Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.534
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    ...selv er jeg i ferd med å bevege meg ut i ukjent Denon-linjekontaktfarvann...
    Ja, og det plager meg......at Denon 103 får så mye positiv tilbakemelding mtp slipningen....
    Det MÅ være noe med lyden som skiller seg ut... :unsure:
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.534
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Dire Straits - Water of Love
    Chris Rea - Tell Me There's a Heaven
    Rodrigo y Gabriela - Foc

    Dette er testlåter som ble repetert her når PU'er sammenlignet mot ATVM540ML som ble returnert
    Forskjellen var der, men ikke på en slik måte at den ble til å beholde i samlingen...

    Nå er flere PU fra AT ankommet og montert slik at sammenligninger kan utføres der eneste
    forskjellen er pressinger av skivene.......og det begynner å bli et mønster i lydbildet vs slipning vs datostempling... :unsure:

    Noen flere her som opplever det samme?
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Prøvde DL 103 og 103D på The Well Tempered Classic på 80 tallet.
    I mine ører låt det ikke bra.
    Det var først med Clearaudio VeritasS jeg kom i mål.
    Armen har en effektiv masse på 10g.
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    Forøvrig leser jeg på nettet av Fremer slutter i Stereophile fom NU og begynner i The Absolute Bullshit . 75 åringen har vel fått et tilbud som sper godt på pensjonen… , kunnskap har mannen selv om ørene ikke henger med lengre. Liker godt Analog Planets messe og produsent reportasjer på YouTube. Håper de fortsetter, men det er vel tvilsomt…
    Det ryktes på nettet at Fremer måtte gå fra Stereophile/Analog Planet på grunn av sin heftige kritikk av Onzow ZeroDust og manglende vilje til å innhente deres syn. Enkelte kommentarer her er inne på dette. Noen som vet mer?
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Det er i såfall ynkelig av Stereophile og skremmende med tanke på hvor dybt i lomma på annonsørene de er. WallyTools bilder dokumenterte problemet guggen gir.
    Jeg tror det var både interne og eksterne ting som førte til Fremers avgang. Han var i allefall ikke uten jobb lenge….og noemå han leve av , ingen særlig pensjon som amerikansk skribent tenker jeg

     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    på noen plater høres bare en svak lyd når stiften faller nedpå, mens på andre er det høyere, som et ufarlig, lite smell.
    normalt? hvorfor?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er i såfall ynkelig av Stereophile og skremmende med tanke på hvor dybt i lomma på annonsørene de er. WallyTools bilder dokumenterte problemet guggen gir.
    Jeg tror det var både interne og eksterne ting som førte til Fremers avgang. Han var i allefall ikke uten jobb lenge….og noemå han leve av , ingen særlig pensjon som amerikansk skribent tenker jeg

    Tja. Jeg har aldri sett noen «gugge», og har sett mengder av mikroskopfoto fra onzow-brukere som hadde gullende rene stifter. Kan i alle fall kalles ensidig.

    Og Fremer er ikke akkurat objektiv eller veldig «vitenskapelig».
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    Håper du har rett. Jeg har brukt slike i årevis!
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    på noen plater høres bare en svak lyd når stiften faller nedpå, mens på andre er det høyere, som et ufarlig, lite smell.
    normalt? hvorfor?

    Mener du at disse forskjellene er konstante, altså at gitte plater alltid utløser et lite smell og andre alltid bare en svak lyd, eller mener du helt enkelt at nedslaget er variabelt fra gang til gang, uavhengig av plate?

    Hvis det er det første som gjelder så har jeg ingen anelse, siden jeg ikke opplever det samme. Hvis det derimot bare er variasjonen du tenker på så har det vel med hvor stiften treffer å gjøre, og i tillegg kanskje litt med den enkelte platen også.

    Noen ganger treffer man rett i rillen og det hele er udramatisk. Andre ganger/som regel treffer man utenfor rillen og da er det mange muligheter.

    Platen kan f.eks ha mikroskopiske uregelmessigheter utenfor rillen som får nålen til å gjøre et eller flere små hopp før den lander i lead-in rillen, eller kanskje hopper den over innledningen og inn i andre, tredje, fjerde "runde". Noen plater har en tykkere "krans" helt ytterst og hvis man slipper stiften ned for langt ute kan den skyte ekstra fart og skate over lead-in og, igjen, inn i andre, tredje, fjerde "runde".

    Det var det jeg kom på sånn i farten. Mange anledninger her for mang slags ulyd.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    glemte å si at det kun var i starten av plata, før første spor.

    du skriver "Noen ganger treffer man rett i rillen og det hele er udramatisk. Andre ganger/som regel treffer man utenfor rillen og da er det mange muligheter (...) Noen plater har en tykkere "krans" helt ytterst og hvis man slipper stiften ned for langt ute kan den skyte ekstra fart og skate over lead-in og, igjen, inn i andre, tredje, fjerde "runde", og etter å ha sett nøyere på platene, tror jeg det er her svaret ligger.

    takk for grundig svar!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    nope, den faller rett ned.
    dette er det første jeg sjekker når arm/pu er satt opp.
    90 grader rett ned, hverken mer eller mindre.
    og hvordan kan du forresten se at den tørner til venstre på den videoen?
    jeg var langt borte fra spilleren før armen begynte å falle, og kamera var tiltet mot gulvet mens jeg fikk til lyttestolen.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hmmm, det låt ikke veldig kjent må jeg si (smellet altså, musikken mener jeg å dra en viss kjensel på...). Akkurat der tør jeg ikke helt å ha noen mening om hva årsaken kan være. I alle fall ikke i etterkant av komprimeringen til YouTube.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hmmm, det låt ikke veldig kjent må jeg si (smellet altså, musikken mener jeg å dra en viss kjensel på...). Akkurat der tør jeg ikke helt å ha noen mening om hva årsaken kan være. I alle fall ikke i etterkant av komprimeringen til YouTube.

    det er beethovens 5/karajan/deutsche gr. i en samleboks med alle symfoniene.
    dette skjer hvis jeg slipper ned stiften helt ute på kanten.
    har du samme boks og kan teste?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.534
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    ....og hvordan kan du forresten se at den tørner til venstre på den videoen?
    jeg var langt borte fra spilleren før armen begynte å falle, og kamera var tiltet mot gulvet mens jeg fikk til lyttestolen.
    Ja...ser det nå ved 0:14.....lenge før armen senkes....
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    det er beethovens 5/karajan/deutsche gr. i en samleboks med alle symfoniene.

    Joa, eg tog 'an. ;)

    dette skjer hvis jeg slipper ned stiften helt ute på kanten.
    har du samme boks og kan teste?

    Desverre, jeg har nok ikke det. Jeg har den femte, men husker ikke i farten med hvem og jeg kan ikke huske å ha hørt et smell av helt samme karakter før i det hele tatt. Da som nevnt med forbehold om hva komprimeringen gjør eller ikke gjør med lyden.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Joa, eg tog 'an. ;)




    Desverre, jeg har nok ikke det. Jeg har den femte, men husker ikke i farten med hvem og jeg kan ikke huske å ha hørt et smell av helt samme karakter før i det hele tatt. Da som nevnt med forbehold om hva komprimeringen gjør eller ikke gjør med lyden.
    det låter mer som et smell på vidoen, i virkeligheten et høyt knepp.
    (nivåforskjell mellom knepp og musikk blir jevnet ut pga komprimeringen i videoen).
    dette skjer på enkelte plater når jeg slipper nåla helt ytterst (som jeg har for uvane å gjøre slik at jeg rekker å komme meg tilbake og få satt jeg til rette i stolen før musikken begynner).
    har sett nærmere på det, og det ser veldig ut som det fenomenet du beskriver her:
    "Noen plater har en tykkere "krans" helt ytterst og hvis man slipper stiften ned for langt ute kan den skyte ekstra fart og skate over lead-in og, igjen, inn i andre, tredje, fjerde "runde".
    dog er det ytterst få plater som knepper like høyt som skrekkeksemplet i videoen, og transienten er selvsagt ikke skadelig for utstyret på noen som helst måte.
    tror jeg, siden jeg har opplevd dette fenomenet på de samme platene og med ulike platespillere/armer/pu'er så lenge jeg har holdt på med vinyl.
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    8 lp’er, ja.
    det er symfoni nr 5 som knepper høyest ved nedslag.


    62321513-12DB-4606-B628-FF110F1E9A11.jpeg
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    dette skjer på enkelte plater når jeg slipper nåla helt ytterst (som jeg har for uvane å gjøre slik at jeg rekker å komme meg tilbake og få satt jeg til rette i stolen før musikken begynner).

    Hvis armen faller raskt vil jo også "fenomenet" forsterkes, kontra en arm som faller senere og mer skånsomt. Min egen faller uhyre sent; så sent at jeg lurte på om noe var galt første gang jeg brukte den. Det går litt kjappere nå, men ikke mye. Åpenbart er senkemekanismen veldig tight, noe jeg setter stor pris på.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hvis armen faller raskt vil jo også "fenomenet" forsterkes, kontra en arm som faller senere og mer skånsomt. Min egen faller uhyre sent; så sent at jeg lurte på om noe var galt første gang jeg brukte den. Det går litt kjappere nå, men ikke mye. Åpenbart er senkemekanismen veldig tight, noe jeg setter stor pris på.
    ok, jeg har opplevd det samme på akkurat de samme platene med tre forskjellige armer og 4-5 ulike pickuper.
    min nåværende origin live conqueror og min forrige sme v faller ikke supertregt, men begge bruker nok tid til at jeg kan labbe tilbake og få satt meg i stolen før musikken starter.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    6.131
    Sted
    Under stjernene
    Satt nåla ytterst på skiva.
    Her er tyst før musikken starter.
    På The Well Tempered er det ingen senkemekanisme, man senker PU sjøl på skiva.
    Riktignok bader "armenlagret" i silikon.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Da er jeg litt i det blå, utover det jeg allerede har skrevet, gitt at jeg ikke har noen helt tilsvarende opplevelser selv og ikke har hørt fenomenet au naturel. Det kan jo godt være noe av det jeg har nevnt, bare at det av en eller annen grunn er noe mer aksentuert i ditt system enn i mitt.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    nuvel, det var uansett ålreit med innspill/teorier om hva dette kommer av.
    er ikke voldsom plaget av at en håndfull skiver har gitt dette fenomenet på vinylutstyr jeg har hatt opp gjennom årene.
    er egentlig bare å sette ned nåla litt lengre inn på plata, men da har jeg dårligere tid på å komme meg tilbake til stolen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tror det er det settet jeg har på LP. 1977? Har ikke spilt nr. 5. Skal prøve.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Dette med å «sette seg til rette» før musikken begynner har aldri vært noe poeng for meg. Er det normen? Eller gjelder det bare noen stykker/låter med dramatiske første takter ?

    Jeg har også den boksen der stående et eller annet sted, etter at patriarken (min far) ga opp platespiller.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.174
    Antall liker
    34.568
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Setter nålene så langt ut som forsvarlig lar seg gjøre, liker å sette meg på plass før albumet starter.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Bryr meg vanligvis null om musikken starter før ræva treffer stolen, men av og til vil jeg gjerne sitte klar og avslappet ved første anslag. Med min arm og arm-lift skal det mye til å ikke for ikke å klare det.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.808
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det norm for tid og bredde på innløpsriller? Ser det finnes mye ulikt i praksis.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.716
    Torget vurderinger
    1
    Hørte ett lite knepp på min utgave nå, prøvde og legge til video men det fikk jeg ikke gjort.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    At det noen ganger kommer et lite "pop" i høyttalerne når man slipper ned stiften, mens andre ganger ikke (eller i mye mindre grad) er vel helt normalt?

    ...men den lyden til Rama hørtes voldsom ut.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn