SRM's DIY tråd. First Watt og div.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Nei, jeg har ikke det Haavard. Har ikke vært prioritert. Mangler bare signalkabler inn og ut for å teste, så skal få gjort det en dag.

    Har du tenkt å bruke Aleph J? Spec på den du bygger?
    Strømkort fra ebay. Fine kort. Kjører et kort per side. Totalt 80000uF per kanal.
    Aleph J kort fra diyaudio
    Kasse fra Italia, Modubiz.
    Vet ikke om det blir en eller to trafoer ennå. Kanskje fordel med en i forhold til støy.
    Tenkte total dualmono med to strømbrytere i utgangspuntet.
    Alle kort nesten ferdig loddet.
    må ha litt hjelp til montering.
    og skjønsne hvordan jeg skal bruke strøkortet til en kanal og ikke to.

    Håvard
    Du tenker i forhold til mekanisk støy i fra trafo? Er evt mulig å gjøre som jeg har valgt å gjøre. Bruker en trafo, men dobbelt sett med sekundærviklinger. Blir ikke ekte dual mono, men ikke langt i fra. Jeg har gjort det av plasshensyn. At trafoen er stille tar jeg som en selvfølge.
    Strøkort? Ikke helt sikker på om jeg forstår hva du mener?
    Hva trenger du ellers hjelp til?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Strømkort skulle det være. De jeg sendte bilde av.
    Må finne ut hvordan jeg skal koble de. De er laget slik at de kan brukes både til en og to kanaler.

    Ellers må jeg ha litt hjelp til å velge trafo og likeretterbroer? Det er vel det det heter.
    Kan å lodde, men ikke så flink på strøm.

    har forresten kjøpt slike borr ine reklamerte for i sin tråd. Sånne kinderegg borr, tre i et. Borr, gjenge og forsenling.

    Håvard
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hvordan du skal koble PSU kortene med kondensatorer kommer helt an på hva slags trafo du velger. Det mest optimale sies å være å ha en pr. kanal så man får dual mono. Altså helt separate kanaler fra nettbrønnen i forsterkeren til høyttaleren. Neste best blir en trafo med dobbelt sett sekundærviklinger, noe som betyr at du får en trafo men to separate likeretterkretser og kondensatorbanker, en til hver kanal. Til slutt er det en trafo med en sekundærvikling. Da får du en likeretterkrets og kondensatorbank til felles for begge kanalene. Første er best, og mest kostbart. Siste er dårligste og rimeligeste løsning. Men hvor mye det faktisk betyr i praksis skal ikke jeg våge å mene noe om.

    Ellers så trenger du 2x18V (18+18V) sekundærspenning fra trafoen. 300-500VA på en trafo står oppgitt på diyaudio. Hvis du feks velger 2 stk 300VA så er du godt innenfor. Eks: http://sklep.toroidy.pl/en_US/p/TTSA0300-Transformer-AUDIO-TSA300VA-voltage-to-50V-/317

    Ang likerettere så er det litt forskjellige meninger, men ser at mange mener de ferdige likeretterbroene er vel så bra å bruke. Selv skal jeg bruke Ixys VBE55-06NO7.
    Overdimmensjonert og med fast recovery dioder. Ellers kan du få likeretterbroer sikkert ned i 20kr stk som fortsatt er helt ok å bruke. Ved to trafoer eller en trafo med to sekundærviklinger vil du trenge 4 stk likeretterbroer. Til slutt, med en trafo og en sekundærvikling slipper du unna med to likeretterbroer.
     
    Sist redigert:

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hva slags spenning er kondensatorne dine spesifisert til? De ser litt små ut?

    Her er typisk skjema for PSU. En for hver kanal hvis du har dual mono eller trafo med to sett sekundærviklinger.

    CLC.jpg


    En annen.

    F5PSUschematic.jpg



    Når det er sagt så finnes det definitivt andre her på sentralen som kan mye mer om dette enn meg.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Kondisene mine er spesifisert til 35 volt.
    gikk for en løsning med mange små, i stedet for store. Fikk anbefalt dette av karen i Ungarn som har flere passbygg på nakken.

    går vel sikkert for en trafo med to sekundærviklinger, type litt overdimensjonert og deretter fire likerettebroer.

    Håvard
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    ...Ellers kan du få likeretterbroer sikkert ned i 20kr stk som fortsatt er helt ok å bruke.
    Jeg bruker to likeretterbroer fra ebay, type 20kr/stk og de fungerer helt greit hos meg. Det har vært indikert, men ikke bekreftet hos meg, at disse kan være introdusere støy om en har strømledningene/signallederne i nærheten av disse. Hos meg har en V+/V- gående tett på og jeg har litt støy. Om det er disse som er årsaken er som nevnt ikke bekreftet.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Kondisene mine er spesifisert til 35 volt.
    gikk for en løsning med mange små, i stedet for store. Fikk anbefalt dette av karen i Ungarn som har flere passbygg på nakken.

    går vel sikkert for en trafo med to sekundærviklinger, type litt overdimensjonert og deretter fire likerettebroer.

    Håvard
    35V går nok fint ja. Hvor skal du kjøpe trafo? Trenger du hjelp med noe annet må du bare skrike ut. Hjelper gjerne så sant jeg kan.

    ...Ellers kan du få likeretterbroer sikkert ned i 20kr stk som fortsatt er helt ok å bruke.
    Jeg bruker to likeretterbroer fra ebay, type 20kr/stk og de fungerer helt greit hos meg. Det har vært indikert, men ikke bekreftet hos meg, at disse kan være introdusere støy om en har strømledningene/signallederne i nærheten av disse. Hos meg har en V+/V- gående tett på og jeg har litt støy. Om det er disse som er årsaken er som nevnt ikke bekreftet.
    Det gjelder vel alle likerettere, og ikke bare de billige?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Kjøper vel en Noratell.
    takker for hjelp. Kan hende jeg kan trenger, ellers har jegHåvard på Jessheim også som har sagt han vil hjelpe.
    hvor kjøper jeg Noratell og de likeretterbroene du skal bruke?

    håvard
     

    AAaF

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    147
    ...Ellers kan du få likeretterbroer sikkert ned i 20kr stk som fortsatt er helt ok å bruke.
    Jeg bruker to likeretterbroer fra ebay, type 20kr/stk og de fungerer helt greit hos meg. Det har vært indikert, men ikke bekreftet hos meg, at disse kan være introdusere støy om en har strømledningene/signallederne i nærheten av disse. Hos meg har en V+/V- gående tett på og jeg har litt støy. Om det er disse som er årsaken er som nevnt ikke bekreftet.
    Det gjelder vel alle likerettere, og ikke bare de billige?
    Kan ikkje dette godt nok, men det er ein del som brukar soft recovery diodar og lagar ei bru, dette skal gi generelt mindre støy, men usikker på om det også gjeld utstrålt støy som vil skje frå leiarane frå brua til første elektrolytt.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Kjøper vel en Noratell.
    takker for hjelp. Kan hende jeg kan trenger, ellers har jegHåvard på Jessheim også som har sagt han vil hjelpe.
    hvor kjøper jeg Noratell og de likeretterbroene du skal bruke?

    håvard
    Likeretterbroene kjøper jeg fra Mouser. 4 stk blir litt over 525kr som er grensen for fri frakt. Link her. Mulig de kan fås billigere andre steder. Har ikke sjekket. Du kan evt sjekke med Digi-Key eller RS Components. Husk at Prisene er pluss mva.
    Skal du har Audio-grade trafo fra Noratel lages det på kun på bestilling. De er ganske dyre, men prisen blir vel overkommelig på en trafo som ikke er større. Sender deg pm.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    ...Ellers kan du få likeretterbroer sikkert ned i 20kr stk som fortsatt er helt ok å bruke.
    Jeg bruker to likeretterbroer fra ebay, type 20kr/stk og de fungerer helt greit hos meg. Det har vært indikert, men ikke bekreftet hos meg, at disse kan være introdusere støy om en har strømledningene/signallederne i nærheten av disse. Hos meg har en V+/V- gående tett på og jeg har litt støy. Om det er disse som er årsaken er som nevnt ikke bekreftet.
    Det gjelder vel alle likerettere, og ikke bare de billige?
    Kan ikkje dette godt nok, men det er ein del som brukar soft recovery diodar og lagar ei bru, dette skal gi generelt mindre støy, men usikker på om det også gjeld utstrålt støy som vil skje frå leiarane frå brua til første elektrolytt.

    Ja, som du sier er det en del som bruker dioder og lager ei bru. Selv har jeg ikke nok kunnskap til å vurdere dette teknisk sett, men ser det er delte meninger om det er noe serlig å hente.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)

    Hva er det trafoen står på ( første bilde) ? Er det en alu-brakett ? Eller er det bare en del av emballasjen ?

    Mvh.
    Johnny
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    De som evt har fulgt med her har nok tenkt at denne forsterkeren ble aldri noe av, og det er forståelig. Det er slik med meg at ting tar tid. Jeg trenger tid til å tenke gjennom løsninger, og det skjer når jeg føler for det. Har ikke ofret prosjektet en tanke på 8 måneder, men nå har jeg tatt opp igjen tråden.

    Funderer litt på layout.

    WP_20160422_21_08_18_Rich.jpg

    WP_20160423_11_52_12_Rich.jpg


    Tester trafo, softstart og DC-protection.

    WP_20160425_17_06_55_Rich.jpg


    Skal jeg få plass til alle kondisene må jeg ha tre i bredden.

    WP_20160425_17_07_15_Rich.jpg
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Fikk pakke fra Mouser i dag, og der var bla disse.
    WP_20160425_17_14_03_Rich.jpg


    Likerettere samt div smått var også med. Tenker at jeg trenger en brakett for trafo og choker over kondisbanken.
    WP_20160425_17_18_30_Rich.jpg


    Softstart i bakkant her.
    WP_20160425_17_18_37_Rich.jpg
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Noen som tilfeldigvis har 4 stk. Xicon 273-47.5-RC?
    273-47.5-RC Xicon | Mouser

    Selvfølgelig klart å bestille 4 stk for lite, og de er nå eneste komponenter som mangler.:mad:
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    De som evt har fulgt med her har nok tenkt at denne forsterkeren ble aldri noe av, og det er forståelig. Det er slik med meg at ting tar tid. Jeg trenger tid til å tenke gjennom løsninger, og det skjer når jeg føler for det. Har ikke ofret prosjektet en tanke på 8 måneder, men nå har jeg tatt opp igjen tråden.

    Funderer litt på layout. Har du over vejet stelpunkt i midten for hver af de 9 kondis grupperinger. De 9 til ? og andre 9 til -?

    Vis vedlegget 377730
    Vis vedlegget 377731

    Tester trafo, softstart og DC-protection.

    Vis vedlegget 377732

    Skal jeg få plass til alle kondisene må jeg ha tre i bredden.

    Vis vedlegget 377733
    Sorry mit indlæg kom til å stå mit i dit
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fine saker SRM. Har endel jobb i nærhetn av deg neste uke. Er du hjemme, stikker jeg oppom en tur :)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    De som evt har fulgt med her har nok tenkt at denne forsterkeren ble aldri noe av, og det er forståelig. Det er slik med meg at ting tar tid. Jeg trenger tid til å tenke gjennom løsninger, og det skjer når jeg føler for det. Har ikke ofret prosjektet en tanke på 8 måneder, men nå har jeg tatt opp igjen tråden.

    Funderer litt på layout. Har du over vejet stelpunkt i midten for hver af de 9 kondis grupperinger. De 9 til ? og andre 9 til -?

    Vis vedlegget 377730
    Vis vedlegget 377731

    Tester trafo, softstart og DC-protection.

    Vis vedlegget 377732

    Skal jeg få plass til alle kondisene må jeg ha tre i bredden.

    Vis vedlegget 377733
    Sorry mit indlæg kom til å stå mit i dit
    Det er 12 kondiser. Det blir dual mono etter trafo som har 4x36V. De 6 fremre er til den ene kanalen, de 6 bakre til den andre kanalen. Var det svar på spørsmålet ditt?
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Er hjemme til torsdag, så bare å komme innom. :) Fredag reiser vi bort et par uker. Har nr mitt du?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Har nogle 47 ohm Takman 1/2 W. Kan jeg sende men det er fra Danmark. De er bedre end dem du linker til vil jeg tro. Metalfilm umagnetiske.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Takk for tilbudet Drossel, men jeg trenger helst samme type siden jeg har brukt den på de andre kortene.

    Jeg kan bestille opp flere fra Mouser, men litt kjedelig siden jeg nettopp har mottatt bestilling derfra. Må betale for frakt når ordre er under 500kr mener jeg, og da blir det dyre resistorer. Får evt se om jeg kan trenge noe mer og sende en bestilling...
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Da har de siste deler ankommet.

    SAM_2134.jpg

    For høytalerterminaler falt valget på CMC 878. Disse føles tilitsvekkende kvalitetsmessig samtidig som prisen er overkommelig. Usher bruker vel samme type på sine mer kostbare høytalere.

    SAM_2135.jpg

    Skikkelig strammemulighet for spade eller avisolert kabel.

    SAM_2136.jpg

    Også strammemulighet for bananplugger.

    SAM_2138.jpg


    SAM_2139.jpg


    XLR kontakter med gullbelagt tellurium copper, og teflon som isolasjon.

    Har også fått levert noen plater og braketter fra blikkenslager. Kommer med bilde av dette litt senere.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    En ting jeg har tenkt en del på, og som jeg trenger hjelp til er plassering av transistorene på kjøleribbene.
    Jeg tenker at det vil fungere bra å montere alle transistorer på linje litt under midten slik som streken på bildet viser.

    SAM_2148 (2).jpg


    Alternativet er feks å snu to av kortene slik at det blir større avstand mellom transistorene for å utnytte arealet.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Jeg tenker at transisorene får likest mulig arbeidsforhold om man monterer de på linje slik jeg har skissert lengere opp. Mulig det blir bedre utnyttelse av kjølekapasiteten hvis jeg gjør det slik som SveinungH. Noen andre som har tanker om dette?
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Tænk dioderne ikke skal have så megetr køling som Transistorerne.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Ja, det er hva jeg har lagt til grunn for mine tanker. Diodene trenger nok ikke mye kjøling.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Med de kjøleribbene du har til rådighet, så skjønner jeg ikke helt problemet ? Men, gjør du som du har skissert først, ser det ganske greit ut i forhold til spredning av varmen fra transene.
    Mvh.
    Johnny
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hei :)
    Med de kjøleribbene du har til rådighet, så skjønner jeg ikke helt problemet ? Men, gjør du som du har skissert først, ser det ganske greit ut i forhold til spredning av varmen fra transene.
    Mvh.
    Johnny
    Håpet du skulle stikke innom å synse litt, og det gjorde du. :) Er enig med deg, så slår meg til ro med det. Lager hull og gjenger i morgen, så kommer jeg med oppdatering når det er gjort.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Blir moro å følge med her. Stå på !

    Mvh.
    Johnny
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    En liten oppdatering. Ikke så spennende, men da skjer det i hvert fall noe her.

    Litt boring. Eller, det ble ganske mye etter hvert.
    WP_20161105_13_20_57_Rich.jpg


    Mange hull.
    WP_20161105_14_36_30_Rich.jpg


    Fått ny brakett til kondensatorbanken og laget hull i denne.
    WP_20161107_20_26_47_Rich.jpg


    WP_20161107_20_38_00_Rich.jpg


    Har kommet litt lenger enn dette, så kommer mer etter hvert.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Over kondensatorbanken skal chokene og trafoen være. Jeg hadde spesifisert en nedbrett i for og bakkant av braketten, men blikkenslageren synes det var like lurt å lage en liten vinkel for så å poppe den på. :p Føler jeg hadde plaget han nok med diverse braketter og endringer i planene, så det får bare være. Skal i hvert fall fjerne naglene, så får vi se hva jeg finner på.

    WP_20161107_20_39_22_Rich (2).jpg

    Har også fått laget ny bunnplate siden hullene for luftgjennomstrømning i den originale plata ikke passet mitt bruk. Skal lage nye hull i denne.

    WP_20161107_20_39_28_Rich (2).jpg

    Kondensatorene blir her inne, og selv om dette er kondensatorer laget for høy temp (105 °C) så er det kanskje lurt med litt lufting?

    WP_20161107_20_39_59_Rich (2).jpg

    Vurderer å montere chokene i disse alu-boksene av rent estetiske grunner. For en clean look. Samtidig er jeg litt usikker. Chokene i seg selv ser jo gaske flotte ut. I hvert fall for noen av oss "nerder" :)

    WP_20161107_20_40_19_Rich (2).jpg

    Trafoen blir i front.
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    196
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Flott tråd SRM. Har nok ingenting å bidra med på det tekniske, men lar meg imponere og følger ivrig med på slike håndtverkstråder:)

    mvh calaf
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Uansett hyggelig at du stikker innom calaf. Det settes pris på. :) Følger tråden din med interesse, bare så du vet det. ;)

    Har jobbet med dette prosjektet mange timer hver dag denne uka, men i dag har jeg tatt meg fri. Litt lei av den delen jeg er inne i nå.
    I kveld er det Leonard Cohen som underholder.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn