Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    7,6 + 13g tror jeg?

    Jeg la meg på 2g på nåla.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.156
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Pu kommer ofte med et intervall på tracking force.
    Ofte anbefalt 1.8 til 2,2 gram.
    Har det noe for seg å kjøre i øvre intervall i innkjøring og siden redusere, eller omvendt, eller ingen av delene?
    Spør for min syke mor.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.779
    Antall liker
    21.672
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ikke på en A-T.
    Nå vet jeg ikke hva disse nye OC9-ene trives best med, noen individuelle avvik er det jo, men jeg bruker 1,9 g på min AT33PTG/II, som skal ha 2,0 g nominelt.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Kanskje dumt spørsmål men... På denne AT-OC9XSL - hva menes med SL = Special Line Contact Stylus?

    Er det det samme som Line Contact Stylus? I tilfelle hva menes med Special?

     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.779
    Antall liker
    21.672
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er den samme slipningen som de bruker på sin topp-MM VM760SL.
    Jeg har ikke helt forstått hvorfor A-T har Shibata og denne SLC-en høyere i hierarkiet enn MicroLine jeg da.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.779
    Antall liker
    21.672
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De bruker også SLC-profilen på AT-ART20, så de mener vel at det er den besteste da. Hundedyre AT-MC2022 har nålefane og nål i ett, og den kaller de Unified Line Contact.
    Jeg holder meg til plebeiersk ML. Artig nok bruker Hana Umami Red også ML, og den pickupen kan neppe påstås å være plebeiersk.

    Forøvrig kan man lese om nåler til man føler seg som en overdose akupunktur her:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.272
    Antall liker
    9.507
    Torget vurderinger
    2
    @Hønndjevelen Angående VTF vekt.
    Min AT33PTG har oppgitt 1.8-2.2 gram, på 2.2 gram sporer den 100um og 99% av Shures tværste torturplate, på 2g sporer den 80 fint og nesten 90um , 1.8 sporer den 70 såvidt.. Disse tallene krever at VTA og Zenith er optimal
    men se på kanalseparasjonen mot VFT jeg målte, jeg lar den være på 2 gram jeg ...da er den også nær spec mht separasjon
    1688761703717.png
     
    Sist redigert:

    fwrummel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2023
    Innlegg
    107
    Antall liker
    56
    Sted
    Risør
    Jeg kjøpte en ultralydsvasker fra alibaba for ca. 4000 og har vasket mange plater, nå roterer 6 bruktkjøp i badet.
    Nå vasker jeg på 40 grader med en blanding som i en 4 liters kanne består av et krus 7% eddik og en halv liter isopropanol.
    Og platene blir skikkelig rene.
    Vaskeren arbeider p 40khz.
    Jeg erfare ar det blir hevdet at vask bør foregå på en høyere frekvens. Hva er deres erfaring.
    Jeg vil også nevne at jeg som et eksperiment har vasket på 60 grader uten å se og høre noen skader
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    730
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Jeg kjøpte en ultralydsvasker fra alibaba for ca. 4000 og har vasket mange plater, nå roterer 6 bruktkjøp i badet.
    Nå vasker jeg på 40 grader med en blanding som i en 4 liters kanne består av et krus 7% eddik og en halv liter isopropanol.
    Og platene blir skikkelig rene.
    Vaskeren arbeider p 40khz.
    Jeg erfare ar det blir hevdet at vask bør foregå på en høyere frekvens. Hva er deres erfaring.
    Jeg vil også nevne at jeg som et eksperiment har vasket på 60 grader uten å se og høre noen skader
    Har ikke hørt om eddik i denne sammenhengen før. Hva gjør eddiken?
     

    fwrummel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2023
    Innlegg
    107
    Antall liker
    56
    Sted
    Risør
    Setter inn bilde av vaskeren min. Den ble uten motor for vinylplater solgt tidligere av Biltema, den selges av andre aktører i Norge. Men uten motor for vinylplater.
     

    Vedlegg

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.434
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Dropp eddik. Bland som nevnt ovenfor.
    Unngå for høy vasketemperatur - udiskutabelt, uansett hva du måtte mene.
    40 khz er helt greit, selvom en vasker på høyere frekvens har noen fordeler.
     

    fwrummel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2023
    Innlegg
    107
    Antall liker
    56
    Sted
    Risør
    Ja det er rart med eddik, men det blir brukt som et «vidunder» vaskemiddel i mange sammenheng. Det er ikke min oppfinnelse men jeg har funnet denne oppskriften på en gammel tråd på forumet, og den gjør jobben.
     

    fwrummel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2023
    Innlegg
    107
    Antall liker
    56
    Sted
    Risør
    Jeg har brukt mye tid til finne ut av hvordan man skal ultralydsvaske plater og erfarer at det er mange meninger om dette. Det jeg har funnet er enighet om er at rent vann ikke fungerer.
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    730
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    I land med hardere vann bruker de eddik til å vaske dusjen og badet pga høyere kalkinnhold, men vet ikke om det er relevant for vinylvask i Norge.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.434
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har brukt mye tid til finne ut av hvordan man skal ultralydsvaske plater og erfarer at det er mange meninger om dette. Det jeg har funnet er enighet om er at rent vann ikke fungerer.
    Om du skreller vekk en del av det du leser, så finner du egentlig ut at det er en form for rød tråd i hva, hvordan og hvorfor.
    Det er egentlig ganske enkelt.
    Mht rent vann, så er det slik at det alene ikke er egnet til å rengjøre noe med. Men det er en utmerket transportberedskap for rengjøringsmidler.
    Ja, man kan fjerne løstsittende støv osv med rent vann, men rengjørende/rensende effekt av særlig grad har det ikke.
     

    fwrummel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2023
    Innlegg
    107
    Antall liker
    56
    Sted
    Risør
    Jeg lærer så lenge jeg lever, jeg startet med å bruke vaskeren med høy dose med isopropanol og avgassene holdt på å ta knekken på konas tolmådighet, da testet jeg med rent vann og det funket ikke.
    Og jeg har testet ulike formularer som jeg har funnet på nett.
    Jeg glemte å ta med at jeg har i en liten sprut med salo.
    De oppskriftene som blir nevnt av andre i tråden fungerer helt sikkert glimrende, men det gjør også den oppskriften jeg benytter.
    Når jeg mottar mikroskopet jeg har bestilt skal jeg legge ut bilder av før og etter ultralydsvask.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kjøpte en ultralydsvasker fra alibaba for ca. 4000 og har vasket mange plater, nå roterer 6 bruktkjøp i badet.
    Nå vasker jeg på 40 grader med en blanding som i en 4 liters kanne består av et krus 7% eddik og en halv liter isopropanol.
    Og platene blir skikkelig rene.
    Vaskeren arbeider p 40khz.
    Jeg erfare ar det blir hevdet at vask bør foregå på en høyere frekvens. Hva er deres erfaring.
    Jeg vil også nevne at jeg som et eksperiment har vasket på 60 grader uten å se og høre noen skader
    Fint å se at flere "forsker" på Ultralydsvasker type industri med Vinylmod.
    Det er litt merkelig at din metode gir skikkelig rene plater når min forskning
    viser at med andre remedier i blandingen blir resultatet skikkelig rene skiver
    En mulighet er at mange 10-talls metoder av de som vises på Youtube faktisk
    funker, men sjekk av resultatet er ikke grundig nok.......? :unsure:
    Noen vil hevde at en billig vasker til 3kkr ikke vasker like
    bra som en til 30kkr......men ligger forskjellen i de magiske fluidumer ? :unsure:
    Kaviteringens resultat varierer også med antall samtidige skiver pr. vask.
    De dyreste vaskeproduktene ser ut til å vaske kun 1 skive av gangen og
    det er muligens basert på forskning som viser at det gir best resultat?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.272
    Antall liker
    9.507
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vasker under springen med…... Lunkent vann og Zalo og microfiberklut. Fjerner en del men ikke så bra mot gjenstridig mugg på vannskadene plater , heldigvis har jeg få av dem.:
     
    • Liker
    Reaksjoner: Yyz

    fwrummel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2023
    Innlegg
    107
    Antall liker
    56
    Sted
    Risør
    Jeg er også usikker på hvor effektiv ultralydrenseren er og og har funnet flere oppskrifter på rensevesker, landet på den med eddik siden jeg vet at dette er et effektivt vaskemiddel i andre sammenheng.
    Fordi jeg er usikker har jeg bestilt et usb microskop som forhåpentligvis skal gi meg tydelige bilder av riller før og etter vask.
    Antar jeg mottar dette ved månedskifte og da kan jeg legge ut bilder av resultatet.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.488
    Antall liker
    35.334
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan presse inn 8, men vasker som regel 4 til 6 skiver.
    ...og det blir rent?
    Har en vasker som ikke er så ulik, kan ta seks plater, men alt over tre gjør en langt dårligere jobb.
     

    fwrummel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2023
    Innlegg
    107
    Antall liker
    56
    Sted
    Risør
    Jeg tenker også at antallet spiller en rolle, men hvor går grensen?
    I sommer kjøpte jeg en hel haug med plater (klassisk) på et marked i Seljord, betalte 10 kroner platen og siden det var så billig sjekket jeg ikke kvaliteten. Kjøpte 30 plater.
    Forrige kveld/ natt vasket jeg 5 av disse platene samtidig og spilte igjennom 2 av dem etterpå og lyden var fantastisk, ingen knitter eller ulyd.
    Jeg sjekket også nå hvor mange jeg får vasket samtidig og det er ikke 8, men heller 7.
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Tilfeldig (?) eller ikke, rensevæsker diskuteres også på Audiogon nå;
    https://forum.audiogon.com/discussions/the-very-best-record-cleaning-formulation

    Nokså lang, men åpningsinnlegget kan kanskje interessere noen. Noen kjemikere her?
    Det jeg finner interessant er at det anbefales etanol (95%+).
    Selv bruker jeg også etanol i min hjemmelagede versjon (+ vann og 1-2 dråper Zalo) men nøyer meg med standard 60& fra polet (jeg liker ikke isopropanol...)
    Ser/høres ut til å fungere greit.
     

    fwrummel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2023
    Innlegg
    107
    Antall liker
    56
    Sted
    Risør
    Den vaskeren som jeg har roterer skivene med en hastighet som jeg tenker er for høy og derfor kjører jeg hver vask i 40 til 50 minutter.
     

    fwrummel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2023
    Innlegg
    107
    Antall liker
    56
    Sted
    Risør
    Det må jo bli veldig dyr renseveske hvis man benytter polvare. Jeg har 4 liter ferdigblandet veske pr. vask og erfarer at en del av den fordamper ved hver vask. Jeg erstatter disse med isopropanol for jeg tenker at det er den som fordamper.

    legger ved bilde som viser ultralydvaskeren med vinylsnurreren. Sikkert flere her som har noe lignende. Motoren er på bildet heiset opp for montering av skiver.

    IMG_0091.jpeg
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Jeg bruker ikke ultralyds vasker, men en Nitty Gritty hvor man påfører litt væske som etterpå suges av. Det går ikke med så mye pr plate, så pol utlegget er begrenset.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.434
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det finnes et par tråder her rundt temaet man kanskje bør fortsette diskusjonen i, som denne:
    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/bruk-av-ultralydvasker-tips-og-erfaringer.72037/page-6

    Men, det er enkelt å fjerne all form for smuss og urenheter fra en vinylplate.
    Utfordringen/kompromisset er:
    Rensevæske som ikke skader vinylen og som ikke etterlater noe form for belegg/rester, samtidig som den løser opp det smuss og de urenheter man kan finne på en vinylplate.
    Minimal mekanisk berøring - som kan skape/lage små riper/skader.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Men, det er enkelt å fjerne all form for smuss og urenheter fra en vinylplate.
    Det er en direkte motstridende påstand.
    Når man ser det store utvalget på Youtube og løsninger
    for fjerning av "ulyd" så er problemet stort, vanskelig
    og spriker kostnadsmessig i alle retninger.....
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tenker også at antallet spiller en rolle, men hvor går grensen?
    I sommer kjøpte jeg en hel haug med plater (klassisk) på et marked i Seljord, betalte 10 kroner platen og siden det var så billig sjekket jeg ikke kvaliteten. Kjøpte 30 plater.
    Forrige kveld/ natt vasket jeg 5 av disse platene samtidig og spilte igjennom 2 av dem etterpå og lyden var fantastisk, ingen knitter eller ulyd.
    Jeg sjekket også nå hvor mange jeg får vasket samtidig og det er ikke 8, men heller 7.
    Klassiske plater er et dårlig eksempel da de aller fleste av oss
    opplever at det meste klassisk er kun samlet og aldri spilt så overflaten
    er i særdeles velholdt kvalitet.......
    Nye skiver fra ledende leverandører/nye pressinger er det mest skuffende i dag
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.601
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Den vaskeren som jeg har roterer skivene med en hastighet som jeg tenker er for høy og derfor kjører jeg hver vask i 40 til 50 minutter.
    Tenker du ikke det at produsenten av produktet har kalkulert hastigheten som et resultat av vasket vinyl
    og derfor er korrekt med det som anbefales i manualen?
     

    fwrummel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2023
    Innlegg
    107
    Antall liker
    56
    Sted
    Risør
    Ja, klassiske plater er ofte i svært god stand.
    Men vi kjøper også musikk i mer populære sjangere som kona liker, disse er oftere i dårlig kvalitet.
    Jeg har erfart (en gang) at en ny plate har feil. Og jeg har det siste året kjøpt mye musikk fra prestomusic.com
     

    fwrummel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2023
    Innlegg
    107
    Antall liker
    56
    Sted
    Risør
    Jeg tenker ikke at produsenten har kalkulert omdreingshastigheten.
    Dette er noe Kina-greier og jeg tenker de har satt sammen noe greier som de mener kan fungere.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.488
    Antall liker
    35.334
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har tatt ul-vask diskusjonen videre her.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.722
    Antall liker
    1.951
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    er vel bare å sjekke opp mot de dyrere og hvilken rpm de bruker?
    syns 40-50minutter hørtes lenge ut. På min pleier jeg å bruke 5min og 10min tørk. Holder som regel
     

    fwrummel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2023
    Innlegg
    107
    Antall liker
    56
    Sted
    Risør
    Ja, kanskje 5 minutter er tilstrekkelig, jeg har et eller annet sted lest forskjellige vasketider.
    Jeg skal komme tilbake med resultater fra mikroskop som jeg har bestilt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn