Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.507
    Antall liker
    8.047
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan hører man at en RIAA går i overload egentlig?

    Først og fremst ved at knitter, hakk og imperfeksjoner fra produksjonen blir langt mer fremtredende enn ved bruk av en RIAA med tilstrekkelig overstyringsmargin. Peak amplitude fra et hakk er typisk mange ganger større enn det høyeste nivået på platen og hvis det i tillegg får RIAAen til å klippe så høres det godt.

    Helt enig med KJ i at marginen ikke behøver å være astronomisk; godt nok er godt nok. Hva "godt nok" er, sånn helt nøyaktig, vet jeg ikke, men at de bør være større enn de som ble målt på EMT-dingsen er i alle fall klart.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.487
    Torget vurderinger
    2
    Takk, merker jo godt at det smeller noe jævlig når pickup møter slutten av innerrillen med Puffin på 62db MC gain. Så det er nok kanskje litt lite overload margin som gjør det.Men Magic funksjonen demper klikk og pop ganske så effektivt
    Får uanett kjøpe meg en armløfter som løfter armen ved slutt av platen …
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Fremer er en tulling. Ser han kun for å få innblikk i nyheter. Anmeldelserne hans er som vinden blåser ;) ;)
    Det kan ikke være lett å "oppdage" noe nytt på produkter som har stått stille i 30 år......så det begynner vel egentlig å bli flere 10-år siden han hørte den "beste" spilleren første gangen.... :unsure:
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.200
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det kan ikke være lett å "oppdage" noe nytt på produkter som har stått stille i 30 år......så det begynner vel egentlig å bli flere 10-år siden han hørte den "beste" spilleren første gangen.... :unsure:
    Noen ganger bli´r jeg i tvil om, hvem som er den største tullingen.... Du eller Fremer:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Takk, merker jo godt at det smeller noe jævlig når pickup møter slutten av innerrillen med Puffin på 62db MC gain. Så det er nok kanskje litt lite overload margin som gjør det.Men Magic funksjonen demper klikk og pop ganske så effektivt
    Får uanett kjøpe meg en armløfter som løfter armen ved slutt av platen …
    Har rippet alle mine ca 400 LPer - mange godt brukte plater, men opplevde veldig sjelden at jeg fikk klipping på det digitale signalet. MM Gain 40-50 dB med Magic aktivert på Puffin hele tiden. Rippet med 3-6dB headroom. Et ikke-problem for meg.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Spec for SN på den Teac saken er tildels grovt optimistiske (i likhet med svært mange andre produsenter). Dersom jeg har regnet rett er SN på MC inngangen nærmere 72 dB med RCA og 69 dB med XLR, begge med 500 uV inn og 54 dB forsterking (0,25 V ut). Merk også at de oppgir støynivået som A vektet.

    Mvh
    KJ
    Hm. Jeg måler grunnstøyen på min Lindemann Limetree Phono 2 til -73 dB på MC-inngangen.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.487
    Torget vurderinger
    2
    Apropos EMT 128 til $12,830 som annonseres på forsiden: Fremers utgytelser frontes i teksten, men målingene forbigås i stillhet. Utgangsimpendansen er langt unna oppgitt spec, gain er signifikant lavere enn oppgitt spec, RIAA-korreksjonen kan i aller beste fall kalles middelmådig, støynivået er også bare sånn måtelig og overload-marginen kan bare kalles ordentlig bedriten.

    $12,830? Ærlig talt. Sånn rent personlig så synes jeg overload-marginen alene kvalifiserer til å kalle produktet defekt, gitt prislappen.
    Folk burde heller sjekke ut Channel D Lino C 3.3 RIAA stil 1/3 del av prisen og som er har de beste målingene Stereophile noensinne har gjort på en RIAA. 16-19-15 dB overload i ulike modus. En veldig interessant sak. Se Stereophile Juli 2022. Jeg kan scanne en kopi til de som ønsker,



    oops der fant jeg linken gitt.

    Forøvrig leser jeg på nettet av Fremer slutter i Stereophile fom NU og begynner i The Absolute Bullshit . 75 åringen har vel fått et tilbud som sper godt på pensjonen… , kunnskap har mannen selv om ørene ikke henger med lengre. Liker godt Analog Planets messe og produsent reportasjer på YouTube. Håper de fortsetter, men det er vel tvilsomt…
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.487
    Torget vurderinger
    2
    Hm. Jeg måler grunnstøyen på min Lindemann Limetree Phono 2 til -73 dB på MC-inngangen.
    Det kan godt stemme men Vær obs at man kan bli lurt av såkalt FFT gain når man måler selv vhA REW PC, det kan utgjøre mange db. Se ASR SNR data og FFT plottet så ser du effekten. Jeg stusset overdet i lenge før det ble klart for meg at FFT plot senker støygulvet kunstig i forhold til analog måling på AP feks.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Min måling er gjort inn på RME-Fireface UC-lydkortet med volumkontrollen i Yamaha WCX-50 på -0 dB. Det jeg ser er altså pickupstøy+phonoforsterkerstøy+inngangsstøy+ADC-støy. -73 dB RMS ref. FS, kanskje -72 dB. Får meg til å tenke at både Lindemann og Yamaha (oppgitt S/N -98 dB) holder ord. Fireface UC er oppgitt til -106 dB om jeg ikke husker feil.
    Som nevnt: Det eneste jeg savner på den lille Lindemannen er valgbar inngangskapasitans på MM-forforsterkeren.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    869
    Antall liker
    2.159
    Torget vurderinger
    1
    Forøvrig leser jeg på nettet av Fremer slutter i Stereophile fom NU og begynner i The Absolute Bullshit . 75 åringen har vel fått et tilbud som sper godt på pensjonen… , kunnskap har mannen selv om ørene ikke henger med lengre. Liker godt Analog Planets messe og produsent reportasjer på YouTube. Håper de fortsetter, men det er vel tvilsomt…
    Han har også startet en egen nettside som heter trackingangle, det blir spennende å se hva slags innhold som kommer der etter hvert.

     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.273
    Antall liker
    6.429
    Sted
    Under stjernene
    @KJ, @Balle Clorin

    Sliter litt her, altså med headroom

    Phono kretsene har følgende data:
    (separate MM og MC kort)

    Inngangsstøy (MC): 0,35 nm/rtHz
    inngangsstøy (MM): 0,9 pA/rtHz
    følsomhet: variabel fra 30uV til 5mV
    THD, IMD: ikke målbar
    RIAA-samsvar: +/-0,1 dB

    Forsterkning:

    MM: 45dB, 50dB

    MC: 52dB, 57dB, 62dB, 67dB, 72dB, 77dB, 82dB og 87dB

    Er det ikke bare å sette ned forsterkninga hvis "headroom er for lite?
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.273
    Antall liker
    6.429
    Sted
    Under stjernene
    Kan jeg svare?
    Sett ned forsterkningen så mye som "mulig". Ikke noe poeng i å kunne spille høyere enn høyt nok tenker jeg.
    Selfølgelig, det er vel nevnt.
    Spørsmålet er vel hvordan man definerer "headroom" når forsterkning er en variabel😊
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Taket er jo gitt. Forsterkningen er trinnene på trappestigen. Innsignalet er kroppshøyden. Man får vondt i hodet før eller senere.
    Jeg skulle vært flink til å tegne.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.273
    Antall liker
    6.429
    Sted
    Under stjernene
    Taket er jo gitt. Forsterkningen er trinnene på trappestigen. Innsignalet er kroppshøyden. Man får vondt i hodet før eller senere.
    Jeg skulle vært flink til å tegne.
    Helt enig med deg😊
    Forstår fremdeles ikke poenget med headroom.
    Det er jo helt avhengi av utgangsspenning til PU og forsterkningen til Phonotrinnet.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Veldig greit å sjekke headroom hvis man har en adc for phonosignalet. Stor variasjon på vinyler, kan skille +10dB. Er vel heller ikke optimalt å justere inn for "høyeste" plate?

    Puffin er fin der, lett å justere og har i tillegg varsling hvis det klipper.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan variere inngangsfølsomheten med +/-6 dB på alle innganger på den lille Yamahaen min. +6 dB var i underkant med Grace/Soundsmith RS-9E inn i fast 40 dB forsterkning mens -6 dB er passe til AT33PTG/II inn i fast 66 dB forsterkning.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg kan variere inngangsfølsomheten med +/-6 dB på alle innganger på den lille Yamahaen min. +6 dB var i underkant med Grace/Soundsmith RS-9E inn i fast 40 dB forsterkning mens -6 dB er passe til AT33PTG/II inn i fast 66 dB forsterkning.
    Fin dings den Yamahaen, har en selv - men hvis du bruker input trim på den analoge inngangen - har du sjekket at den faktisk demper det analoge signalet og ikke senere i "kjeden"?
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.273
    Antall liker
    6.429
    Sted
    Under stjernene
    Headroom kan muligens defineres i dB som:

    Hvor mye man kan øke forsterkingen på f. eks.en testskive (80µm) før man når taket.
    Taket(forst dB) - det man bruker(dB) = Headrom
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fin dings den Yamahaen, har en selv - men hvis du bruker input trim på den analoge inngangen - har du sjekket at den faktisk demper det analoge signalet og ikke senere i "kjeden"?
    Tipper at den demper digitalt, at det er en fast omregning på volumkontrollen (rimeligste løsning det skulle jeg mene). Lenge siden jeg har finlest specs, men jeg ser nå at AUX in klipper ved 2,4 V. Det skulle være greit med mindre man duster gain i RIAA helt til.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.487
    Torget vurderinger
    2
    På jakt etter pickupskruer som dette, (ALLEN/hex/umbraco hode) pakken kom i dag men skruene var selvsagt for korte
    WallyFulcrum | WallyTools (wallyanalog.com)
    1655467613232.png


    EDIT: må være M2.6 siden det er er mutteren jeg har. og lengde 16 eller 18 mm. Zachariassen hadde ikke, så jeg ber Wally send meg et par lange
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    ^^ Jeg skal noen M2,5x12mm skruer liggende, ikke hex men torx.

    Mvh
    KJ
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    Headroom kan muligens defineres i dB som:

    Hvor mye man kan øke forsterkingen på f. eks.en testskive (80µm) før man når taket.
    Taket(forst dB) - det man bruker(dB) = Headrom
    Det vanlige er å definere overstyringsmarginen fra nominelt nivå og opp til klippegrensen. 80 um er vel ca 17 dB over nominelt nivå ved ca 315 Hz?

    Mvh
    KJ
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.231
    Antall liker
    4.853
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor er det slik at noen produsenter sørger for at aksen for det vertikale tonearmslageret er vinkelrett på nålefanen, mens andre ikke bryr seg med det?

    Eksempel på det førstnevnte - Audiomods Series Six:



    Eksempel på det sistnevnte - Sorane TA-1:


    Slik Sorane-armen og mange andre er konstruerte, blir det vel slik at asimutvinkelen endrer seg ørlite grann når armen beveger seg vertikalt når platene er bulkete eller er tjukkere enn vanlig. Jeg har ikke regnet på hvor stor denne vinkelfeilen er, men antar at den er veldig liten. Så hvorfor er det noen tonearmprodusenter som ser ut til å ta hensyn til dette, mens andre ikke gjør det? Er det to ulike filosofier ute og går, som begge har sine fordeler og ulemnper, eller er det jeg som overser et eller annet?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.200
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Du overser (på Sorane), at om du trekker en linie gjennem kontravekt og rett fram, rammer du i punktet, hvor nålen
    har kontakt, så nej, ingen feil her :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.487
    Torget vurderinger
    2
    Angående overload, cm/s og um.. må bare få det ned ett sted,,,,,,,,så jævle mye å holde rede på?, burde heller spille litt musikk..

    Peak Velocity for sinusoidal modulation cm/s = um amplitude or displacement of modulation from centre (0 to peak)*2pi*frequency.
    For instance 3.14cm/s: 5micron amplitude for 1kHz, 50micron for 100Hz and so on.

    DIN 45547(1981)Stereophonic Records: effective 5.6cm/s (=peak 8cm/s) at 1000Hz
    Any velocity level was optional/stopgap because to get same output level from stereo & monaural grooves with stereo cartridge: stereo one channel recorded velocity towards 45degrees = monaural velocity/√2. Hence 8x√2=11.3cm/s for monaural recording



    og voltsignal ut er proporsjonalt med hastighet cm/s.
    Så signalet på denne heftige rocke LP under er ikke over 25cm/s dvs 5 ganger eller +14db,
    Hvis man ser på ZZ Top og 22cm/s ved 8000Hz tilsvarer det en amplitude på 4.4um.
    Ser man på Shure dataene med 50cm/s ved 10kHz tilsvarer det en amplitude på 8um. og 30cm/s ved 1kHz tilsvarer 48um..
    Mens sporingstestene er ved 300-330 hz fra 50-100 um , og Shure datene viser da LP nivå på ca 5cm/s som er 25um ved 315Hz.
    Og standard signalet ved 5cm/s og 1kHz tilsvarer en amplitude på 8um


    og så er platen laget med invers RIAA, som betyr att... osv osv.
    Dessuten viser min Puffin "monotoring" aldri klipping ved 62dB på MC med 0.4mV. Slår meg til ro med at det dermed er i orden...selv om overload marginen bare er 14dBved 1kHz, 5cm/s 0.4mV
    Dette er jo bare surriball, tror faen jeg gir meg her og begynner å grille i stedet. :cool:

    1655473168825.png


    og
    1655473959414.png
     
    Sist redigert:

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken skal eg velge til Denon DL-A110?

    Stepup trafoer fra Xindak. Leveres i tre ulike varianter:

    20db - 50ohm input impedance
    26db - 50ohm input impedance
    30db - 5ohm input impedance
    Mala gikk nok hjem uten å gi meg et svar 😞
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En av de to første.
    Pickupen har internimpedanse på 40 Ohm, så da velger du den nærmeste stepupen. Om du trenger 20 dB (10x) eller 26 dB (20x) forsterkning kommer an på hvordan det ser ut videre i kjeden.

    ...

    Armen som kommer inn her, en SME 2009 Series II Improved, er det verre med enn med den vakre Sorane-armen:
    1655479112102.png

    Jeg får holde meg til paddeflate 180 g.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.487
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde sånnn sånn men ingen ville kjøpe den ikke engang for 4000 , så jeg "gav" den bortd jeg solgte min Thorens 125 MkII. Sånn går det når man bare har plass til EN platespiller, og konemor ønsker realisering av hifimidler før nye innkjøp

    Impedansen på Xindak 26dB gir blir vel 47000/20^2= 117.5 hvor kommer 50 ohm fra?
     
    Sist redigert:

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.231
    Antall liker
    4.853
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Du overser (på Sorane), at om du trekker en linie gjennem kontravekt og rett fram, rammer du i punktet, hvor nålen
    har kontakt, så nej, ingen feil her :)
    Takk! Etter å ha laget en liten modell av post-it lapper og kulepenndeler, ser jeg nå at jeg ikke hadde visualisert det riktig. Uh, tror jeg i hvert fall.. :unsure:
     
    Sist redigert:

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    @Valentino takk for svar, planen er via Graham Slee Reflex M men har og muligheten via integrert mm riaa i Luxman L-501s.
    Tenker at å få det optimalt via GS vil være en fordel.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.487
    Torget vurderinger
    2
    Heimesida til Mala :unsure:
    merkelig tall, da i den reflekterte impedansen er mottagers impedense delt på viklingsforholdet i andre , ergo kan det ikke være likt for ulik gain, kanskje det er DC motstanden ?
    Jeg har Xindak 26db. Det gir 20 gangers forsterkning så 0.4mV fra PU gir 8mV signal til RIAA , litt høyt, men samtidig passer impedansen 47000/( 20*20)= 117.5 som oppfyller anbefalingen > 100ohm . større gain passer ikke da signaler blir for høyt for RIAA og impedansen for lav for min pickup.

    edit: av dataene for din pickup ser det ut som den gir 0.388mV ut så gain på 26db kan passe, men viklingsforholdet er for lavt da det gir 117 Ohm mens pickupen har interne motstand på såhøyt som 40 Ohm , den burde vært 12 Ohm for å ikke tape for nye signal. Rent teknisk er det ikke sikkert at step-up trafo er en god løsning for din pick up. Men kanskje noen har direkte erfaring kan si noe mer vektig …


    MÅ du absolutt ha en step-up er kanskje den 20dB den riktige, men jeg ser ikke hva Denon sier om anbefalt motstand. 20dB gir 10x forsterkning og dermed 3.9mV signal, det er ok .


    Edit, misvisende info, ser andre steder at signal er 0,25mV , da kan 20 db bli litt lite..

    • Sensitivity: -66dB ±2dB (0dB=0,775V, 5cm/s lateral 1kHz
    • Output voltage
      0.25 mV

    • Disse opplysningene et motstridende , den ene gir 0.39mV den andre 0.25mV
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn