Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Helt like er de ikke, men jeg tror det refereres til Montana, et tilsvarende modulsystem med en helt annen pris, som sannsyligvis langt overstiger bruksverdien.

    Aha, da er jeg med. Takker & bukker.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hjelp søkes

    Jeg har overtatt en tonearm der en tidligere eier tydeligvis har loddet armkabelen til pluggene selv, eller i hvert fall har loddet på nytt. Med det resultatet at kablene satt dårlig og løsnet. Jeg har gjort noen stakkarslige forsøk på å lodde dem på igjen, men jeg må bare innse at manglende loddekunskap og alt for skjelvne fingrer hindrer meg i å få dette bra. Nå har det oppstått en brum på signalet, som tyder på for dårlig lodding, tross flere forsøk.
    Det er flaut, men her er det pinlige resultatet:

    Vis vedlegget 679746

    Så for å bruke et for tiden populært uttrykk: jeg legger meg flat, og ber om hjelp. Er det noen i Oslo-området som kan hjelpe meg med å få loddet disse ordentlig?


    Det anbefales IKKE å lodde direkte på pinnene. Hvis du ser inni pickup huset så er ledningene ut fra pinnene hårstrå tykke og brenner av for ingenting. Lodd heller på hylser som så tres inn på pinnene.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.634
    Antall liker
    15.475
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det anbefales IKKE å lodde direkte på pinnene. Hvis du ser inni pickup huset så er ledningene ut fra pinnene hårstrå tykke og brenner av for ingenting. Lodd heller på hylser som så tres inn på pinnene.
    Caset til Atle er vel neppe å lodde fast kablene til pinnene på pu, men han trenger trolig bistand til å feste en av de tynne kablene til en av hylsene som festes i pinnene på pu.

    Mener å huske alt trikset var først å fylle hylsa med loddetinn - la den herde litt for så å varme opp hylsa tilstrekkelig til at tinnet smelter for til slutt å føre tonearmskabelen ned i hylsa... Nye hylser og egnet krympestrømpe fåes kjøpt i løsvekt.

    Heldigvis finnes det hundrevis av hjelpere som langt bedre på lodding’s enn meg.
     
    Sist redigert:

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Håper du ikke loddet direkte på min Pu Atle🙄😳 hvilket jeg heller ikke trur🙂
    Ang lodding så klarte jeg dette for ca 10år siden på min Ace-Space arm men noe dritt og lodde disse hårtynne ledningene😝
    Send en pm til ptb her på HFS og hør om han kan hjelpe deg.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Det anbefales IKKE å lodde direkte på pinnene. Hvis du ser inni pickup huset så er ledningene ut fra pinnene hårstrå tykke og brenner av for ingenting. Lodd heller på hylser som så tres inn på pinnene.
    Det er absolutt IKKE det jeg har gjort eller har planer om, heller! Når jeg skrev plugger, så mente jeg til å feste på kablene, altså sannsynligvis det du kaller hylser.

    Mener å huske alt trikset var først å fylle hylsa med loddetinn - la den herde litt for så å varme opp hylsa tilstrekkelig til at tinnet smelter for til slutt å føre tonearmskabelen ned i hylsa... Nye hylser og egnet krympestrømpe fåes kjøpt i løsvekt.
    Det er sånn ca den oppskriften jeg har prøvd å følge. Problemet er bare at teorien alltid er så forbaska mye lettere enn teorien!

    Håper du ikke loddet direkte på min Pu Atle🙄😳 hvilket jeg heller ikke trur🙂
    Ang lodding så klarte jeg dette for ca 10år siden på min Ace-Space arm men noe dritt og lodde disse hårtynne ledningene😝
    Send en pm til ptb her på HFS og hør om han kan hjelpe deg.
    Ingen fare, Roger! 😁 Eller....kanskje jeg skal gjøre det, så den kan bli her for alltid 🤣
    Ja, de ledningene er ufyselig tynne. Er i dialog med ptb.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.019
    Antall liker
    8.213
    Torget vurderinger
    1
    Hjelp søkes

    Jeg har overtatt en tonearm der en tidligere eier tydeligvis har loddet armkabelen til pluggene selv, eller i hvert fall har loddet på nytt. Med det resultatet at kablene satt dårlig og løsnet. Jeg har gjort noen stakkarslige forsøk på å lodde dem på igjen, men jeg må bare innse at manglende loddekunskap og alt for skjelvne fingrer hindrer meg i å få dette bra. Nå har det oppstått en brum på signalet, som tyder på for dårlig lodding, tross flere forsøk.
    Det er flaut, men her er det pinlige resultatet:



    En tråd her om min erfaring med samme problemet. Ikke lett å lodde dette....

     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Det er absolutt IKKE det jeg har gjort eller har planer om, heller! Når jeg skrev plugger, så mente jeg til å feste på kablene, altså sannsynligvis det du kaller hylser.



    Det er sånn ca den oppskriften jeg har prøvd å følge. Problemet er bare at teorien alltid er så forbaska mye lettere enn teorien!



    Ingen fare, Roger! 😁 Eller....kanskje jeg skal gjøre det, så den kan bli her for alltid 🤣
    Ja, de ledningene er ufyselig tynne. Er i dialog med ptb.
    ptb bør greie dette om han skall klare av kontakten på min VPI🙄😳 Har trua på han🙂👍
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    En tråd her om min erfaring med samme problemet. Ikke lett å lodde dette....

    Hehe, jeg leste denne da du la den ut. Den gang tenkte jeg bare at dette skal ikke jeg begi meg ut på noengang...slik ble det ikke. Ett tips om du skulle måtte gjøre det igjen; letteste måten å avisolere de tynne kablene er etter min mening med tennene.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.885
    Antall liker
    26.683
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Mener og huske att jeg av isolerte med en veldig liten tang/sax jeg kjøpte for jobben gjennom ett førstørelseglass.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Skal ta en titt på dette. Så lenge hylsene ikke er skadet er det håp :) . Ut fra bildet ser det også ut som at det er litt armkabel å "gå på".
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Skal ta en titt på dette. Så lenge hylsene ikke er skadet er det håp :) . Ut fra bildet ser det også ut som at det er litt armkabel å "gå på".
    Det er ganske greit med armkabel igjen. Og så vidt jeg kan forstå er hylsene ok. Tusen takk 😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Hei. Noen som har noen gode forslag på den enkleste veien til "knitterfri" avspilling? Ser bort fra platevasker.
    Bytte tallerkenmatte på min technics 1200 g, eller andre antistatiske tiltak?
    Finnes sikkert alskens matter fra f.eks. Stein? , kork, lær, osv. Antistatpistol?
    Har ikke prøvd noe av dette.
     

    Vedlegg

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Korf Audio har har oppdatert bloggen sin med innledningen til en potensielt svært interessant serie innlegg. Tittelen er "Any Point in Wow & Flutter? Part I" og
    tar for seg den nå rundt 40 år gamle metoden som brukes til å måle Flutter & Wow. Første episode ender selvsagt med en foreløpig cliffhanger, men kanskje vil serien avsløre enda en svakhet i hvordan man vurderer kvaliteten på avspilling av vinyl.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hei. Noen som har noen gode forslag på den enkleste veien til "knitterfri" avspilling? Ser bort fra platevasker. Bytte tallerkenmatte på min technics 1200 g, eller andre antistatiske tiltak?
    Finnes sikkert alskens matter fra f.eks. Stein? , kork, lær, osv. Antistatpistol?
    Har ikke prøvd noe av dette.

    Jeg kan anbefale platematter herfra i kork og naturgummi. Koster bare småpenger, kommer i tykkelser fra 1 til 5mm og hos meg virker de mer anti-statiske enn alt annet jeg har brukt.

    Ellers kan jeg nevne at som deg har jeg platespilleren plassert like ved TVen. Hvis jeg har TVen på mens jeg spiller vinyl opplever jeg dramatisk mye mer statisk elektrisitet og det kan til tider smelle ganske heftig når jeg løfter en plate av spilleren. Derfor er bare en av delene i bruk om gangen.
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Det forekommer sporadisk, og selvfølgelig ikke hørbart på "normal" lyttenivå. Kanskje en supermannpistol aka antistat har superkrefter?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Godt mulig, gitt at det faktisk er knitter fra statisk elektisitet og ikke bare normal, iboende knitring fra vinylen selv. I siste tilfelle er det hovedsaklig nøye justering eller evt. en nål med annen geometri som gjelder.
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Noen som har noen gode forslag på den enkleste veien til "knitterfri" avspilling? Ser bort fra platevasker.
    Bytte tallerkenmatte på min technics 1200 g, eller andre antistatiske tiltak?
    Finnes sikkert alskens matter fra f.eks. Stein? , kork, lær, osv. Antistatpistol?
    Har ikke prøvd noe av dette.
    Antistat pistol ja og høy RF (relativ luftfuktighet) hjelper. Gode plast innercover hjelper.:)
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Støtter JMM her når det gjelder platematter fra Pathe Wings. Kombinasjonen med kork/gummi funker knall her hos meg og er den beste matta jeg har prøvd. Ingen antistatiske problemer samt den løfter lyden noen hakk. Bruker en 3mm tykk på min SL1200G.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hei. Noen som har noen gode forslag på den enkleste veien til "knitterfri" avspilling? Ser bort fra platevasker.
    Bytte tallerkenmatte på min technics 1200 g, eller andre antistatiske tiltak?
    Finnes sikkert alskens matter fra f.eks. Stein? , kork, lær, osv. Antistatpistol?
    Har ikke prøvd noe av dette.
    Cadenza serien til Ortofon...
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    I disse kalde og tørre vintertider knitrer vel det meste mere eller mindre. Min Rega med Exact knitrer mere nå enn i støyfrie sommeromgivelser. Da var det tilnærmet stille i stua.
    Men nå er det snart jul og når man har varmepumpe så lager jo det bare koselig julestemning... eller?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hei. Noen som har noen gode forslag på den enkleste veien til "knitterfri" avspilling? Ser bort fra platevasker.
    Bytte tallerkenmatte på min technics 1200 g, eller andre antistatiske tiltak?
    Finnes sikkert alskens matter fra f.eks. Stein? , kork, lær, osv. Antistatpistol?
    Har ikke prøvd noe av dette.
    Milty Zerostat, Audioquest karbonbørste med kontaktpunkter så kroppen kan lede bort elektrisiteten, luftfukter, grønne planter (som luftfukter).... Godt gjordet tallerken/platespiller.

    Men statisk elektrisitet er et problem. Særlig i vinterhalvåret. Zerostat og ledende karbonfiberbørste fungerer, men etter en spilt plateside er det meget mulig at prosessen må gjentas.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ja, dører går ikke. De er ikke dype nok. Soklene tilhører Eket-serien, så de får du på Ikea.
    Selvom det fungerer fint med 70x70 modulene jeg har - Mht det materialet Eket er produsert av og måten de er konstruert på, så ville jeg ikke valgt løsningen dersom jeg skulle stablet i høyden. Dvs 70x70 moduler oppå hverandre.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Hei. Noen som har noen gode forslag på den enkleste veien til "knitterfri" avspilling? Ser bort fra platevasker.
    ....
    Også ta en titt under/inni spiller og sjekk at jordingkontakter ikke har oksidert. Kjenner ikke denne spilleren, men enkelte modeller har lager og motor jordet til chassis. Enten ved direkte sammenskruing eller egen ledning. Om det blir dårlig kontakt her har ikke statisk oppladning noe sted å gå.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det er ganske greit med armkabel igjen. Og så vidt jeg kan forstå er hylsene ok. Tusen takk 😊
    Da har jeg loddet ferdig:

    IMG_1575.jpg

    Litt vanskelig utgangspunkt, da jeg ikke klarte å provosere frem noe klar vakkel ved å "beepe/ohme" i forkant. De gamle loddingene var jo ikke helt fine, og jeg aner ikke hva slags tinn som har vært brukt, men fikk fjernet det meste av gammelt tinn og loddet på nytt.
    Måler ihvertfall ikke noe avvik nå. Har også forsøkt å bevege armen opp/ned og sideveis for å samtidig sjekke at det ikke er noe brudd/vakkel i kablene ved armopphenget. Om det ikke fungerer nå, så er feilen et annet sted :cool: .
    Lodded om kabelskoen til jordingen også da den ikke var helt fin - og den ene phonopluggen, som ikke var montert riktig.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Atle henter armen i morgen så da får vi avvente resultatet. Loddingen var, om ikke annet, «grei» skuring:).
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Da har jeg loddet ferdig:

    Vis vedlegget 680276
    Litt vanskelig utgangspunkt, da jeg ikke klarte å provosere frem noe klar vakkel ved å "beepe/ohme" i forkant. De gamle loddingene var jo ikke helt fine, og jeg aner ikke hva slags tinn som har vært brukt, men fikk fjernet det meste av gammelt tinn og loddet på nytt.
    Måler ihvertfall ikke noe avvik nå. Har også forsøkt å bevege armen opp/ned og sideveis for å samtidig sjekke at det ikke er noe brudd/vakkel i kablene ved armopphenget. Om det ikke fungerer nå, så er feilen et annet sted :cool: .
    Lodded om kabelskoen til jordingen også da den ikke var helt fin - og den ene phonopluggen, som ikke var montert riktig.
    Aldeles nydelig, Eivind! Gleder meg til å hente og teste den ut i morgen. Utrolig hyggelig gjort av deg! Som jeg sa: dette er medaljens forside i hifi-miljøet. Så utrolig mange hjelpsomme og fine folk. Jeg blir stadig positivt overrasket. Takk igjen!
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Da har jeg loddet ferdig:

    Vis vedlegget 680276
    Litt vanskelig utgangspunkt, da jeg ikke klarte å provosere frem noe klar vakkel ved å "beepe/ohme" i forkant. De gamle loddingene var jo ikke helt fine, og jeg aner ikke hva slags tinn som har vært brukt, men fikk fjernet det meste av gammelt tinn og loddet på nytt.
    Måler ihvertfall ikke noe avvik nå. Har også forsøkt å bevege armen opp/ned og sideveis for å samtidig sjekke at det ikke er noe brudd/vakkel i kablene ved armopphenget. Om det ikke fungerer nå, så er feilen et annet sted :cool: .
    Lodded om kabelskoen til jordingen også da den ikke var helt fin - og den ene phonopluggen, som ikke var montert riktig.
    Tenk hvor mye galt vedkommende som har modifisert denne armen kan ha gjort, den fremviste inkompetansen tatt i betraktning. Ting Atle neppe vet om, eller får vite med sikkerhet, men kommer til å miste nattesøvnen over ...
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Tenk hvor mye galt vedkommende som har modifisert denne armen kan ha gjort, den fremviste inkompetansen tatt i betraktning. Ting Atle neppe vet om, eller får vite med sikkerhet, men kommer til å miste nattesøvnen over ...
    Takk, Fosse. Akkurat hva jeg trengte :sick::sleep:
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Dette finner vi (hifisentralen) ut av. Den er helt sikkert i orden ellers, og det lar seg jo relativt greit undersøke. Tenker da på lager og eventuell slark. Men som sagt, det finnes mye kompetanse som vet hvordan de ulike armer skal være.

    Det å lodde kontaktpinner på tonearmer er ikke for (vanlige) amatører. Vekker minner om et loddekurs i OAS-regi http://www.oslo-audio-society.com/wp/?p=386. Utfordringen er at kablene er så tynne at de fort brenner av.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.426
    Antall liker
    12.517
    Sted
    Sørlandet
    Tynne kabler, det være seg av sølv eller gull er ikke noe problem å lodde. Alt man trenger er en stø hånd, bra lys og gjerne med forstørrelse samt en loddestasjon med temperaturregulering.

    5C0F446C-190B-4DE4-861F-21011B4BD985.jpeg


    -BB-
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Jo, men om man ikke har dette, og ikke vet hva som kan skje så kan man fort få et problem.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.129
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det jeg er litt usikker på er den biten av en jordingskabel som stikker ut i bunnen av basen. Ser det er litt tinn på den, men ut fra bilder jeg finner på nett så ser de like ut. Dvs - har den samme stumpen som stikker ut:
    IMG_1579.jpg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.240
    Antall liker
    9.476
    Torget vurderinger
    2
    gummiremmen er viktig ja...en liten justering eller feil har mye å si, hos meg gikk w&F med fra 0.25 til 0.06% ved 1 mm justering
    Er liten påminnelse hvor jeg holdt meg til CD i mange år ,men nå er det påæn igjen

    Kanskje ikke uten grunn at folk ikke har lyst til å sjekke sin W&F, det fort gjortå bli skuffet og frustert om skapingen ligger lagt dårliger an enn en enkel DD fra Technics, men det er håp,,,

    Revolution Belt — Basis Audio
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn