Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    undefined

    F.eks. Luxman EQ-500 bruker trafoer (de 4 buntebåndsikrede til høyre). Den hadde vært pen i Montanaseksjonen, jeg skal innrømme det.

    (Sjekk alle justeringsmulighetene og inngangene!)

    I dag kan man lage en stille nok og minst like lineær aktiv mc-modul som man kan med en trafo. Noe har skjedd med halvlederteknologien siden 1990. På den annen side kan man hevde at det har skjedd nada eller en regresjon med pickuper siden 1990.
     
    Sist redigert:

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    994
    Torget vurderinger
    7
    Jeg kjører både SUT og transistor MC her hjemme. Hva jeg bruker, avhenger av hvilken PU jeg har på armen. Synes det er vanskelig å definere hva som er «best», det er mer «forskjeller», og hva jeg liker best avhenger av dagsform, PU og musikk.

    Har siklet på EQ-500 som @Valentino nevner. Virker som en komplett platespillerforsterker.

    Kanskje der er en tråd om step-ups, vet ikke, men jeg vet at når step-up blir nevnt er det liksom ikke mye respons, "gammeldags skjeive greier, "short-cut" for å unngå mc inngang" , vet ikke, synes det er veldig rart men kanskje de med step-up ikke er med i denne tråden. For meg virker det litt som om man får en V8 gratis men folk vil mye heller ha en gammel 4 cyl.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Jeg har læst, at en sut forvrænger ved de lave frekvenser modsat en aktiv forstærkning som er forvrænger mest ved de høje frekvenser. Jeg vil dog ikke påstå, at jeg kan høre det.

     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.669
    Antall liker
    1.252
    Jeg har en EQ500, jeg klarer ikke høre noe merkbar forvrengning... men hva vet jeg, kanskje det er forvrengningene fra trafoene som gjør at den lyder så bra.
    den erstattet en ASR Basis Exlcusive som står parkert og neppe kommer tilbake i anlegget så lenge EQ500 fungerer.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.140
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har læst, at en sut forvrænger ved de lave frekvenser modsat en aktiv forstærkning som er forvrænger mest ved de høje frekvenser. Jeg vil dog ikke påstå, at jeg kan høre det.

    En sut er ikke bare en sut. Det er ikke bare åndssvag prissetning der gør, at nogle koster 1.200,- og andre
    over 40.000,-
    Lyder plausibelt, at en billig sut "forvrænger", al den stund at billigt kernemateriale nemmere går i mætning og har dårligere overførselsegenskaber netop p.g.a. billigt kernemateriale.
    En af mine, en Silk Audio 220A gør med garanti ikke. Den har heller ikke det sædvanlige "løft" ved 20KHz som mange
    andre, samt et minimalt fasedrej indenfor det hørbare område. Den koster så "lidt", men prisen er slet ikke ublu.
    Man skal bare se sig for, og undgå myter/sludder på nettet ;)
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Ikke noe galt med Luxman EQ-500, skal prøve denne når jeg kjøper en lotto kupong og faktisk vinner. Nu har jeg aldrig vunnet noe hele mitt liv men hvem vet....
    Rene virkelig gode MM riaa'er er ikke så dyre og med en sut er det en måte å oppnå tilnermet high end kvalitet på. Min riaa koster det samme som 10 poser fiskepinner tror jeg! Ikke high end men forbavsende god med en sut.
    Før hadde jeg Lehman Black Cube SE, Denon DL-301 mk II men dette er helt annen klasse.
     
    Sist redigert:

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    En sut er ikke bare en sut. Det er ikke bare åndssvag prissetning der gør, at nogle koster 1.200,- og andre
    over 40.000,-
    Lyder plausibelt, at en billig sut "forvrænger", al den stund at billigt kernemateriale nemmere går i mætning og har dårligere overførselsegenskaber netop p.g.a. billigt kernemateriale.
    En af mine, en Silk Audio 220A gør med garanti ikke. Den har heller ikke det sædvanlige "løft" ved 20KHz som mange
    andre, samt et minimalt fasedrej indenfor det hørbare område. Den koster så "lidt", men prisen er slet ikke ublu.
    Man skal bare se sig for, og undgå myter/sludder på nettet ;)
    Jeg har altid selv brugt en god trafo. (Ortofon T-2000, Ortofon ST7) Nu bruger jeg den indbyggede trafo i min Allnic H1202, som jeg i al ydmyghed, synes er den bedste rør-riaa/ trafo konstruktion, jeg har hørt hos mig selv.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Jeg har en EQ500, jeg klarer ikke høre noe merkbar forvrengning... men hva vet jeg, kanskje det er forvrengningene fra trafoene som gjør at den lyder så bra.
    den erstattet en ASR Basis Exlcusive som står parkert og neppe kommer tilbake i anlegget så lenge EQ500 fungerer.
    Forvrængning er jo netop mindre hørbar ved lavere frekvenser, og vil derfor være mindre generende. Prøv at læse den artikel jeg har linket til. En

    ASR er efter min mening noget af det bedste man kan få. Den spiller med ro og rum. Man kan sikkert få noget der lyder anderledes, men om det er "Bedre" er sikkert en smagssag. Jeg skiftede selv min Mini basis med en Allnic h1202.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.140
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har altid selv brugt en god trafo. (Ortofon T-2000, Ortofon ST7) Nu bruger jeg den indbyggede trafo i min Allnic H1202, som jeg i al ydmyghed, synes er den bedste rør-riaa/ trafo konstruktion, jeg har hørt hos mig selv.
    Er slet ikke forundret. Ortofons trafoer er beregnet på deres egne pickupper, dvs. med ekstrem lav impedans =
    området 3-5 ohm. De duer ikke med pickupper med en spoleimpedans på 15-20-30-40 ohm, da pickuppens
    egenskaber i de højere frekvenser vil blive "klemt". Tillykke med din Allnic...... gode produkter ;)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Når det oppgis at en SUT har impedanse på 5 eller 50 Ohm lurer jeg på hva det egentlig betyr,’ Hr Google har ikke vært hjelpsom. Den reflekterte impedansen fra en MM forsterker er jo 47000/(viklingsforhold^2) intet av dette kommer i nærheten av 5 eller 50 Ohm . Er det ren viklingsmotstand eller hva ?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.140
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Du kan "tune" en sut ved å parallellkoble motstander på sekundærsiden, for å endre impedansen PU´ en
    ser inn i. Søk på google..... masser av info.
    Da har du fast forsterkning med kan endre load med motstander.
    Ellers er tommelfingeregel, at om du belaster "aktivt" med 200 ohm, svarer det til 20 ohm med sut (1/10).
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Er slet ikke forundret. Ortofons trafoer er beregnet på deres egne pickupper, dvs. med ekstrem lav impedans =
    området 3-5 ohm. De duer ikke med pickupper med en spoleimpedans på 15-20-30-40 ohm, da pickuppens
    egenskaber i de højere frekvenser vil blive "klemt". Tillykke med din Allnic...... gode produkter ;)
    Jeg har brugt Orton st-7 med min AT-art9, som har en spole impedans på 12 Ohm uden nogen som helst problem.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.493
    Antall liker
    8.029
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Når det oppgis at en SUT har impedanse på 5 eller 50 Ohm lurer jeg på hva det egentlig betyr,

    I "gamle dager" betød det typisk at 5 Ohm settingen var tilpasset pickuper med en intern impedans på rundtomkring 5 Ohm og ditto med 50 Ohm. Eksempelvis HoJs Entre ET-100 (3, 10 og 40 Ohm) og min gamle Denon AU-320 (3/40 Ohm). I dag er det vel mer vanlig å oppgi hvilken impedans pickupen faktisk belastes med, gitt en kobling til 47K på den andre siden.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.134
    Antall liker
    7.764
    Sted
    Oslo
    I "gamle dager" betød det typisk at 5 Ohm settingen var tilpasset pickuper med en intern impedans på rundtomkring 5 Ohm og ditto med 50 Ohm. Eksempelvis HoJs Entre ET-100 og min gamle Denon AU-230. I dag er det vel mer vanlig å oppgi hvilken impedans pickupen faktisk belastes med, gitt en kobling til 47K på den andre siden.
    Har ikke det vært vanlige hele tiden?
    En mm inngang er stort sett default 47 k ohm mc pickups trives alt ettersom med noe fra 3ohm og oppover.
    Min riaa har to mc settinger 5 og 40 ohm.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Savner den tekniske forklaringen på hvordan man kommer frem til 5 eller 50 Ohm på trafoen
    Trafoen reflekterer impedansen på motsatt side og har ikke noen egen impedanse bortsett fra litt motstand i tråden . Min ATOC9xx har pickup indre resistanse på 11.7ohm og manualen anbefaler 20ohm med SUT, og >100ohm med transistorer. Hvorfor er det forskjellig? En SUT på 26dB=20:1 vinklingsforhold=> 118ohm ved 47kohm på RIAA. Skulle jeg hatt 20 Ohm hadde det blitt et viklingstorhold på 48 og og endt opp med 20mV inn på RIAA, det blir jo bare tull. Slik jeg forstår det må SUT ha en motstand i parallell med utgangen for å komme ned mot 5-50ohm last for PU…
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.140
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Savner den tekniske forklaringen på hvordan man kommer frem til 5 eller 50 Ohm på trafoen
    Trafoen reflekterer impedansen på motsatt side og har ikke noen egen impedanse bortsett fra litt motstand i tråden . Min ATOC9xx har pickup indre resistanse på 11.7ohm og manualen anbefaler 20ohm med SUT, og >100ohm med transistorer. Hvorfor er det forskjellig? En SUT på 26dB=20:1 vinklingsforhold=> 118ohm ved 47kohm på RIAA. Skulle jeg hatt 20 Ohm hadde det blitt et viklingstorhold på 48 og og endt opp med 20mV inn på RIAA, det blir jo bare tull. Slik jeg forstår det må SUT ha en motstand i parallell med utgangen for å komme ned mot 5-50ohm last for PU…
    Det har den også. De 47Kohm på inngangen av MM riaa, som er parallelle med sekundær viklingen/impedansen på denne.
    Om en SUT har fast "gain", og du ønsker, at PU skal se en annen impedans, koppler du en motstand parallell på sekundær, men husk, at denne bli´r parallell med de 47Kohm.
    Se eks.-vis hjemmesiden til K & K audio, der de viser, hva som må til på Lunddahl´s trafoer....

    http://www.kandkaudio.com/applications-guide/
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Sorry...... jeg gi´r op.
    Søg hellere på nettet efter virkemåde på "stepup-trafo".
    Så du mener ikke, at den "indgangs impedans" som du kalder det, og som pick uppen ser, er 187 Ohm, når trafoen, som i dette tilfælde er en Ortofon ST-7 med en gain på 24dB, er koblet til 47KOhm indgang på min riaa?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.140
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Så du mener ikke, at den "indgangs impedans" som du kalder det, og som pick uppen ser, er 187 Ohm, når trafoen, som i dette tilfælde er en Ortofon ST-7 med en gain på 24dB, er koblet til 47KOhm indgang på min riaa?
    Jo da..... det har du sikkert fint ret i.
    Hvorfor spø´r du i det hele taget, når du kender svaret?? ;)
    Som sagt før, vil du ha´ at picuppen ser en lavere imp. end 187 ohm, parallelkobler du en en modstand på
    sekundæren af stepup. Husk: Den resulterende impedans får du ved (R1 x R2) : (R1 + R2)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Så er nye nylonskruer ankommer, reduserer vekten med 1.320 gram så PU-arm resonansen vil gå opp med 0.2313224 Hz sånn cirka… Forventer åpenbare lydresultater. Garantert!!
    IMG_8679.jpeg

    IMG_8680.jpeg

    Ps de originale AT skruene som ble for korte med Wally Fulcrum på plass veier 0.23 gram uten mutter.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Og jeg som vurderer å kjøpe et 2,4 g lettere hodeskall til MM-pickupen min…
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Merkelig observasjon siste dagene. Vinylpaltene blir statisk når jeg løfter dem av SL-1200G
    Spiller har original matte og er ikke koblet til jordet stikk.

    Først trodde jeg fenomenet skyldes avspilling. Men tester viser at det er nok å legge en vinylplate på tallerken for så ta den av igjen.
    Om jeg tester mens vinyl ligger på matten er det ikke tegn til elektrisk ladning.

    Forsøk på jorde meg selv til spilleren når platen løftes av, — samt zappe den med elektronisk leighter før den løftes av viser ingen forskjell. Zappe den etter den er løftet av er dog veldig effektivt.

    Jeg har i annen tråd kommentert at brass-delen til tallerken er lakkert og derfor isloert. Jeg tror derfor ikke jordet stikk vil gjøre forskjell i denne sammenheng. På dette tidspunktet undrer jeg på om selve gummimatten kan være årsak. Den oppleves å ha et lett "grep" om vinylen når den løftes av. Og fenoment er først oppdaget nå siste uken med noe høyere temperatur i stua.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.243
    Antall liker
    9.477
    Torget vurderinger
    2
    Hva har du på føttene? . Jeg er aldri plaget av statisk elektrisitet , men en gang med Crocs på føttene kom en skikkelig statisk smell…Spiller jeg uten Crocs og null problem
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.650
    Antall liker
    1.890
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Artig, har sliti med det samme selv de siste ukene på en mk7 med funk firm mat.
    Antok at det hadde noe med at det er høy luftfuktighet og temperaturer som ofte gjør at det er mye lyn om sommeren.. lufta er elektrisk
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.511
    Hva har du på føttene?
    Det er testet med bare fotan på parketten, samt holde i spilleren når jeg løfter av. Sliter jo ellers på vinterstid med å få støt av spiller'n om jeg har tøfflene på.

    Artig, har sliti med det samme selv de siste ukene på en mk7 med funk firm mat.
    Interessant. Funk firm matten er vel en silicone med bobler. Såpass anderledes enn originalen på G modellen at jeg kanskje kan se bort fra matten.

    Får teste litt mer i morgen uten matte.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn