Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror leverandørens tall stort sett er gyldig for pickuper, i hvertfall for Audio Techica som legger ved målingen av pickupen jeg har. Jeg har bare sammenlignet mine egne målinger av AT OC9ML/II , jeg har litt større heving på 12k enn AT viser, men siden ingen testplater er like( jeg har 9) og RIAA også ulik ,er sammenligning vanskelig. Måler mest for å sjekke oppsettet av PU.

    BF33C30F-E0BF-4F63-936A-66BFE6E414AC.png

    Toppmodellen, som jeg ikke har
    E1574335-500A-49D8-B523-3375E31F5622.png
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.710
    Antall liker
    3.845
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal servicere en gammel Dual eller to, og serviceheftet preskriberer Shell Alvania, som ble erstattet av Gadus for endel år siden. De kyndige på området insisterer på at der ikke finnes gode erstatninger. Jeg trenger ca 3 g pr spiller... Måtte kjøpe en 400 g patron fra Ravenol. Hehe, nok til over 100 spillere, det der. Bare til ålmein gaman.
    jsb.jpg

    EDIT: I glasset er det Eilan Gillan, en 1990 Macallan-tapning... og der er en Max Smekker...
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.226
    Antall liker
    4.850
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skal servicere en gammel Dual eller to, og serviceheftet preskriberer Shell Alvania, som ble erstattet av Gadus for endel år siden. De kyndige på området insisterer på at der ikke finnes gode erstatninger. Jeg trenger ca 3 g pr spiller... Måtte kjøpe en 400 g patron fra Ravenol. Hehe, nok til over 100 spillere, det der. Bare til ålmein gaman.
    Vis vedlegget 833044
    EDIT: I glasset er det Eilan Gillan, en 1990 Macallan-tapning... og der er en Max Smekker...
    Servicering er ikke only only.

    Jeg har en 1219 som skal restaureres, så jeg kjøper gjerne 3 gram Gadus av deg. 😁
     
    Sist redigert:

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.710
    Antall liker
    3.845
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det kan vel ordnes hvis jeg finner en god transportløsning; et par zip-lockposer i en fyrstikkeske blir vel bra. Send meg en PM hvis du mener det. Kun porto, ofc. Eh, for at dette ikke skal bli en salgstråd: Du vet at servicemanualene for nær sagt alle Dualspillerne er gratis tilgjengelige hos Vinylengine? Og at samme sted har en aldeles utmerket egen avdeling for Dual, med skikkelig profesjonelle rådgivere, Dualcan, mrow2, Vinylsmurf? Og at nettbutikken til Dualfred har det utroligste når det gjelder deler; t o m en erstatnings LED for glimlampa, og forsatt noen NOS Steuerpimpel?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Dagens skuffelse...eller har jeg kjøpt en pressing som ikke er bedre.... :unsure:

    IMG_20220715_180340_768.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ikke samme som min, så det er ikke godt å si.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.772
    Antall liker
    14.573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Bortreist på ferie , har ikke fått prøvd enda
    «The long bolts» var altfor korte12mm? så de ettersendte at par lengre 18mm, de ligger klare hjemme
     
    Sist redigert:

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Etter en kjapp sjekk av vekt og stivhet i systemet mitt (forsøkte Korf’s compliance calculator) ser det ut til at dette kan/bør være innafor…om enn litt på grensa 😬. Det låter bra og ingen av skivene jeg har testa har vist tegn til sporingsproblemer

    6F162B69-B090-4E1F-B8B5-F0A9F4E5EC20.png


    en ting mindre å være nervøs for?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Ingen kommer innenfor grønt på alt. Hvilke verdier har du brukt da?
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Her er verdiene

    15AD590C-5FEB-4A72-B4F4-B07D7D10EFCF.png

    om jeg øker vekta (ved å bruke andre skruer(messing f.eks)) kommer jeg noe bedre ut av det, men da må motvektsloddet flyttes lenger ut for å kompensere. Det er ikke sikkert det gir noe bedre lydmessig resultat, min erfaring er at ved å holde motvekt så nær pivotpunktet som mulig (når det er en statisk balansert tonearm) får man best lyd.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Ok, det er jo noe alle har i skuffen 👍😁
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Jeg hadde lagt på et gram for å komme innafor grønt, @211, ikke kun å tangere, uansett om motvektsloddet må litt lenger ut. Har kikket på Ortofon Super OM40 til 6,5 g armen jeg har, og den er på grensen uten de 2,5 g Ortofon legger ved som ekstra.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Ok, det er jo noe alle har i skuffen 👍😁
    Jeg bruker Mobil 1, visstnok det Michell anbefaler til min spiller, billigere å kjøpe 1L fra hjørnet enn 0.005L fra UK.
    Viskosoteten har visstnok noe å si… Spilleren min gikk jevnere med 15år gammel original olje enn ny Mobil1. Men Jeg kan ha klusset med mye annet under oljebytte som slår ut også..
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Man kan skrive relativt myyye om oljespec for ulike lagertyper og hvilke materialer de er konstruert av.
    Det varierer mye fra spiller til spiller.
    Det helt elementære er at det er rent og at hvilkensomhelst olje er bedre enn ingen, men…
    … så riktig viskositet som mulig har også stor innvirkning. Er viskositeten for tynn så får man ikke tilstrekkelig bærende film og man får for stor klaring. Er viskositeten for tykk så vil det bli for trangt og man får for stor friksjon.
    Videre så har ulike type oljer ulike type tilsetningsstoffer - alt avhengig av hvilke egenskaper den skal ha.

    Olje er ikke olje.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.772
    Antall liker
    14.573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Mens vi er inne på temaet olje; hvilken olje vil dere anbefale til motoren til en Garrard 401?
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    ...og for en remdrevet spiller blir lageroljen en også del av resonanssystemet. Skakke værra lett! Korfs siste, nok en gang:

    Absolutt lesverdig. Her forklares det jeg har sagt andre steder. Remdriftspillere må ha så bra motorstyring (dc) at de ikke trenger «lavpassfilter» (strikk) og kan bruke tape.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Man bør vel ikke olje motoren. jeg har fått klar advarsel om å IKKE olje motoren , kun lageret for platetallerken på min Michell Gyro
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.246
    Antall liker
    9.478
    Torget vurderinger
    2
    Absolutt lesverdig. Her forklares det jeg har sagt andre steder. Remdriftspillere må ha så bra motorstyring (dc) at de ikke trenger «lavpassfilter» (strikk) og kan bruke tape.
    Det er vel ca 1% av remspillere som har noen styring i det hele tatt, enten er det En fast DC, justerbar DC eller AC fra nett eller generert . En håndfull spillere har feedbackkontroll. Tilpasset styring kan minimere motorvibrasjoner som du indikerer, men vivalige dødelige må satse på et godt nok belte, som er vanskelig å få hos små produsenter.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.772
    Antall liker
    14.573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Mens vi er inne på temaet olje; hvilken olje vil dere anbefale til motoren til en Garrard 401?
    Svarer likegodt på min egen post.
    I følge det store internettet er Singer symaskinolje tingen. I følge Audiosliente, som jeg har kjøpt nye sintered bronze bushings, i mangel på noe bedre på norsk, hos, er syntetisk 5-15W eller 10-30W tingen. Kan gjerne være motorolje skriver han, noe som ikke blir anbefalt av andre på nett. Noen som har gjort dette før?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Veldig. Thorens TD124 skal ha olje, TD150 og 125 skal om jeg husker riktig ikke ha.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    ^Jeg hadde lagt på et gram for å komme innafor grønt, @211, ikke kun å tangere, uansett om motvektsloddet må litt lenger ut. Har kikket på Ortofon Super OM40 til 6,5 g armen jeg har, og den er på grensen uten de 2,5 g Ortofon legger ved som ekstra.
    Etter å ha byttet skruer fra alu til stål ble det slik

    DA40A7EA-6869-42D2-A1EB-90C95818FC88.png

    da er vekta på skruer og slikt økt fra 2g til 5,98g (ja, jeg har veid de 👍)…lydmessig(?), kanskje! Men må spille noen flere sider for å bli sikker
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Visst noken lurer på å spare på frakten når en handler på Imusic, ikkje gjør det.
    Bruk DHL!
    Etter tilbakemeldinger sist så tenkte eg at eg hadde vært max uheldig, så dumme dummedum prøvde Postnord en gang til. :rolleyes:
    Etter 7 dager er den fremdeles i Europas svar på Mexico.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hjemmelaget bassgenerator:



    Denon DL-301II går bra i SME Improved sa de. Jeg gjorde ikke hjemmeleksene mine ordentlig. Det gjaldt nok versjonen med avtakbart hode og 9,5 g effektiv masse. Min har fast hode har 6,5 g effektiv masse. En dobbeltsjekk hos Korf sa at jeg var på grensen på akselerasjon. La på 2,6 g: Blue Tack og 1 € Cent. Da ble det bass. Talk Is Cheap.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Oppdatering: Mine 1 Eurocent har i morgentimene flyttet under armskallet. Sprittusj kamuflerer Blue Tac i hullene. Den framleis ferske DL-301II sporer nå 90 um med nominelle 1,4 g trykk.. Korf-kalkulatoren sier det er bra og og Janet Baker synger Elgars Sea Pictures absolutely marvellously. 2,6 g var det som skulle til.
    1658479469155.png
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.438
    Antall liker
    35.250
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har et ganske konkret spørsmål.
    Hvor oppbevarer dere platespiller-reim? Jeg har kjøpt tre ekstra til min spiller.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mørkt og ved nogenlunde jevn temperatur. Har mine i emballasjen sin i en skuff i stereomøbelet. 20-25 grader gjennom året der.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.438
    Antall liker
    35.250
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Mørkt og ved nogenlunde jevn temperatur. Har mine i emballasjen sin i en skuff i stereomøbelet. 20-25 grader gjennom året der.
    Perfekt 👍
    Grunnen til spørsmålet var at jeg forstod det slik at Dacapo i Moss hadde sine i kjøleskapet.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror jeg hadde puttet dem i et kjøleskap som ikke åpnes ofte. Lufttemperaturen i et som er i daglig bruk er ganske variabel. Det er temperaturen i de avkjølte flytende og faste varene som kjøler ned luften. (Men nå venter jeg bare på as @Asbjørn skal skrive at tidskonstanten for reimgummi er så høy at det ikke er noe å bry seg om.)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Mye (det meste) er gjort om den ikke utsettes for lys og annen «luftforurensing». Mørkt i tett pose, gjerne i litt kjølige omgivelser (kjeller) er fint.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.267
    Antall liker
    6.414
    Sted
    Under stjernene
    Oppdatering: Mine 1 Eurocent har i morgentimene flyttet under armskallet. Sprittusj kamuflerer Blue Tac i hullene. Den framleis ferske DL-301II sporer nå 90 um med nominelle 1,4 g trykk.. Korf-kalkulatoren sier det er bra og og Janet Baker synger Elgars Sea Pictures absolutely marvellously. 2,6 g var det som skulle til.
    Vis vedlegget 834582
    Sporer eller sporer forvregningsfritt?
    Regner med at du bruker Ortofonskiva🌞
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.731
    Antall liker
    21.597
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Forvrengningsfritt på 80, overtoner på 90 og store problemer på 100. Ortofon-plata ja.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn