Starter ny akustikk-tråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Henrik Salvesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.04.2011
    Innlegg
    189
    Antall liker
    37
    Gammel metode i lydstudioer å ha et indre "skall" med lav akustisk impedans som lekker ut mye bass.

    Det blir selvfølgelig mindre bakgrunnstøy når man lydisolerer, skal man lydisolere så må man ta hele rommet, ikke kun to flater.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Man øker den akustiske impedansen til en vegg som er massiv ved å lime gips på betong.

    Hva slags vegg hadde du Atle, hvilken materialetype og tykkelse?

    Grunnen til at gips utenpå bindinsgverk absorberer bass er fordi plata vibrerer og det er et porøst absorberende materiale i veggen, limer man rett på betong så er det noe annet.

    sitat AtleT:
    Greenglue fungerer finfint til å gjøre veggene mer massive. Kanskje litt dyrt for Bergfinn i denne omgang?
    Green glue demper vibrasjon, brukes hovedsaklig for lydisolering, forbedret lydisolering er ikke det samme som bedre akustikk, som regel oppstår flere akustiske problemer i et rom når det lydisoleres, spesielt i bassområdet.

    Om man øker den akustiske impedansen eller ikke ved å lime en gipsplate på veggen er en interessant problemstilling. Jeg tror tvert i mot at i praksis man senker den akustiske impedansen på betongveggen ved å feste gips til den fordi de to materialene har så ulike egenskaper og derfor øke elastisiteten på overflaten lyden treffer, men man vil øke den akustiske impedansen på gipsplaten ved å feste den til betongveggen.

    Alle materialer absorberer ved ressonansfrekvens, men Q blir nokså smal. Ved å ha et hulrom med absorberende materiale vil du oppnå to ting. Lavere ressonansfrekvens på gipsplaten og brede ut Q.

    En gipsplate limt på veggen vil sannsynligvis ha en lav nok ressonansfrekvens til gi hørbar effekt under 100hz. Ressonansfrekvensen vil nok bli lavest ved å lime den fordi da vil stivheten bli minst og elastisiteten størst. De færreste betongvegger er helt plane og rette og man vil få varierende kontakt med betongen og ulik ressonansfrekvens. En slik løsning vil selvfølgeligvis ikke være like effektiv som en bassfelle pr m2, men siden vegger og tak dekker mange m2 opplevdes rommet mitt helt ulikt før og etter.

    Greenglue fungerer i følge nettsiden mest som absorberende mellom lagene, derfor vil det ha både effekt inne i rommet og utenpå. Greenglue vil også brede ut Q rundt ressonansfrekvens.

    Greenglue.jpg
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Om du leser dette 8x12 Tom, du husker sikkert vi slo med hånda i bakveggen bak lytteposisjon mens REW var på. Da så vi jo at slagene slo voldsomt ut nettopp på denne 45hz peaken. Jeg tror bakveggen er med på å forsterke denne forhatte peaken, og det er derfor jeg vil dempe den mest mulig på en eller annen måte FØR jeg begynner på reelle bass tiltak.

    Salvesen, dette har ikke noe å gjøre med demping av bass. Dette er bare for å få et godt fundament til å gjøre skikkelige bass tiltak i neste omgang. Jeg vet ikke om dette er veien å gå til forberedelser av akustikk tiltak, men tror jeg kan være inne på noe her.

    Det ville jo vært synd om jeg kjører på med kostbare basstiltak, for så senere å registrere at 45 hz peaken fortsatt henger litt igjen fordi jeg ikke gjorde noe med denne bakveggen først. Tror forøvrig denne veggen ikke er av betong, men temmelig massiv og tykk er den i alle fall.
    Jeg tror den er med på å forsterke ulumskhetene som herjer lytteopplevesene mine.

    B
     
    Sist redigert:

    Henrik Salvesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.04.2011
    Innlegg
    189
    Antall liker
    37
    Man øker den akustiske impedansen til en vegg som er massiv ved å lime gips på betong.

    Hva slags vegg hadde du Atle, hvilken materialetype og tykkelse?

    Grunnen til at gips utenpå bindinsgverk absorberer bass er fordi plata vibrerer og det er et porøst absorberende materiale i veggen, limer man rett på betong så er det noe annet.

    sitat AtleT:
    Greenglue fungerer finfint til å gjøre veggene mer massive. Kanskje litt dyrt for Bergfinn i denne omgang?
    Green glue demper vibrasjon, brukes hovedsaklig for lydisolering, forbedret lydisolering er ikke det samme som bedre akustikk, som regel oppstår flere akustiske problemer i et rom når det lydisoleres, spesielt i bassområdet.

    Om man øker den akustiske impedansen eller ikke ved å lime en gipsplate på veggen er en interessant problemstilling. Jeg tror tvert i mot at i praksis man senker den akustiske impedansen på betongveggen ved å feste gips til den fordi de to materialene har så ulike egenskaper og derfor øke elastisiteten på overflaten lyden treffer, men man vil øke den akustiske impedansen på gipsplaten ved å feste den til betongveggen.

    Alle materialer absorberer ved ressonansfrekvens, men Q blir nokså smal. Ved å ha et hulrom med absorberende materiale vil du oppnå to ting. Lavere ressonansfrekvens på gipsplaten og brede ut Q.

    En gipsplate limt på veggen vil sannsynligvis ha en lav nok ressonansfrekvens til gi hørbar effekt under 100hz. Ressonansfrekvensen vil nok bli lavest ved å lime den fordi da vil stivheten bli minst og elastisiteten størst. De færreste betongvegger er helt plane og rette og man vil få varierende kontakt med betongen og ulik ressonansfrekvens. En slik løsning vil selvfølgeligvis ikke være like effektiv som en bassfelle pr m2, men siden vegger og tak dekker mange m2 opplevdes rommet mitt helt ulikt før og etter.

    Greenglue fungerer i følge nettsiden mest som absorberende mellom lagene, derfor vil det ha både effekt inne i rommet og utenpå. Greenglue vil også brede ut Q rundt ressonansfrekvens.

    Vis vedlegget 353628


    Står ingenting om at lydbølgene som blir absorbert ellers ville blitt reflektert tilbake til rom fra vegg.

    Rart at green glue ikke annonserer at man kan forbedre akustikken i bassområdet i et rom med betongvegger ved kun å feste et lag gips med green glue, veldig kjent problematikk og kjempestort marked.

    Om man øker den akustiske impedansen eller ikke ved å lime en gipsplate på veggen er en interessant problemstilling. Jeg tror tvert i mot at i praksis man senker den akustiske impedansen på betongveggen ved å feste gips til den fordi de to materialene har så ulike egenskaper og derfor øke elastisiteten på overflaten lyden treffer
    Senker man akustisk impedans for betongveggen så blir det dårligere lydisolasjon.
    Når vi diskuterer disse parametrene så er det ganske mange ting som spiller inn, skal ikke si jeg har full oversikt, det er også refraksjon som potensielt kan ha en påvirkning, fint om en akustiker stikker hodet innom:)

    Blir fort eksperimentering som krever mye tid og en del penger og det er mye arbeid å gipse to flater i en stue, spesielt overgangene ved lister/mot tak.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Står ingenting om at lydbølgene som blir absorbert ellers ville blitt reflektert tilbake til rom fra vegg.

    Rart at green glue ikke annonserer at man kan forbedre akustikken i bassområdet i et rom med betongvegger ved kun å feste et lag gips med green glue, veldig kjent problematikk og kjempestort marked.

    Om man øker den akustiske impedansen eller ikke ved å lime en gipsplate på veggen er en interessant problemstilling. Jeg tror tvert i mot at i praksis man senker den akustiske impedansen på betongveggen ved å feste gips til den fordi de to materialene har så ulike egenskaper og derfor øke elastisiteten på overflaten lyden treffer
    Senker man akustisk impedans for betongveggen så blir det dårligere lydisolasjon.
    Når vi diskuterer disse parametrene så er det ganske mange ting som spiller inn, skal ikke si jeg har full oversikt, det er også refraksjon som potensielt kan ha en påvirkning, fint om en akustiker stikker hodet innom:)

    Blir fort eksperimentering som krever mye tid og en del penger og det er mye arbeid å gipse to flater i en stue, spesielt overgangene ved lister/mot tak.
    He he, jeg har hvertfall ikke ment at det gir fullgod akustisk kontroll ved å lime opp et lag med gips på betongvegg. :D

    Tror markedet greenglue og mye av akustikkbransjen hendvender seg til er til studioer og kinoer som bygger rom fra grunnen eller har behov for god akustisk kontroll. De fleste vet at betongrom byr på problemer.

    For hifientusiaster finnes det masse små knep som kan få rommene til å lyde bedre.

    Det jeg mener er at utgangspunktet for lyden faktisk kan bli en god del bedre kun ved å montere opp et lag med gips, men det er langt derfra til anakoisk kontroll selvfølgelig.

    Man får ikke dårligere lydisolasjon gjennom betongveggen selv om lyden ikke reflekteres like kraftig på den pålimte gipsplata. :)
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Link med absorbsjons-koeffisient for ulike materialer, betong i brukt i boligblokker tilsvarer normalt "dense concrete", betong kan ha ulik densitet/porøsitet/intern demping.

    Sound Absorption Coefficients
    Ser ikke at ressonansfrekvenser er tatt med her. Høyere tetthet materialet har jo lavere ressonansfrekvens, mens høyere stivhet gir høyere frekvens. Dette vil si at det kan være forskjell på ressonansfrekvensen på gipsplaten avhengig av hvor mange skruer den er festet med eller om den er limt.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hurra! "Alt kan diskuteres", så dermed også dette. :)

    Jeg skal flytte om litt på høyttalere og sitteplasser i kjellerstua/"lytterommet" mitt, og har egentlig bare funnet én konfigurasjon som ser noenlunde lovende ut. Denne:

    http://www.hifisentralen.no/forumet...t-alternativ-lytterom-alt.-3-rev-5-layout.jpg

    Men jeg er litt bekymret for kvartbølgekanselleringer. Har brukt denne: http://arqen.com/wp-content/media/Wall_Bounce_Calculator_2D.xls

    ...til å beregne at jeg kan komme til å få dip-en rundt 220-230Hz, og på ca. -5dB slik rommet er skissert. Denne er for "studiomonitorer", men det må vel bli det samme? Høyttalerne er Klipsch RF-63, en 117cm høy, 22cm bred bassrefleks med portene bak og tre 6,5" basselementer i høyden og et diskanthorn på toppen.

    Jeg har prøvd å justere skissen litt hit og dit, men kommer ikke frem til noe lurt som gir bedre resultater, og å fikse slike kanselleringer med EQ ville vel selv om jeg hadde utstyr for det, ikke latt seg gjøre, da bølgene og refleksjonene som utlikner dem, jo blir forsterket like mye.

    Jeg innser at det er mange variabler her, og ikke bare disse kvartbølge- (og trekvart-bølge-) refleksjonene å tenke på, men jeg har litt lett for å henge meg opp i ting.

    Er det noe jeg kan gjøre for å få det til bedre?

    Antar det finnes romnode-kalkulatorer på nettet også? Noen som har en slik å anbefale?

    Jeg har ikke så lyst til å begynne med typiske akustikktiltak, før jeg absolutt må, og uansett vil det ikke være mulig heller, med en absorbent for 200Hz på dørbladet der førsterefleksjonen mot frontvegg fra høyre HT treffer. Når det er sagt, er det ikke sikkert at det tynne dørbladet reflekterer SÅ mye heller. (???) Betongveggen bak venstre høyttaler er kanskje lettere sånn sett, men den er en brannmur, så det er nok uansett ikke helt kosher med tykke skumgummiplater der heller. :)

    Så: Finnes det noen smarte triks jeg kan gjøre med plasseringen som jeg ikke har sett selv for å unngå brysomme halvbølgekanselleringer? I utgangspunktet vil jeg beholde alt som er i rommet, og det må være fornuftig adkomstveier inn i/gjennom rommet.

    Evt: Kom gjerne med beroligende tips som: "Slapp av. Du får en 6dB peak akkurat der fra romnode sånn og sånn likevel!". ;)

    Alle tips mottas med takk. :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Står ingenting om at lydbølgene som blir absorbert ellers ville blitt reflektert tilbake til rom fra vegg.

    Rart at green glue ikke annonserer at man kan forbedre akustikken i bassområdet i et rom med betongvegger ved kun å feste et lag gips med green glue, veldig kjent problematikk og kjempestort marked.

    Om man øker den akustiske impedansen eller ikke ved å lime en gipsplate på veggen er en interessant problemstilling. Jeg tror tvert i mot at i praksis man senker den akustiske impedansen på betongveggen ved å feste gips til den fordi de to materialene har så ulike egenskaper og derfor øke elastisiteten på overflaten lyden treffer
    Senker man akustisk impedans for betongveggen så blir det dårligere lydisolasjon.
    Når vi diskuterer disse parametrene så er det ganske mange ting som spiller inn, skal ikke si jeg har full oversikt, det er også refraksjon som potensielt kan ha en påvirkning, fint om en akustiker stikker hodet innom:)

    Blir fort eksperimentering som krever mye tid og en del penger og det er mye arbeid å gipse to flater i en stue, spesielt overgangene ved lister/mot tak.
    He he, jeg har hvertfall ikke ment at det gir fullgod akustisk kontroll ved å lime opp et lag med gips på betongvegg. :D

    Tror markedet greenglue og mye av akustikkbransjen hendvender seg til er til studioer og kinoer som bygger rom fra grunnen eller har behov for god akustisk kontroll. De fleste vet at betongrom byr på problemer.

    For hifientusiaster finnes det masse små knep som kan få rommene til å lyde bedre.

    Det jeg mener er at utgangspunktet for lyden faktisk kan bli en god del bedre kun ved å montere opp et lag med gips, men det er langt derfra til anakoisk kontroll selvfølgelig.

    Man får ikke dårligere lydisolasjon gjennom betongveggen selv om lyden ikke reflekteres like kraftig på den pålimte gipsplata. :)
    Poenget mitt med å feste gipsplater på veggen var jo nettop å dempe uønskede vibrasjoner/resonanser, ikke demping av bassen. Der vil jeg bruke bassfeller som f.eks. Modex. Jeg tror vibrasjonene i veggene forsterker rom modene jeg har her. Mulig jeg tar feil, men jeg har lyst å forsøke likevel.
    Vet ikke om jeg bør lime eller skru de fast, eller både lime og skru?
    Jeg vil uansett ikke tape noe på dette her. Det er 80-talls fiskebenstrie tapet, og den liker jeg definitivt ikke.

    B
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    En ting som slår meg etter å ha dempet moderat med ca 4,5 m2 på veggene er at dette stjeler mye headroom og SPL fra anlegget.:mad:
    Dette irriterer meg litt, ikke så mye.
    Jeg har brukbart med effekt (1,5 Kw) men svært begrenset membran areal. 1 stk. 9" i sub.
    Og to 7" og to 1" tweerere i monitorene, men får likevel dratt på ganske bra.
    Har ennå ikke fått den gule SPL lampa på monitorene til lyse, men den grønne clipping lampa begynner å blinke tidligere enn før.

    No free lunch med andre ord.
    B
    Da kan du tenke deg hva som skjer hvis du skal ha absorbenter som virker langt ned i frekvens. At det kreves dramatisk mye mer av forsterkere og høyttalere ved høye lydtrykk, er noe man må forholde seg til. Selv har jeg høyttalere som skal tåle 400 watt, og et par subwoofere på hver side for å hjelpe til. For de heftigste musikkstykkene på helt realistiske lydtrykk, er ikke det jeg har godt nok for lydtrykk over 108-110 dB. Jeg sitter dog ganske nære høyttalerne, og det tjener jeg noen dB på. Med EQ og rombidrag i bassen, synes jeg at det er ganske dugelig slik det står nå.

    Tror du skal forberede deg på høyttalerbytte hvis du går for store akustiske tiltak i rommet.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Stjeler virkelig akustikk tiltak så mye at det kreves "dramatisk mye mer av forsterkere og høyttalere"? La oss si hvis en fulldemper to hjørner fra gulv til tak, og demper førsterefleksjonsområdene på front, sidevegg og tak??
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Mine høyttalere klarer rundt 115db helt ned med all dempingen min. Uten dempingen klarte jeg fint 125db. Så du taper fort 6-10db med et par skikkelige bassfeller. Dette er 4stk 15 tommere med følsomhet på rundt 100db
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Prøver først å avlaste monitorene i bassen med egne dypbass og midbass systemer. Holder ikke det så baller det vel på seg med nye høyttalere etterhvert.
    Slutte med sigaretter og sjokolade hjelper jo litt.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Mine høyttalere klarer rundt 115db helt ned med all dempingen min. Uten dempingen klarte jeg fint 125db. Så du taper fort 6-10db med et par skikkelige bassfeller. Dette er 4stk 15 tommere med følsomhet på rundt 100db
    Har forstått at det stjeler litt, men ikke at det skulle være så ille. Dette aspektet er nesten litt underkommunisert. Uansett, jeg kommer til å følge planen med skikkelig akustiske tiltak i hjemmekinoen når den står klar. Evaluering om jeg trenger nytt utstyr får komme i etterkant når jeg har fått testet.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Det er jo uansett i bunn dette problemet forekommer. Det er jo bare å supplere med flere subber dersom man skulle føle behov for det. Oppover i frekvens har man gjerne nok kapasitet uansett sålenge frontene blir avlastet nedover.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Det er jo uansett i bunn dette problemet forekommer. Det er jo bare å supplere med flere subber dersom man skulle føle behov for det. Oppover i frekvens har man gjerne nok kapasitet uansett sålenge frontene blir avlastet nedover.
    Skjønner, da ble jeg litt beroliget igjen :) Har litt sub kapasitet allerede så det kan være det holder.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser sjelden mer tap enn 1 dB og det er gjerne helt nederst i bassen. Hvilke som helst brukbar kommerisell subwoofer vil kunne kompensere for det.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå må du tulle? Ikke mer enn 1db?
    Pleier ikke å tulle. Jeg snakker om bassområdet. Har sett på en del målinger nå og det er vanskelig å finne noe mer tap enn 0,5 dB. Unntakene er når en smal dip øker, men det kan gå begge veier med tiltak.

    Oppover i frekvens er det vanskelig å finne målinger med helt tomt rom og mye tiltak. Mener og huske jeg har sett noe dB på det meste der. I det frekvensområdet er uansett en slik reduksjon helt uvesentlig.

    Jeg bruker forøvrig ikke særlig av porøs materiale til bassdemping og over schrøder plasserer jeg tiltak med nøyaktighet i forhold til refleksjoner.
     

    Henrik Salvesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.04.2011
    Innlegg
    189
    Antall liker
    37
    Link med absorbsjons-koeffisient for ulike materialer, betong i brukt i boligblokker tilsvarer normalt "dense concrete", betong kan ha ulik densitet/porøsitet/intern demping.

    Sound Absorption Coefficients
    Ser ikke at ressonansfrekvenser er tatt med her. Høyere tetthet materialet har jo lavere ressonansfrekvens, mens høyere stivhet gir høyere frekvens. Dette vil si at det kan være forskjell på ressonansfrekvensen på gipsplaten avhengig av hvor mange skruer den er festet med eller om den er limt.
    Mulig skruer har noe å si.

    Noe som gjør veldig stor forskjell er stender/bjelkeslag avstand, større avstand=lavere frekvens.
    Når det gjelder betong så er det nok ofte stor forskjell på takflaten og sidevegger, etasjeskiller kan gjerne være hulldekke, og vegger massiv betong.

    Du nevnte tidligere at green glue øker massen til veggen, for at man skal øke massen til en vegg med et nytt materiale slik at resonans frekvensen skal gå ned så må limet være "fast" f.eks epoxy (de to veggelementene kobles til en enhet), green glue er elastisk, selv om man bruker skruer i tillegg til green glue så fungerer det annerledes.

    Nedenfor en link fra Green glue, de beskriver at lyd som ellers vill gått ut gjennom veggen blir absorbert.
    http://www.greengluecompany.com/where-to-use-it/entertainment

    Sier ikke at dette ikke kan fungere, men jeg har ikke sett noen dokumentasjon som støtter opp under en generell tommelfingerregel for bruk av gips utenpå betongvegger for å forbedre akustikken i rom (med eller uten green glue imellom).

    Hvis dette mot formodning fungerer på generelt grunnlag, at gipsplata vibrerer og friksjonen som følge av den "grønne tyggegummien" mot betongvegg absorberer/jevner ut bassresponsen i rommet, da bøjer jeg meg i hatten, da har du funnet den "hellige gral".

    p.s green glue brukes i mange andre settinger en studio/kino, jeg har selv lydisolert et kunstatelier som var nabo med en frisørsalong med greenglue/gips.

    Ser at bergfinn skriver at veggen trolig ikke er betong, så deler av diskusjonen blir litt på siden.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Link med absorbsjons-koeffisient for ulike materialer, betong i brukt i boligblokker tilsvarer normalt "dense concrete", betong kan ha ulik densitet/porøsitet/intern demping.

    Sound Absorption Coefficients
    Ser ikke at ressonansfrekvenser er tatt med her. Høyere tetthet materialet har jo lavere ressonansfrekvens, mens høyere stivhet gir høyere frekvens. Dette vil si at det kan være forskjell på ressonansfrekvensen på gipsplaten avhengig av hvor mange skruer den er festet med eller om den er limt.
    Mulig skruer har noe å si.

    Noe som gjør veldig stor forskjell er stender/bjelkeslag avstand, større avstand=lavere frekvens.
    Når det gjelder betong så er det nok ofte stor forskjell på takflaten og sidevegger, etasjeskiller kan gjerne være hulldekke, og vegger massiv betong.

    Du nevnte tidligere at green glue øker massen til veggen, for at man skal øke massen til en vegg med et nytt materiale slik at resonans frekvensen skal gå ned så må limet være "fast" f.eks epoxy (de to veggelementene kobles til en enhet), green glue er elastisk, selv om man bruker skruer i tillegg til green glue så fungerer det annerledes.

    Nedenfor en link med fra Green glue, de beskriver at lyd som ellers vill gått ut gjennom veggen blir absorbert.
    Entertainment | Green Glue

    Sier ikke at dette ikke kan fungere, men jeg har ikke sett noen dokumentasjon som støtter opp under en generell tommelfingerregel for bruk av gips utenpå betongvegger for å forbedre akustikken i rom (med eller uten green glue imellom).

    Hvis dette mot formodning fungerer på generelt grunnlag, at gipsplata vibrerer og friksjonen som følge av den "grønne tyggegummien" mot betongvegg absorberer/jevner ut bassresponsen i rommet, da bøjer jeg meg i hatten, da har du funnet den "hellige gral".

    p.s green glue brukes i mange andre settinger en studio/kino, jeg har selv lydisolert et kunstatelier som var nabo med en frisørsalong med greenglue/gips.

    Ser at bergfinn skriver at veggen trolig ikke er betong, så deler av diskusjonen blir litt på siden.
    Takk for svar Henrik! :)
    Jobber døgnet rundt et par dager så jeg rekker ikke svare ordentlig før søndag kveld.

    Korte kommentarer:
    - at viskoelastisk lim øker massen har jeg kun fra produsenter som bruker det i høyttalerkabinetter og ellers kinorom. Kan godt være du har rett i at det ikke kobler enhetene sammen på den måten som jeg forklarer. Men hvis det virkelig fungerer mot dypbass ut av rommet vil jeg tro at det faktisk er det det gjør.
    - hvis energien som ikke slipper ut av rommet med greenglue blir borte i varme vil det bære logisk at lyden blir mindre inne i rommet også hvis den står inntil en tung vegg som ellers vil reflektere lyden tilbake?
    - absolutt enig at hulrom med stenderer gir mye større effekt. Det er i praksis samme prinsipp som mange membranbassfeller blir laget.
    - nå var det ikke mitt forslag med greenglue og ville nok ikke tat bryderiet med det hvis jeg var Bergfinn, så jeg mener ikke dette er den hellige gral.
    - at mykere vegger med lavere akustisk impedanse i mange sammenhenger er å foretrekke fremfor et helt rom med steinharde vegger er ganske velkjent og anbefalt for lydrom.
    - jeg snakker ikke om liming av gips i stedet for akustikktiltak, men en bedring av utgangspunktet før akustikktiltak.
    God helg!
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Takk AtleT. Tror jeg kjører på med Fermacell plater i 2016.
    Noen forslag til dristig tapet design?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Stjeler virkelig akustikk tiltak så mye at det kreves "dramatisk mye mer av forsterkere og høyttalere"? La oss si hvis en fulldemper to hjørner fra gulv til tak, og demper førsterefleksjonsområdene på front, sidevegg og tak??
    dB er ikke en lineær skala. En reduksjon eller heving på f.eks. 3 dB er mye. Dramatisk var kanskje et sterkt ord, men at omfattende akustiske tiltak kan ha stor innvirkning både på opplevd og reelt lydtrykk er helt sikkert. I mange tilfeller kan en heving på 3 dB kreve en 2-300 watt ekstra. Det er slikt som hornfolket ler av... :p
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Som meste parten vet har jeg hadd opp noen plater i rommet mitt , finnest det et program uten rew der man kan regne ut vor platene gjør best jobb i rommet , jeg er ganske fornøyd med slik det er nå men jeg satte meg lenger bak i rommet i dag , og da hørte jeg frontene hadde mere bass i seg som jeg kunne tenkt meg og hadd , bare at jeg sitter lenger fram i rommet og får den samme bassen , for sitter jeg for langt bak i rommet får jeg ikke opp døren. Er et helvette mikk makk og sette opp umik_1 i øre høyde hele tiden , og over helgen nå skal jeg ut og kjøpe skikkelig stativ for nå er jeg lei av og gjøre det på denne måten , har fått litt bedre bass da jeg plasserte frontene lenger bak ca 5 cm.


    Imagine
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Først må du vel finne ut hvor du har dipper eller peaks du vil gjøre noe med, beregne hvilke refleksjoner som lager disse, og deretter bruke plater som absorberer de aktuelle frekvensene for å dempe effekten av refleksjonene. Platene henger du i punktene der lyden reflekteres i vegg/tak(/gulv) mellom høyttaler og lytteposisjon. (Ref "speilmetoden")

    I tillegg kan "room modes" og kvartbølgekanselleringer lage vanskeligheter. Prøver å finne ut av dette selv. :)

    I alle fall er det slik jeg har forstått det... Har aldri gjort det selv.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Først må du vel finne ut hvor du har dipper eller peaks du vil gjøre noe med, beregne hvilke refleksjoner som lager disse, og deretter bruke plater som absorberer de aktuelle frekvensene for å dempe effekten av refleksjonene. Platene henger du i punktene der lyden reflekteres i vegg/tak(/gulv) mellom høyttaler og lytteposisjon. (Ref "speilmetoden")

    I tillegg kan "room modes" og kvartbølgekanselleringer lage vanskeligheter. Prøver å finne ut av dette selv. :)

    I alle fall er det slik jeg har forstått det... Har aldri gjort det selv.
    hadde ikke noen dipper som irriterte meg men hadde en peak på 20 hz fra subbene men denne har jeg fått ned til det normale for og si det slik. Har ikke oppplevd noen rom node heldigvis for det slet jeg med borte i gamle boligen. Jeg har lagt et gulv teppe på parketten her oppe og jeg kommer ikke til og legge noe mer på gulvet , har brukt ørene , rew og speil metoden og jeg har ikke noe og klage på selve i det øvre registeret på frontene , men det var bassen på frontene jeg merket ble bedre når jeg satt meg lenger bak. Har mye forskjellige muligheter og gå på enda flyttet litt på frontene og det hjalp , ellers dette med akustikk ser jeg mange bruker og dekke hele front veggen der frontene står og hele bak veggen , noen tar bare hele front veggen , noe på side veggene , noe på skrå takene og noe oppi taket. Nå skal ikke jeg fikle så mye mer med dette for jeg får skikkelig stativ til umik-1 mikrofonen , da blir det lettere og måle og se eventuelt hva jeg må skifte om på platene for bassen på frontene merker når man holder på med akustikk blir man så nøye , man vil ha det perfekt så si heile veien for og få den lyden man vil ha. Nei her er det bare til og få tak i seg stativ enkelt og greit.

    Imagine
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Bergfinn:

    Merk at Fermacell gips, som er en blanding av gips og papirmasse, har nesten dobbelt så høy tetthet som vanlig gips.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Først må du vel finne ut hvor du har dipper eller peaks du vil gjøre noe med, beregne hvilke refleksjoner som lager disse, og deretter bruke plater som absorberer de aktuelle frekvensene for å dempe effekten av refleksjonene. Platene henger du i punktene der lyden reflekteres i vegg/tak(/gulv) mellom høyttaler og lytteposisjon. (Ref "speilmetoden")

    I tillegg kan "room modes" og kvartbølgekanselleringer lage vanskeligheter. Prøver å finne ut av dette selv. :)

    I alle fall er det slik jeg har forstått det... Har aldri gjort det selv.
    Husk å inkludere halvbølgeforsterkninger her. Både kvartbølgekanselleringer og halvbølgeforsterkninger er relatert til SBIR (Speaker Boundary Interference Response).
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.005
    Antall liker
    12.886
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Bergfinn:

    Merk at Fermacell gips, som er en blanding av gips og papirmasse, har nesten dobbelt så høy tetthet som vanlig gips.
    Ok, men er det en ulempe med større tetthet? Må spørre av uvitenhet. Dette var mest ment for å dempe uønskede resonanser/vibrasjoner.
    Ikke noe med bassdemping og akustikk å gjøre. Kun som underlag til kommende akustikktiltak og bassdemping som jeg vil gjøre senere.
    Og jeg blir kvitt den jævla fiskebenstria.
    På Fermacell kan man henge ting som veier litt uten at det detter ned. Det kan man ikke si om gipsplater, de tåler ikke noe.
    B
     
    Sist redigert:

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Alle innervegger i showrommet vårt består av 2 lag med Fermacell, men det var for å minimere basslekkasje ut av rommet og sikre et anstendig rombidrag i dypbassen, ikke motsatt :)

    Om du vil minimere vibrasjoner/resonanser fra veggene i rommet, så vil jeg tro at betong er tingen (rommets egenfrekvenser vil riktignok bli kraftigere, men ikke vibrasjoner/resonanser fra selve strukturen). Om du bruker vegger av gips eller annet materiale, så må veggene flyte for å unngå at rommet spiller med nedover i frekvens.

    I vårt rom ble det brukt en kommersiell løsning (ASC IsoDamp romkonstruksjon) med bl.a. akustikkprofiler for å flyte de to lagene med Fermacell, og det ble i tillegg brukt WallDamp (et viskoelastisk materiale) for å absorbere vibrasjoner mellom de to Fermacell lagene og mellom alle andre harde flater i strukturen til rommet.
     
    Sist redigert:

    Henrik Salvesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.04.2011
    Innlegg
    189
    Antall liker
    37
    Link med absorbsjons-koeffisient for ulike materialer, betong i brukt i boligblokker tilsvarer normalt "dense concrete", betong kan ha ulik densitet/porøsitet/intern demping.

    Sound Absorption Coefficients
    Ser ikke at ressonansfrekvenser er tatt med her. Høyere tetthet materialet har jo lavere ressonansfrekvens, mens høyere stivhet gir høyere frekvens. Dette vil si at det kan være forskjell på ressonansfrekvensen på gipsplaten avhengig av hvor mange skruer den er festet med eller om den er limt.
    Mulig skruer har noe å si.

    Noe som gjør veldig stor forskjell er stender/bjelkeslag avstand, større avstand=lavere frekvens.
    Når det gjelder betong så er det nok ofte stor forskjell på takflaten og sidevegger, etasjeskiller kan gjerne være hulldekke, og vegger massiv betong.

    Du nevnte tidligere at green glue øker massen til veggen, for at man skal øke massen til en vegg med et nytt materiale slik at resonans frekvensen skal gå ned så må limet være "fast" f.eks epoxy (de to veggelementene kobles til en enhet), green glue er elastisk, selv om man bruker skruer i tillegg til green glue så fungerer det annerledes.

    Nedenfor en link med fra Green glue, de beskriver at lyd som ellers vill gått ut gjennom veggen blir absorbert.
    Entertainment | Green Glue

    Sier ikke at dette ikke kan fungere, men jeg har ikke sett noen dokumentasjon som støtter opp under en generell tommelfingerregel for bruk av gips utenpå betongvegger for å forbedre akustikken i rom (med eller uten green glue imellom).

    Hvis dette mot formodning fungerer på generelt grunnlag, at gipsplata vibrerer og friksjonen som følge av den "grønne tyggegummien" mot betongvegg absorberer/jevner ut bassresponsen i rommet, da bøjer jeg meg i hatten, da har du funnet den "hellige gral".

    p.s green glue brukes i mange andre settinger en studio/kino, jeg har selv lydisolert et kunstatelier som var nabo med en frisørsalong med greenglue/gips.

    Ser at bergfinn skriver at veggen trolig ikke er betong, så deler av diskusjonen blir litt på siden.
    Takk for svar Henrik! :)
    Jobber døgnet rundt et par dager så jeg rekker ikke svare ordentlig før søndag kveld.

    Korte kommentarer:
    - at viskoelastisk lim øker massen har jeg kun fra produsenter som bruker det i høyttalerkabinetter og ellers kinorom. Kan godt være du har rett i at det ikke kobler enhetene sammen på den måten som jeg forklarer. Men hvis det virkelig fungerer mot dypbass ut av rommet vil jeg tro at det faktisk er det det gjør.
    - hvis energien som ikke slipper ut av rommet med greenglue blir borte i varme vil det bære logisk at lyden blir mindre inne i rommet også hvis den står inntil en tung vegg som ellers vil reflektere lyden tilbake?
    - absolutt enig at hulrom med stenderer gir mye større effekt. Det er i praksis samme prinsipp som mange membranbassfeller blir laget.
    - nå var det ikke mitt forslag med greenglue og ville nok ikke tat bryderiet med det hvis jeg var Bergfinn, så jeg mener ikke dette er den hellige gral.
    - at mykere vegger med lavere akustisk impedanse i mange sammenhenger er å foretrekke fremfor et helt rom med steinharde vegger er ganske velkjent og anbefalt for lydrom.
    - jeg snakker ikke om liming av gips i stedet for akustikktiltak, men en bedring av utgangspunktet før akustikktiltak.
    God helg!
    Gips er ikke spesielt mykt, det har forholdvis høy trykkfasthet når det er festet på betong og høy densitet på ca 750kg m3 (Norsk eik=550kg m3), følger forøvrig ikke helt bruken av ordet "myk", en vanlig sengemadrass er mykere enn f.eks "rockfon industrial" , men har veldig ulike egenskaper pga ulik celle/fiber -struktur.

    edit: Hvordan effekten blir er også avhengig av festemetode, man kan bruke gipsbruk, som ikke er et elastisk materiale, ulike typer monteringslim eller eventuelt bore hull og bruke plastplugger/skruer, sistnevnte metode brukes dersom man skal ha green glue imellom.


    Å øke massen handler rett og slett om egenvekt, at et materiale er viskoelastisk tilsier ikke at det har høy egenvekt (green glue minner om tyggegummi), viskoelastistet er en egenskap som i dette tilfellet gjør at vibrasjoner i et materiale ikke blir overført til et annet pga friksjon.



    Å forutse alle aspektene rundt dette uten å ta høyde for den store variasjonen i bygningsmassen blir litt som å skyte på blink i mørket etter min mening, derfor nevnte jeg bruk av akustiker, dette er nokså komplekst.

    Ble en lang diskusjon, sånt skjer når akustikk-nerden i meg blir vekket :)

    Ha en God helg Atle!
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Mulig skruer har noe å si.

    Noe som gjør veldig stor forskjell er stender/bjelkeslag avstand, større avstand=lavere frekvens.
    Når det gjelder betong så er det nok ofte stor forskjell på takflaten og sidevegger, etasjeskiller kan gjerne være hulldekke, og vegger massiv betong.

    Du nevnte tidligere at green glue øker massen til veggen, for at man skal øke massen til en vegg med et nytt materiale slik at resonans frekvensen skal gå ned så må limet være "fast" f.eks epoxy (de to veggelementene kobles til en enhet), green glue er elastisk, selv om man bruker skruer i tillegg til green glue så fungerer det annerledes.

    Nedenfor en link med fra Green glue, de beskriver at lyd som ellers vill gått ut gjennom veggen blir absorbert.
    Entertainment | Green Glue

    Sier ikke at dette ikke kan fungere, men jeg har ikke sett noen dokumentasjon som støtter opp under en generell tommelfingerregel for bruk av gips utenpå betongvegger for å forbedre akustikken i rom (med eller uten green glue imellom).

    Hvis dette mot formodning fungerer på generelt grunnlag, at gipsplata vibrerer og friksjonen som følge av den "grønne tyggegummien" mot betongvegg absorberer/jevner ut bassresponsen i rommet, da bøjer jeg meg i hatten, da har du funnet den "hellige gral".

    p.s green glue brukes i mange andre settinger en studio/kino, jeg har selv lydisolert et kunstatelier som var nabo med en frisørsalong med greenglue/gips.

    Ser at bergfinn skriver at veggen trolig ikke er betong, så deler av diskusjonen blir litt på siden.
    Takk for svar Henrik! :)
    Jobber døgnet rundt et par dager så jeg rekker ikke svare ordentlig før søndag kveld.

    Korte kommentarer:
    - at viskoelastisk lim øker massen har jeg kun fra produsenter som bruker det i høyttalerkabinetter og ellers kinorom. Kan godt være du har rett i at det ikke kobler enhetene sammen på den måten som jeg forklarer. Men hvis det virkelig fungerer mot dypbass ut av rommet vil jeg tro at det faktisk er det det gjør.
    - hvis energien som ikke slipper ut av rommet med greenglue blir borte i varme vil det bære logisk at lyden blir mindre inne i rommet også hvis den står inntil en tung vegg som ellers vil reflektere lyden tilbake?
    - absolutt enig at hulrom med stenderer gir mye større effekt. Det er i praksis samme prinsipp som mange membranbassfeller blir laget.
    - nå var det ikke mitt forslag med greenglue og ville nok ikke tat bryderiet med det hvis jeg var Bergfinn, så jeg mener ikke dette er den hellige gral.
    - at mykere vegger med lavere akustisk impedanse i mange sammenhenger er å foretrekke fremfor et helt rom med steinharde vegger er ganske velkjent og anbefalt for lydrom.
    - jeg snakker ikke om liming av gips i stedet for akustikktiltak, men en bedring av utgangspunktet før akustikktiltak.
    God helg!
    Gips er ikke spesielt mykt, det har forholdvis høy trykkfasthet når det er festet på betong og høy densitet på ca 750kg m3 (Norsk eik=550kg m3), følger forøvrig ikke helt bruken av ordet "myk", en vanlig sengemadrass er mykere enn f.eks "rockfon industrial" , men har veldig ulike egenskaper pga ulik celle/fiber -struktur.

    edit: Hvordan effekten blir er også avhengig av festemetode, man kan bruke gipsbruk, som ikke er et elastisk materiale, ulike typer monteringslim eller eventuelt bore hull og bruke plastplugger/skruer, sistnevnte metode brukes dersom man skal ha green glue imellom.


    Å øke massen handler rett og slett om egenvekt, at et materiale er viskoelastisk tilsier ikke at det har høy egenvekt (green glue minner om tyggegummi), viskoelastistet er en egenskap som i dette tilfellet gjør at vibrasjoner i et materiale ikke blir overført til et annet pga friksjon.



    Å forutse alle aspektene rundt dette uten å ta høyde for den store variasjonen i bygningsmassen blir litt som å skyte på blink i mørket etter min mening, derfor nevnte jeg bruk av akustiker, dette er nokså komplekst.

    Ble en lang diskusjon, sånt skjer når akustikk-nerden i meg blir vekket :)

    Ha en God helg Atle!
    Takk! :)

    Tror rett og slett vi er veldig enige, bare snakker litt forbi hverandre. Med en gang man skal dykke litt ned i detaljene på akustikk begynner det å være lite egnet for foruminlegg skrevet i forbifarten.
    Er helt enig at alt avhenger av veldig mye forskjellig noe jeg forsøker å presisere så ofte jeg kan.
    Skal forsøke å besøke Bergfinn før jul.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Jeg har gips Her oppe i taket , front og bak veggen om det er goder og ulemper med det vet jeg ikke.

    Imagine
     

    Henrik Salvesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.04.2011
    Innlegg
    189
    Antall liker
    37
    Takk! :)

    Tror rett og slett vi er veldig enige, bare snakker litt forbi hverandre. Med en gang man skal dykke litt ned i detaljene på akustikk begynner det å være lite egnet for foruminlegg skrevet i forbifarten.
    Er helt enig at alt avhenger av veldig mye forskjellig noe jeg forsøker å presisere så ofte jeg kan.
    Skal forsøke å besøke Bergfinn før jul.
    Godt sagt.
     

    Henrik Salvesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.04.2011
    Innlegg
    189
    Antall liker
    37
    Jeg har gips Her oppe i taket , front og bak veggen om det er goder og ulemper med det vet jeg ikke.

    Imagine
    Edit:

    Et lag gips kan være en fordel kontra to lag med tanke på akustikken i rommet når det er festet på bindingsverk.





    Artikkelen "getting the bass right: part thre " side 27-28 har en del grei info:
    Harman - White Papers
     
    Sist redigert:

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Jeg har tenk på det skum gummi madrasser tykke som vi ligger på , er det noen som har skåret opp slik noen gang tatt tett sittende stoff rundt og brukt som bass feller , er noen akustiske ting til jeg skal ha her inne og neste blir bass feller for svs pc-2000 begge selvsagt , jeg vil ha bassen litt tørrere her inne eller er det like godt og kjøpe ferdig , i såfall hva er bra uten og svi lommeboken helt av.

    Imagine
     

    Henrik Salvesen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.04.2011
    Innlegg
    189
    Antall liker
    37
    Jeg har tenk på det skum gummi madrasser tykke som vi ligger på , er det noen som har skåret opp slik noen gang tatt tett sittende stoff rundt og brukt som bass feller , er noen akustiske ting til jeg skal ha her inne og neste blir bass feller for svs pc-2000 begge selvsagt , jeg vil ha bassen litt tørrere her inne eller er det like godt og kjøpe ferdig , i såfall hva er bra uten og svi lommeboken helt av.

    Imagine
    Skumgummimadrasser har som regel lukkede celler, absorberende skum materiale har en åpen celle struktur.

    Det er som regel bedre med trykkbaserte bassfeller enn absorberende skum materiale/ glava/rockwool dersom problemene befinner seg dypt ned i bassområdet.
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har anbefalinger/erfaringer med forskjellige akustikkprodukt og hva de gjør? :) Jeg har sett nøye på ASC Tubetraps (ITT-versjonen) og tenker DAAD er finere i stua :) Innspill? Kan poste frekvensplottet i sweetspot som viser 2 hull og lite topper :)
    frekvensgang.jpg
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg har gips Her oppe i taket , front og bak veggen om det er goder og ulemper med det vet jeg ikke.

    Imagine
    Jeg tror det er vigtigt, at bruge to lag gips, der skrues sammen. Jeg tror det er vigtigt for at få det punch i bassen, så det ikke bare bliver noget slapt. Jeg har 2 lag i væggene, men desværre kun 1 lag i loftet. Men jeg har punch, men der er diffusere i loftet, der må dæmpe det ene lag gips svingninger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn