Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Se hva katten dro inn....er det håp? Eller bare å kaste? Tips?

    pc2000q_070322.png

    pc2000q_070322_II.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan ikke hjelpe deg ned mer enn det som står i lenken jeg postet: Pickering XV-15 er en klassiker som det i følge lnken går an å få tak i hifinål til. DJ-nål ønsker du ikke å bruke på platene dine.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kan ikke hjelpe deg ned mer enn det som står i lenken jeg postet: Pickering XV-15 er en klassiker som det i følge lnken går an å få tak i hifinål til. DJ-nål ønsker du ikke å bruke på platene dine.
    I enden av DJ-cartridgen hang det en Quartz-Locked Direct Drive fra tidlig åtti-tallet som fikk Audio-Technica Cartridge og resultatet ble over all forventning når den ble matchet med en litt sedat RIAA - anbefales (y)
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Her er en kar som setter ord på hvorfor/hvorfor ikke man liker lyden av en komponent når det skal spilles vinyl.
    Det fine med vinyl er den gode, gamle og manuelle måten man må være i aktivitet for å oppnå en lydopplevelse istedenfor bare å si "Play" til Alexa.
    Det å prøve seg fram med forskjellig PU....på forskjellig drivverk..... koblet til forskjellig RIAA...... gir store muligheter til å finne en kombinasjon man liker bedre.
    Den ene spilleren her har 2M RED og leverer det jeg foretrekker - detaljer - men er så "avslørende" at den brukes KUN på NYE skiver. Argumentasjonen til testeren i denne videoen gir en grei pekepinn på hva som kan forventes av de forskjellige komponentene og hva som kan gi mest lydopplevelse for pengene... :unsure:


     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Noen flere her som plages av ikke-sirkulære skiver?
    Grunnstøyen fra stiften som hviler på overflaten når spilleren snurrer og som spesielt er fremtredende i "stillheten" mellom sporene
    plager meg myyyye......både lydmessig under avspilling og det faktum at det er grunnlaget for mye lyd under 30Hz som blandes inn i musikken...
    Nå vet vi jo at lavfrekvente bølger benyttes i menneskelig terapi for bedre søvn og sjelelig balanse a la Yoga og er kanskje derfor mange liker
    "varmen" fra vinyl fremfor den "sterile" CD-lyden...? :unsure:

     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.951
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Dette med Stanton/Pickering sine pickupper har blitt litt vanskeligt etterhvert, mange av nye nåler lever slett ikke opp til originale, og originale er nermest unobtainium. Mange nåler kan også brukes i andre hus så forvirringen for meg er komplett og det har ingen interesse.
    Jeg har en Stanton 681EEE, en meget god pickup egentlig, men den jeg har ser ukke bra ut, og lyden er som fra en søppelkasse, mye mellomtone, merkelig lyd egentlig så den bare ligger i en kasse. Mange beskriver lyden som fantastisk, det er ikke hva jeg opplever.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Noen flere her som plages av ikke-sirkulære skiver?
    Grunnstøyen fra stiften som hviler på overflaten når spilleren snurrer og som spesielt er fremtredende i "stillheten" mellom sporene
    plager meg myyyye...
    Usikker på om det er rillestøy, eller drivverksstøy du sikter til her. Førstnevnte kan bl.a variere med både type stift og urene plater.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.486
    Antall liker
    8.012
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg var heller ikke veldig klar på hva slags støy det er snakk om. Ellers har jeg ingen plater som ikke er sirkulære, men alle som eier mer enn 7 stk. har vel en og annen der hullet ikke er 100% sentrert.

    Rillestøy/bakgrunnsstøy varierer, som ptb sier, med nåleslipning, hvor rene platene er og også mellom ulike pressinger og innen samme pressing, avhengig av om platen ble presset av en ny stamper eller en som var nær ved å bli skiftet ut. Kanskje spiller også den nøyaktige vinyl-komposisjonen som er brukt en rolle. Her er det potensielt mange spørsmål og ytterst få definitive svar.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Usikker på om det er rillestøy, eller drivverksstøy du sikter til her. Førstnevnte kan bl.a variere med både type stift og urene plater.
    Rillestøy...og ja....det varierer med type stift, urene plater og RIAA.
    Når jeg gjør opptak av utgangen på pre og spectrumanalyser opptaket så vises rillestøyen veldig tydelig. Noen vil vel kanskje legge skylden på driv-verket....
    Hvis man tar av fronttrekket på høyttaleren kan man også registrere membranutslag ved høyt volum i starten før første låt og mellom låtene der det skal være stille, men med noen skiver så flyter musikken i en jevn ut/inn fade så stillheten er veldig kort eller ikke tilstede på en 0-nivå... :unsure:

    pu_test_120222_III.jpg
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.486
    Antall liker
    8.012
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nja, jeg har da en del der jeg er ute av stand til å se noe avvik.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.951
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ja, velkommen til vinyl, der snakkes veldig mye om stilhet, og subsoniske utslag, om man ikke kan leve med vinyl der er forskjellig fra plate til plate, ja da er det tilbake til cd, som ifølge meg ikke er et alternativ, ikke samme nytelse. Da blir det diskusjon kontra DDD, ADD osv....
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.486
    Antall liker
    8.012
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vinyl er veldig kos! Mer kos enn CD, men CD er også flotters og igjen mer kos enn streaming. Alle tre er imidlertid velegnet til å nyte musikk og det er vanskelig å se noen grunn til å være fanatisk og begrense seg til det ene eller andre (annet enn kostnader da).
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.661
    Antall liker
    21.473
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    @Flageborg, støypeaken din ved 7-8 Hz er pickupresonansen i armen du har. Virker å nære på grensen lav i frekvens (8-12 Hz er ballpark) og relativt kraftig?
    Hvilken arm er dette og hvilken pickup?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    @Flageborg, støypeaken din ved 7-8 Hz er pickupresonansen i armen du har. Virker å nære på grensen lav i frekvens (8-12 Hz er ballpark) og relativt kraftig?
    Hvilken arm er dette og hvilken pickup?
    Spectrumet i forrige innlegg er fra denne videoen...

     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.486
    Antall liker
    8.012
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    I serien "Alt var mye bedre under krigen" så kom jeg over en snasen liten sak på eBay for litt siden. En flunka ny (vel, flunka NOS) Audio-Technica AT-155LC/G i original eske. AT-155LC/G var A-Ts topp MM på 80-tallet og har beryllium cantilever og en naken contact line.

    I likhet med noen av dagens dyre pickuper (de ytterst få som vil fortelle deg om den faktiske ytelsen du betaler for) kommer den med et frekvensplott, selvsagt linjalrett.

    Utdrag fra en test i HiFi Classic:

    "With the CBS STR 100 test record, the frequency response of the AT155LC was within ± 1 dB from 40 to 20,000 Hz. Channel separation was maintained strongly over the full range, although we noted the differences in left- and right-channel separations that are typical of the test record. Since a close match between the geometry of the cutter and the playback cartridge is important for maximum separation, we also checked the cartridge with the AT-6605 test record. The separation was 16 to 24 dB at 20,000 and 30,000 Hz and some 27 to 30 dB in the midrange.

    Its flat response in the audio range encouraged us to measure the AT155LC with the JVC 1005 test record at higher frequencies. This yielded even more spectacular results, the response being almost identical for the two channels and within ± 1 dB from 1,000 to 40,000 Hz. Midrange channel separation was about 25 dB, and it was 15 dB or better up to the record's limit of 50.000 Hz.

    Although our preliminary tracking tests showed that the AT155LC could handle almost any commercially released music record at a force of 1 to 1.2 grams, we preferred to use a 1.5-gram force (it is axiomatic that any cartridge will give its best performance when operated close to its maximum rated force). At 1 gram, the AT155LC tracked the 60-micrometer level of the German HiFi No. 2 test record, but at 1.5 grams it was able to play the 90-mi-crometer level, a feat of which few cartridges are capable.

    The tracking distortion, measured with Shure TTR-102 and TTR-103 test records, was low. The IM distortion hardly changed over the full range of the test bands on the TTR-102, from 1.5 per cent at 7 cm/sec to 3.2 per cent at 27 cm/sec. The former reading is close to the residual distortion on the record, and the latter shows that the cartridge is not close to mistracking, or even distorting significantly, at a level far above that likely to be found on music records.

    The cartridge output was 4.85 millivolts at a 3.54-cm/sec velocity and the channel levels were matched within 0.36 dB."


    Denslags er ikke lenger dagligdags innen MM pickuper, om det i det hele tatt finnes nye pickuper som kommer nær.

    s-l16001.jpg


    s-l16002.jpg


    s-l1600.jpg
     
    Sist redigert:

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.951
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har aldrig vært plaget av peiskos, og har ikke problemer under 30 hz da anlegget ikke går så dybt. Har ikke subsonisk filter heller.
    Solgte de fleste av mine plater da jeg et øyeblikk trodde jeg var ferdig med vinyl men det jeg kan si at noen Simply Vinyl nye plater raskt fikk ganske mye støy. De fleste av mine plater er/var fra 70 og 80 tallet og langt de fleste har nesten ikke støy. Noen av de er vasket i kjøkkenvasken og tørket med hårtørker og microklut, ganske amatør greier.
    Var det ikke Elvis der spilte inn noe i et studio hvor man merker et tog gå forbi på linjen tett ved studioet?
    Cd fungerer ikke her, vet ikke hva problemet er men jeg spiller aldrig en cd, da spiller jeg den heller inn på bånd og hører den der!
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.486
    Antall liker
    8.012
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nei, det var det da... Finner ut snart, den ligger fremdeles i postsystemet. På den annen side ligger det allerede 8 stk. Audio-Technica pickuper her og jeg antar uten videre at de alle har svært lignende plott. Og siden det er 8 av dem så liker jeg dem trolig ganske godt.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Dagens bestilling hos Platekompaniet, men det går noen dager før det blir anledning til å sammenligne gammel og ny versjon av Pink Floyd.

    platekompaniet_090322.JPG
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Dagens bestilling hos Platekompaniet, men det går noen dager før det blir anledning til å sammenligne gammel og ny versjon av Pink Floyd.

    Vis vedlegget 798903
    Når det gjelder både WYWH og DSOTM så er pressinger fra utgivelsesåret (i god stand) hakket bedre. Og - når det gjelder The Wall - mye bedre.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Vinyl er kos!
    Jeg driver og mailer med Donna Bodinet hos SOTA om nytt eller restaurert underchassis til mitt snart 40 år gamle drog…
    Må du sende den til usa eller er det noe du kan oppgradere selv? (er vil ingen forhandlere i Norge lenger?)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn