Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    9.443
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.626
    Antall liker
    21.403
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da lurer jeg fælt på om noen har målt Meg White.
    Det sagt så medfører hastighetsvariasjoner på grammofoner med seg vanskeligere ting å hanskes med for øret enn de rent tidsmessige.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.057
    Antall liker
    16.860
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hva oppnår en egentlig med å oppgradere power supply til platespilleren? Hvis veggvorten gir stabil hastighet, så har jeg aldri skjønt hvorfor en skal oppgradere, selv om selgeren blir happy.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.626
    Antall liker
    21.403
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tjah. Dersom veggvorta gir riktig spenning med minimale avvik enten den gir DC eller AC på sekundærsiden er det intet å tjene på å bytte den.
    Kommer veeeeldig an på hvordan motorstyringen er løst ombord.

    Den nye (49 år gamle) grammofonen min har bare nettledning den. :)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.057
    Antall liker
    16.860
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Tjah. Dersom veggvorta gir riktig spenning med minimale avvik enten den gir DC eller AC på sekundærsiden er det intet å tjene på å bytte den.
    Kommer veeeeldig an på hvordan motorstyringen er løst ombord.

    Den nye (49 år gamle) grammofonen min har bare nettledning den. :)
    Tenker at det viktigste er at den ikke har noen hastighet avvik. Min Clearaudio Ovation synes jeg går særdeles jevnt og fint i forhold til mye annet jeg har hatt. Men det var de nevrosene nå…..😅
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.808
    Antall liker
    38.437
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Tenker at det viktigste er at den ikke har noen hastighet avvik. Min Clearaudio Ovation synes jeg går særdeles jevnt og fint i forhold til mye annet jeg har hatt. Men det var de nevrosene nå…..😅
    Bare å bestille Sevald :cool: sover bedre om natten når vegg vorten er vekk

    mvh
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.057
    Antall liker
    16.860
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Bare å bestille Sevald :cool: sover bedre om natten når vegg vorten er vekk

    mvh
    Lemmy hadde vorta han, tror allikevel han sov godt om natten🤣 clearaudio audio oppgradert Power supply koster 28k🙄 Batteridrift. Men ser liksom ikke helt hva det er å vinne. Hvilken Power supply har du? Mulig en S-booster kunne gjort jobben😀
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.808
    Antall liker
    38.437
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.626
    Antall liker
    21.403
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjøpte det glatteste SMPS DC-supplyet jeg kunne finne på Elfa til SOTAen jeg hadde. Tror det kostet 500 kroner.

    Thorensen gjør alt ombord. Skal gå over den, mest fordi alt er nærmere 50.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    9.443
    Torget vurderinger
    2
    Om det er DC spenning den gir så Sjekk om DC spenningen kan justeres. Det er justeringsmulighetene som er viktig å ha på en remdrevet DC spiller , DC spillere kan ALDRI holde så konstant hastighet slik som en AC motor. Momentet på en DC motor er slik at endring i friksjon eller belte MÅ gi hastighetsvariasjon.

    Fordelen med DC er at hastighetsjustering er enkelt, hastigheten er proporsjonal med spenningen. Så kan man justere DC spenningen kan man alltid justere hastigheten
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.458
    Antall liker
    7.978
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hva oppnår en egentlig med å oppgradere power supply til platespilleren? Hvis veggvorten gir stabil hastighet, så har jeg aldri skjønt hvorfor en skal oppgradere, selv om selgeren blir happy.

    Hvis du ikke har hastighetsavvik kan jeg ikke se noen som helst forklaringsmodell for at du skal få bedre lyd. Korrekt og stabil hastighet = korrekt og stabil hastighet, end of.

    Her hadde jeg avvik fra, fritt etter dårlig husk, 32.7? > like under 34 uten PSU. Egentlig hadde jeg null tro på at en PSU skulle gjøre noen hørbar forskjell, men jeg jeg kjøpte nå en likevel. Forskjellen var svært diskret, for å si det sånn, men bassen ble litt mer artikulert og føltes en smule fastere. Oppover i mellomtone og diskant hørte jeg ingen forskjell, men det er godt mulig jeg hadde plukket opp noe i dag siden musikksmaken har lagt litt på seg.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.057
    Antall liker
    16.860
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du ikke har hastighetsavvik kan jeg ikke se noen som helst forklaringsmodell for at du skal få bedre lyd. Korrekt og stabil hastighet = korrekt og stabil hastighet, end of.

    Her hadde jeg avvik fra, fritt etter dårlig husk, 32.7? > like under 34 uten PSU. Egentlig hadde jeg null tro på at en PSU skulle gjøre noen hørbar forskjell, men jeg jeg kjøpte nå en likevel. Forskjellen var svært diskret, for å si det sånn, men bassen ble litt mer artikulert og føltes en smule fastere. Oppover i mellomtone og diskant hørte jeg ingen forskjell, men det er godt mulig jeg hadde plukket opp noe i dag siden musikksmaken har lagt litt på seg.
    Tror jeg konstruere meg er problem, for å rettferdiggjør oppgradering av PSU. Vil på nytt måle hastigheten. Har flere apper, så jeg kan sammenligne. Finner jeg ingen avvik, får veggvorten bli…
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.626
    Antall liker
    21.403
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker at det eneste gale en veggvorte kan gjøre (om den virker) er å påvirke andre komponenter i anlegget. Hva drar en grammofon? 15 W?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    3.122
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tenker at det eneste gale en veggvorte kan gjøre (om den virker) er å påvirke andre komponenter i anlegget. Hva drar en grammofon? 15 W?
    Her står et direktedrevet monster som drar 5 Watt...liten kraftplugg den der.....og lyden er upåklagelig.... ;)

    hitachi_power_040722.jpg
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    3.122
    Torget vurderinger
    0
    Det er mye fokus på hastighetsavvik her, men hvordan påvirker det lydopplevelsen når dere spiller Dire Straits - Water of Love - 110dB...? :unsure:
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.257
    Antall liker
    6.322
    Sted
    Under stjernene
    Dersom motorerhastigheten blir styrt direkte fra 230V, kan det være en ide å bruke en strømforsyning som leverer korrekt frekvens forbåde 331/3 og 45, så slipper man i tilleg å flytte reima til en annen utveksling på motoren.
    Brker en Heed strømforsyning på 15W, de har også 5W men den ble forliten til 45 omdreining.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.974
    Antall liker
    20.019
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Husker, da jeg kjøpte delene til det kinesiske Akryl-Monsteret/platespilleren.
    Har aldrig været imponert av kinesisk nøyagtighet eller deres lim-konstruktioner.
    Var derfor veldig spennt, da jeg kjøpte BLDC motor, motorpod og PSU med.
    Psu med (fra venstre) Power, 33 tuning, 33/45 switch og 45 tuning.


    L1000025.JPG


    Bak.... Ikke mye der, bare power- og motorplugg.

    L1000026.JPG


    Men da jeg åpnet for å se, blev jeg veldig positivt overrasket. Overdimensionerte multiturn-potmetre og høy klasse
    finish på PCB 👍

    L1000027.JPG
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.974
    Antall liker
    20.019
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Oh yes.
    Og dog.... kineserne er veldig dårlige på å lave lejepassninger, så leje i både topp og bunn lå løse i
    i passningene i huset, så var nødt å låse de med Lochtite 648 lejesikring, da det kom en litet "klonk" pr.
    omdreining på motor. Når motor og plint stod på samme underlag, var det dømt fiskeskipsmotor i høyttalerne
    "dunk, dunk, dunk, dunk" :ROFLMAO: :ROFLMAO: .
    Om man velger å kjøpe mekanik/elektronik fra A-xpress, Ebay-China m.fl., skal man være klar på å "fixe" innen det ta´s i bruk.
    Men PSU´en...... den var og er stadig feilfri :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.458
    Antall liker
    7.978
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tror aldri jeg har handlet fra Alis ekspress og ikke allverdens mye elektronikk fra bukta, men jeg må si jeg er særdeles fornøyd med den bittelille TPA6113-baserte effektforsterkeren (2x50W i en eske peisfyrstikker) jeg plukket opp i fjor. Har fungert upåklagelig og er veldig kjekk å ha i sommervarmen.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det har vært mye fokus på wow/Flutter i noen sider siden et par hardinger begynte å nerde med appen. ;) Ikke tenk på det.

    Det påvirker vel lytteopplevelsen like mye uansett nivå. :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.215
    Antall liker
    9.443
    Torget vurderinger
    2
    Må finne meg noe annet å hør på enn "Water of love", den er nesten ødelagt for meg, selv ved på 80db . Nå skal jeg spille meg gjennom vinylplatene med JJ Cale. Mye rufstete opptak* , men fin musikk fra en kul fyr

    *noen av LPene er bruktkjøp fra uvørne folk også ,men med "Magic" på Puffin går det greit
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    3.122
    Torget vurderinger
    0
    Ny skive kom i posten - Dire Straits - Love Over Gold - 180gr - remaster
    Noen her inne som er fornøyd med lyden...? :unsure:


    DSCN8889_1024.jpg
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.458
    Antall liker
    7.978
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Fikk nettopp inn 3LPen JJ Cale: Collected. Har bare hørt en av skivene så langt, men lyden var helt upåklagelig. Ved 75dB avg. i alle fall; hvordan den eller noe som helst annet låter ved 110dB kommer jeg aldri til å finne ut.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.398
    Antall liker
    17.089
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ny skive kom i posten - Dire Straits - Love Over Gold - 180gr - remaster
    Noen her inne som er fornøyd med lyden...? :unsure:
    Kom først ut i 2014 på Back To Black, og re-issues av denne igjen i både 2018 og 2019. De fleste kommentarer går på at samtlige har høyt støygulv og enkelte andre issues (pops, crecks mm).
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    3.122
    Torget vurderinger
    0
    Kom først ut i 2014 på Back To Black, og re-issues av denne igjen i både 2018 og 2019. De fleste kommentarer går på at samtlige har høyt støygulv og enkelte andre issues (pops, crecks mm).
    Er det innergrooven som avslører nøyaktig hvilken pressing jeg har av de du nevner?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    3.122
    Torget vurderinger
    0

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.398
    Antall liker
    17.089
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Så vidt jeg har skjønt så er heller ikke 2x45 Mofi´n helt lytefri.

    Og - ja, det kan være greit å sjekke ut om det ligger kommentarer på Discogs osv - før man evt handler.
    Men - som med alt så skal man også ta dette med en klype salt. Man ser jo i flere tilfeller at en pressing dømmes nord-og-ned av flere, samtidig som andre roser samme utgivelse opp i skyene.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.458
    Antall liker
    7.978
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jeg ikke den helt store erfaringen med jævlig dyre og påkostede utgivelser, men mitt begrensede inntrykk er at de uforholdsmessig ofte har lyter i form av sus, klikk, pop o.l., mens hver eneste 180g-utgivelse jeg har fra diverse billigselskaper som Wax Time, Jazz Images, etc har strålende og helt lytefri lyd. Pussig det der, men kanskje har jeg bare vært jævlig heldig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.398
    Antall liker
    17.089
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Jeg deler ikke helt din erfaring med utgivelser fra disse "billigselskapene". De jeg dro i hus før jeg kuttet ut å kjøpe slike var strøkne og lytefrie, men lydkvaliteten i seg selv var ikke mye å skryte av.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.458
    Antall liker
    7.978
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har som sagt kanskje bare vært heldig, men det har etterhvert blitt hanket inn en del av dem og jeg har ennå til gode å pakke opp og snurre en kalkun. Ikke det at alle er "referansekvalitet", men ingen har lyd jeg vil karakterisere som mindre enn god og en god andel er bedre eller langt bedre enn som så. Og når de i tillegg er lytefrie så blir det trolig mange flere kjøp på meg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn