Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Den stiften er jo knukket rett av, hiv den…
    Ok....forrige eier var litt usikker på stiften så jeg klasket likesågodt på en ny Audio-Technica før spillingen kunne begynne, men samler litt på "overskuddsmateriellet" fram til neste ryddesjau... ;)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.242
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har et tilsvarende, og det gjør (med sine begrensinger) en helt ok jobb til prisen. Går fint å ta bilde av en stift selvom pu sitter montert på armen.
    Det er 100vis som ser like ut så hva som er tilsvarende, dritt eller brukbart er ikke så lett å være sikker på. har du mere spesifikt navn.. please?
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.694
    Antall liker
    21.542
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja MC forbanna SME V arm , og skjelvne fingre gjør PU bytte er et helvete jeg ikke gjør hvert år.. ledningene var trange også så jeg tør ikke gjøre det med mindre jeg må bytte pickup.. noen som vil bytte en SME 309 mot en SME V ;)
    Dine frustrasjoner er ikke tilstrekkelige. Hva med å bytte mot en Well Tempered? Det er en av de enkle med ordentlig tohulls headshell.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ ^ Kjøpt hos Kjell &co for flere år siden, men har helt identisk utseende. Vil anta at kvaliteten er tilnærmet lik på alle sammen.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Kjell ser ut til å tømmes for Audio-Technica......noen her som hamstrer? :unsure:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.242
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Dine frustrasjoner er ikke tilstrekkelige. Hva med å bytte mot en Well Tempered? Det er en av de enkle med ordentlig tohulls headshell.
    Bytte sitter langt inne,, det må i såfall være en Kuzma TP4 på en Technics SP10 og en DS audio ES-001 platesentrerer...og så em EMT pckup , men jeg må jo ha en ny bil en gang også.....
    Kan ikke si en well tempered frister..for mye leamikk for meg
    The Well-Tempered Arm | Stereophile.com
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.694
    Antall liker
    21.542
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, har jo skjønt at du ikke er der…
    En god arm med Ortofon/SME-fatnig. Slike finnes jo, også uten SME-logo.
     
    Sist redigert:

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Bytte sitter langt inne,, det må i såfall være en Kuzma TP4 på en Technics SP10 og en DS audio ES-001 platesentrerer...og så em EMT pckup , men jeg må jo ha en ny bil en gang også.....
    Kan ikke si en well tempered frister..for mye leamikk for meg
    The Well-Tempered Arm | Stereophile.com
    Forklar hvordan den ES-001 greia fungerer er du snill. Den kan måle avviket, det skjønner jeg , men skal man sentrere plata må man enten forstørre hullet😱 eller ha en spesiell spiller med mindre spindel/tapp (?) ? ?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.242
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Youtube linken jeg la ut viser hvordan den brukes. Men stusser littover om man kan holde den stille nok til å beregne riktig senter. Man må bruke hånden for å sentrere manuellt med guiding fra dingsen. På plater med trangt hull blir det ingen jisteringsmulighet. da må man file opp hullet, i praksis er det litt slark på mange plater, men ikke alle...
    Jeg ville nok ikke kjøpt den uten å ha prøvd den godt ut på noen egne plater.
    Den er nok kun brukbar på direktedreven og spiller uten fjærende oppheng
    RIAA Dimentional Standards (aardvarkmastering.com)
     
    Sist redigert:

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Kult når neste generasjon skal selge samlingen av førstetrykk fra Impulse og Blue Note.
    «Merk!: alle platene i auksjonen har senterhull utvidet til 8mm.»
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.311
    Torget vurderinger
    1
    Youtube linken jeg la ut viser hvordan den brukes. Men stusser littover om man kan holde den stille nok til å beregne riktig senter. Man må bruke hånden for å sentrere manuellt med guiding fra dingsen. På plater med trangt hull blir det ingen jisteringsmulighet. da må man file opp hullet, i praksis er det litt slark på mange plater, men ikke alle...
    Jeg ville nok ikke kjøpt den uten å ha prøvd den godt ut på noen egne plater.
    Den er nok kun brukbar på direktedreven og spiller uten fjærende oppheng
    RIAA Dimentional Standards (aardvarkmastering.com)
    Kanskje enklere med en Nakamichi TX-1000?

    Mvh
    KJ
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.667
    Antall liker
    1.250
    Interessant men dyr sak. Usikker på hvor godt den vil fungere med beltedrift, å holde igjen dingsen vil skape sluring av beltet og ujevn hastighet , tror systemer blir villedet da,,, men kul og absolutt relevant sak for de med direkte drift.
    Michael Fremer har besøkt Munich High End 2022 og lagt ut en video;
    https://www.analogplanet.com/content/worlds-best-high-end-munich-2022-analog-coverage
    Ved ca 1.08.45 kan en se denne DS dingsen.
    Jeg blir ikke helt overbevist.. 5-6000 USD om jeg hørte riktig.. noen andre får teste først, jeg bruker fil og øyemål, eller bare gir fan...

    Så litt lenger, ved ca 1.37 kan dere se en arm til 43000 britiske pund :) - er ikke analog herlig..
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.242
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Eventuelt kan man drite i det hele strømme fra Tidal…
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Eventuelt kan man drite i det hele strømme fra Tidal…
    Det er mye bra med lyd i vinyl..... med rimelige spillere, gjerne fra forrige årtusen, og ny PU til et par tusenlapper.
    Hvis man har full frekvensrespons, kontroll på akustikken og DSP...... er det meste gjort - anbefales (y)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Eller man kan drite i det og bare spille plater. Jeg har en del plater som ikke er sentrerte, men ingen hvor jeg kan høre noen negative konsekvenser av dette.
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.242
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Det er nettopp det jeg har, dessuten er det noe eget å ha knulla til vinylversjonen av “The great gig in the sky”
    og så ta frem skiva 40+år senere spille den ,,, Åh så husker deg at jeg måtte opp og snu platen. Memories..
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.667
    Antall liker
    1.250
    Med tangential armen min hører jeg om det er alt for usentrert. Har rettet opp så godt som mulig manuelt. Nær nok blir det ok.
    Størst problem med nye pressinger, vinyl fra 60-80 tallet var bedre produsert.
    Usentrerte plater er et mindre problem med radial armen min.
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    965
    Torget vurderinger
    2
    I all verden? Har man ikke armer som kan stille azimuth:)
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ragwo har en til salg på bruktbørsen.
    På min arm sitter der to mikroskopiske skruer under hvor hus møter arm men jeg har aldrig fosøkt å løsne de, sikkert ikke azimuth så jeg bruker små biter av konens kreditt kort...
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Hvor mange justeringsmuligheter er faktisk hørbare? Og bør justeres etter produktet er sendt fra produksjon?
    Er det kun når vi selv fikler med skifte av komponenter i ettertid? Bør man heller benytte et profesjonelt verksted
    for montering av ny PU? Hva er din erfaring?

    Her er en video med flere PU sammenlignet. Hvilken er ditt valg av de som presenteres i videoen?

     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.770
    Antall liker
    14.563
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Ragwo har en til salg på bruktbørsen.
    På min arm sitter der to mikroskopiske skruer under hvor hus møter arm men jeg har aldrig fosøkt å løsne de, sikkert ikke azimuth så jeg bruker små biter av konens kreditt kort...
    Liten rettelse, jeg ønsker å kjøpe en slik dings. Nå bruker jeg konas kredittkort som deg.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.242
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Jeg liker at oppgitt toleranse for senterhull er +0.0254mm / - 0.0508mm , sannsynligvis et godt hakk strengere enn toleransen på noe måleverktøy tilgjengelig for et vinyltrykkeri i 1963.
    +1/1000 tomme - 2/1000 tomme… ikke la deg lure av desimaler og enhetsomgjøring
     
    Sist redigert:

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    965
    Torget vurderinger
    2
    Ja SME - V er No gammalt ræl. Ikke er den estetiske heller :). Prøvde SME - llll på starten av 90-tallet. Men fikk den ikke helt til. Ikke nødvendigvis bare armen sin feil :)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Her er en test av 2 PU. Noen flere som klarer å høre riktig i "blindtesten"?
    Konklusjonen basert på tracking-testen er jeg helt uenig i, men hva er feil?

     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Da er denne bestilt, nå skal azimuthen til pers selv med arm uten azimuth justering
    WallyFulcrum | WallyTools (wallyanalog.com)
    Hva er egentlig grunnen til at man må justere dette? Hvis ikke dette er ok fra produsenten, så er det vel feilvare?
    I hvertfall burde produsenten levere med dokumentasjon på hva azimuth skal være, De må jo ha mye bedre instrumenter til å måle dette, enn de vi har hjemme.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Klart det burde være feilvare hvis cantilever er skjev eller nålen skjevt montert, men det er jo ikke akkurat slik at enhver forhandler eller produsent er helt enig i det.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    I morgen blir det å hente noen reservedeler til Hai-Faien. Kjører Arendal - Drammen, både indre rute og ytre rute, men er det noen på strekningen som har lyst å invitere til en lytt på Vinylsnurre på returen i morgen kveld? Kan ta med egne skiver... :coffee:(y)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.242
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    Hva er egentlig grunnen til at man må justere dette? Hvis ikke dette er ok fra produsenten, så er det vel feilvare?
    I hvertfall burde produsenten levere med dokumentasjon på hva azimuth skal være, De må jo ha mye bedre instrumenter til å måle dette, enn de vi har hjemme.
    Feilmarginen ved produksjon er visstnok +/-2 grader og nok til å gi offspec produkt uten at leverandør anser det som feil, en pickup som ser riktig ut kan ha 6dB feil i kanalseparasjon . En feil HTA kan bety at forvregningen er 3% istedet for 1.. osv osv . Man vet ikke hva man har før det måles, elektrisk …
    Noen som EMT finjusterer hver eneste PU , slik som her. Men tviler på at alle gjør det..
    Dessuten er nålen og nålefanel laget av en eller 2 store produsenter, pickup produsenten har ikke kontroll på hvor riktig diamenten sitter i forhold til slipingen

     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn