Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Har tatt opp vinyl igjen og bestilte meg noen Vinylstyl yttercover fra Platekompaniet, men de er helt ubrukelige. Meningsløst store og blir bare ball å bruke dem. Er det jeg som har tøvet med bestillingen, dvs. er de beregnet på annet enn vanlige LP? Ser jo at det står 12,75’’, men det skrives jo at de skal passe til 12’’….

    B3ED57AF-533A-4FF0-B2A5-B77E6FB556F3.jpeg
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.189
    Antall liker
    3.076
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Muligens samme som jeg har med de fra CDON kanskje ?

    Løses ved å ha åpning på plastcover opp. Åpning på platecover blir da mot ene siden i yttercover.
    Funker greit, men eneste er at man må ta ut hele coveret for å få ut plata :)

    Eks:
    plastcover.PNG
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.718
    Torget vurderinger
    1
    De egner seg dårlig til plater som står i hyller, men fungerer greit vis de står i en kasse hvor man blar.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Muligens samme som jeg har med de fra CDON kanskje ?

    Løses ved å ha åpning på plastcover opp. Åpning på platecover blir da mot ene siden i yttercover.
    Funker greit, men eneste er at man må ta ut hele coveret for å få ut plata :)

    Eks:
    Vis vedlegget 740509
    Ja, var jo selvfølgelig en ide, men da må jeg vel klå mye på selve coveret. Ikke religiøs med dette, men liker vel bedre å kunne spille uten å måtte ta de ut av yttercoveret. 😊
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    De egner seg dårlig til plater som står i hyller, men fungerer greit vis de står i en kasse hvor man blar.
    Ja, gjør vel det, men jeg har de stående i hylle. Kan ikke forstå at dette selges til en LP? Bare for å teste, så får jeg plass til en gatefold + tre vanlige LP i ett cover, og da begynner coveret å bli «passe». Skal ta kontakt med Platekompaniet om retur, ellers blir det bare å kaste dem, eller gi dem bort.

    FE01D169-E827-44D9-912D-530CF37184E7.jpeg
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Ja, gjør vel det, men jeg har de stående i hylle. Kan ikke forstå at dette selges til en LP? Bare for å teste, så får jeg plass til en gatefold + tre vanlige LP i ett cover, og da begynner coveret å bli «passe». Skal ta kontakt med Platekompaniet om retur, ellers blir det bare å kaste dem, eller gi dem bort.

    Vis vedlegget 740520
    Der bør du få pengene tilbake det er jo ikke brukbart
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Den så jo flott ut da - gratulerer. Du får formidle dine inntrykk etterhvert.:)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jo takk dere, jeg har jo egentlig ikke hørt så mye vinyl uten om hos meg selv. MMF leverer meget bra, angrer ikke et sekund. Kontra den andre så er lydbildet mer detaljert, dynamisk og langt mer behagelig. Dette er jo en mc-pu så det kan sikkert også ha en del å si (for alt jeg vet).
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.215
    Antall liker
    6.136
    Sted
    Under stjernene
    Så bra.
    Takk for at du deler. :)
    Er blitt nysgjerrig på motorenheten i 9.3 og 11.3, da min spiller har en AC motor med spenning direkte fra nettet.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Så bra.
    Takk for at du deler. :)
    Er blitt nysgjerrig på motorenheten i 9.3 og 11.3, da min spiller har en AC motor med spenning direkte fra nettet.
    11.3 er sannsynligvis et hakk opp, men den er ikke så lett å få tak i.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.215
    Antall liker
    6.136
    Sted
    Under stjernene
    Motordelen til 11.3 er interessant, da min spiller også har et kvadratisk utsparing.
    Må sjekke fysiske data til motorenheten.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Spørs hva asperger-koeffisienten din er. Du har litt overshoot i forhold til korrekt lengde og med forbehold for kameravinkel og sånn kan det også se ut som nålefanen ikke er 100% parallell med strekene.

    Hva det har å si for lyden er en annen sak. Med en elliptisk nål betyr det mindre enn med en mer avansert slipning og det er slett ikke sikkert at du vil høre forskjell på dette og en 100% optimal justering. Om du velger å justere videre så er det viktigere at nålefanen er parallell med strekene på protractoren, enn at lengdejusteringen er absolutt nøyaktig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.583
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Får se om jeg kan innhente ekspertise...
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.080
    Antall liker
    1.281
    Får se om jeg kan innhente ekspertise...
    Du trenger ikke ekspertise, men last ned Hoffmans Arc-protractor, og kos deg med de forskjellige geometrier og en protractor som faktisk virker. I tilleg gir den innsikt i mye forskjellig ang. vår hobby.
    Steen
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.080
    Antall liker
    1.281
    Beklager. Dårlig ordvalg. Alle protraktorer virker som de er tiltenkt naturligvis. Fordelen med Hoffmanns er valgene den innehar. Lofgren, Baerwald og Stevenson, i tillegg til at man kan leke selv med hvor man ønsker nullpunktene skal være. Ikke alle heller som synes to bevegelige punkter med tilhørende støttelinjer funker optimalt.
    SB
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.941
    Antall liker
    1.279
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har eksperimentert litt med protractorer men kommer som regel tilbake til min gamle med streker på et speil.
    Med litt forstørrelse, og da se på refleksjonen i speilet er det lett å se om cantilever er perfekt. Problemet mange har er at de justerer med for høyt nåletrykk, når nålen senkes vil cantilever normalt tilte litt til ene siden og justering blir feil for om man tester på en lp vil man se at cantilever retter seg opp når platen beveger seg. Å justere pickup kan ta en stund!
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Dette er en analogtråd er det ikke ?
    Vinyltråd står det. Skjønner ikke problemet Og vinylens analogsignal er det som leses og omdannes , som i dine ører og hode, der omdannes frekvenser til pulser fra ulike grupper av celler avhengig av frekvensen. Vi hører altså ikke et analogt bølge -signal men er slags FFT frekvensdigram… Tenk på det du ;)
    Og ta deg tid til å se hele videoen og hva den gjør..
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kunne selvsagt bare linket til Purifis venneside her på sentralen og skrevet «gammalt nytt, kompis» . Signalbehandligen i hjernen er sikkert annerledes enn inni en PU eller RIAA, men det er fortsatt analogt. Og det er litt av poenget for meg. Analog kjede fra musiker til høyttaler.
    Av prinsipp.
    Jada, jeg har noen plater som er digitalt produsert, men stort sett går det i 1959-1975 omtrent.
    Dette er ikke for argumentere.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Puffin er kjempeinteressant. Har ikke fått med meg den, vært litt sløv i det siste.
    Vennetråden heter Parks Audio Venner, for andre interesserte.
    Alt kan diskuteres
    Takk for tips.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dette er en analogtråd er det ikke ?
    Snobberi.

    Et phonotrinn er et phonotrinn, og denne boksen virker fascinerende og praktisk. Ikke noe galt med å bruke digitale verktøy i 2021. :)

    AD/DA-konverteringen er garantert helt transparent, og hvis neon hører den skal jeg "spise hatten min", som de sier i Donald. ;)

    Når det er sagt, så vil jeg gjerne ha signalkjeden fra platespilleren min 100% analog, jeg også, men dete r naturligvis bare føleri. ...Som det heller ikke er noe galt med. :)
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Føleriet som du nevner @Dazed har gjort at dacen og streameren står mer og mer til pynt. Forsterkeren og phonotrinnet, som begge er rør og klasse A gjør noe med musikken som får den til å føles mer levende og ekte enn dacen klarer. Dacen som er en R2R er heller ikke kjent som ett «kjedelig målemonster». Bakdelen er all pappemballasjen etter at PK og BD har levert, men kjenner at jeg skal komme meg gjennom det. 😊
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Føleriet som du nevner @Dazed har gjort at dacen og streameren står mer og mer til pynt. Forsterkeren og phonotrinnet, som begge er rør og klasse A gjør noe med musikken som får den til å føles mer levende og ekte enn dacen klarer. Dacen som er en R2R er heller ikke kjent som ett «kjedelig målemonster». Bakdelen er all pappemballasjen etter at PK og BD har levert, men kjenner at jeg skal komme meg gjennom det. 😊
    Å ja, jeg er helt med i den klubben. Har ikke spilt en CD eller streamet en sang over anlegget på mange år. Når jeg først har tid til å sette meg ned der, vil jeg ikke kaste den tiden bort på noe annet enn den deilige vinylopplevelsen. Ikke misforstå. Men objektivt sett, er garantert Puffin en glimrende boks med en uslåelig funksjonalitet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.046
    Antall liker
    2.989
    Torget vurderinger
    2
    Snobberi.

    Et phonotrinn er et phonotrinn, og denne boksen virker fascinerende og praktisk. Ikke noe galt med å bruke digitale verktøy i 2021. :)

    AD/DA-konverteringen er garantert helt transparent, og hvis neon hører den skal jeg "spise hatten min", som de sier i Donald. ;)

    Når det er sagt, så vil jeg gjerne ha signalkjeden fra platespilleren min 100% analog, jeg også, men dete r naturligvis bare føleri. ...Som det heller ikke er noe galt med. :)
    Jeg ser verdien av et instrument som kan hjelpe meg med justering av PU / Arm, og det kan godt være digitalt. Den ser jeg.

    Men jeg forbeholder meg retten til å glede meg over en 100% analog kjede uten å bli kalt snobb.

    At noen gjør valg utifra følelser kan kanskje kalles føleri, men den som kun handler utifra objektiv rasjonalitet kan kaste første sten.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser verdien av et instrument som kan hjelpe meg med justering av PU / Arm, og det kan godt være digitalt. Den ser jeg.

    Men jeg forbeholder meg retten til å glede meg over en 100% analog kjede uten å bli kalt snobb.

    At noen gjør valg utifra følelser kan kanskje kalles føleri, men den som kun handler utifra objektiv rasjonalitet kan kaste første sten.
    For all del.

    Jeg syntes det hørtes litt snobbete ut - sagt med et smil om munnen - å stille spørsmål ved om et riaa-trinn hører hjemme i "en analogtråd" fordi den jobber i det digitale domenet. Å spille plater er fremdeles "analogt".

    Og som sagt gleder jeg meg også over en 100% analog vinylrigg.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Syns puffin ble litt flat i lyden. I forhold til Mofi med lineær strømforsyning. Litt som favoritt drikken din. Men med lite kullsyre. Kjekt med alle innstillingene så klart. Men jeg er ikke gira på å ratte lyd pr plate. Også syns jeg nok det er mer artig å prøve en ny pickup. Enn å skru opp ett knepp i bassen. Eller ett knepp ned på Air. Det er nå meg da. Puffin gjør ikke noe galt med lyden. Så det er sagt.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Veldig mange vil kunne ha glede av Puffin og særlig om budsjettet kun er seks, syv tusen kroner. Men om den er en "Game Changer", er jeg mer usikker på. Her hos meg falt Puffin helt igjennom og ble etterhvert returnert. Allikevel vil jeg tro at den vil ha noe for seg og være et friskt pust hos mange. -Kanskje ikke lydmessig, men for;
    a) de som elsker det ingeniørtekniske i alle innstillinger og
    b) de som sliter med en samling av slitte plater, eller plages med et oppsett med egenstøy.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Når jeg så den videoen over her fikk jeg først og fremst inntrykk av at her har vi noe som vil tiltale de som liker å justere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn