Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Ble til å teste litt om dette med skjærende diskant, digitaliserte og kjørte frequency plot - her er Nagaokaen i gang på Jump med Van Halen:



    Ser en ganske tydelig "hump" som ikke burde være der.

    Plukket frem Yamaha platespilleren med Shibata på, samme låt:



    Samme hump der.

    Sjekket cden for sikkerhets skyld:



    En mye penere graf. Går ut i fra at det bare er slett håndverk som er gjort med vinylen.

    Friskmelder dermed Nagaokaen og får bare unngå visse plater med hodetelefonene :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Hmm... er du sikker. Jeg vet at 25-års jubileums versjonen er en re-master, men...
    På originalutgaven er Smoke on the water og The Mule opptak fra 2 forskjellige konserter (hhv Osaka 15 aug og Tokyo 17 aug). Det er ihvertfall det som er angitt - og det henvises til i all litteratur.
    Det virker jo litt merkelig at de skulle si akkurat det samme på to forskjellige konserter :unsure: .
    Det kan jo (i teorien) ha vært en "innøvd" og regissert greie, men - helt ordrett likt - merkelig.
    Jeg dobbeltsjekka det nå. De har satt "cue" til the mule på jubileums utgaven akkurat i det de hamrer løs. Fadingen fra Osaka til Tokyo er med på sporet til Smoke on the water.

    Mvh
    KJ
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Ble til å teste litt om dette med skjærende diskant, digitaliserte og kjørte frequency plot - her er Nagaokaen i gang på Jump med Van Halen:



    Ser en ganske tydelig "hump" som ikke burde være der.

    Plukket frem Yamaha platespilleren med Shibata på, samme låt:



    Samme hump der.

    Sjekket cden for sikkerhets skyld:



    En mye penere graf. Går ut i fra at det bare er slett håndverk som er gjort med vinylen.

    Friskmelder dermed Nagaokaen og får bare unngå visse plater med hodetelefonene :)
    Nei, det er peaken på pickupen du ser , den er der på alt du spiller tenker jeg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.904
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ble til å teste litt om dette med skjærende diskant, digitaliserte og kjørte frequency plot - her er Nagaokaen i gang på Jump med Van Halen:



    Ser en ganske tydelig "hump" som ikke burde være der.

    Plukket frem Yamaha platespilleren med Shibata på, samme låt:



    Samme hump der.

    Sjekket cden for sikkerhets skyld:



    En mye penere graf. Går ut i fra at det bare er slett håndverk som er gjort med vinylen.

    Friskmelder dermed Nagaokaen og får bare unngå visse plater med hodetelefonene :)
    Måske, det er kapacitive belastning (om du kører MM), som ikke er korrekt, og derfor gi´r et hæv i toppen.
    Dette så værende mere hørbart på noen skæringer.
    Samme, hvis du lører MC, da sætte belastningsimpedans noget lavere??

    BC kom først :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    ...og armresonansen i lavfrekvensen....
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Nei, det er peaken på pickupen du ser , den er der på alt du spiller tenker jeg
    Heldigvis ikke - hadde alt låt så ille med overdreven diskant og sibilanseproblemer hadde jeg kvittet meg med platespillerene.

    Gode innspillinger har fin kurve - på både Nagaoka og Shibata :)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Måske, det er kapacitive belastning (om du kører MM), som ikke er korrekt, og derfor gi´r et hæv i toppen.
    Dette så værende mere hørbart på noen skæringer.
    Samme, hvis du lører MC, da sætte belastningsimpedans noget lavere??

    BC kom først :)
    Det er en vinyl som er dårlig "cuttet" eller hva de kaller det.

    Kurvene er fra 2 forskjellige platespillere med 2 forskjellige pickuper - Technics SL1210 med Nagaoka og Yamaha Vinyl 500 med AT VM95 Shibata. Samme Van Halen 2019 vinyl med Jump på.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Jeg er nok litt dårlig til å forklare - men grafene over er en fortsettelse fra diskusjonen på forrige side hvor jeg fortalte om problemer med sibilanter.

    Jeg klarte å minske de ved å justere litt - men hovedproblemet er dårlig eq på noen vinylskiver.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Er vel nok grafer nå :ROFLMAO:

    Men kan heller komme med en anbefaling - Totos siste på vinyl - Old is New, den synes jeg låter bra, masse fine låter. Men tar med en graf av en låtene fra den - dette med Technics & Nagaoka:



     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Er vel nok grafer nå :ROFLMAO:

    Men kan heller komme med en anbefaling - Totos siste på vinyl - Old is New, den synes jeg låter bra, masse fine låter. Men tar med en graf av en låtene fra den - dette med Technics & Nagaoka:

    Takk, den må skaffes! Toto på vinyl er veldig innafor her i huset ;-) Har hatt flere demoer hjemme hvor akkurat Toto på Vinyl vs Tidal Hifi har gått seirende ut for den gamle plata. Det er ikke alltid slik men Toto er en sikker vinner ;-)
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Toto kan være problematisk digitalt, noe er ok, en haug med remastere (og originaler) av varierende kvalitet gjør streaming vanskelig, lete opp noen gode cder er mulig. Å velge vinyl er nok beste strategi, som du skriver (y)
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg må innrømme at det meste av nye plater jeg har kjøpt ikke helt var verd det, selv fancy uber-hifi pressinger fra 700kr til flere tusen fra pm-audio osv. Seriøst og bra men jeg hører ikke noen stor forbedring i lydkvalitet må sies. Satser derfor mer på mint+ gamle plater. Men kjøpte akkurat nye av Old is New sammen med Isolation til helt ordinære priser så det blir som vanlig spennende :)
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    I denne tiden med streaming fra NAS/Tidal/Roon, fant jeg plutselig på å sette på strømmen på en av platespillerne, dra fram noen plater fra arkivet igjen, åpne platecoveret, lese om komponist, info om innspillingen, lirke ut platen, legge den på tallerkenen, skyte med den røde Zerostat pistolen, fjerne støvpartikler med karbonbørsten fra Oslo HiFiCenter, plassere pickupen nensomt og forsiktig ytterst på platen og vente på hva som skjer. Litt knitter gjør vel ikke noe og så skjer det: musikken strømmer ut av høytalerne. Du allverden så deilig å høre på, jommen låter det akkurat som i gamle dager, behagelig klang, kanskje ikke så kontant og dynamisk, men allikevel en fryd for ørene.
    Så til et spørsmål: spilleren som fikk sjokk er en Thorens TD147 Jubile med en Sumiko MMT arm, Ortofon MC3000 og MC30 Supreme. Er det noen på denne jorda som kan ta en sjekk på disse pickupene? Virker de som de skal fortsatt? eller har de nådd sin pensjonsalder (som eieren)? Sendte en mail til Ortofon, de svarte raskt, men fikk bare et tips om at det finns nye å få kjøpt i butikken, ingen service tilbud derfra.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    MC 30 Supreme er ein god pickup, som spelar godt, om han ikkje høyrest rar ut, har klump på stifttuppen, og sporar godt (køyr ei testplate med sporingstest. Fiksar pickupen 60 µ, er pickupen truleg ok).
    MC 3000 kan eg ikkje godt nok til å seie noko om. Men ta ein kik på stifttuppen med eit sterkt forstørringsglas og sjekk om det ser klumpete ut)
    Elles: MM-pickupar kan ha tendensar til slike toppar, men langt frå alle. Mine favorittunntak er Grace, nokre frå AT, Micro Acoustics. Slikt kan sjølvsagt kompenserast.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Jeg må innrømme at det meste av nye plater jeg har kjøpt ikke helt var verd det, selv fancy uber-hifi pressinger fra 700kr til flere tusen fra pm-audio osv. Seriøst og bra men jeg hører ikke noen stor forbedring i lydkvalitet må sies. Satser derfor mer på mint+ gamle plater. Men kjøpte akkurat nye av Old is New sammen med Isolation til helt ordinære priser så det blir som vanlig spennende :)
    Jeg har også Isolation på vinyl - som jeg kjøpte den gangen den ble gitt ut - låter veldig bra og er bedre enn cd-utgaven jeg har av den. Kanskje mitt favorittalbum med Toto (y)
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Gjallarhorn kan sjekk pickupen din-og platespilleren for en sum,,
    Feks får jeg en kurve som dette når jeg gjør det selv... ,denne Pickupen har ligget 13 år ubrukt i en skuff, ser ikke ut til å ha tatt særlig skade av det.
    Capture.JPG

    Capture.JPG
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    MC 30 Supreme er ein god pickup, som spelar godt, om han ikkje høyrest rar ut, har klump på stifttuppen, og sporar godt (køyr ei testplate med sporingstest. Fiksar pickupen 60 µ, er pickupen truleg ok).
    MC 3000 kan eg ikkje godt nok til å seie noko om. Men ta ein kik på stifttuppen med eit sterkt forstørringsglas og sjekk om det ser klumpete ut)
    Elles: MM-pickupar kan ha tendensar til slike toppar, men langt frå alle. Mine favorittunntak er Grace, nokre frå AT, Micro Acoustics. Slikt kan sjølvsagt kompenserast.
    Mange takk for svar. Testplate med sporingstest har jeg ikke, men prøver med Tchaikovsky 1812 overtyren, kanonsmell kan vel duge. Sjekker stifttupper også.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Sørg for å få renset den gjerne med en vibrerende pute.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Mange takk for svar. Testplate med sporingstest har jeg ikke, men prøver med Tchaikovsky 1812 overtyren, kanonsmell kan vel duge. Sjekker stifttupper også.

    Dersom du har Telarc sin 1812 er det helt normalt å ikke kunne spore denne. :D
    Faktisk tør jeg ikke spille denne med dyr pick-up :LOL:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Jeg kan legge til at jeg samtidig som jeg handlet 1984 også handlet debuten - Van Halen fra 1978 - begge deler handlet for kort tid siden på nice price på Platekompaniet.

    Debuten er en 2015 utgivelse:


    Som låter veldig bra - akkurat slik kommentarene forteller i linken over.

    Merkelig at det skal være så stor forskjell, Bernie Grundman Mastering er nevnt i begge utgivelser.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Merker det er lett å få dette "på hjernen" også - har man først hørt en plate som er ille (Jokke - Billig Lykke 2014 for eksempel) så hører man det overalt :eek: :ROFLMAO:

    Får avprogrammere med noen safe skiver (y)
    Ti år og en haug med platespillere så gir det seg. Men du kommer nok til å ha noen tøffe år fremfor deg.

    Prblemet kan være:

    - slitte plater
    - dårlige plater
    - slitt pickup
    - ødelagt pickup
    - ødelagt arm (lager)
    - feil justering av pickup
    - dårlig riaa, eller overstyring
    - feiljustert platespiller, ikke i vater

    Holdt på å knekke interessen for vinyl for mitt kommende dette. Problemet viste seg å være at platespilleren var satt opp av Oslo Hificenter.

    Noen plater er slik, og det nytter ikke uansett utstyr (jeg kjøpte en bunke med gamle jazz-skiver, noen av platene låter dritt på samtlige kombinasjoner, men verre på noen pickuper enn andre. Noen plater låter dritt på én, eller to kombinasjoner, men så går det fint med Jan Allaerts og Odin når vi kommer så langt.

    Du skal bekymre det akkurat passe og sundt for dette, men la det ikke knekke entusiasmen.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.242
    Antall liker
    5.964
    Ti år og en haug med platespillere så gir det seg. Men du kommer nok til å ha noen tøffe år fremfor deg.

    Prblemet kan være:

    - slitte plater
    - dårlige plater
    - slitt pickup
    - ødelagt pickup
    - ødelagt arm (lager)
    - feil justering av pickup
    - dårlig riaa, eller overstyring
    - feiljustert platespiller, ikke i vater

    Holdt på å knekke interessen for vinyl for mitt kommende dette. Problemet viste seg å være at platespilleren var satt opp av Oslo Hificenter.

    Noen plater er slik, og det nytter ikke uansett utstyr (jeg kjøpte en bunke med gamle jazz-skiver, noen av platene låter dritt på samtlige kombinasjoner, men verre på noen pickuper enn andre. Noen plater låter dritt på én, eller to kombinasjoner, men så går det fint med Jan Allaerts og Odin når vi kommer så langt.

    Du skal bekymre det akkurat passe og sundt for dette, men la det ikke knekke entusiasmen.
    Takk for at du deler din erfaring - setter pris på oppmuntringen, skal nok beholde entusiasmen (y)
     

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Dersom du har Telarc sin 1812 er det helt normalt å ikke kunne spore denne. :D
    Faktisk tør jeg ikke spille denne med dyr pick-up :LOL:
    Ikke Telarc sin 1812 gitt, har kun en Colombia 1812 plate, men, har en Telarc innspilling av Vårofferet, så den får prøve seg også. Noen heftige partier der.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Dersom du har Telarc sin 1812 er det helt normalt å ikke kunne spore denne. :D
    Faktisk tør jeg ikke spille denne med dyr pick-up :LOL:
    Eg prøver alltid pickupar som greier 90 - 100µ på sporingsplata ein tur innom kanonskota på Telarc 1812. Det artige er at somme pickupar sporar denne, utan å greie meir enn 80µ på sporingstesten..
    Det er sikkert heilt greitt å bruke dyre pickupar på Telarc også, berre dei ikkje kastar pickupen ut av rilla.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.904
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Dersom du har Telarc sin 1812 er det helt normalt å ikke kunne spore denne. :D
    Faktisk tør jeg ikke spille denne med dyr pick-up :LOL:
    Sikke noget vrøvl 😁
    Jo bedre pickup, jo bedre burde den spore.
    Har sat en billig AT-311 T4P med shibatanål med T4p/½" adapter på en kammerats gamle Pioneer spille.
    Armen er egentlig lidt for tung til denne, men den sporer kanonskuddene på Telarc aldeles uten å kny.
    Min egen SAEC C-1 gør det også, Orto Jubilee, ZYX Ultimate 100 ligeledes.
    Det meste sitter i oppsetning/matcing af PU og arm :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Det er sikkert heilt greitt å bruke dyre pickupar på Telarc også, berre dei ikkje kastar pickupen ut av rilla.
    Det har skjedd med meg flere ganger. Har slutta å spille den. Har ikke engang prøvd med mine siste tre pickuper. Hoppet ikke bare ut av rilla med ut av plata!
    Husker at B&O 4002 og 8000 klarte å spore denne
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Debuten er en 2015 utgivelse:
    Som låter veldig bra - akkurat slik kommentarene forteller i linken over.
    Merkelig at det skal være så stor forskjell, Bernie Grundman Mastering er nevnt i begge utgivelser.
    Nei, det er ikke merkelig i det hele tatt :).
    Om du (hvis du ikke allerede har gjort det) setter deg inn i alle prosessene bak produksjonen og pressing av en plate ser du at det er mange muligheter for at en plate "full" av issues (pops, fuzz, høy/mye rillestøy, knitter, siblanter osv) kan havne ut på markedet.

    Det er ytterst sjelden at unoter av noe art befinner seg på en master.

    Om man videre ser litt på historien så ble vinylmarkedet "borte" tidlig på 90-tallet. Da hadde CD tatt over markedet tilnærmet 100%. De aller fleste fabrikkene avviklet sin produksjon, og det meste av produksjonsmateriellet ble demontert og kastet.

    Når så den nye "vinylboomen" virkelig tok av var det etterhvert stor mangel på produksjonskapasitet. En del av det produksjonsverktøyet som fortsatt fantes var slitt, og mye av kompetansen til håndverket var borte. Det var ytterst få som hadde alt på "stell". Men, allikevel - det var et sug i markedet og det ble i stor stil laget re-issues og remastere av tidligere utgitte plater. Med tildels slitt utstyr, mangel av kompetanse - og ikke minst hastverk (selskapene som sto bak utgivelsene presset på produsentene for å få platene ut på markedet fortest mulig) resulterte i at det kom mye (for) dårlige plater ut på markedet. Kvantitet trumfet kvalitet i alle ledd. Dette var nok på sitt aller værste rundt 2015.

    De selskapene som prioriterte kvalitet bestilte slot-tider hos de produsentene de visste de kunne stole på (eks QRP) - og mange utgivelser ble av den årsaken forsinket med helt opp til et år.

    Nå virker det som om det er mer balanse igjen. Ikke minst ved at flere har investert i nytt produksjonsmateriell og/eller oppgradert det gamle, flere nye aktører har kommet på banen og kompetansen er tilbake.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn