Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.386
    Antall liker
    20.795
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De fleste plater som låter dritt blir mer interessante jo nærmere dritten man kommer.
    Gode pressinger/mastere tett på originaltapene og så transparent avspillingsutstyr som du har råd til. Kjøp deg en SAT-rigg, @Flageborg.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Det kommer helt an på. Musikken er ofte det viktigste.
    Ta In Rock som et eksempel. Skal du høre på den, må du bare akseptere dårlig lyd.
    Ingen re-mastring kan «rette» på et så dårlig grunnlag.

    Men, nå mente du kanskje gull og grønske på en og samme plate. Hvilken?
    Håpløst dårlig grunnlag pga en dårlig mastertape. Fireball som kom året etter hadde mye bedre lyd. In Rock ble jo digitalt (ADD) remikset for CD på 80 tallet uten at det hjelp nevneverdig.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Det kommer helt an på. Musikken er ofte det viktigste.
    Ta In Rock som et eksempel. Skal du høre på den, må du bare akseptere dårlig lyd.
    Ingen re-mastring kan «rette» på et så dårlig grunnlag.
    Men, nå mente du kanskje gull og grønske på en og samme plate. Hvilken?
    On Stage er det eneste fra Rainbow som er aktuelt for hylleplass her.
    Skiva med gull og grønske på en og samme plate er et helt annet band...men de har en skive som heter Acoustic Live som jeg heller skal ha på Vinyl også....CD'n er på plass for mange år siden :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Registrerer at det ikke var interessant å tilkjennegi hvilke plate det dreier seg om:unsure:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Noen som har erfaring med denne? Fant den i skuffen her. Aldri vært testet her hjemme, fulgte med på kjøpet en gang i tiden.

    Hvilke arm(er) har du i tilfelle testet den i?

    Er den brukbar eller helt håpløs?

    96E80602-3552-4D31-9205-6066073695DB.jpeg
    5CE53532-454B-456B-8DEE-A0E998F2BD8D.jpeg
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har ikke hørt den, men ser ingen grunn til at den skulle være håpløs. Motoren skiller seg svært lite fra AT-OC9 og med en elliptisk nål vil den trolig yte mer eller mindre som dagens AT-OC9XEB.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Takk, det jeg har sporet opp av info indikerer mye av det samme som du sier. Ser også at enkelte hevder den har blitt undervurdert pga lav pris, men at den har behov for god arm for å prestere.

    Jeg har selv kun erfaring med AT33-mono som fort ble avløst av EMT, og som stilte den fullstendig i skyggen. Men jeg må hå til dette med åpent sinn 🥸.

    Kanskje morsomt å teste den i Kuzma 4point.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vel, AT33MONO er jo en mono (duh) pickup med konisk nål og er dermed et helt annet dyr enn resten av serien, eller OC9-seriene.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Vel, AT33MONO er jo en mono (duh) pickup med konisk nål og er dermed et helt annet dyr enn resten av serien, eller OC9-seriene.
    Selvsagt, og det samme er vel EMT-mono, så det var mer en dårlig forklaring på at jeg kanskje ikke har vært oppmerksom på AT pga bedre erfaring med andre pu-er. Alt for dårlig sammenligningsgrunnlag for å gi en holdbar konklusjon, jeg vet. Sikkert fordommer fra min side. Men så skal jeg i hvert fall teste!
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Gjør det og gi rapport. Bare husk at det er en budsjett-sak som vel kostet 1200 eller så opprinnelig.

    Edit: 120 pund i UK i alle fall. Ingen anelse om hva den kostet her.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Gidder absolutt ikke å drive noe gjettekonkurranse
    " Skiva med gull og grønske på en og samme plate er et helt annet band...men de har en skive som heter Acoustic Live som jeg heller skal ha på Vinyl også... "

    Nei, jakten på god lyd kan være litt slitsomt.... :unsure:

    nils_lofgren_I.JPG

    nils_lofgren_II.JPG
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Den som er til salgs er fra 1981. Den som kom i 1979 hadde teksten på toppen i vanlig font, IKKE kursiv....
    Vis vedlegget 795575
    På folderen som følger med 79 utgaven står det:
    "We do not guarentee to exceed more than 200,000 copies of any release. Kan det være en trykkfeil her?
    I så fall not står på feil plass (not exceed), hva med 81 utgaven.
    På min MFSL/UHQR utgaven står det på sertifikatet står pressingsnummeret både på sertifikatet og coveret.
    Presset i 5000 eksemplarer.
     
    Sist redigert:

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.182
    Antall liker
    12.682
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har erfaring med denne? Fant den i skuffen her. Aldri vært testet her hjemme, fulgte med på kjøpet en gang i tiden.

    Hvilke arm(er) har du i tilfelle testet den i?

    Er den brukbar eller helt håpløs?
    Dansk High Fidelity testa den og AT-F7 og litt seinare OC-9 og dei fekk alle gode skussmål den gongen.
    Kvalitiet og reproduksjon auka med prisen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nei, jakten på god lyd kan være litt slitsomt.... :unsure:
    Blir jo litt vanskelig og "forvirrende" når du skriver et annet band, men egentlig mener en soloartist.
    Det er flere band og artister som har gitt ut skiver med tittel Acoustic Live.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    det er uansett litt komisk dette med å utgi nye masteringer med beskjed om at det er begrenset antall. da selger en på en eksklusivitet som har lite med lyden å gjøre.
    Er litt usikker på hva du svarer på MFSL 79/81 eller UHQR
    Har sammenlignet MFSL 79 og UHQR, for å si det forsiktig er det stor forskjell på de to utgavene.
    Faktisk så stor at jeg var i mål med anlegget. Begrensinga ligger i programmaterialet.
    CD'n til MFSL Ultradisc UDCD låter også bra.
     

    malla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.01.2006
    Innlegg
    170
    Antall liker
    189
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    6
    Er litt usikker på hva du svarer på MFSL 79/81 eller UHQR
    Har sammenlignet MFSL 79 og UHQR, for å si det forsiktig er det stor forskjell på de to utgavene.
    Faktisk så stor at jeg var i mål med anlegget. Begrensinga ligger i programmaterialet.
    CD'n til MFSL Ultradisc UDCD låter også bra.
    Så vi som "sitter" på UHQR av DSOTM. Trenger ikke lete opp MFSL utgaven, verken 79 eller 81 utgaven?
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.130
    Sted
    Under stjernene
    Kan ikke svare for 81 utgaven , har ikke den.
    Har du 79 utgaven og UHQR så kan du teste sjøl. Hvis du ikke har den så er det ikke noe å leite etter når du har UHQR ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg pleier å si at men nok kan "nøye" seg med en UK A3/B2, som ikke har helt sinnssyk pris heller. ...Selv om den har gått opp en del siden jeg fikk min. https://www.discogs.com/release/2655031-Pink-Floyd-The-Dark-Side-Of-The-Moon

    Det er en fix mellom førstepressen som ofte hadde feil på side A som gjorde at stiften hoppet, og "første repress". Låter "like bra" som A2/B2 SBT og koster en brøkdel.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Gammelt og godt, men med AT PU og Active Noise Cancelling innebygget i spilleren ble det mye nydelig musikk og lite peiskos......surprise (y)

    dark_side_I.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Mens jeg leter etter en platespiller med digital utgang snublet jeg over denne påstanden hos komplett.no:

    "Remdriftmotoren er designet for musikkentusiaster og sørger for en klarere lyd enn DJ-platespillere med direktedrift..."

    Er det flere her som kan gå god for den påstanden?
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk. Nå må jeg se hele videoen, ikke bare de tre siste minuttene.

    Forresten. Den SAT-grammofonen:
    Mad engineering.

    Tillegg (fra Stereophile-lenken):
    If you can afford the XD1, you can probably afford the extra €38,000 for the vacuum hold-down system, which brings the XD1's price, with a CF1-09Ti tonearm, to €238,000—or, in today's dollars, $281,970. That's about the same as a Lamborghini Huracán EVO Spyder, which seats two. - Michael Fremer
    Forbedringspotensialet til vinyl har vist ingen ende. Fascinerende.
    BTW, la du merke til at digitalisering ikke er transparent, selv med 24/96 oppløsning?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Mens jeg leter etter en platespiller med digital utgang snublet jeg over denne påstanden hos komplett.no:

    "Remdriftmotoren er designet for musikkentusiaster og sørger for en klarere lyd enn DJ-platespillere med direktedrift..."

    Er det flere her som kan gå god for den påstanden?
    Nu ska jag möjligen vara litt slem, men du står uppsatt som bransjeaktør. Jag anar inte vad du säljer eller vad slags produkter du har, men blir litt «bekymrad« att en med status bransjeaktør - på HFS - behöver andras inspel till komplett.no angående en helt dustete reklamtext om remdrift mot direktdrift.

    Inger inte direkt förtroende hos mig eller stor lust till att framtidig handel hos Flageborg..:rolleyes:
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Nu ska jag möjligen vara litt slem, men du står uppsatt som bransjeaktør. Jag anar inte vad du säljer eller vad slags produkter du har, men blir litt «bekymrad« att en med status bransjeaktør - på HFS - behöver andras inspel till komplett.no angående en helt dustete reklamtext om remdrift mot direktdrift.

    Inger inte direkt förtroende hos mig eller stor lust till att framtidig handel hos Flageborg..:rolleyes:
    Brønnøysundregistrene har en samlet oversikt for alle bransjeaktører i Norge... :unsure:

    Det fine med HiFiSentralen er den enorme bredden, dybden og erfaringen som nesten totalt mangler i "vanlige" buikker som har fokus KUN på å pushe varer over disk. For egen del lærer jeg noe nytt her inne hver dag, selv om mine spørsmål kan oppfattes som "dumme" av noen... :)
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    skal kjøpe meg en pre amp fra 70 tallet og den har mm riia. Har i dag en low output mc og ett riia trinn. Tenkte litt tanken å bruke riia i den gamle 70 talls pre ampen. Da må jeg vel ha en slags step up trafo? Er det en fullgod løsning sånn lydmessig eller vil min asr mini basis lyde bedre? Altså beholde mini basisen…..Og finnes det noe trafo greier fra 70/80 tallet som er brukbart til en 4-5000.-?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hva som er best kommer helt an på hvor god den innebygde er (selvsagt). Mini Basis skal jo være rimelig god da, så det spørs, men en heftig amp fra vinylens gullalder har gjerne også en god RIAA.

    En Denon AU-320 step-up finner man på eBay til under 2000,-. Den brukte jeg selv i årevis og var svært fornøyd.

    Denon AU-320 Specs
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Brønnøysundregistrene har en samlet oversikt for alle bransjeaktører i Norge... :unsure:
    Sorry.... men var det ikke mye nemmere å svare på spørgsmålet i stedet for for alt det hemmelighetskræmmeri??
    Må indrømme, at jeg har hatt samme undren (les: reel undren), spesielt over youtube videoer, som du kaller seriøse, men som for meg
    fremstår som tull, fremsatt av selvutnevnte "guruer", som har veldig lite peiling.
    Sorry for off topic :)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Brønnøysundregistrene har en samlet oversikt for alle bransjeaktører i Norge... :unsure:

    Det fine med HiFiSentralen er den enorme bredden, dybden og erfaringen som nesten totalt mangler i "vanlige" buikker som har fokus KUN på å pushe varer over disk. For egen del lærer jeg noe nytt her inne hver dag, selv om mine spørsmål kan oppfattes som "dumme" av noen... :)
    Jodå, kan gott tänkas att jag var litt extra grumpy i dag, men jag måste erkänna att jag förväntar litt mer helt grundläggande kunskap av en som titulerar sig som bransjeaktør än gemene man här inne. Blir liksom aningens skeptisk bara.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.403
    Antall liker
    3.172
    Torget vurderinger
    1
    Det er en selvfølge. Hos Fremer.
    Interessant vinkling. Han er en referanse på tester av LP-plater, platespillere, tonearmer, pickuper, RIAA-trinn og mye annet utstyr, men akkurat på digitallyd, der er hans lytteinntrykk bare innbildning. Er det slik du ser det?
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Hva som er best kommer helt an på hvor god den innebygde er (selvsagt). Mini Basis skal jo være rimelig god da, så det spørs, men en heftig amp fra vinylens gullalder har gjerne også en god RIAA.

    En Denon AU-320 step-up finner man på eBay til under 2000,-. Den brukte jeg selv i årevis og var svært fornøyd.

    Denon AU-320 Specs
    Den så jo helt ok ut den der. Skal se om jeg kan få lånt meg en trafo for å høre litt hvordan det blir. (Sansui ca 2000 pre)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn