Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    I den prisklassa hadde jeg sett på
    Nagaoka JT80 lb. (ca 2500kr)
    Nagaoka_JT80_LB.jpg
    Manglende trøkk og morofaktor kan like gjerne skyldes riaa.
    Mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    mixture

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2008
    Innlegg
    199
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Hos meg så ble ny riaa løsningen for mer fart og morro...
    Takk til Hassebasse, Bluesbreaker og HoJ for tips og forslag.
    Riaa har jeg testet ut litt forskjellig, så der har jeg litt erfaringer og formeninger, og derfor også vurdert det dit hen at pickupèn
    er kanskje det svakere leddet.

    Prismessig er jeg ikke så veldig lysten på å strekke budsjettet så langt, da CD og streaming er førstevalget (banna jeg i kjerka nå?),
    men den Nagaoka JT-80 så jo interesang ut såfremt det er et ålreit match med armen.

    MVH
    Mixture
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    A1D07120-7A32-4053-8211-164F74412B67.jpeg


    Vinyl på budsjett med gammel japaner, Luxman PD-284. Vet ikke nøyaktig hvor gammel den er, men jeg kjøpte den av broren min i 1990 og da hadde den allerede noen år på baken. Satte på en Technics EPC-270C for lenge siden, fikk nylig ny stift på den, og den går gjennom en Pro-Ject Phono Box DS. Låter fint!
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nagaoka JT-80 så jo interesang ut såfremt det er et ålreit match med armen.

    Jeg ville også snust på en Nagaoka MP110, eller en av Audio-Technicas pickuper i VM95-serien.

    Så er det så mangt som kan ligge bak savnet av trøkk og dynamikk, men det første jeg ville sett på er samspillet pickup/arm. Akito II er ganske så lett med sine 10g effektivt masse og selv om jeg ikke kjenner Aurum Alpha (eller noen av Clearaudios pickuper for den del) så tilsier det anbefalte stift-trykket på 2-2.5g at den er ganske stiv. Som igjen antyder at de to utgjør en heller sub-optimal combo. Jeg mistenker at feilen ligger her og at enhver OK MM som matcher armen bedre også vil gi deg det du synes mangler. Nagaoka JT-80Lb kan godt være et helt ypperlig valg, gitt det oppgitte stift-trykket på 1.3g-1.8g.
     

    mixture

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2008
    Innlegg
    199
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ville også snust på en Nagaoka MP110, eller en av Audio-Technicas pickuper i VM95-serien.

    Så er det så mangt som kan ligge bak savnet av trøkk og dynamikk, men det første jeg ville sett på er samspillet pickup/arm. Akito II er ganske så lett med sine 10g effektivt masse og selv om jeg ikke kjenner Aurum Alpha (eller noen av Clearaudios pickuper for den del) så tilsier det anbefalte stift-trykket på 2-2.5g at den er ganske stiv. Som igjen antyder at de to utgjør en heller sub-optimal combo. Jeg mistenker at feilen ligger her og at enhver OK MM som matcher armen bedre også vil gi deg det du synes mangler. Nagaoka JT-80Lb kan godt være et helt ypperlig valg, gitt det oppgitte stift-trykket på 1.3g-1.8g.
    ClearAudio Aurum Alpha er på ingen måte dårlig, men blitt nevnt i flere fora at den kan være noe kjedelig.
    Aurum Alpha`n spiller absolutt ålreit i mitt lettere modifiserte Little Bear rør RIAA, men påvirket av hva andre skriver om Aurum Alpha og et oppgraderingsspøkelse på skulderen så ser etter alternativer som kan kanskje gi det ekstra lille.

    Samspillet mellom arm og pickup er vel det jeg er mest usikker på, men samtidig det jeg tror som må til for å få et vellykket resultat.
    Prøvd å lese meg opp på pickup/arm -samspillet for å finne en bra pickup match samt andre sine erfaringer med forskjellige kombinasjoner.
    I forskjellige diskusjonsforaer er Denon DL-110 ofte nevnt som en god kombo med Akito II armen, men samtidig er dette en pickup som beskrives å passe best i medium til tyngre armer.

    Ikke helt lett å bli klok på dette, så tror jeg må utvide min personlige erfaring med å teste litt forskjellige innenfor pickuper i den ikke altfor dyre enden av prisskalaen slik at jeg forhåpentligvis finne en rød tråd innenfor mine preferanser.

    Foreløpig er AT-VM95SH, Sumiko Pearl, Nagaoka JT-80 og Denon DL-110 på radaren.

    Tusen takk for alle svar og forslag.

    MVH
    Mixture
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kan i alle fall borge for at AT-VM95SH er en helt fabelaktig pickup til prisen. Det samme gjelder AT-VM95ML, som er litt billigere. Jeg ville hatt store problemer med å si at den ene er bedre enn den andre, det blir helt og holdent et spørsmål om smak og behag - altså om du foretrekker en Shibata-nål over en MicroLine-nål eller omvendt. Forskjellene er relativt subtile og fordrer godt utstyr for å finne ordentlig ut av. Om du ikke vet ville jeg begynt med den billigste, AT-VM95ML.

    Så kan det jo også hende at du foretrekker en elliptisk nål og da er AT-VM95EN (Elliptical Nude) et veldig godt valg ifølge alle jeg har sett nevne den. Huset er det samme gjennom hele serien, så den kan enkelt oppgraderes til ML eller SH.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Denon DL-110 er veldig god, tragisk at DL-160 ikke lengere lages.
    Problemet er jo at desto bedre pickup du har, desto mere vil du hate cd!
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har flere pickuper jeg bestemt mener er svært gode, helt uten å nære noe slags hat til CDer overhode. Denslags oppkonstruerte motsetninger er bare idioti.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.286
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vet hvor denne selges i Norge.?finner bare en enklere versjon
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Den kan ganske sikkert bestilles inn av en hvilken som helst forhandler av Pro-Ject.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.963
    Jeg hadde en slik med en liten fløyelspølse i enden, i gamle dager, den var litt kul - og effektiv.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Vet ikke om dette er plassen å spørre, men har ett ASR Mini Basis MKIV trinn stående som jeg fikk som kompensasjon etter en ekstremt langdryg og kjedelig garanti sak rundt ett MK3 trinn. Slik jeg forstod det på forhandler var dette trinnet blitt lånt ut til en kunde noen dager for og så blitt satt på lager igjen i 1-5-2 år. Jeg har skalert ned anlegget noe siste året, og har ikke tatt i bruk trinnet selv etter at jeg mottok dette på tampen av fjoråret, annet enn at det ble koblet opp og verifisert at det var i orden.

    Jeg vurderer å selge dette og lurer på hvilken pris man kunne sett for seg for dette trinnet ? :)

    IMG_0194.jpg IMG_0197.jpg
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Mk V koster vel 14.000. Trekk fra obligatorisk innbakt rabatt så blir det vel en faktisk pris rundt 12.000 kanskje. Da bør vel Mk IV være verdt 6.000+.
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel lite trolig. Den lages i kun 1000 ex.
    og er foreløpig kun vært solgt i Australia og USA. Jeg har lest et sted at den blir annonsert i UK på et uvisst tidspunkt, så noen skal nok til Europa.
    Det går jo an å spørre på f.eks. Hifi klubben, Mala eller OHC som alle selger Mofi.
    Er usikker på om den selges som Mofi eller Fender, og at det kan ha betydning for distribusjon.
    Man skal være klar over at den koster litt.
    Opgitt til 3495 US Dollar.
    Jeg tror man betaler en del for lakk /finish da, selv om Mofi lager ok platespillere.
    Da er det bare å bestille, for den som har lyst på en Fender platespiller. HifiKlubben har den i sitt vareutvalg.
    Screenshot_20211019_090552_com.android.chrome.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Tenker å spikre platespilleren på veggen og ser at kakelokket mitt ikke passer på vegghyller. Det jeg lurer på er om det i hele tatt er nødvendig med lokk og hva gjør dere som ikke har lokk gjort for å begrense støv på eks. tallerken?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Du kan gjøre en av to ting, enten lage en dybere hylle eller få et lokk der bare legges over hele spilleren.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.286
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vet hvor denne selges i Norge.?finner bare en enklere versjon
    Noen som vet eller har sjekket hvor my brems dett gir mot hastigheten på platespiller. Jeg regner har med å måtte justere DC spenning på motor litt, men ønsker ikke mere slipp og slitasje på beltet. Har lagt merke til at overivrig bruk av støvbørste påvirker stabiliteten på rpm, antegelig fordi belter slurer , og det effekten henger igjen etter støvtørking .
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Tenker å spikre platespilleren på veggen og ser at kakelokket mitt ikke passer på vegghyller. Det jeg lurer på er om det i hele tatt er nødvendig med lokk og hva gjør dere som ikke har lokk gjort for å begrense støv på eks. tallerken?

    Det finnes et alternativ. Michell Unicover. Mye bedre enn ingenting. Bildet er vilkårlig fra nettet.
    1634743376370.png
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.132
    Antall liker
    937
    Torget vurderinger
    2
    Bruker et tynt antistatisk silk/bomullstoff over hele plataspilleren. Dette er tilstrekkelig til å holde støvet unna i hverdagen. Har ingen dyr og folk som peller på utstyret. Da hadde jeg nok valgt en annen løsning.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Michellcoveret koster nå 790 kr.
    Det er vel egentlig en grei pris i fht andre ting av assessorier på HiFi-markedet.

    Det er klart det går an å bruke en duk, men da skal en være forsiktig så nåla ikke henger fast så en ender med skjev eller knekt nålefane.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Virker ikke som jeg kommer utenom en eller annen form for støvlokk. Hund og barn gjør sitt med støvmengden.
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    420
    Antall liker
    948
    Torget vurderinger
    7
    Nytt medlem her på siden,kjøpte min første platespiller denne uken,ble en Thorens sd 160 super,og måtte da kjøpe inn noen skiver bla kk's priest,blir nok og oppgradere audio technica at95e pickupen etterhvert også
    Grattis med fin spiller! Har en slik selv, men ikke forsøkt å koble den opp enda 🤔
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.286
    Torget vurderinger
    2
    Jeg fikk laget et et støvlokk av akryl av en bedrift på Heimdal og fikk det sendt til meg.
    Det fungerer brillefint. Bokhyllen den står i har ikke plass til å løfte det rett opp opp og hadde behov få å ha det åpent i bakkant, så så jeg skyver det inn og ut på sporene som er laget i bunndelen , Blir ikke mye støv selv om den er åpen bak.

    Ble noe billiger enn MIchell sitt lokk

    1635174656322.png



    Nordic Display AS, Industriveien 5, 7080 Heimdal

    Facebook | Instagram | LinkedIn | Web
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.286
    Torget vurderinger
    2
    Grattis, den er visst en av de beste, dvs mest nøyaktige testplatene


    1636127753608.png


    Tacet

    1636127800418.png

    Ultimate test record



     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har ikke målt endda, må kanskje justere pickup, om den fortsatt er ok da, satte nålen ned på siste part av side A spor 1, den med musikken der viser sporingsevnen og hørte et sekund på bass tromme mikrofonen og det hørtes ikke så bra ut i høyre kanal. Har alltid kjørt uten ekstra kontravekt, har nå montert den ekstra kontravekten og "rytteren" på armrøret, resonansen har ikke endret seg mye, den er vel 9,5 hz nå men ved testen på Feickert platen vibrerer nålen nå mindre enn før. Uten ekstra vekt vibrerte den ganske voldsomt før. Masse før 12,8 gramm, nå er det vel 16 gramm så ikke mye forskjell egentlig.
    Kjørte en wow & flutter test via Platterspeed og den var da ørlite bedre enn med Feickert singlen.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Sliter man med vibrasjoner så tenker jeg det første man skal prøve er puter eller halvkuler i Sorbothane. Billig, fås på eBay og er mer eller mindre det mest effektive vibrasjonsdempende materialet som er å oppdrive. Trolig mer effektivt enn noen av remediene i linken, til en brøkdel av prisen.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.939
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Det var armens resonans jeg snakket om, der er et testspor hvor man kan se hvor resonansen er plasert. Om resonansen er 9 hz vil nålefanen vibrere ganske voldsomt når 9 hz avspilles på platen.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Skjønte det. Jeg ville bare gjøre mitt for at ikke folk først tenker på dyre vibrasjonsremedier, når ting til et par hundrelapper trolig gjør en bedre jobb.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn