SRM's DIY tråd. First Watt og div.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Fint å se deg innom gamle ørn. Sees før jul?
    Lenge siden sist på forumet nå. Vært litt lei. :) Kanskje det? Veldig mye som skjer på jobben nå. Hektisk før jul. Går det bra med deg?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Skal støpsler kobles til må vi ha stikkontakter. Fant en type som heter ABL Sursum Type F som så lovende ut.

    socket.jpg


    Det nye kabinettet er såpass stort at jeg deler det i to. Legger inn en plate i rustfritt stål som skiller over og under etg. Tar litt div hull og lager gjenger. Ødelegger en del verktøy. :rolleyes:

    IMAG1643.jpg


    Festebrakett til plata i rustfritt. Samme ble laget i bakkant av kabinettet.

    IMAG1642.jpg
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Stikkontaker montert med sorte skruer.

    IMAG1649.jpg


    Kabling påbegynt. Monterer gummigjennomføringer i hullene til kablene. Blir fort litt fingremerker. :)

    IMAG1646.jpg


    Så er vi der at det må testes litt igjen.

    IMAG1656.jpg


    IMAG1658.jpg


    Panelet. Dette kan altså konfigureres til mange forskjellige visninger og farger. Jeg har valgt farge ut fra Luxman komponentene jeg har.

    IMAG1657 (2).jpg
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Strøkent og gjennomført som alltid! :)
    Vel, i forhold til de kreasjonene du lager så er dette rimelig enkle saker. :) Det du lager er i en egen kategori! :)
    Jeg er riktignok ikke helt i mål enda. Venter på deler til overetg. og har fortsatt ikke løsning klar for underetg.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Etter å ha drevet noen år med DIY så har jeg hatt veldig lyst på et spesielt verktøy. Dette verktøyet ankom nylig.

    IMAG1673.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fint å se deg innom gamle ørn. Sees før jul?
    Lenge siden sist på forumet nå. Vært litt lei. :) Kanskje det? Veldig mye som skjer på jobben nå. Hektisk før jul. Går det bra med deg?
    Spanderer du kaffe på jobben din kan jeg ta turen til uka? Går på det jevne, er liksom litt stillstand, på mange ting.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Fint å se deg innom gamle ørn. Sees før jul?
    Lenge siden sist på forumet nå. Vært litt lei. :) Kanskje det? Veldig mye som skjer på jobben nå. Hektisk før jul. Går det bra med deg?
    Spanderer du kaffe på jobben din kan jeg ta turen til uka? Går på det jevne, er liksom litt stillstand, på mange ting.
    Spandrer selvfølgelig kaffe på kontoret. :) Du er hjertelig velkommen! Men uka som kommer er ganske tett med møter, så vi må nesten avtale tidspukt. :) Forslag, mandag kl 15? Evt tirsdag kl. 10?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fint å se deg innom gamle ørn. Sees før jul?
    Lenge siden sist på forumet nå. Vært litt lei. :) Kanskje det? Veldig mye som skjer på jobben nå. Hektisk før jul. Går det bra med deg?
    Spanderer du kaffe på jobben din kan jeg ta turen til uka? Går på det jevne, er liksom litt stillstand, på mange ting.
    Spandrer selvfølgelig kaffe på kontoret. :) Du er hjertelig velkommen! Men uka som kommer er ganske tett med møter, så vi må nesten avtale tidspukt. :) Forslag, mandag kl 15? Evt tirsdag kl. 10?
    Tirsdag kl ti høres ut som en plan :)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Etter å ha drevet noen år med DIY så har jeg hatt veldig lyst på et spesielt verktøy. Dette verktøyet ankom nylig.
    Bare å leke seg, slikt verktøy utvider mulighetene (og presisjon) en god del!
    Jeg bygde min egen for noen år siden, Ghetto-CNC ;) :
    71494091_495746051272532_7219614139361001472_n.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Tøft! Ser jo ut til at den fungerer utmerket. :) Hva slags CNC program bruker du?
    CNC-kontroller er Arduino (GRBL) mens DAK/CAM primært skjer i Fusion360 :D

    Her er ferdig kabinett etter å ha 3D-frest frontveggene vist i forrige bilde.
    Vis vedlegget 562843
    Wow! Dette ble jo særdeles lekkert! Fikk nesten lyst til å henge meg på powerbuy som du kjører. :rolleyes:

    Jeg har nok en vei å gå når det gjelder CNC da det skorter på kunnskap her. Har kikket litt rundt og lest litt, men ikke kommet til noen konklusjon enda. Har lastet ned DesignSpark for CAD som ser ok ut, og har sett på CamBam. CNC maskinen styres av PC med Mach3. Ikke veldig inituitivt, men skal nok kunne fikse det.

    Fusion 360, er det CAD og CAM i samme program?
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Fusion 360, er det CAD og CAM i samme program?
    Ja, F360 er fullverdig designprogram (CAD) med modul for generering av maskinkode/kuttestrategier (CAM) til respektive sender (Mach3, og andre typer)
    F360 har en bratt lærekurve men er meget kraftig når man skjønner greia. F360 er også gratis til alt ikke-kommersielt bruk :)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Fusion 360, er det CAD og CAM i samme program?
    Ja, F360 er fullverdig designprogram (CAD) med modul for generering av maskinkode/kuttestrategier (CAM) til respektive sender (Mach3, og andre typer)
    F360 har en bratt lærekurve men er meget kraftig når man skjønner greia. F360 er også gratis til alt ikke-kommersielt bruk :)
    Har blitt ganske vant til bratte læringskurver, så da tar jeg en kikk på F360! Takk. :)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Gad godt at have de evner at kunne bygge en forstærker helt fra grunden :)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Baffelkonstruksjonen hadde lik tykkelse som gulvet mot garasjen. Jeg festet baffelen fra undersiden med lekter skrudd i dragerne i gulvet. Dårlig ide! Hele huset vibrerte som det var jordskjelv. Selv rom veldig langt borte fra elementene ble ganske kraftig berørt.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Jeg lagde så en krybbe av stål som baffelen hviler på. Krybben er skrudd i dragerne.

    IMAG2185.jpg


    IMAG2187.jpg
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Laget en provisorisk løsning med gummidempere her. Fungerer over all forventning.

    IMAG2241.jpg
    IMAG2243.jpg


    Trebjelken er der siden jeg planla en helt annen dempeløsning som ville tatt en del plass. Har nå kommet på andre tanker. :)

    Noen bilder fra dagens løsning.

    IMAG2225.jpg


    IMAG2227.jpg


    IMAG2229.jpg
    IMAG2230.jpg
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Dette er en ny form for galskap (y) Blir dette ib eller monterer du en baffelkonstruksjon?
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Dette er en ny form for galskap (y) Blir dette ib eller monterer du en baffelkonstruksjon?
    Dette er IB. Fungerer rimelig bra nå, men har allerede nye planer i hodet som vil gjøre ting bedre i bassområdet. Løsningen kommer til å forandres.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Dette er IB. Fungerer rimelig bra nå, men har allerede nye planer i hodet som vil gjøre ting bedre i bassområdet. Løsningen kommer til å forandres.
    Spennende, resten av elementa da? :)

    Btw, Vegard fikk en smak av lyden her i dag, tror han ble enda mer gira på å høre det du har, for det er jo bedre på alle punkter enn det som står her. ;)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Vil forresten takke RojohII for dette. Det er tross alt han som en gang i tiden inspirerte meg til å velge IB nå når jeg fikk mulighet.
    Takk @RojohII . :)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Spennende, resten av elementa da? :)

    Btw, Vegard fikk en smak av lyden her i dag, tror han ble enda mer gira på å høre det du har, for det er jo bedre på alle punkter enn det som står her. ;)
    Blir ingen forandringer på elementer. Det blir flere L26ROY, og høyttalere som vanlig. Når du var hos meg sist låt det ganske bra, men i det nye rommet er vi ikke helt der enda. Bassen er klart bedre, men resten må jobbes litt med. :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Blir ingen forandringer på elementer. Det blir flere L26ROY, og høyttalere som vanlig. Når du var hos meg sist låt det ganske bra, men i det nye rommet er vi ikke helt der enda. Bassen er klart bedre, men resten må jobbes litt med. :)
    Ja, lyden var meget bra (vil jeg si), vi var vel begge enige om at xtz'ene ikke hadde så mye å stille opp med mot de (selv om det var mk2 du hadde og mk1 jeg har). Får du til samme lyden (eller bedre) i dette rommet så har du gjort en fantastisk jobb, gledes til dagen jeg får hørt det igjen. Jeg kan jo understreke at det er det beste anlegget jeg har hørt per dags dato, men lyden passer meg også utrolig godt. Tror likevel du hadde blitt overraska av xtz her nå. ;)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Er så godt å vite at jeg ikke lenger er den eneste som har saget hull i gulvet.(y):LOL:

    Skal innrømme at det satt et langt og godt stykke inne før jeg fyrte i gang stikksagen. Men jeg regnet jo fort ut at eneste skade var parketten. For 7-10kkr får man brenn ny parkett om man skulle angre seg. 7-10kkr er vel fort det man taper om man kjøper seg en god og litt mer påkostet ferdigsub (eller 2) som ikke fungerer som forventet, og legges ut på brukten igjen.

    Slik jeg opplever det, er det lite å utsette på lyd/basskvaliteten fra IB-suben. Utfordringen ligger mer i det sedvanlige rommet og akustikken der. Når plassering/tuning/eq/akustikktiltak faller på plass, da vil en habil IB-sub begynne å levere varene. Har jo kjørt IB-sub i noen år nå, og inntrykket står seg: Det gir ren, kjapp og dyp bass. Jeg kjører IBen helt opp til 110Hz (tror jeg det var). Sliter faktisk med å høre noe som helst negativt. Har større problemer med å forestille meg en vanlig høyttaler i betalbar prisklasse levere såpass kompetent bass/mellombass. Det henger selvsagt nøye sammen med kapasitet. Man kommer ikke vekk fra de hørbare fordelene kapasitet gir i dette området - og det er jo litt av poenget med IB: Man kan skalere opp kapasitet uten å bekymre seg for kassestørrelse.

    Blir spennende å følge utviklingen videre. Høres ut som om det nye rommet ikke er helt temmet enda - men siden det er et dedikert lytterom, burde det la seg gjøre å komme frem til en god løsning.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Som du sier RojohII, rommet er ikke temmet. Jobber fortsatt med saken. Bassen sitter ganske så fint nå. Veldig godt fornøyd med løsningen. Som du sier, det er ren, kjapp og dyp bass. Veldig uanstrengt og lett gjengivelse. For min del er det også flott å ikke bruke noe areal av rommet til bassløsningen. Rommet er ca 25m2, og da fylles det opp fort. Jeg får med ganske lett EQ rimelig flat respons fra 10Hz og opp.

    Her er noen målinger så langt.
    SPL.jpg


    Sg.jpg

    GD.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn