Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Så kan jeg friskmelde denne plateboksen



    Jeg klaget på den i en annen tråd her inne. Men den låter fint hvis du har ok platespiller og RIAA :)

    Godt jeg ikke sendte den tilbake og klaget og holdt på 😁
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.111
    Antall liker
    1.349
    Ligg unna, den gamle myke fløyelen i gammel stil er overlegene disse karbonrakene.
    Prøv å ikke vær så generaliserende i slike synse-svar. Fløyel har en tendens til å presse støv og andre fremmedlegemer ned i rillene, mens min trofaste Audioquest carbon-børste med lange kulfibertråde har gjort nytta si i tre årtier. Hver sin smak serru.
    Steen
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vil forundres om ikke Lillebjørn holder seg til vinyl. Denne beskriver mye av hvorfor jeg senker skuldrene når vinylen spinner etter at jeg har stengt hjemmekontoret.
    6C2C966A-44A2-4D32-AF2D-8B8856ADAC7C.jpeg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.249
    Antall liker
    9.482
    Torget vurderinger
    2
    Prøv å ikke vær så generaliserende i slike synse-svar. Fløyel har en tendens til å presse støv og andre fremmedlegemer ned i rillene, mens min trofaste Audioquest carbon-børste med lange kulfibertråde har gjort nytta si i tre årtier. Hver sin smak serru.

    Steen
    Dett er faen meg ikke synsing .men verifisert førstehånds erfaring. Kan vær de klassiske karbonbustene er ok , hadde en sånn Audioqoest en gang uten å merke problemer ,men den jeg kjøpte nå er direkte skadelig ,garantert, Du få lese innlegget en gang til om du ikke fikk merket med deg
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kanskje Analogis har så dårlig kvalitetskontroll at man like gjerne kan droppe dem?

    Analogis har nok lite med produksjonene av disse å gjøre. De bestilles inn fra Kina for en krone eller to per stk. og evt. forskjeller kommer nok helt an på at de to børstene har to forskjellige produsenter.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Her er ett Kanskje en av de beste produksjoner du får tak i. Original pressing er vanskelig å finne pluss dyr. Har denne repressingen. Den er meget bra.

    Underskriver denne. Jeg har den, Cruel Sister og Sweet Child fra Music on Vinyl og alle låter helt glimrende. I det hele tatt har jeg kun gode erfaringer med nesten alle re-press utgivelsene jeg har hanket inn, selv om fima som WaxTime, Music on Vinyl, Jazz Images og andre får bøttevis av pepper og beskyldes for å bruke CD og MP3 som kilde. Ikke vet jeg hva de bruker, men her låter de veldig, veldig bra og det er alt som teller for min del.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Karbonfiberbørster fungerer godt til støvfjerning, men dei må vere av skikkeleg kvalitet, og det oppdagast etter ei stund. Eg hadde ei som røyta som var frå sjølvaste Decca. Men den frå Clearaudio som eg har no, har ikkje mista eit strå dei 30 åra eg har hatt henne i hus.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er nok dessverre slik at du egentlig ikke har hatt eller har børste hverken fra Decca eller Clearaudio, men fra en anonym fabrikk i Kina som trykker på hvilket navn som helst og det er disses kvalitetskontroll man er prisgitt. Det finnes ingen som produserer slikt i den vestre del av verden, da ville prisen vært en helt annen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I det hele tatt har jeg kun gode erfaringer med nesten alle re-press utgivelsene jeg har hanket inn, selv om fima som WaxTime, Music on Vinyl, Jazz Images og andre får bøttevis av pepper og beskyldes for å bruke CD og MP3 som kilde. Ikke vet jeg hva de bruker, men her låter de veldig, veldig bra og det er alt som teller for min del.
    Det er ikke svart/hvitt eller enten/eller, men snarere både/og og litt av hvert :). Det er mange ulike kilder de forskjellige selskapene benytter seg av. Men det er et faktum at det av enkelte har vært benyttet MP3 filer.
    I noen tilfeller er det også slik at man synes en reissue, repress eller re-master egentlig låter bra helt til man ved en anledning hører originalpressingen.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.045
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    I noen tilfeller er det også slik at man synes en reissue, repress eller re-master egentlig låter bra helt til man ved en anledning hører originalpressingen.

    Det er selvsagt helt sant og jeg har ikke hørt originalene av disse platene selv, bare andre re-press. På den annen side har jeg plenty andre originaler fra samme periode, så det er ikke veldig vanskelig å vurdere hvor gode akkurat de nevnte titlene er. I tillegg har man forhåpentligvis opparbeidet et visst øre for slikt etter noen tiår med snurring av plater.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har spilt noen David Bowie reissues/remastere (2016/2020 osv) i kveld, S/T, Hunky Dory, Ziggy & Pinups, har ikke noen tidligere utgaver å sammenligne med - men synes disse låter bra (y) parkerer cd utgavene jeg har.

    Nice Price hos Platekompaniet.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har lyttet en del til vinyl med hodetelefoner i det siste - da erfarer jeg noe nytt - slitsomme sibilanter på noen få album. Det er mindre problematisk via høytalere - men lurer allikevel på hva dere guruer gjør med dette - er det noen justeringer på platespiller som kan hjelpe - eller noe annet?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ingen direkte forslag til løsning, men kan kommentere at jeg opplever det samme som deg - dvs, alle issues (pops, knitring, rillestøy, siblanter osv) kommer sterkere og tydeligere frem med hodetelefoner. Hvor mye det gjør seg gjeldende avhenger også litt av hvilke hodetelefoner jeg bruker.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ja, er nok enklest å bare unngå problemet ved å unngå å høre disse skivene via hodetelefoner 😁

    Tviler på at det er mitt oppsett da jeg leser om andre som har samme erfaring - som for eksempel på denne skiven:


    se kommentarene nederst.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Har lyttet en del til vinyl med hodetelefoner i det siste - da erfarer jeg noe nytt - slitsomme sibilanter på noen få album. Det er mindre problematisk via høytalere - men lurer allikevel på hva dere guruer gjør med dette - er det noen justeringer på platespiller som kan hjelpe - eller noe annet?

    The usual suspect er at pick-upen ikke optimalt justert.....
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg har lite peiling på platespillere, men lurte på om det kunne være en ide å øke nåltrykket opp mot maks - og kanskje over maks på plater som er spesielt ille. Tenkte på at nålen sliter med å "tracke" disse spesielt utfordrende øyeblikkene.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Samme unoter på spesifikke plater på "samtlige" av mine platespillere - i hvertfall 4 av de. Men - PU er vel ikke ordentlig justert på noen av de;)

    Det kan selvfølgelig være feilpressinger eller slitte plater også, men først forsikrer man seg om at pick-up, nåletrykk etc er riktig justert.

    Ellers har jeg merket meg at det er forskjell i grad av forvregning mellom forskjellige pressinger. Det har fått meg til å tro at plater ikke nødvendigvis er presset med den presisjonen vi antar. Derfor er en optimal justering på en plate ikke nødvendigvis optimal på en annen. Det igjen setter spørsmål ved de som promoterer mm-presisjon i justering, som uansett er et kompromiss ved en radialarm (forskjellige geometrier avgjør bare hvor på plata forvregningen skal være minst. Det samme gjelder VTA; plater kommer i forskjellig tykkelse slik at korrekt VTA på millimeternivå for en plate, ikke vil være korrekt for en annen med annen tykkelse). Tangentialarm er nok det beste....
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har lite peiling på platespillere, men lurte på om det kunne være en ide å øke nåltrykket opp mot maks - og kanskje over maks på plater som er spesielt ille. Tenkte på at nålen sliter med å "tracke" disse spesielt utfordrende øyeblikkene.

    Verdt å prøve......
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Merker det er lett å få dette "på hjernen" også - har man først hørt en plate som er ille (Jokke - Billig Lykke 2014 for eksempel) så hører man det overalt :eek: :ROFLMAO:

    Får avprogrammere med noen safe skiver (y)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    All musikk før sånn ca 1995 var produsert sånn - altså med dynamikk. Ingen vits å ha dyr hi-fi for å høre komprimert musikk uten dynamikk. Det er for mobiltelefonen og støyende bil.....
    Hva gjør man på dette forumet uten (lettere) nevroser for god lyd? :LOL:
    Litt tidligere, tror jeg. Bob Rock begynte vel nesten før 1990, og i 91 da Metallica skulle ha "everything louder than anything else" var løpet kjørt. :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ellers... osv
    Enig, men det er viktig å skille på feil/svakheter ved selve platen (pressingen) og feil geometri på PU - selvom symptomer kan ha overlappende årsak.
    Alt < 1mm løft/senk av tonearm ved base for endring av VTA utgjør så lite at andre variabler kan gi større utslag.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.017
    Antall liker
    20.153
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ja, er nok enklest å bare unngå problemet ved å unngå å høre disse skivene via hodetelefoner 😁

    Tviler på at det er mitt oppsett da jeg leser om andre som har samme erfaring - som for eksempel på denne skiven:


    se kommentarene nederst.
    Jeg har den absolut første US versionen:

    https://www.discogs.com/Van-Halen-1984/release/949843

    Lydkvaliteten er helt i topp :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dett er faen meg ikke synsing .men verifisert førstehånds erfaring. Kan vær de klassiske karbonbustene er ok , hadde en sånn Audioqoest en gang uten å merke problemer ,men den jeg kjøpte nå er direkte skadelig ,garantert, Du få lese innlegget en gang til om du ikke fikk merket med deg
    Har en helt ny Audioquest-børste med elektroder på håndtaket så de leder bort statisk elektrisitet. Fungerer glimrende, den. Min gamle A11 fra 80-tallet begynte å røyte og måtte pensjoneres. :) Hilken børste er det du har problemer med.

    Subjektive opplevelser er kanskje ikke "synsing", men kan godt være det også. ;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ...da Metallica skulle ha "everything louder than anything else" ...
    Ian Gillan var vel den første ut (innen rock´n) med en slik frase - uttalt på Made In Japan under intro til The Mule - Can I have everything louder than everything else?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    1
    Ian Gillan var vel den første ut (innen rock´n) med en slik frase - uttalt på Made In Japan under intro til The Mule - Can I have everything louder than everything else?
    Edit: på slutten av Smoke on the water, før The Mule
    Ian Gillan : “Yeah everything up here please. A bit more monitor if you’ve got it.”
    Ritchie Blackmore : “Can I have everything louder than everything else?”
    Ian Gillan : “Yeah, can I have everything louder than everything else.”

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Hadde en liten runde med protraktor - var kanskje en skjevhet - på grensen til hva jeg klarte å se - rettet opp denne og økte nåltrykket fra 1,6 til 2,0g - anbefalt er 1,3-1,8g.

    Det hjalp veldig, tidligere så "fløt" disse sibilansene ut til sidene - nå er de perfekt sentrert (eller holder seg til "sin" side) og dermed så oppfattes de ikke i nærheten så negativt.

    Får ta en runde med litt pick-up testing når jeg får noen headshells etterhvert, jeg har flere forskjellige AT VM95 varianter å teste.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Edit: ... osv
    Litt usikker på hvilke Made In Japan utgave du da har, men på mine ex så slutter Smoke on the water med applaus som fader ut, et svakt "thank you" fra Gillan - og så et "heyy".
    Deretter starter The Mule med eksakt de frasene du skriver :) .

    IMG_1737.jpg
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.321
    Torget vurderinger
    1
    Ooops jeg kom i skade for å sjekke på CD utgaven (25 års jubileums versjonen) ... stygg sak her i vinyltråden :eek:

    På vinyl har jeg ei gresk EMI-pressing og DCC Compact Classics utgaven.

    Mvh
    KJ
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.150
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Kjøpte nettopp et sett hodetelefoner med Amp (pent brukt) For bedre å kunne stille inn PUen. Rimlig mislykket prosjektet, da hodetelefonene var veldig begrenset på å detaljer for VTA og lignende. Tror man skal ha temmelig bra hodetelefon for å skille justering på huet. Hadde i tidligere tider Stax signature med rørforsterker. De fungerte bedre til formålet. Men gav ikke skarpe lyd enn hovedanlegget.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ooops jeg kom i skade for å sjekke på CD utgaven (25 års jubileums versjonen)
    Hmm... er du sikker. Jeg vet at 25-års jubileums versjonen er en re-master, men...
    På originalutgaven er Smoke on the water og The Mule opptak fra 2 forskjellige konserter (hhv Osaka 15 aug og Tokyo 17 aug). Det er ihvertfall det som er angitt - og det henvises til i all litteratur.
    Det virker jo litt merkelig at de skulle si akkurat det samme på to forskjellige konserter :unsure: .
    Det kan jo (i teorien) ha vært en "innøvd" og regissert greie, men - helt ordrett likt - merkelig.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oct
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn