforsterker som kan tilpasses bedre elektrisk til Hanaen gjemt bak en bunke kantatebokser?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    A sorry for mye whisky i går.,,
    200 ohmen kommer feil plass ja, da blir det en spenningsdeler.( tenkte bare på hvilken laste PU så ,ikke hva RIAA fikk) Men den DB saken kan være laget riktig så den kan fungere?må sette RIAA til 47k last , da vil paralell lasten på Y leddet gi ønsket last

    må få meg en slik sak= bestilt
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.671
    Antall liker
    3.703
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva angår forsterkningsgraden, var det nok min feil: Jeg hadde, i min iver, glemt å koble inn rørene på Freya-en, så der gikk jeg glipp av 12 dB, så det var ikke underlig at jeg måtte skru opp en del...
    Jeg liker litt avrunding i toppen, så det er godt mulig at 200 ohm last er helt greit for meg.
    Edit: Jepp, med 60 dB og rørene innkoblet ble det greit.
    Jeg har et snev av tinnitus i venstre "kanal", og den trigges fort av overtoner i stemmer og strykertutti, så jeg er "algerisk (som en venninne av mor sa)" for høye frekvenser, samtidig som jeg er nesten døv over ca 8KHz. Snedig :)
     
    Sist redigert:

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    995
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Hva går dere ut i fra når dere peiler inn VTA, headshell, eller arm? Jeg får ikke begge til å stemme samtidig. Jeg vil tro at headshell er key?
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    521
    Antall liker
    995
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Peila in på Headshell og det er er absolutt å foretrekke her også. Jelco SA-750L. Er vel egentlig SRA som skal bli rett, men det er umulig å sjekke uten lab utstyr, så VTA for holde. Headshell blir referanse heretter :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn