Starter ny akustikk-tråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Jeg har gips Her oppe i taket , front og bak veggen om det er goder og ulemper med det vet jeg ikke.

    Imagine
    Jeg tror det er vigtigt, at bruge to lag gips, der skrues sammen. Jeg tror det er vigtigt for at få det punch i bassen, så det ikke bare bliver noget slapt. Jeg har 2 lag i væggene, men desværre kun 1 lag i loftet. Men jeg har punch, men der er diffusere i loftet, der må dæmpe det ene lag gips svingninger.
    Artikkelen "Part Three: Getting The Bass Right" på side 27 og videre sier noe om dette:

    INNOVATION | Harman

    Har jeg ikke misforstått noe så vil et rom med for stive vegger gi høy Q resonanser som ringer og ujevn bass. Forfatteren anbefaler derfor ikke mer enn ett lag gips, og gjerne lang avstand mellom stenderene for å dempe lavere i frekvens. Jeg har ikke erfaring med dette selv men tenker at det kan høres logisk ut når en vet hvordan lyden i et hardt rom som for eksempel et flislagt bad høres ut. Det en tjener på mer roomgain taper en altså i dårligere kvalitet.

    Ta for øvrig mine betraktninger med sunn skepsis, jeg har kun lest nok om akustikk til å vite at jeg på langt nær kan nok...
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så lenge veggen er tilstrekkelig stiv, så er det fordel at bassen slippes gjennom. Ser da vekk ifra lydisolasjon. Og stendere med ulik avstand og ulike størrelser kan være en liten fordel ja.

    016.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Noen som har anbefalinger/erfaringer med forskjellige akustikkprodukt og hva de gjør? :) Jeg har sett nøye på ASC Tubetraps (ITT-versjonen) og tenker DAAD er finere i stua :) Innspill? Kan poste frekvensplottet i sweetspot som viser 2 hull og lite topper :)
    Vis vedlegget 357297
    Det kan jeg godt. DAAD kjenner jeg lite til detaljene bak.
    Akustikkprodukter i bassen gjør generelt lite med frekvensresponsen. Treffer man veldig bra vil man kunne glatte ut litt, men siden overflaten på akustikkproduktene utgjør så lite areale i forhold til reflekterende flater skal man ha litt flaks om du klarer å rette opp responsen under 100hz. I tidsdomenet derimot skjer det ofte mye. Etterklangen kortes ned og lyden tightes til.

    Jeg liker selv trykkbaserte membranfeller siden de virker kraftigst på problemfrekvensene og ikke like mye der de ikke trengs. De er effektive ned til 50hz og er ofte ikke mer enn 20-30 cm dype.

    I tillegg til de du nevner selger GIK, Primacousti og Vicoustic slike bassfeller til ca 4.000 stk. Har kun Primacoustic sine selv som jeg kan anbefale på det varmeste, men tror de andre gir tilnærmet lik effekt. RPG har enda mindre og muligens enda mer effektive feller, men til en høyere pris.

    For å rette ut dippene kan det hjelpe å eksprimentere med å flytte litt på stor innbo som sofaer, bokhylle, bord og stoler.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Takk for svar :) Det må vel bredbåndet demping til og plassere disse riktig og da er det greit med forskjellige produsenter i forhold til det estetiske i rommet også :), så får man måle og finne evt. problemer som er igjen og finne produkter som kan gjøre noe med dette :)
    Noen som har anbefalinger/erfaringer med forskjellige akustikkprodukt og hva de gjør? :) Jeg har sett nøye på ASC Tubetraps (ITT-versjonen) og tenker DAAD er finere i stua :) Innspill? Kan poste frekvensplottet i sweetspot som viser 2 hull og lite topper :)
    Vis vedlegget 357297
    Det kan jeg godt. DAAD kjenner jeg lite til detaljene bak.
    Akustikkprodukter i bassen gjør generelt lite med frekvensresponsen. Treffer man veldig bra vil man kunne glatte ut litt, men siden overflaten på akustikkproduktene utgjør så lite areale i forhold til reflekterende flater skal man ha litt flaks om du klarer å rette opp responsen under 100hz. I tidsdomenet derimot skjer det ofte mye. Etterklangen kortes ned og lyden tightes til.

    Jeg liker selv trykkbaserte membranfeller siden de virker kraftigst på problemfrekvensene og ikke like mye der de ikke trengs. De er effektive ned til 50hz og er ofte ikke mer enn 20-30 cm dype.

    I tillegg til de du nevner selger GIK, Primacousti og Vicoustic slike bassfeller til ca 4.000 stk. Har kun Primacoustic sine selv som jeg kan anbefale på det varmeste, men tror de andre gir tilnærmet lik effekt. RPG har enda mindre og muligens enda mer effektive feller, men til en høyere pris.

    For å rette ut dippene kan det hjelpe å eksprimentere med å flytte litt på stor innbo som sofaer, bokhylle, bord og stoler.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tror ikke det koster så mye for å innhente en akustiker til å komme å se på rommet og kartlegge det for deg. Hvis du ikke har spesiell egeninteresse i akustikk vil jeg anbefale det.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Vet du av en god småromskaustiker i Midt-Norge? :)
    Tror ikke det koster så mye for å innhente en akustiker til å komme å se på rommet og kartlegge det for deg. Hvis du ikke har spesiell egeninteresse i akustikk vil jeg anbefale det.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    564
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Fikk låne fire ASC tubetraps for å prøve ut hjemme, av X3HMC. Det er en enkel måte å gjøre det på uten avansert utstyr. For ikke å prøve helt i blinde spilte jeg av lave basstoner fra Ca 30 til 200hz og målte db med telefonen. Jeg prøvde flere plasseringer og kom fram til at det beste var rett bak HT inntil frontvegg (13") De to 11" satte jeg langs hver sin sidevegg omtrent midt mellom HT og lytteposisjon. Synes resultatet ble bra, det ryddet opp i lydbildet og strammet opp bassen. Rommet var merkbart litt mer dempet. Angrer på at jeg ikke har gjort dette før. Har alltid lest at rommet er undervurdert og det stemmer veldig godt. Men man har alltid mer lyst på nye HT eller små / store svarte bokser.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Planen er å prøve de nye ITT-fellene fra ASC :)


    Fikk låne fire ASC tubetraps for å prøve ut hjemme, av X3HMC. Det er en enkel måte å gjøre det på uten avansert utstyr. For ikke å prøve helt i blinde spilte jeg av lave basstoner fra Ca 30 til 200hz og målte db med telefonen. Jeg prøvde flere plasseringer og kom fram til at det beste var rett bak HT inntil frontvegg (13") De to 11" satte jeg langs hver sin sidevegg omtrent midt mellom HT og lytteposisjon. Synes resultatet ble bra, det ryddet opp i lydbildet og strammet opp bassen. Rommet var merkbart litt mer dempet. Angrer på at jeg ikke har gjort dette før. Har alltid lest at rommet er undervurdert og det stemmer veldig godt. Men man har alltid mer lyst på nye HT eller små / store svarte bokser.
     

    Henrik Salvesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.04.2011
    Innlegg
    189
    Antall liker
    37
    Så lenge veggen er tilstrekkelig stiv, så er det fordel at bassen slippes gjennom. Ser da vekk ifra lydisolasjon. Og stendere med ulik avstand og ulike størrelser kan være en liten fordel ja.

    Vis vedlegget 357434
    Regner med det er spikerslag du sikter til ettersom det er de som har varierende avstand på bildet?

    Vanskeligere å variere stender avstand og gå bort fra cc60.

    Skal man variere stender avstanden så er nok det beste alternativet at senter/senter er på 120cm slik at man har underlag bak gipsen ved skjøtene, for deretter variere avstanden mellom disse faste punktene.

    Som du skriver så brukes to lag for å få bedre lydisolering.

    To lag gir også bedre brannsikkerhet.
     
    Sist redigert:

    RS1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har brukt disse platene i trebetong?

    Veggen bak lytteposisjon er i betong, og refleksjon forsterker bassen så detaljer og nyanser ikke blir like hørbart visse tilfeller. Setter jeg meg 50 cm frem, hører jeg ikke denne "grøtete" bassen
    Veggen bak høyttalerne er i dobbel gips, jeg har flyttet høyttalene 50 cm fremover fra veggen, uten noe særlig bedre resultat enn å sette meg 50 cm frem fra bakveggen.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.314
    Antall liker
    8.351
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har brukt disse platene i trebetong?

    Veggen bak lytteposisjon er i betong, og refleksjon forsterker bassen så detaljer og nyanser ikke blir like hørbart visse tilfeller. Setter jeg meg 50 cm frem, hører jeg ikke denne "grøtete" bassen
    Veggen bak høyttalerne er i dobbel gips, jeg har flyttet høyttalene 50 cm fremover fra veggen, uten noe særlig bedre resultat enn å sette meg 50 cm frem fra bakveggen.
    Dette handler jo om stående bølger. Sitte nær en bakvegg er jo ikke veldig gunstig uansett. Men har du eget rom å kan gjøre hva du vil, eller er dette i stua til fruen?
     

    RS1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    2
    Flytting av møbler blir dessverre ikke mulig. Kan noe gjøre med akustikkplater?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.314
    Antall liker
    8.351
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Flytting av møbler blir dessverre ikke mulig. Kan noe gjøre med akustikkplater?
    Få kontroll på bass krever jo som oftest store tiltak.
    Men enkleste er jo å ta målinger med en umic og Rew.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    1.641
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Noen som har brukt disse platene i trebetong?

    Veggen bak lytteposisjon er i betong, og refleksjon forsterker bassen så detaljer og nyanser ikke blir like hørbart visse tilfeller. Setter jeg meg 50 cm frem, hører jeg ikke denne "grøtete" bassen
    Veggen bak høyttalerne er i dobbel gips, jeg har flyttet høyttalene 50 cm fremover fra veggen, uten noe særlig bedre resultat enn å sette meg 50 cm frem fra bakveggen.
    Alt hvad du sætter på bagvæggen vil forbedre lyden, fordi beton lyder ikke godt. Så der er uendelige muligheder.
    En mulighed kunne være at sætte krydsfin'er fast på væggen. Det giver en markant bedre lyd. Mellemtone bliver mere varm.
    Krydsfin'er placeret på trælægter vil betyde noget. Så bliver krydsfin'eren også til en pladeabsorbent. Det vil være godt at kende problem frekvensen, så man kan gå efter at dæmpe denne frekvens mest. Med afstand og tykkelse af pladen.
    Tykkelsen af lægter vil påvirke, hvor dybt der dæmpes. Resonansfrekvensenn sænkes. Krydsfin
    Afstanden mellem lægterne betyder også noget. Større afstand betyder lavere egenresonans. Dæmpningen sker over egenresonansen.
    Tykkelsen af pladen har også betydning. Tykkere plade betyder lavere egenresonans.
    Man kunne suplere med Rockwool bag krydsfin'eren. Naturligvis grundigt afstivet.
    Bedste løsning er tunge diffusere I træ. Det vil fjerne bagvæggen. Ja de vægge der har diffusere foran, der vil væggen forsvinde. Jeg er begejstret for V-winges, men se min tråd om akustik.
    Man kunne evt. bygge en kasse, hvor diffusere kunne stå på, hvor man brugte pladeabsorbenter i forskellige tykkelser for at ramme bedre. Måske forbedret med kul imellem til at absorbere lidt bas.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: RS1

    RS1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    145
    Antall liker
    90
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kunne tenkt meg å lese i tråden din, har du en link til den?

    Kjenner noen til steder som priner store plakater? Kunne tenkt meg å bruke platene som midler til å vise kunst eller bilder.

    Illux har plater med valgfritt trykk, men de koster 6000kr for 180x120cm.
    1672220095373.png
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.228
    Antall liker
    2.245
    Spørsmålet er hvilke bass man skal dempe. Skal man ha noe som er effektivt ned til 100-120 Hz, så krever ikke det så stor flate. Skal man derimot gjøre noe ved 50 Hz, så er det vanskelig å komme unna og dekke stort område. Så spørs det hvor trykkpunktene til de aktuelle frekvensene befinner seg i rommet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn