Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken skal eg velge til Denon DL-A110?

    Stepup trafoer fra Xindak. Leveres i tre ulike varianter:

    20db - 50ohm input impedance
    26db - 50ohm input impedance
    30db - 5ohm input impedance
    Mala gikk nok hjem uten å gi meg et svar 😞
    Jeg hadde prøvd 26 dB først. Dl-103 har et nominelt signalnivå på 250 uV, og 26 dB gir da 5 mV ut av trafoen som skal være høvelig passe til så godt som alle MM-innganger. Men som Valentino er inne på så henger det også noe på hva phonoforsterkeren din kan.

    Mvh
    KJ
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde prøvd 26 dB først. Dl-103 har et nominelt signalnivå på 250 uV, og 26 dB gir da 5 mV ut av trafoen som skal være høvelig passe til så godt som alle MM-innganger. Men som Valentino er inne på så henger det også noe på hva phonoforsterkeren din kan.

    Mvh
    KJ
    Ok, takk for godt svar.
    Siden Mala har blåst meg av på vanlige åpningstider og etter stengetid frister det lite å handle med dei.
    Har du noen tanker om Denon HA 500 ? Hif&vinyl har en sånn for salg.
    1be45f8e8c8c070c6b057c6359917619.jpg
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Ok, takk for godt svar.
    Siden Mala har blåst meg av på vanlige åpningstider og etter stengetid frister det lite å handle med dei.
    Har du noen tanker om Denon HA 500 ? Hif&vinyl har en sånn for salg.
    Vis vedlegget 826647
    Nei jeg kjenner ikke den :
    Det er en aktiv forsterker på nettspenning. 24 og 32 dB forsterking er ganske lugumt, og ikke dramatisk forskjellig fra 26 dB og 30 dB.

    mvh
    KJ
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Nei jeg kjenner ikke den :
    Det er en aktiv forsterker på nettspenning. 24 og 32 dB forsterking er ganske lugumt, og ikke dramatisk forskjellig fra 26 dB og 30 dB.

    mvh
    KJ
    Kanskje det blir en Hifi&vinyl vs Mala, den som svarer først får pengene.
    Takker for hjelpen.
    Mvh
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.791
    Antall liker
    14.638
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Rå makt e uaktuelt. Satt jævla godt fast ene plata mi🤪 Skal prøve å finne en bor som passer og sveise på et lite håndtak. Gjøres selvfølgelig på jobb🤪 må ha lønn for strevet🤣
    Jeg har brukt en BIC-kulepenn med hell på de platene som sitter for godt. Den gule, tradisjonelle typen.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    @HeyHo
    Hva har du i dag da? Har du kjøpt Denon pickupen eller er det på planleggingsstadiet ? RIAA?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken skal eg velge til Denon DL-A110?

    Stepup trafoer fra Xindak. Leveres i tre ulike varianter:

    20db - 50ohm input impedance
    26db - 50ohm input impedance
    30db - 5ohm input impedance
    Mala gikk nok hjem uten å gi meg et svar 😞
    Fikk ikke svar jeg heller, ingen reaksjon på chat (prøvde 3 ganger over2 dager) , fikk svar eng gang på tlf men de lovet å ringe tilbake fra riktig selger , men hørte aldri noe. Så jeg gikk lei og bestilte dingsen fra Platekompaniet istedet. Skulle gjerne kjøpt siden jeg har vært der som ukjøpende besøkende flere ganger. Men etter 2 dagers forsøk på tlf gadd jeg ikke å bruke mer tid eller bensinpenger . Sorry Mala kanskje en annen gang….
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Rammstein på Vinyl = puuuuur glede og bankende hjerte :love:
    Luxman med Shibata + dempeputer fra HiFiKlubben, til noen hundringser, og turtallet steg jevnt til > 115 dB i lytteposisjon... (y)
    PS! Mulig noen dempeføtter til noen 10-talls tusener kunne klart noen flere dB, men det får vente litt.... :unsure:
    Satt opp en vegg hylle men syntes liksom ikke den fungerer så bra annet enn pynt….dempe puter kanskje funker bra ja🤔 Testet med fire squash baller og det ble ganske bra. Tror jeg skal gå for den løsningen igjen👍
     

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    2
    Da er Xindak mc10 26db bestillt så får vi sjå om det fungerer godt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    To whom it may concern
    der rare er at målingene på kanalseparasjon er 10db bedre enn specen( specen er horribelt dårlig) og spec ellers er også selvmotsigende.
    Nå må Denon bestemme seg hva utgangssignalet er i mV
    Hvorfor velge scærisk nål nå i dag lurer jeg jo på, kanskje om man har en spiller og arm med null justeringsmuligheter?
    , men gjengivelsen av øvre frekvenser blir så som så…
    9A817BB9-5B6F-460B-B4A6-F386F513DA46.png

    9EB92478-2707-4262-BED8-3907682EAC8E.png
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Altså en DL-103 med half-Cap integrert i headshell og pakket inn i fløyel. Oh yeah.

    1655552965390.png
     
    Sist redigert:

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.774
    Torget vurderinger
    1
    Rå makt e uaktuelt. Satt jævla godt fast ene plata mi🤪 Skal prøve å finne en bor som passer og sveise på et lite håndtak. Gjøres selvfølgelig på jobb🤪 må ha lønn for strevet🤣
    Kjøp et bor på 7,5 mm og lag skaftet sjæl av passende tresort, billig og det funger. Eller kjøp Hifi varianten til noen hundringser. Har selv lagd 2, hvorav jeg ga en til en kompis.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Interfnatt er full av beskrivelser sv lyden av den. Alle kule folk har en sies det. Jeg har den ikke.
    Om vinyl er en anakronisme er DL-103 en vinylanakeonisme. En hai. En kakerlakk. En krokodille.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Vil en denon 103 passe til min sansui sr-929? Har også en Technics su-300mc head amp….(gain 28db) input impedance 47ohm. Veldig fornøyd med syxen men har bare lyst å teste noe annet…
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor velge scærisk nål nå i dag lurer jeg jo på, kanskje om man har en spiller og arm med null justeringsmuligheter?
    , men gjengivelsen av øvre frekvenser blir så som så…
    Fordi den er smalere og går dypere i rilla, men litt redusert i toppen.......og mer ørevennlig for mange og passer de fleste med redusert hørsel som ikke hører forskjell....
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kjøp et bor på 7,5 mm og lag skaftet sjæl av passende tresort, billig og det funger. Eller kjøp Hifi varianten til noen hundringser. Har selv lagd 2, hvorav jeg ga en til en kompis.
    7,5 mm er i drøyeste laget. Bør max bruke 7,3mm
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Fordi den er smalere og går dypere i rilla, men litt redusert i toppen.......og mer ørevennlig for mange og passer de fleste med redusert hørsel som ikke hører forskjell....
    Sfæriske når IKKE dypere i rillen, det er nettop derfor den har dårlig gjengivelse ved økende frekvens
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vil en denon 103 passe til min sansui sr-929? Har også en Technics su-300mc head amp….(gain 28db) input impedance 47ohm. Veldig fornøyd med syxen men har bare lyst å teste noe annet…
    Lag en egen tråd. Mange 103-brukere her inne. Kanskje de vet noe on Sansuien din også.
    47 ohm er noe lavt. 150 er nok riktigere, men det er etter tommelen. Espertisen kommer i egen tråd.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor er det slik at noen produsenter sørger for at aksen for det vertikale tonearmslageret er vinkelrett på nålefanen, mens andre ikke bryr seg med det?

    Eksempel på det førstnevnte - Audiomods Series Six:



    Eksempel på det sistnevnte - Sorane TA-1:


    Slik Sorane-armen og mange andre er konstruerte, blir det vel slik at asimutvinkelen endrer seg ørlite grann når armen beveger seg vertikalt når platene er bulkete eller er tjukkere enn vanlig. Jeg har ikke regnet på hvor stor denne vinkelfeilen er, men antar at den er veldig liten. Så hvorfor er det noen tonearmprodusenter som ser ut til å ta hensyn til dette, mens andre ikke gjør det? Er det to ulike filosofier ute og går, som begge har sine fordeler og ulemnper, eller er det jeg som overser et eller annet?
    Nei, du overser ingenting. Ja, dersom rotasjonsaksen til verikallageret ikke er normal på nålefanen, vil HTA (Azimuth) variere med VTA/platetykkelse.

    Det samme brukes noen ganger som argument for å ikke bruke andre geometrier enn det armen er designet med, slik at Zenith blir ulik armens offset-vinkel (pickupen montert «skjevt» i headshellet).

    Men, denne endringen er så forsvinnende liten at den er trygt neglisjerbar. LANGT mindre enn den toleransen man opererer med i pickup-produksjon, for ikke å snakke om den toleransen man oppnår når man justerer/monterer en pickup med fingrene.

    ….men når det er sagt, er tanken om å bytte ut Jelco SA-750L med TK-540 eller TK850 fristende, for å få pickupen rett i headshellet med Baerwald. ….bare fordi! ;)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Helt enig. Som regel er det svært lite som skal til og å gå løs på problemet med verktøy og makt er fullstendig unødvendig.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    veldig fornøyd med min.

     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Sfæriske når IKKE dypere i rillen, det er nettop derfor den har dårlig gjengivelse ved økende frekvens
    0,5 og 0,6 er vel smalere enn 0,7?

    "
    I have all types of diamond tips. When I demo my system ( I have acoustat 2+2 electrostats), I’ll play stuff with my at AT09cII, Shure 97 with SAS boron, Pickering xsv3000 with oem tip, but I always play a segment of Chicago’s “Beginnings” on my pioneer pl41 with a plc9 cart and oem conical stylus . Not only does the sound impress , the sight of a 50+year old massive wood turntable making the sound , surprises.
    I now have seven tt in my system . My latest acquisition is a pristine biotracer psx600 with a mint signet tk5ea cart. But, my two pio tables
    with conicals will always be my go-to tables for stuff like Chuck Mangione, Chicago and Steely Dan.
    Fwiw, I remember seeing the life of a conical as 300-500 hours. I think I have close to 300 hours for both of mine and they still sound great. I have a large stash of oem styli for them.
    It’s worth noting that for old carts like the plc9 and pc35, fine sounding ancient after market needles can be easily found for under $20.
    In my book, that’s a bargain .
    Also, conicals are not prissy when it comes to set up. Try setting the vta on a ml on tt with no vta adjustment - it’s as fun as an audit.
    Everyone should own a tt with a conical tip ( even if you think your high buck ml cart is the bees knees)
    1) the needle will give same sound regardless of vinyl thickness
    2) it might give quieter sound
    3)you might prefer it’s sound( at least on some vinyls)
    4) cheaper to listen to "
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    An ML cart is always the 🐝 ‘s knees.
    Men en DL-103 er barsk altså.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Ok....

    " Okay, after months of listening to a nude .5 mil conical I've come to the conclusion that the "sound" of bi-radial conicals (.4 x .7, .3 x .7, .2 x .7 "ellipticals") is mostly due to the MAJOR radius. They all sound like .7 mil conicals, but a narrower side radius minimizes IGD without changing the sound. I don't think higher frequencies are read by these styli, they just sound like a less distorted version of a .7 mil. I say this because I'm actually hearing more high frequencies from my nude .5 mil conical than I've heard from any bi-radial conical, including the .2 x .7 on my M97XE."
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Om du mener at en liten konisk er biens knær er det bare å kjøre på.
    selv er jeg i ferd med å bevege meg ut i ukjent Denon-linjekontaktfarvann. Hvite flekker på nåleslipningskartet. At det finnes.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn