Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Når ein held seg til rimelege MM-pickupar og ein spelar av "heilt grei"-standard, er det fyrst og framst pickupen som har det største potensialet til oppgradering. Det viktigaste for pickupen er at:
    1. han sit i ein arm som fungerer godt for akkurat denne pickupen, og
    2. riaatrinnet må ha ein viss kvalitet, også for MM-pickupar (desse er relativt lette å finne)

    Men skal du oppgradere spelaren, (ut over estetikken) er det små, men viktige steg du kan ta:

    - plassering av spelaren (må stå ein stad der stiften ikkje hoppar ut av rilla når du går over golvet, og dessutan slik at basstonar frå høgtalarane slår inn og lagar feedbacktendensar. Støvlokk er også ein ting som samlar resonansar, og om dette er festa til platespelarkabinettet, kan det høyrast. Då må du ta dette av under avspeling.

    - Ha ein spelar med absolutt støyfri, men også stødig motor. Pabst lagde nokre veldig gode ein gong i tida. Direkte drevne, japanske spelarar frå tidleg 80-tal er også svært gode. Det kan diskuterast om ein sterk motor er gunstig, for slike kan lage støy. Nottinghamspelarane har løyst støyproblematikken ved å bruke små, støyfrie motorar, kombinert med ein svært tung tallerken. Denne må skubbast i gong for hand, men det fungerer utmerka, og Nottinghamspelarane er vel av dei aller mest støyfrie drivverka som er å oppdrive.

    - ver obs på at drivreimene har innverknad på lyden. Eg har prøvd fleire variantar som høyrest ulikt ut.

    - drivsystemet. Reimdrift er bra, direktedrift er endå betre, mellomhjul fargar lyden, men på ein svært positiv måte, om det ikkje overdrivast.

    - lageret til tallerkenen. Ikkje overdriv, men pass på at det er smurt. Må gjerast om lag kvart tiande år eller så.

    - ha ein spelar som anten er godt balansert (platetallerken og kabinett samsvarar), eller har stor vekt (enklaste, men også dyraste måten. Etter å ha fått samalikna ein relativt tung akryltallerken med ein svinetung spesialtallerken, er det klart at det har mykje å seie for lyden)

    - Straumforsyninga. Eg prøvde ein VPI Scout med "vanleg" straumforsyning. Kort etter fekk eg prøve ein liknande med SDS straumforsyning.

    - Vinylplata sin kvalitet, og føresetnad for god plassering. Dersom du har 200 grams plater slepp du stort sett å uroe deg for dette. Men dei som er på 140 gram og mindre, har ein slags betoning (plastikk-aktig lyd?). Denne kan du redusere sterkt på fleire måtar: vakuum-tallerken som held plata fast, platestrammar eller platelodd, og platekrans, som held plata sin ytterkant fast under avspeling. Dessutan har underlaget; platematta, innverknad på lyden.

    Men konsentrer deg fyrst om arm og pickup. Har du orientert deg om dei rimelege MMar, har du berre utforska dei indre planetar. Solsystemet, for ikkje å snakke om universet, er langt meir omfattande.....
     

    Pyntelig

    Medlem
    Ble medlem
    08.07.2020
    Innlegg
    33
    Antall liker
    7
    Sted
    Vestfold
    Når ein held seg til rimelege MM-pickupar og ein spelar av "heilt grei"-standard, er det fyrst og framst pickupen som har det største potensialet til oppgradering. Det viktigaste for pickupen er at:
    1. han sit i ein arm som fungerer godt for akkurat denne pickupen, og
    2. riaatrinnet må ha ein viss kvalitet, også for MM-pickupar (desse er relativt lette å finne)

    Men skal du oppgradere spelaren, (ut over estetikken) er det små, men viktige steg du kan ta:

    - plassering av spelaren (må stå ein stad der stiften ikkje hoppar ut av rilla når du går over golvet, og dessutan slik at basstonar frå høgtalarane slår inn og lagar feedbacktendensar. Støvlokk er også ein ting som samlar resonansar, og om dette er festa til platespelarkabinettet, kan det høyrast. Då må du ta dette av under avspeling.

    - Ha ein spelar med absolutt støyfri, men også stødig motor. Pabst lagde nokre veldig gode ein gong i tida. Direkte drevne, japanske spelarar frå tidleg 80-tal er også svært gode. Det kan diskuterast om ein sterk motor er gunstig, for slike kan lage støy. Nottinghamspelarane har løyst støyproblematikken ved å bruke små, støyfrie motorar, kombinert med ein svært tung tallerken. Denne må skubbast i gong for hand, men det fungerer utmerka, og Nottinghamspelarane er vel av dei aller mest støyfrie drivverka som er å oppdrive.

    - ver obs på at drivreimene har innverknad på lyden. Eg har prøvd fleire variantar som høyrest ulikt ut.

    - drivsystemet. Reimdrift er bra, direktedrift er endå betre, mellomhjul fargar lyden, men på ein svært positiv måte, om det ikkje overdrivast.

    - lageret til tallerkenen. Ikkje overdriv, men pass på at det er smurt. Må gjerast om lag kvart tiande år eller så.

    - ha ein spelar som anten er godt balansert (platetallerken og kabinett samsvarar), eller har stor vekt (enklaste, men også dyraste måten. Etter å ha fått samalikna ein relativt tung akryltallerken med ein svinetung spesialtallerken, er det klart at det har mykje å seie for lyden)

    - Straumforsyninga. Eg prøvde ein VPI Scout med "vanleg" straumforsyning. Kort etter fekk eg prøve ein liknande med SDS straumforsyning.

    - Vinylplata sin kvalitet, og føresetnad for god plassering. Dersom du har 200 grams plater slepp du stort sett å uroe deg for dette. Men dei som er på 140 gram og mindre, har ein slags betoning (plastikk-aktig lyd?). Denne kan du redusere sterkt på fleire måtar: vakuum-tallerken som held plata fast, platestrammar eller platelodd, og platekrans, som held plata sin ytterkant fast under avspeling. Dessutan har underlaget; platematta, innverknad på lyden.

    Men konsentrer deg fyrst om arm og pickup. Har du orientert deg om dei rimelege MMar, har du berre utforska dei indre planetar. Solsystemet, for ikkje å snakke om universet, er langt meir omfattande.....
    tusen takk for fyldig tilbakemelding! Lite spørsmål om dette med underlag, er orginalt gummiflate på min. Vil feks kork være ett bedre underlag? Evt noe annet jeg bør vurdere?

    Jeg bruker denne. Ortofon DS-1. I motsettning til de kina/project vektene, så virker denne hver gang den skal brukes. Ortofonvekta kommer nok fra kina den også.
    Har du link til denne? Finner den ikke noe sted.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    tusen takk for fyldig tilbakemelding! Lite spørsmål om dette med underlag, er orginalt gummiflate på min. Vil feks kork være ett bedre underlag? Evt noe annet jeg bør vurdere?


    Har du link til denne? Finner den ikke noe sted.
    Eg har vanskar med å bestemme meg for kva som er best. Platespelaren min er designa for å spele utan matte. Dette går veldig bra med platekrans og -lodd, og gjev merkbart betre dynamikk og ei klangbalanse eg trivest med. Eg har også eit par ulike korkplater, som eg ikkje høyrer skilnad på. Desse tek vekk litt av dynamikken. Så har eg ei "PlatterMatter" gummimatte, som endrar klangbalansen til å verte mørkare. Denne tek litt dynamikk. Endeleg har eg ei matte av skinn som eg brukar til dagen. Denne gjev mi føretrukne klangbalanse utan at dynamikken vert påverka.
    Hugs at når du skal samanlikne underlag, må du etterjustere armhøgda om underlaga har ulik tjukkleik.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Pyntelig

    Medlem
    Ble medlem
    08.07.2020
    Innlegg
    33
    Antall liker
    7
    Sted
    Vestfold
    Da tror jeg at jeg holder ann kork inntil videre.

    Men hva med vask av plater og stift? Min plan er å bruke AT Stifterensesett og godt utvannet Zalo + mikrofiberklut på platene. Noe annet jeg bør vurdere? Å bruke 4000 på en platevasker er uaktuelt for min del.
    Sitter langt inne å kjøpe overpriset plast fra Spinclean, men det er ikke helt utelukket.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det beste når det gjeld platehygiene er å vere proaktiv, passe på at platene oppheld seg i omslaget borsett frå under avspelinga. Og kjøp antistatiske innercover til plater med berre pappomslag. Men om du kjøper vesentleg brukt, er nok ein platevaskar ei svært fornuftig investering. Bikkar samlinga di 100 LPar, er kostnad pr plate ganske liten. Spinclean har eg ikkje brukt, men slike maskiner som "støvsugar" vekk væske og skit, er effektive. Dei aller beste er slike som reinsar med destillert vatn og ultralyd, men dei er dyre.
    Så finnest det mange middel til reinhaldet. Det enklaste er å fjerne støv. Ei kolfiberbørste er grei til dette. Eg brukar også Dishwasher Record Cleaner sin klosse med kordfløyelaktig stoff. Min er gammal D3, og no er det d4 som gjeld. Men eg kom over eit anna stoff som eg tykkjer er endå betre: Last, som kan kjøpast på nett eller i desse butikkane: https://thelastfactory.com/store-locator/ Dette er to ulike stoff, den eine som brukast til rensing, og eit preservasjonsstoff, som nye/reine plater smørjast med, slik at dei knitrar mindre. Det tek sjølvsagt ikkje bort hakk, men fjernar statisk elektrisitet og reduserer platestøyen merkbart.
    Elles finnest det mykje rart. Uansett bør du unngå våt avspeling, og stoffa som er tilpassa dette. Dei fungerer, men prøver du etterpå å spele av ei plate tørt, knitrar ho forferdeleg, og du vert nøydd til å bruke platevaskar for å fikse ho att.
    Stiftreins gjerast fyrst og framst med ei lita "minitannbørste" med stiv, kort bust. Mange pickupar leverast med ei slik. Pass på å fylgje fartsretninga når du børstar, slik at nålefana ikkje vert bøygd. Når nåla vert gammal, kan det danne seg belegg på stiften som kan vere vanskeleg å fjerne. Det finnest "vibratorar" som greier å riste laust dette, og det finnest væsker som er tilpassa nålereins. Eg er veldig forsiktig med desse, og brukar dei berre når pickupen er såpass gammal at han ikkje fungerer utan.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg bruker denne. Ortofon DS-1. I motsettning til de kina/project vektene, så virker denne hver gang den skal brukes. Ortofonvekta kommer nok fra kina den også.
    Nix, DS-1 er laget i Japan slik som DS-3 og Jelco SG-1. Og om man tror Kina klonene gjør samme jobb, tro igjen.

     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Nix, DS-1 er laget i Japan slik som DS-3 og Jelco SG-1. Og om man tror Kina klonene gjør samme jobb, tro igjen.

    Ikke værst. (y) De kina vektene er et sorgens kapittel IMHO.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Og om man tror Kina klonene gjør samme jobb, tro igjen.

    Min "kinaklone" som kostet 50 kroner måler korrekt og har gjort det i årevis. Hvilken del av jobben er det den da lar være å gjøre?

    Jeg tenker det er langt mer korrekt å si at "om man tror en dyr vekt som måler korrekt er bedre enn en billig vekt som måler like korrekt så er man passe tjukk i hue".
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Om en vekt viser riktig - og man har kalibreringslodd for verifisere det (aller helst 2-3 lodd m/forskjellig vekt) før bruk, så spiller det ingen rolle om den koster 50,- eller 1000,-.
    Et vektresultat er et vektresultat uansett.
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Problemet med de (2-3 stk) jeg hadde var kvaliteten/levetiden. Målte rigtig ja, men hjalp lite for meg når de feilet og sluttet å virke.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Det er naturligvis en annen side av saken :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tenker det er langt mer korrekt å si at "om man tror en dyr vekt som måler korrekt er bedre enn en billig vekt som måler like korrekt så er man passe tjukk i hue".
    Jeg tenker at å være så kjip og støtte en røvernasjon som for det meste produserer søppel til mellomlagring og pandemier, for å spare noen hundrelapper på en gjenstand man sannsynligvis har i 20+ år er direkte skammelig.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker at å være så kjip og støtte en røvernasjon som for det meste produserer søppel til mellomlagring og pandemier, for å spare noen hundrelapper på en gjenstand man sannsynligvis har i 20+ år er direkte skammelig.
    Utvilsomt, men hvis de hundrelappene man betaler ekstra er for at produktet skal mellomlande mellom røverstat og deg for å få et klistremerke med logo på er jeg ikke like sikker.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Etter å lest om Fosse sin lekre oppgradering av 301 platetalleken av edelmetall ble jeg nyskjerrig på hvilken resonansfrekvens min RX-1500 med original aluminiumstallerken synger med.

    Med hjelp av en app på telefonen finner jeg min platetallerken synger ved 855Hz. Og den har overraskene laaaang decay.

    1615745765722.png


    Gratisappen jeg her benyttet kalles Advance Spectrum Analyser for Android. Jeg klabbet til tallerken omtrent midt mellom sentertapp og ytterkant med fingerknoke.

    Hadde vært artig om andre vil poste sine erfaringer. Spesielt Fosse med ny og gammel 301 tallerken er spennende å se en sammenligning.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Utvilsomt, men hvis de hundrelappene man betaler ekstra er for at produktet skal mellomlande mellom røverstat og deg for å få et klistremerke med logo på er jeg ikke like sikker.

    Nettopp min tanke også. Jeg betaler mer enn gjerne for kvalitet, men jeg har en særdeles sterk motvilje mot å betale ekstra kun for logoer.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    To hender i samme ræv altså! :poop:(y)

    Men apparatene jeg henviser til er hverken "Asembled in" eller "Designed in", men Made in Japan.

    Stay Healthy, Stay safe!
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du må gjerne supplere med en link eller flere som viser at dette er tilfelle.
    Hvorfor? Virker ikke kinamikken din perfekt da?

    Nei, den jobben kan du jaggu ta sjæl! 😁 Massevis av referanser til produsent av DS-1, DS-3 og SG-1. Google er din venn!

    Min SG-1 fulgte armen, er påstemplet Made in Japan og fungerer perfekt, holder for meg!

    I'm out!
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.040
    Antall liker
    20.224
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Hva´ er bedre end at bruke sine penger på nytt "gear", når man egentlig ikke trenger??
    Det er selvfølgelig at bruke andres penger, ved at guide dem til nytt oppsett 😁.
    Havde en kammerat på besøk for et par dage siden. Han skulle/ville ha´ ny platespiller.
    Vi havde en lang debatt over en masse øl 🍻 , Yamaha, EAT, mye mere, DD vs. remdrift, nytt/brukt, utseende vs. funktionalitet m.m........ puha,
    det blev en lang aften, men endte med et fint resultat (synes jeg) :)
    I går besluttede han seg, bestilte & betalte. Bli´r levert i dag (armen om en uke). Helt ny modell, som endda ikke er på deres hjemmeside ennå....

    tw-acustic-raven-ls-plattenspieler-61498.jpg


    TW Acousic Raven LS

    https://www.hifitest.de/test/plattenspieler/tw_acustic-raven_ls_19643

    Så er det bare at håpe, at han bli´r rimeligt fornøyd. Ellers er jeg redd, at mit rennome kommer at dale en del 😁
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Hadde en slik på besøk med en reim som sluret pga den var full av pudder. Trolig fra produksjon av reimen for lettere seperasjon.

    Hva tenker man om ekte plast som materialevalg for både nål og cantilever?

    Jeg grøsset når jeg først så det. Men så slo det meg at dette muligens ikke er så skadelig for vinylplaten som en dårlig utført stift med høyt nåletrykk kan være.

    1616685764505.png
    1616685727612.png
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Jeg trenger innspill på min Yamaha Vinyl 500 platespiller fra dere vinylguruer!

    Har tidligere beskrevet problemet med at spilleren har et altfor høyt analogt signal inn i den innebyggede adc til RIAA - som fører til fæl klipping og kompresjon.

    Jeg sjekket manualen til spilleren og der står dette under Specifications:



    Dette er spec for den medfølgende Audio Technica PUen:



    2,5mV vs 4,2mV?

    Jeg er ganske ubrukelig når det gjelder PU osv. Men kan en PU med lavere mV fungere bedre? Eventuelle passende forslag blir satt pris på, så spilleren kan brukes.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Kan Rega Carbon passe?



     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Et annet alternativ kan kanskje være Denon DL-110 MC med 1.6mV output. Med forbehold om at jeg ikke kjenner spilleren og at ADCen gjør meg usikker på hele greia.....
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Takk for forslag, usikker på MC, kan ingenting om det :p

    Men bestilte Rega PUen, den fantes på lager hos Platekompaniet og er rimelig nok til å teste. Ikke for at spilleren kommer å bli brukt noe særlig av meg, nå som Technicsen er her, men skal jeg gi den til noen så skal den fungere noenlunde.

    Har gitt beskjed til både Yamaha og butikken der jeg handlet, men er ikke noen hjelp å få hittil. Derfor prøve å løse problemet selv.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.040
    Antall liker
    20.224
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Du behøver ikke være "usikker" på MC, da det er en "hi-output", og som skal settes
    i en vanlig mm-inngang på riaa. Da den har 1,6mV ut, har du dermed fått den nødvendige senkning i output fra PU,
    og det kanskje er precist det du mangler. Go for it :)
     

    Steinar.Sv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2019
    Innlegg
    2.003
    Antall liker
    4.778
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker Denon DL-110 på en Denon DP-59L
    Funker knall !!
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Du behøver ikke være "usikker" på MC, da det er en "hi-output", og som skal settes
    i en vanlig mm-inngang på riaa. Da den har 1,6mV ut, har du dermed fått den nødvendige senkning i output fra PU,
    og det kanskje er precist det du mangler. Go for it :)
    Godt å vite, kan bli aktuelt, får teste Regaen først - om den har lavt nok signal.

    Men så leste jeg dette, sammenlignet med originalen som ble levert med spilleren:


    Vel, om de er like gjenstår å se 😁 Skal fortelle hvordan det går, med masse DR tall, grafer osv - som visse her setter så pris på :ROFLMAO:
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.040
    Antall liker
    20.224
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Rega Carbon er ganske er ganske rigtigt intet annet end en 3600 "in diguise".
    Det billigste som finnes kann på Audio Technica´s hylle. Jeg ville ikke spildt 11$ på denne,
    da det første du tenker på efterfølgende er, at denne MÅ oppgraderes = 100,- kr. ut av lommen 😁
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn