Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Denne virker jo grei, om den er å få tak i…
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Må bare finne en motvektslodd på 21 gram for å opprettholde balansen på min fjærende Gyro
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Denne virker jo grei, om den er å få tak i…
    Big Dipper har et par andre alternativer
    Jeg bruker little fwend. Den fungere fin fint.

    Mvh
    KJ
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.341
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Må bare finne en motvektslodd på 21 gram for å opprettholde balansen på min fjærende Gyro
    I følge Wikipedia blir totalvekten av en 20-kroning, en 10-kroning og ett kronestykke 21,05 gram. Kjapp hoderegning tilsier at det blir en utgift på 31 kr, noe som må sies å være innenfor for en Gyrotweak.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Ang anti-skating diskusjonen før her. Det er veldig enkelt å justere anti-skatingen ved å lytte etter skurring på en testplate-med ulike testnivå um eller +db- Skurring i høyre kanal betyr at anti-skating bør økes, men det er ikke noe poeng å stille veldig høy AS kraft for å klare et torturspor når 90% av musiken ligger på et nivå langt under det.

    En målemetode for antiskate innstilling er å undersøke forvregningen i hver kanal og sammenligne, Høy forvregnining i høyre kanal betyr at antiskate bør økes. Lik forvregning i begge kanaler tyder på passe god sporing og anti skate( forutsatt at HTA er rett innstilt da) er riktig.
    Her er min lille utforskning, ser ut til at SME V antiskatefunksjonen fungerer brillefint selv om armen er 30 år snart.

    Åpenbart at anti-skate er en nødvendig funksjon å ha

    1653130480537.png




    fra Ortofon
    1653134187114.png
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Det er veldig enkelt å justere anti-skatingen ved å lytte etter skurring på en testplate-med ulike testnivå um eller +db- Skurring i høyre kanal betyr at anti-skating bør økes, men det er ikke noe poeng å stille veldig høy AS kraft for å klare et torturspor når 90% av musiken ligger på et nivå langt under det.
    Åpenbart at anti-skate er en nødvendig funksjon å ha
    Her er det vintage-enkelt og lyden i seg selv benyttes for korrigering slik du skisserer........og det funker greit nok i mine ører, men med så mye montering av forskjellige PU(stift + headshell) av ymse slag så er det mest jobb med geometrien. Da er det greit at det egentlig er litt slingringsmonn mtp. diamantens kantutforming.... (y)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Om noen lurer på hvordan Nagra plutselig kommer med platespiller så lurer de kanskje mindre etter å ha sjekket ut Hifi-Fiction AG
    Artig at de holder til i Turbenthal (Tåkedalen) hvor jeg en gang havnet på en heidundrene kneipefest med den lokale dartklubben. Fantastisk hyggelige folk disse sveitserne
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Passende å nevne da at Sota holdt det gående gjennom pandemien på leveranser til medisin. Ventiler og andre finmekaniske duppeditter.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Finmekanikk til medisin er gode greier, jeg har 7 av disse innabords. men de er ikke cryobehandlet:rolleyes:
    1653220383049.png


    AVSPORING FERDIG
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Om noen lurer på hvordan Nagra plutselig kommer med platespiller så lurer de kanskje mindre etter å ha sjekket ut Hifi-Fiction AG
    Artig at de holder til i Turbenthal (Tåkedalen) hvor jeg en gang havnet på en heidundrene kneipefest med den lokale dartklubben. Fantastisk hyggelige folk disse sveitserne
    Var det hifi-fiction, hifiction, eller bare fiction? Jeg klarte uansett ikke å finne noe om Nagra..
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du ser på drivarrangementet og intern design på Nagra og Thales(Hifi-Fiction) sin platespiller er det bemerkelsesverdig likt. Siden Nagre også er Sveitisk er det naturlig å tenke seg at de samarbeider..
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Ser ikke helt den koblingen Balle Clorin.
    For meg ser det ut som Nagra har like mye til felles med Oracle :) Er det noe jeg ikke har fått med meg?
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du ser på drivarrangementet og intern design på Nagra og Thales(Hifi-Fiction) sin platespiller er det bemerkelsesverdig likt. Siden Nagre også er Sveitisk er det naturlig å tenke seg at de samarbeider..
    De heter Hifiction.
    Du tenker at dette (Thales):
    7E99CFFE-EAC5-4171-8190-394F7323279B.png


    Ligner på dette ?( Nagra):

    23CD5DED-DF4C-4056-B288-7BDA64DB8A22.png


    Njæh. Skeptisk.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    ja, hjelpejulprinsippet. og det at Nagre har ALRI har laget platespilller før ,
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel minst like sannsynlig at de bare har outsourcet hele platespilleren til Hifiction da.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Der kom det til og med svar :


    Det er kanskje verd et forsøk.

    Edit : jf. https://en.wikipedia.org/wiki/Austenitic_stainless_steel

    mvh
    KJ
    Da har jeg omsider mottatt et stk Coghlans Stainless Steel Mirror, item 714:
    Jeg måtte bestille det på nett fra utlandet.

    Testet først med en løs Ortofon HMC30 og det virket lovende, ingen vesentlig magnetisk tiltrekking. Så med hjerte i halsen og ....
    IMG_1106 crop.jpg

    Fortsatt ingen vesentlig magnetisk tiltrekking. Fint overflatespeil. Kjøpt, testet, og velsignet!

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Ser bra ut. (y) Føler ikke noe egentlig behov, men kanskje blir det et slikt likevel... Hva kom det på og hvor bestilte du?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte via fruugo eller hva det heter. Pakken kom fra USA, et firma som heter Forza Sports og det var et heftig påslag for porto så det ble til at jeg bestilte flere ting fra samme sted. Bare speilet kostet ca 120 kr.

    mvh
    KJ
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    7.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Takker! Like greit å legge bort tanken da, for min del.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.385
    Antall liker
    20.791
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Ser ut for meg som at Spejdersport kun sender til DK? Er det min Chrome som tøyser?

    ...

    Klarer noen av dere å identifisere denne pickupen? Er det en A-T 3600 L, rebranded slik det så ofte gjøres? Altså en Rega Carbon med grønt stifthus?
    1653464442125.png
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Angående VTA instilling og Ultimate Analog test record, så har dennet testspor for å sjekke VTA ved hjelp av å analysere intermodulasjonsforvregning:
    1653764987487.png
    :
    Inntill nå har jeg slitt med å finne ut hvordan analysere dette uten IMD tester eller Analog Magic software. Men så fant jeg ut at REW også kan teste/beregne intermodulasjonsforvregning (IMD)
    1. Sett tone generatoren til Multitone/ Dual tone /Custom 60Hz/4000Hz ( det er nok å velge det, må ikke stå på PLAY)
    2.Åpne RTA vindiuet og Sett valgene du vil ha i RTA settings( første snapshot)
    3 .Åpne Wav fil med opptak av Ultimate Analoge side 1 spor 9 i REW RTA vinduet ( andre snapshot), evt spill rett fra platen
    4. klikk "show distortion" i RTA vinduet
    5. Prøv med ulike VTA settting og velg den med minst IMD

    1653765418140.png

    1653764918804.png


    Eventuelt driter man i måling og setter bare arm/pickup horisontalt og parellelt med platen, på øyemål fikk jeg 22.85 og Audio-Technica sier 23 grader VTA på denne pickupen. Kanskje på tide å spille musikk??
    1653765958610.png
     

    lyntoft!

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Innlegg
    1.427
    Antall liker
    803
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Satt og fikla litt med min NAGAOKA MP-500 pickup som kanskje har en times spilletid på samvittigheten.

    Uansett, vet ikke hvordan det er med de andre pu's i MP serien, men på denne sikres stylus assembly til cartridge body ( ja engelsk ) med 2 serdeles små Allen skruer.

    Jeg nevnte fiklet og klart 1 av disse 2 skruene forsvant og forblir forsvunnet.
    Så hvor kan jeg om mulig få tak i en erstatning?

    Stereofil om enn så velvillige måtte melde pass.
    Har forespurt på diverse av NAGAOKA konsernets siter men får ikke noe svar.

    Fornuften sier meg at 1, 2 eller ingen skruer ikke gjør så mye fra eller til.
    Legger uansett ett lite knappenålshode med bluetack i mellom her som alltid.
    Men er det noen som vet hvor en skrue kan skaffes hadde det vært kolt.

    Kanskje AUDITOR som etter sigende kjenner produsenten personlig vet råd?
    Vurderer i såfall å beklage enkelte tidligere påståtte personangrep i den retning.
    NOT!
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.722
    Antall liker
    14.341
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Satt og fikla litt med min NAGAOKA MP-500 pickup som kanskje har en times spilletid på samvittigheten.

    Uansett, vet ikke hvordan det er med de andre pu's i MP serien, men på denne sikres stylus assembly til cartridge body ( ja engelsk ) med 2 serdeles små Allen skruer.

    Jeg nevnte fiklet og klart 1 av disse 2 skruene forsvant og forblir forsvunnet.
    Så hvor kan jeg om mulig få tak i en erstatning?

    Stereofil om enn så velvillige måtte melde pass.
    Har forespurt på diverse av NAGAOKA konsernets siter men får ikke noe svar.

    Fornuften sier meg at 1, 2 eller ingen skruer ikke gjør så mye fra eller til.
    Legger uansett ett lite knappenålshode med bluetack i mellom her som alltid.
    Men er det noen som vet hvor en skrue kan skaffes hadde det vært kolt.

    Kanskje AUDITOR som etter sigende kjenner produsenten personlig vet råd?
    Vurderer i såfall å beklage enkelte tidligere påståtte personangrep i den retning.
    NOT!
    Har du mål på skruen? Kan hende en urmaker kan hjelpe deg?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Angående VTA instilling og Ultimate Analog test record, så har dennet testspor for å sjekke VTA ved hjelp av å analysere intermodulasjonsforvregning:
    Vis vedlegget 821572 :
    Inntill nå har jeg slitt med å finne ut hvordan analysere dette uten IMD tester eller Analog Magic software. Men så fant jeg ut at REW også kan teste/beregne intermodulasjonsforvregning (IMD)
    1. Sett tone generatoren til Multitone/ Dual tone /Custom 60Hz/4000Hz ( det er nok å velge det, må ikke stå på PLAY)
    2.Åpne RTA vindiuet og Sett valgene du vil ha i RTA settings( første snapshot)
    3 .Åpne Wav fil med opptak av Ultimate Analoge side 1 spor 9 i REW RTA vinduet ( andre snapshot), evt spill rett fra platen
    4. klikk "show distortion" i RTA vinduet
    5. Prøv med ulike VTA settting og velg den med minst IMD

    Vis vedlegget 821576
    Vis vedlegget 821571

    Eventuelt driter man i måling og setter bare arm/pickup horisontalt og parellelt med platen, på øyemål fikk jeg 22.85 og Audio-Technica sier 23 grader VTA på denne pickupen. Kanskje på tide å spille musikk??
    Vis vedlegget 821579
    Tacet test lp har et spor de kalde VTA error, det er 341 hz og 659 hz samtidig , denne sammenlikner feil med skærehodets vinkel som referense, om der er større feil vil en 1000 hz tone dukke opp når man måler med software. Side A, spor 5. Har ikke sett noen forskjell egentlig med litt justeringer så jeg konkluderer med at VTA ikke er så kritisk her, dreier seg mer om azimuth.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Takk , Det viser seg at Ultimate Analog VTA sporet har feil modulasjon dvs lateral , men det må være Vertikal for å fungere . Skandale. Får skaffe med TACET platen i samlingen . Pr nå er det visuell sjekk og måling på mobilbilde for å sikre arm og PU parallell med plate

    Noen som vet om denne selges i Norge? Finner den på Amazon . Men ikke lokalt
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn