Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.012
    Antall liker
    20.132
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Well....... nå blev jeg lite stedig :ROFLMAO: :ROFLMAO: Denne skal ikke få lov å "dø i synden".
    Har derfor sendt flg. email til TW Acustic:

    "
    This is probably for the technical department.
    Dear sirs.
    I´m currently in a discussion on a norwegian audio forum about antiskating, skating force and related problems. From this:
    I believe, that the skating force is variable over the record side, with most force on the beginning, decreasing towards the middle, and the again rising towards the end.
    Most of the partissipants on the forum don´t believe this, and claim, the skatingforce is decreasing all the way towards the end of the record.
    Would it be possible to have one of your designers clarifying, how the antiskating exactly functions
    on your tonearms, with the vaiable magnet towards the pivot point??
    In hope of a detailed explanation.....
    Very best regards...
    Hasse Larsen, Denmark."

    Da får vi se, om de gidder svare.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    AAARGHH..... overhang.

    Beklager avsporingen, ( pun intended )

    Min intuisjon for geometri er i alle beskjedenhet ganske god, og for meg var det en naturlig ting at jo nærmere senter man kommer, jo mindre avvik mellom kraftretningen fra rillen og retningen fra opplagret punkt. Men det stemmer (nå) selvsagt bare hvis man ikke har overhang.

    fig 1. : vinkel mot tangent øker jevnt mot 90 grader .
    1652873259135.png

    fig 2. : vinkel mot tangent øker.. og minker igjen p.g.a. overhang.
    1652873468768.png


    Skal man gjøre noe ordentlig må man gjøre det sjøl...synes dette ble ganske pedagogisk.


    Og for ordens skyld:

    HasseBasse hadde rett, jeg tok feil. ( for alle armer med overhang, og det er vel "the usual suspects".)
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.012
    Antall liker
    20.132
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Og om du hadde lagt till: Økt vinkel = mindre skating force, da hadde det vært helt perfekt 😁

    Btw.... Stor takk for "hjemmelagde" skitser. Fremmer i den grad forståelsen (y) (y)
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.012
    Antall liker
    20.132
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Yamaha GT-5000, kan’ke du tegne den også’a @superhkm ? Rett underhengt radialarm om jeg husker riktig.
    Imens vi venter på @superhkm ..... I mellemtiden kan jeg vel legge til, at o-hung/underhung er litt en merkelig bastard.
    Om du leser forklaringen i linken, jeg la inn før, så har en så´n lite skating kraft i begynnelsen inntil
    et nullpunkt på platen, hvoretter dette endrer seg til en negativ skating force, der armen trekker utover.
    Krever vist en virkelig eminent ingeniør å konstruere en antiskating mekanisme, som trekker armen utover
    på føste halvveien og deretter innover på resten 😁
    Om armens geometri derimot setter 0-punkt i utløpsrillen, brukes antiskate som alm.
    Den største forskjellen på over vs underhung må vel være, at en overhung altid har (varierende) skatingforce over hele platen,
    hvorimot en underhung har 1 punkt på platen uten skating force :)
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Har du kjøpt den VM540ML-en da? :)
    Klarer ikke helt å følge med mellom alle disse Newtons krefter.
    Ja, og har nettopp fått bekreftelse på utsendelse fra lager innen 1-3 dager... så blir ikke lenge til ny test-runde her :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.242
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Lurer nå på om folk ikke har sett Wallys YouTube-videoer som det ble vist til tidligere , ganske kul demo… 1-6..
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Denne enorme "kraften" dere diskuterer.....og "anti-kraften"......er den større enn lydforskjellen i fargene på kabler ?
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Denne enorme "kraften" dere diskuterer.....og "anti-kraften"......er den større enn lydforskjellen i fargene på kabler ?
    Ingen som har sagt at den er enorm. Jeg har selv hørt på mye musikk uten antiskating tilført og hatt mye glede av det. Men i motsetning til mye kabelprat snakker vi om reell fysikk. Og det er gøy uansett utslaget rent lydmessig.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Ingen som har sagt at den er enorm. Jeg har selv hørt på mye musikk uten antiskating tilført og hatt mye glede av det. Men i motsetning til mye kabelprat snakker vi om reell fysikk. Og det er gøy uansett utslaget rent lydmessig.
    Så bra, men jeg er tilhenger av å bruke den i sin enkelhet med en lesbar skala som man lett stiller inn på øyemål og musikken er en fryd uten ytterligere detaljer som kan gi bekymringer.....og hvis stiften/diamanten hadde vært formet som en firkant/rektangel så ville "kraften" være totalt avgjørende?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.242
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Denne enorme "kraften" dere diskuterer.....og "anti-kraften"......er den større enn lydforskjellen i fargene på kabler ?
    Se innlegg 5144, 5-10 db mer forvregning i en kanal er større effekt enn farger på kablene kan bidra med, dessuten reduseres skade på rillene ved feilsporing
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.697
    Antall liker
    21.543
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^KISS er greit. Enhver kan kjøpe en Rega om de vil.
    Skal jeg ha det enkelt spiller jeg rippede CDer. De fleste jeg har låter bedre enn tilsvarende vinylutgivelse. Men det er ikke derfor jeg driver med vinyl. Jeg gjør det fordi jeg liker det.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.242
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Hele poenget med vinyl for meg at det gir en hobby med noe å pusle med og optimalisere og lære av. Hadde bare musikken vært formålet hadde Tidal og aktive høyttalere vært nok.
    Jeg går ikke rundt og tror at vinyl låter bedre enn digital musikk heller, men det låter godt nok til å fryde seg lell,
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Går fint å bare sette anti-skating til anbefalt nivå og ikke tenke mer på det, jeg gjør det 😁

    Har prøvd å justere litt på problematiske skiver, typisk inner-groove forvrengning, men det har ikke ført til noe bedring - så anti-skating er ikke noe jeg bryr meg om.

    Men kan nok være gøy å diskutere problemet, er jo spennende fysikk bak.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Helt klart forskell på skating effekten igjennom platen, ser det jo ved bruk av plate uten rille, men mange skriver jo også en sånn plate ikke kan benyttes ved bruk av justering. Uansett, det blir aldrig perfekt, bare et kompromiss.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    ^KISS er greit. Enhver kan kjøpe en Rega om de vil.
    Skal jeg ha det enkelt spiller jeg rippede CDer. De fleste jeg har låter bedre enn tilsvarende vinylutgivelse. Men det er ikke derfor jeg driver med vinyl. Jeg gjør det fordi jeg liker det.
    Absolutt.....det blir litt som strikking....noen trives med det, men for egen del blir det symaskin som verktøy......på linje med platespiller og resultatet får mer fokus enn hvor fort jeg klarer å spole opp en ny tråd... ;)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.012
    Antall liker
    20.132
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Denne enorme "kraften" dere diskuterer.....og "anti-kraften"......er den større enn lydforskjellen i fargene på kabler ?
    Så bra, men jeg er tilhenger av å bruke den i sin enkelhet med en lesbar skala som man lett stiller inn på øyemål og musikken er en fryd uten ytterligere detaljer som kan gi bekymringer.....og hvis stiften/diamanten hadde vært formet som en firkant/rektangel så ville "kraften" være totalt avgjørende?
    Litt funny med slike innlegg.
    Folk har ingenting imot å diskutere kabler og strømrens herfra og til evigheten uten noen verifiserbare fakta.
    Når det endelig er en tråd med fakta (og fysiske fakta), da skal det bare kategoriseres som likegjyldigt.
    Noen gange forstår jeg ingenting o_Oo_Oo_O
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Helt klart forskell på skating effekten igjennom platen, ser det jo ved bruk av plate uten rille, men mange skriver jo også en sånn plate ikke kan benyttes ved bruk av justering. Uansett, det blir aldrig perfekt, bare et kompromiss.
    Perfekt blir det uansett ikke, men ang. rilleløs plate vs plate med riller: det er ikke vanskeligere enn at kontakt flaten og friksjonen med nåletuppen ned på ei rilleløs plate, er ikke helt representativt for anleggsflatene og friksjonen mellom nåleslipingen og modulerte rillevegger. Under normale omstendigheter skal det aldri være kontakt mellom den ytterste tuppen på nåla og bunnen av rillene. Som nevnt noen ganger over så er halve poenget med antiskating at nåletrykket er omtrent likt i indre og ytre rillevegg (høyre og venstre kanal), og en får ikke like nyttige svar med ei rilleløs plate som med ei testplate.

    mvh
    KJ
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Satser på at Postmannen er like troverdig/objektiv som "kona hørte lyden ble bedre...." fra kjøkkenbenken.... ;)
    "Postmannen" tok seg tid til en kort runde foran alteret, men først måtte nivåforskjellen utlignes....
    Hvorfor kan ikke produsenten holde seg til samme Output Voltage... :unsure:

    atvm540ml.JPG
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.697
    Antall liker
    21.543
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gjetter på at det er fordi de leverer ulike grunnkonstrusjoner.
    Tiilegg: Og sånn for gøy er toleransene på pickuper gjerne større enn 0,1 dB, så eksemplaravvikene vil også være hørbare.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Jeg gjetter på at det er fordi de leverer ulike grunnkonstrusjoner.
    Tiilegg: Og sånn for gøy er toleransene på pickuper gjerne større enn 0,1 dB, så eksemplaravvikene vil også være hørbare.
    Kan det være mye likhet når det står bare "40" på reklameskiltet?
    Pleier dere å fjerne plastikken når modellbetegnelsen ikke stemmer.......eller la den stå?

    IMG_20220519_171955_540.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.697
    Antall liker
    21.543
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    0,1 db er hørbart?
    Helst ikke. Man er nok nede på 5%-percentilenen og vel så det av mennesker som kan høre 0,1 dB volumforskjell (jeg kunne det for 10-15 år siden). Men det er svært få trente lyttere som ikke hører forskjell på 0,5 dB, som er oppløsningen på min volumkontroll og mange andres.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn