Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Spilte gjennom både 1812 og Vårofferet med MC3000 og MC30 uten at de sporet av, Telarc Våroffer er nok den innspillingen som utfordrer egenskapene mest.
    Sjekket begge med ei lupe og ser vel at MC30 nåla kunne vært reinere, MC3000 er rein og fin.
    Da er vel "det indre" også OK.
    Hva anbefales til å rense nålen? Verktøy med vibrering best til dette?
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Kun i Danmark.
    Du må selv prøve Norge.
    Den hedder "Flux Hifi Sonic Cleaner"

    https://highend-sound.com/produkter/flux-hi-fi/flux-hi-fi-sonic-pick-up-naalerenser/
    Googla litt, ser ut som Audioaktøren har Flux rense produkter.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har hatt en lytterunde på vinylplatene i disse Fleetwood Mac deluxe boxene - fra 2013-2018



    Tidligere erfaring med defekt platespiller var litt varierende, men nå er inntrykket betydelig bedre - til og med fenomenalt på et par - særlig Mirage låt veldig bra (y)

    Spørs om ikke Angel (fra Tusk) er min favorittlåt fra disse skivene - samspillet med bassen, trommene, synten, gitarene og sangen til Stevie er så uimotståelig deilig - eller groovy :love:
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Spilte gjennom både 1812 og Vårofferet med MC3000 og MC30 uten at de sporet av, Telarc Våroffer er nok den innspillingen som utfordrer egenskapene mest.
    Sjekket begge med ei lupe og ser vel at MC30 nåla kunne vært reinere, MC3000 er rein og fin.
    Da er vel "det indre" også OK.
    Hva anbefales til å rense nålen? Verktøy med vibrering best til dette?
    Dersom du har Paavo Berglund sitt Våroffer med LSO, er eg einig med deg.
    Vibrator gjev som oftast suksess. Viss ikkje, kan du bruke ei korthåra børste. Lukke til.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.480
    Antall liker
    8.003
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.070
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Har testet ut last impedansen på min mc pickup Denon 103-R. Denon anbefaler 100ohm, og det har også vært den som har vært i bruk siden den kom på plass i Jelco armen. Først satte jeg ned til 47ohm, men synes det ble litt tamt og gikk så opp til 220ohm. Forskjellen mellom 100 pg 220ohm er ubetydelig, og det viser seg at Denon sin anbefaling stemmer i mitt tilfelle.

    88EC0676-3BE3-4763-93A0-87F2FD4EA369.jpeg
    AF61DFE1-FD11-47C2-AE95-B3BA31A9655C.jpeg
    Bildene er av ASR Basis Esclusive og diy snurrer med granitt plinth fra India og Jelco 850L- MKII
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    308
    Flott spiller, har du noe egen tråd om denne?
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Noen som har erfaring med tyske flux turbo. Støv vil jeg kvitte meg med. Platevasker er ikke et tema.👍
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg har også Isolation på vinyl - som jeg kjøpte den gangen den ble gitt ut - låter veldig bra og er bedre enn cd-utgaven jeg har av den. Kanskje mitt favorittalbum med Toto (y)
    Fikk akkurat Isolation fra Toto hjem. Låter veldig bra, masse trøkk der ja (y)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Bildene er av ASR Basis Esclusive og diy snurrer med granitt plinth fra India og Jelco 850L- MKII
    Vurderer å bytte ut min Audio Note M2 Riaa med en ASR slik du har. Er du fornøyd? Har du sammenliknet med annet i den prisklassen?

    Alternativt: Er litt fristet til å prøve en slik optisk PU også, Gjallarhorn har en til demopris... Noen som har prøvd det her? DS Audio W2
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    ^ og plutselig forstår jeg hvorfor enkelte fikler med flere armer og pickuper ;-)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Optisk PU var noe nytt, stilig opplegg - stilig pris også :p
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Optisk PU var noe nytt, stilig opplegg - stilig pris også :p
    Trodde først det var noe A/D-greier men neida, prinsippet er visstnok 40 år gammelt og "pure analog" men med masse teoretiske fordeler framfor MC/MM spesielt nå som lys ikke trenger å bli så fryktelig varmt.. Men billig? nei...
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Trodde først det var noe A/D-greier men neida, prinsippet er visstnok 40 år gammelt og "pure analog" men med masse teoretiske fordeler framfor MC/MM spesielt nå som lys ikke trenger å bli så fryktelig varmt.. Men billig? nei...
    OHC har en demo utgave til 20k til salgs nå, da er altså RIAA-trinnet inkludert, det er sannsyligvis ikke så gæærnt. Men, alt er relativt.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    OHC har en demo utgave til 20k til salgs nå, da er altså RIAA-trinnet inkludert, det er sannsyligvis ikke så gæærnt. Men, alt er relativt.
    Takk for tipset. Leste litt mer om dem nå, og de "billigere" modellene derfra er visstnok ganske gode til å plukke opp støy ved mindre enn perfekte plater, noe som ikke er en god match med min gamle samling fra 70-80-tallet som også skal kunne spilles ;-)
     

    Pyntelig

    Medlem
    Ble medlem
    08.07.2020
    Innlegg
    33
    Antall liker
    7
    Sted
    Vestfold
    Er forholdsvis ny på dette med vinyl. Har i dag en AT-LP5 med AT95EX. Lurer på å oppgradere til VM95SH med headshell (plug n play). Noen som har oppgradert tilsvarende og vet om det er noe spesielt med kalibrering når man har J arm? Jeg har ikke vekt, derfor jeg lurer på om jeg tar vann over hodet.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Skal du gjøre endringer må du gjøre målinger. En nåletrykksvekt er ingen stor investering.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Det er den Pro-J saken «alle» har, og du får den til halve prisen hvis du bestiller rett fra kina. «no logo».
    Men for all del, kjøp i butikk og få garanti. Vi trenger butikker.
    Du bytter vel en MM PU med en annen så signalmessig skal det være likt. Om det finnes et headshell som gjør at du slipper å tenke på geomtri vet jeg ingen ting om.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Delt om hva ? Pro-J er jo dønn lik kina-versjonen. Som funker fint. Men for all del jeg er ikke allvitende.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.629
    Antall liker
    15.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det er disse to det siktes til, så er det stor forskjell, både i pris, kvalitet (les levetid) og fysisk størrelse.

    stylus gauge_01.jpg stylus_gauge_2.jpg

    PS! I tidligere diskusjoner kan man se at folk forveksler disse to ulike modellene. Den til venstre produseres som no-brand, hvor hvem som helst kan få påtrykket navn og logo uten at det forandrer noe som helt. Vi kan til og med finne den igjen med logoen til en norsk hifi-forretning. Senere versjoner er også anti-magnetiske for ikke å påvirkes av pickupens magnet. -Især MC-pickuper som enkelte Ortofon- og Benz-modeller.
     
    Sist redigert:

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Delt om hva ? Pro-J er jo dønn lik kina-versjonen. Som funker fint. Men for all del jeg er ikke allvitende.
    Det er ikke alle de som er like Pro-J versjonen. Sikkert mulig at de finnes, men
    jeg har kjøpt tre stk. billig versjoner, og ingen av de har lignet den Pro-J. som jeg har kjøpt nå.

    Selv om ting ser likt ut, kan det være at kravene til gjenstanden er helt forskjellig.
    Var på en elektronikk fabrikk på Batam (Indonesia) for endel år siden. De produserte bla. chip'er (mikrobrikker). Disse kan se like ut, men pris og bruksmåte ble bestemt av hvor lenge de ble testet før de feilet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Tror man bør kalle det kina-versjonene. Samtlige er produsert i Kina, men ikke nødvendigvis de samme stedene.
    Selvsagt, og selv om de ser like ut kan de ha forskjellig innhold, selv om jeg synes det virker lite sannsynlig.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.629
    Antall liker
    15.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det tror ikke jeg heller superhkm, men finner du disse til halve prisen noe sted altså?
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.629
    Antall liker
    15.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    @Pyntelig ; Pro-Jectvekta holder mål, ja!

    ...mens den som går for å være aller mest pålitelig, er en jeg ønsker meg om jeg noen gang sliter ut nåværende og må bytte:

    orb_stylus_gauge_.jpg

    På den annen side, sålenge narkolangere (eller hva det nå heter) bruker "Jelco-vekta", så kan nok vi som driver med ubetydelige platespilling sove trygt om natten i forvissning om at... :ROFLMAO:
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.068
    Antall liker
    3.049
    Torget vurderinger
    2
    Det tror ikke jeg heller superhkm, men finner du disse til halve prisen noe sted altså?
    Årene går, og jeg finner den ikke nå. Men jeg mener den kom direkte fra Kina, og den kosta i 300,- terrenget. Da andre koster jo mye mindre.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.629
    Antall liker
    15.452
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg fikk innprisen på disse for litt over 10 år siden (ordre på min. 100 stk). Selvkosten var uforholdsmessig mye allerede dengang. Dagens pris ut på kr. 700,- + er faktisk ikke halvgææren, men logoprintet bidrar jo til høyere pris, ja. Du har helt rett @superhkm og takk for forsøket på å finne/huske :)

    Ha en god natt.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har Rega sin vekt. Veldig godt fornøyd med den.
     

    Pyntelig

    Medlem
    Ble medlem
    08.07.2020
    Innlegg
    33
    Antall liker
    7
    Sted
    Vestfold
    Her hadde det skjedd litt litt siden sist gang ja! Får bare bøye seg i støvet og takke for mange gode innspill og svar!

    Endte med å bare bytte til en ny orginal pickup for å få igang spilleren. Driver å planlegger litt oppsett fremover for å begrense kosten noe, er det mest fornuftig av meg å bytte til en bedre spiller ved neste veiskille, eller bare oppgradere pickup på den jeg har?

    Har ikke fått følelsen på hva jeg vinner på å oppgradere spiller (med unntak av det estetiske.)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn