SRM's DIY tråd. First Watt og div.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Har det meste av braketter, skruer, muttere osv i rustfritt eller alu etter som hva som er mest egnet, men akkurat festemidler til transene er vanlig stål. Faktisk ikke tenkt på det som noe problem. Men de bør kanskje være umagnetiske de også?
     
    Sist redigert:

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Har det meste av braktter, skruer, muttere osv i rustfritt eller alu etter som hva som er mest egnet, men akkurat festemidler til transene er vanlig stål. Faktisk ikke tenkt på det som noe problem. Men de bør kanskje være umagnetiske de også?
    Det var en som mente det ja, så jeg handlet inn pinnbolter, muttre og skiver i rustfritt. Men om det er nødvendig vet ikke jeg. Jeg brukte vanlige i begynelsen, ingen som klagde da heller :)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hmm.. Ser ikke helt at det skal bety noe, men det gir kanskje litt bedre følelse. Tror jeg stikker å kjøper rustfritt over helga og bytter det ut! :) Koster uansett ikke stort.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du skal ha rustfritt så pass på å kjøpe A4, A2 er magnetisk.
     

    calaf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Innlegg
    331
    Antall liker
    202
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Pent og ryddig. Men jeg er mye flinkere tll å lage fæle riper etter boring enn du er, hva jeg kan se;)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei SRM :)

    STRØKENT ! Liker veldig godt hva jeg ser :) . Dette blir bra, ser at du har planlagt ting godt. Liker sånne bygg, helt i min ånd dette. Hva er platene laget av, stål eller alu. ? Hvordan polerte du de ?
    Herlig ! Stå på ! :). Gleder meg til fortsettelsen. Pøs på med bilder.

    Mvh.
    Johnny
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hei SRM :)

    STRØKENT ! Liker veldig godt hva jeg ser :) . Dette blir bra, ser at du har planlagt ting godt. Liker sånne bygg, helt i min ånd dette. Hva er platene laget av, stål eller alu. ? Hvordan polerte du de ?
    Herlig ! Stå på ! :). Gleder meg til fortsettelsen. Pøs på med bilder.

    Mvh.
    Johnny
    Takk for rosende ord. :)
    Bunnplata er i aluminium mens braketten til kondisene er i syrefast stål. Startet med en relativt grov slipeskive på vinkelsliperen siden det var en del dype riper og hakk i stålet. Gikk over på finere og finere skive, og etter hvert finere og finere smergelpapir. Polerte deretter over med sisalskive og pasta i to trinn. Aluminiumsplata er enkel å jobbe med, men den stålbraketten var lei. Hatt mage timer på den.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.465
    Antall liker
    102.659
    Torget vurderinger
    23
    Hva slags renter er det i Kondisbanken :D Ser bra ut dette. Våre danske venner kunne ha godt av å rydde opp litt i rottereirene sine og lære av gode nordmenn!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Fyflate så pent det her er!!
    SRM og Johnny gjør det bra om dagen!
    Blir flau når jeg titter oppi min egen amp. Får unnskylde meg med at det er på forskningsstadiet..... :)

    Stå på SRM! Blankpolert stål er det sikkert ikke mange som har inni ampene sine!! :)


    Kondisbanken er så stor at styringsrenta må senkes igjen!
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hva slags renter er det i Kondisbanken :D Ser bra ut dette. Våre danske venner kunne ha godt av å rydde opp litt i rottereirene sine og lære av gode nordmenn!

    For min del er nok renten negativ i kondisbanken.:D
    homer.jpg


    Vi får se hva slags reir det blir når det begynner å komme inn kabler.:rolleyes:

    Ellers kommer ikke den kondisbraketten til å bli synlig, så jeg har ikke lagt hele sjela mi i den. Braketten som skal over må bli perfekt.
    Jobber med den nå, men sliter med å få 100% ripefri overflate. Begynner å bli smålei etter mange timer med sliping, pussing og polering.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.465
    Antall liker
    102.659
    Torget vurderinger
    23
    Vi har samme bank ser jeg!
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Flott metallsløyd! Får vondt imagen når jeg ser dette, og tenker på alle chassis snarveiene jeg liker å ta
    Da er vi to som må sitte i skammekroken og se misunnelig på de flinkeste i klassen! :)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Flott metallsløyd! Får vondt imagen når jeg ser dette, og tenker på alle chassis snarveiene jeg liker å ta
    Da er vi to som må sitte i skammekroken og se misunnelig på de flinkeste i klassen! :)

    Vil ikke akkurat påberope meg å være flinkest i klassen. Jeg kan ikke mye om behandling av metaller, elektro eller noe av det jeg driver med her.
    Det handler mer om å sette seg mål, og visualisere seg det du vil oppnå. Søke og finne informasjonen du har behov for og nytte av.
    Interesse, tid, og tålmodighet, det er det viktigste. Det hjelper selvfølgelig også å ha et par mindre tommeltotter enn 10. :)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Flott metallsløyd! Får vondt imagen når jeg ser dette, og tenker på alle chassis snarveiene jeg liker å ta
    At man velger snarveier er ikke vanskelig å forstå. Etter å ha brukt sikkert minst 14 timer så langt denne uka på å få en akseptabel finish så har jeg mange ganger tenkt at neste gang så lakkerer jeg det jeg ønsker god finish på! Arbeidsbenken ser ikke ut, og den vil neppe noen gang komme tilbake til slik den var.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.465
    Antall liker
    102.659
    Torget vurderinger
    23
    Du kunne forniklet/forkrommet faenskapet, alt. glassblåst for matt finish.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Du kunne forniklet/forkrommet faenskapet, alt. glassblåst for matt finish.
    Ja, det hadde sikkert vært enklere. Samtidig er høyglanspolert stål ganske kult.

    Puslet litt i dag også. Det er egentlig ikke ferdig til å monteres sammen, men jeg må se litt på resultatet underveis for å holde motet oppe.
    Hvis noen trenger tips til hvordan man effektivt tar livet av et kostbart nyinnkjøpt stegbor så er det bare å bore et 22mm hull i 2mm syrefast stål.:D

    SAM_2334.jpg


    SAM_2336.jpg
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Syrefast er velegnet til å ta knekken på det meste av skjærende verktøy, men en tommelfingerregel er lav hastighet og høy mating.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.465
    Antall liker
    102.659
    Torget vurderinger
    23
    Fantastisk clean look - me likes! Håper resten blir like stilfullt og at det ikke plutselig dukker opp en IKEA benkeplate front el.l.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei SRM:)
    Nyyyydelig arbeide, dette liker jeg ! Ja, syrefast er ikke lett å ha med å gjøre når det gjelder boring, har erfart det selv. Synes poleringen ble dritfin, jeg. Hjemme-sløyd på høyt nivå. Dette blir bra ! Keep the faith :)

    Mvh.
    Johnny
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Syrefast er velegnet til å ta knekken på det meste av skjærende verktøy, men en tommelfingerregel er lav hastighet og høy mating.
    Det er nok et godt råd ja. Søylebormaskinen min er alt for simpel for slike jobber. Den er ikke kraftig nok.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Fantastisk clean look - me likes! Håper resten blir like stilfullt og at det ikke plutselig dukker opp en IKEA benkeplate front el.l.
    Hei :)
    etter det jeg vet, så skal det inn i et fullzise Pass XA160.5 klone kabinett i sort utførelse ?
    SRM får bekrefte dette ?
    Mvh.
    Johnny
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Fantastisk clean look - me likes! Håper resten blir like stilfullt og at det ikke plutselig dukker opp en IKEA benkeplate front el.l.
    Shit... Plan b!:D

    Hei SRM:)
    Nyyyydelig arbeide, dette liker jeg ! Ja, syrefast er ikke lett å ha med å gjøre når det gjelder boring, har erfart det selv. Synes poleringen ble dritfin, jeg. Hjemme-sløyd på høyt nivå. Dette blir bra ! Keep the faith :)

    Mvh.
    Johnny
    Er igjen en del jobb på braketten som trafoen sitter på, men skal nok komme i mål. :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Juletre bor er knapt egnet for boring hverken i stål eller rustfritt.
    Anbefaler hullsag.

    Fy flate så stilig det her er! Må skryte nok en gang! :)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Juletre bor er knapt egnet for boring hverken i stål eller rustfritt.
    Anbefaler hullsag.

    Fy flate så stilig det her er! Må skryte nok en gang! :)
    Takk. :) Synes faktisk det blir ganske pent selv også. Er pedantisk og liker når ting er godt gjennomført, rent, pent og strøkent.:D
    Men uenig med deg ang stegbor. Stegbor av god kvalitet holder virkelig lenge hvis man bruker det riktig. Hullsag vil gi seg like fort som et stegbor på syrefast stål.
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.780
    Antall liker
    2.336
    Sted
    Portugal
    [FONT=&quot]Dette ser gjennomtenkt og bra ut. [/FONT]
    [FONT=&quot]
    Du er heldig som har mulighet for hjelp med metallarbeider. [/FONT]

    [FONT=&quot]
    Det er det som er utfordrende med DIY og blir dyrt hvis man ikke kan gjøre det selv. [/FONT]
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Dette ser gjennomtenkt og bra ut.

    Du er heldig som har mulighet for hjelp med metallarbeider.



    Det er det som er utfordrende med DIY og blir dyrt hvis man ikke kan gjøre det selv.
    Ser man på datoen da jeg mottok kabinettet skulle det vel bare mangle at ting i hvert fall er litt gjennomtenkt. :) Har likevel oppdaget et par ting som ikke var like godt planlagt..

    Helt avhengig av hjelp til metallarbeid. Har ikke noen mulighet til å forme disse brakettene selv.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Tror også Rotel vil være lidt misundelig på dir design.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Jeg er ute etter litt hjelp og synsing her. Slik det er nå så er det ingen luftgjennomstrømning for kondensaorbanken. Det er helt tett.
    Det vil bli noe varme der fra transistorene. Bør jeg ha gjennomstrømining eller er det ikke kritisk?
    For å beholde en mest mulig clean look så ønsker jeg egentlig ikke å lage luftehull.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Er lytterne ikke godt skærmet mod varmen qua den rustfrie plade? Er det 105 graders lytter?
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Jo. Platen er 2mm syrefast. Kondensatorene er spesifisert til 105C°
    Bare litt redd for at det skal bli veldig varmt der inne?
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Tror ikke du skal bekymre deg så mye for det. Det meste av varmen fra transene vil bli omsatt i kjøleprofilene. Du har meget kraftige (store) kjøleprofiler som vil omsette det meste av varmen utvendig av kabinettet. Dessuten, en trafo som er godt overdimensjonert, tror ikke den vil utvikle særlig høye temperaturer. Kondensatorene dine er spec. til 105 C, hvis jeg ikke husker feil ? Tror dette skal gå bra :)
    Mvh.
    Johnny
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn