Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.697
    Antall liker
    21.543
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har Fremer noen gang hørt en ADC > 24/96 > DAC under kontrollerte og etterprøvbare omstendigheter?

    Altså jeg synes Fremer er kul men har ikke inntrykk av at han liker objektive kriterier.
     
    Sist redigert:

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde ikke sett så mye til Fremer før jeg så ham med en gitar, etter det har det vært umulig å ta mannen alvorlig.

    Samtidig har jeg respekt for at man gjør et valg. Analogt er gøy, digitalt kan andre drive med. Objektivitet er veldig vanskelig generelt. Med musikk.. ?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.427
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Sørlandet
    Denne familien har god kontroll på vinylsamlingen sin. Digger hylle systemet! Leser man mange bøker har man gjerne et bibliotek. Lytter man heller mye på musikk så hvorfor ikke gjøre som denne familien…


    Mvh
    -BB-
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    2.700
    Sted
    Kongsberg
    Utmerket spiller, utmerket pickup (men meget vel utslitt) og helt all right MC-forsterker.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.697
    Antall liker
    21.543
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ser kul ut den der. Man hører kanskje om tonearten er frisk i lagrene? Kniv og ettpunkt står det, og utbyttbart skall Ikke mye å ikke like. Og batteridrevet mc-fortrinn er også kult da.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Ser kul ut den der. Man hører kanskje om tonearten er frisk i lagrene? Kniv og ettpunkt står det, og utbyttbart skall Ikke mye å ikke like. Og batteridrevet mc-fortrinn er også kult da.
    Stusset på opplagring av arm. Var mye slakk alle veier men den virker fjør belastet...tror den skal være sånn. Sikkert en lur ingeniør som fant ut av det en gang👍
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.697
    Antall liker
    21.543
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, den er nok litt sånn Mørch-aktig. Jeg bet meg merke i det tverrgående lille balanseloddet ved armbasen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.697
    Antall liker
    21.543
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Technics-boksen er ikke en RIAA så vidt jeg kan forstå, men en ren mc-forsterker med 47 Ohm inngangsimpedans og 28 dB gain.
    Snusfornuften sier at den bør brukes med pickuper med max 5 ohm generatorimpedans.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.012
    Antall liker
    20.132
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Sansui SR-929 er en veldig fin spille den. Armen er et kapitel for seg, om den er i orden.
    Er den 100% strøken, er bruktprisene veldig like over det meste av verden.... runnt 1000 US$. :)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.400
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Technics-boksen er ikke en RIAA så vidt jeg kan forstå, men en ren mc-forsterker med 47 Ohm inngangsimpedans og 28 dB gain.
    Snusfornuften sier at den bør brukes med pickuper med max 5 ohm generatorimpedans.
    Är en head amp ja och inte en RIAA.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Technics-boksen er ikke en RIAA så vidt jeg kan forstå, men en ren mc-forsterker med 47 Ohm inngangsimpedans og 28 dB gain.
    Snusfornuften sier at den bør brukes med pickuper med max 5 ohm generatorimpedans.
    Skal den da plugges inn i phono inngangen på pre? Eller aux etc?
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Technics-boksen er ikke en RIAA så vidt jeg kan forstå, men en ren mc-forsterker med 47 Ohm inngangsimpedans og 28 dB gain.
    Snusfornuften sier at den bør brukes med pickuper med max 5 ohm generatorimpedans.
    Har jo asr mini basis også men hadde vært mye gøyere å brukt den gml trafoen. Mulig den fungerer lydmessig veldig bra. Blir spennende å prøve sammen med sansui ca 2000 pre.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Trafoer er spennende. Har selv hatt det to ganger men solgt de da jeg fikk phonotrinn som hadde funksjonen innebygget. Synes trafoer tilfører hobbyen en ny dimensjon og tror jeg vil anskaffe meg en til platepille#2
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    2.700
    Sted
    Kongsberg
    Skal den da plugges inn i phono inngangen på pre? Eller aux etc?
    Den trenges ikke i det hele tatt.

    Om dette er en Dynavector DV-10X - som jeg tror det er - er en high output MC-pickup som IKKE
    trenger ytterligere gain. Plugg platespilleren (pickupen) rett i ASRen. Prøv med litt mer gain
    (42-46 dB) en vanlige MM-pickuper og forsøk 1-2 kOhm last, snarere enn 47 kOhm.

    Er det derimot en Dynavector DV-20C, så må jeg først gratulere, da dette er en av mine favoritt-
    pickuper gjennom tidene. Jeg opplevde denne pickupen som såpass god at jeg valgte å sende
    den til van den Hul for reprasjon/oppgradering da den mistet stiften.
    Dynavector DV-20C er en low output MC og skal ha mer enn MM gain og impedanstilpasning for
    å fungere. Men til tross for dette, anbefaler jeg klart å koble platespilleren (pickupen) direkte i
    ASRen og sette riktig gain og impedast der. MC-delen i ASRen er langt bedre enn Technicsen
    - som er en batteridrevet halvlederbasert MC forsterker.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Den trenges ikke i det hele tatt.

    Om dette er en Dynavector DV-10X - som jeg tror det er - er en high output MC-pickup som IKKE
    trenger ytterligere gain. Plugg platespilleren (pickupen) rett i ASRen. Prøv med litt mer gain
    (42-46 dB) en vanlige MM-pickuper og forsøk 1-2 kOhm last, snarere enn 47 kOhm.

    Er det derimot en Dynavector DV-20C, så må jeg først gratulere, da dette er en av mine favoritt-
    pickuper gjennom tidene. Jeg opplevde denne pickupen som såpass god at jeg valgte å sende
    den til van den Hul for reprasjon/oppgradering da den mistet stiften.
    Dynavector DV-20C er en low output MC og skal ha mer enn MM gain og impedanstilpasning for
    å fungere. Men til tross for dette, anbefaler jeg klart å koble platespilleren (pickupen) direkte i
    ASRen og sette riktig gain og impedast der. MC-delen i ASRen er langt bedre enn Technicsen
    - som er en batteridrevet halvlederbasert MC forsterker.
    Kanskje derfor han brukte trafoen? Pga low output
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    2.700
    Sted
    Kongsberg
    @Gunnar_Brekke
    Het den ikke Ultimo DV-20C..... før de alle skiftede navn til Dynavector ;)
    Stemmer det.

    De første modellene under Dynavector navnet het:
    Dynavector DV-10X
    Dynavector DV-20A2
    Dynavector DV-20B2
    Dynavector DV-20C

    der modellene uten suffixet 2 benyttet den røde plastkroppen (som på bildet over),
    mens modellene med suffixet 2 benyttet den sølvfargede plastkroppen med rød
    vippbar stiftbeskytter - hentet fra modellene Ultimo 20A2 og 20B2...

    vintage-1980s-dynavector-20b2-20-b2_1_bef69726c6d7dad86ed5587b954f9c00.jpg
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.280
    Antall liker
    11.035
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    crosswind, hva menes egentlig med en aktiv head amp?
    For meg ser denne ut som en MC stepup, til å koble til inngangen på en MM RIAA, slik som vanlig phono-inngang på forsterkere fram til 1990.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    2.700
    Sted
    Kongsberg
    En head-amp eller pre-pre-amp benyttes for å heve nivået fra MC-nivå til MM-nivå (ca 10-30 ganger - eller 20-30 dB).
    Aktiv betyr at den benytter aktive komponenter som OP-amper, transistorer, FETer eller rør for å oppnå dette...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.697
    Antall liker
    21.543
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En MC head-amp er altså aktiv (amplifier/forsterker) (Technicsen er batteridrevet).
    En MC step-up trafo (transformer) er passiv.




    Vi er altså helt og aldeles ufattelig hjelpsomme.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Gammelt og godt, men med AT PU og Active Noise Cancelling innebygget i spilleren ble det mye nydelig musikk og lite peiskos......surprise (y)
    Nå er AT PU oppgradert til bedre versjon fra AT + ny RIAA, men det er dumt å skifte 2 ting samtidig når forskjellene blir så store og man vil vite nøyaktig HVILKEN av oppgraderingene som fikk lyden opp på et så mye mer velspillende nivå......med masse detaljer og krisp lyd. Mange liker en mørkere betoning for å slippe å bli overøst av detaljer. Nå testes det med første album fra Dire Straits og Supertramp med Bloody Well Right etter nødvendige justeringer. Signalet går via romkorreksjon med aktiv deling mellom fronthøyttalere og subbtårn. Det var bra og ble veldig bra. Flere RIAA er på vei til test. Me like.... :)
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Stemmer det.

    De første modellene under Dynavector navnet het:
    Dynavector DV-10X
    Dynavector DV-20A2
    Dynavector DV-20B2
    Dynavector DV-20C

    der modellene uten suffixet 2 benyttet den røde plastkroppen (som på bildet over),
    mens modellene med suffixet 2 benyttet den sølvfargede plastkroppen med rød
    vippbar stiftbeskytter - hentet fra modellene Ultimo 20A2 og 20B2...

    Vis vedlegget 796888
    Ser ikke så fansy ut den som står på sansuien
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.322
    Antall liker
    13.400
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    crosswind, hva menes egentlig med en aktiv head amp?
    For meg ser denne ut som en MC stepup, til å koble til inngangen på en MM RIAA, slik som vanlig phono-inngang på forsterkere fram til 1990.
    Ser många kom mig i förkjöpet, ottone.:D
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Men det fungerer fint elektronisk. Plugget i stikk i garasjen og den står helt rolig på turtallene. Snora til antiscate loddet er deff. Kan kanskje få laget ett med tynn monofilament fiske sene?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.597
    Antall liker
    3.136
    Torget vurderinger
    0
    Etter konkursen i Tandberg fikk jeg handlet et par av mine første gulvstående høyttalere som vist på bildet under.
    Den gangen kom Feedbacken fra platespilleren som julekvelden på kjerringa og løsningen ble å spille vinylen inn på kassetter for å kunne spille full guffe på gutterommet. Høyttalerne ble solgt for mange år siden da det ble handlet mye større gulvstående høyttalere og de står her fortsatt etter 30 år.
    Nå er det full kontroll på bass via romkorreksjon og jeg kan spille både høyere og med mer trøkk enn noen gang tidligere......direkte fra platespillerne.
    Et positivt bidrag fra den teknologiske utviklingen som øker lydopplevelsen betraktelig.
    PS! Bildet er lånt på nettet

    TANDBERG STUDIO MONITOR 001a.jpg
     
    Sist redigert:

    dask

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2010
    Innlegg
    222
    Antall liker
    694
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har erfaring med denne? Fant den i skuffen her. Aldri vært testet her hjemme, fulgte med på kjøpet en gang i tiden.

    Hvilke arm(er) har du i tilfelle testet den i?

    Er den brukbar eller helt håpløs?

    Vis vedlegget 795985 Vis vedlegget 795986
    Dette er pu som jeg har erfaring med. Da må vi gå helt tilbake til slutten av 80 tallet. Det som jeg vil regne som min inntreden i den audiofile verden. Da kjøpte jeg min første seriøse platespiller en Roksan Xerexes fra The Music Room i Glasgow. Første oppsett er med en RB300 og en AT-F3. Neste oppgradering kom en AT-F5 og armen hadde også blitt oppgradert til en Roksan Tabriz. Har en motvekt som henger og dingler etter hvert som pu jobber seg opp og ned i bulkede plater. Dette begynner å bli en del år siden. Fornøyd? Så absolutt. Stod utenfor døren samme morgen som Hifi Klubben fikk OC-9. Disse pu var mitt valg i 80 og store deler av 90 tallet. Minnene er gode og vil alltid være med meg. Etterpå ble det en del Goldring MC ........
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn