SRM's DIY tråd. First Watt og div.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Å dæven, og det er en til i vente :cool: Dette skulle jeg likt å hørt, hva kommer disse på i pris er vel låv å spørre?
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hei SRM :)

    Slemme saker du bygger, veldig slemt :D . De kommer garantert til å sparke godt i fra. Og flott arbeide ! Tommel opp og kudos fra meg.

    Mvh.
    Johnny
    Takk for det Johnny. Setter pris på litt skryt.;)

    Veier nok godt over 100kg ja. Hadde vært mer praktisk å delt den opp, men synes det ser finere ut når det er en del.

    Skal skifte skruer til elementene og de nye blir sorte. Har ingen demping nå, men bør kanskje teste ut det?
    Er vel bare å begynne på neste kasse da. :) Kapasistetsmessig er jeg ikke helt sikker på om det er veldig nødvendig for min del men. :eek:
    Håber dine apparater bag subben er super afkoblet ellers bliver din lyd meget dårlig
    Jeg har ikke lagt merke til at lyden har blitt noe dårligere, så dette tar jeg med stor ro.

    Å dæven, og det er en til i vente :cool: Dette skulle jeg likt å hørt, hva kommer disse på i pris er vel låv å spørre?
    Må jo ha to!:rolleyes: Bass fra gulv til tak skal jo fungere bra, så må få testet ut dette. :) Bare å komme på lytt hvis du er i området.

    Hver driver koster 2500kr, kappet MDF 3000kr, lim skruer kabel og terminaler ca 1000kr. Får som regel litt rabatt på driverne når man kjøper mange. Å så må du ha delefilter, helst aktivt og dsp, samt noe å drive det med. Jeg bruker en Emotiva XPA-2 til å drive de nå, men har tenkt på å bruke to stk. Hypex UcD700.

    Lyngdorf som jeg har til preamp er genial til denne bruken, og det var dette som var grunnen til at jeg kjøpte den. Har tenkt på subtårn lenge.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.359
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Fet lydplanke :D

    Hvis du skal bytte skruer allikevel så kan du vel tømme kassene, og reise de opp tomme...
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Tipper skruene blir byttet når lakkering står for tur og ønske om testing er nå.
    Hadde vært min (utolmodige) prioritering i hvertfall ;)
    Er jeg i område så tar jeg kontakt, skal sørover i morgen, men det var vel Trønderlag du holder til?

    edit: jeg har 3 stk. balanserte sub. utganger på Classe' ssp 800 hvor man kan sette delefrkvensen, må vel kan brukes?
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Fet lydplanke :D

    Hvis du skal bytte skruer allikevel så kan du vel tømme kassene, og reise de opp tomme...
    Det hadde jeg ikke tenkt på. Godt tips! :)

    Tipper skruene blir byttet når lakkering står for tur og ønske om testing er nå.
    Hadde vært min (utolmodige) prioritering i hvertfall ;)
    Er jeg i område så tar jeg kontakt, skal sørover i morgen, men det var vel Trønderlag du holder til?

    edit: jeg har 3 stk. balanserte sub. utganger på Classe' ssp 800 hvor man kan sette delefrkvensen, må vel kan brukes?
    Haster ikke med å bytte skruer enda. Må spille og teste litt nå!;)

    Kjenner ikke den SSP800 du har jeg, men er det en hjemmekinosak? Da kan den nok brukes.
    Slenger sammen et par slike kasser på litt under ikke noe du? Du er jo dreven i sløyd? :)

    Har testet litt mer, og så langt virker det vanskelig å få et godt resultat med romkorreksjon i bassen. Låter bedre oppover i frekvensområdet med korreksjon, men med bassen skjer det noe rart som jeg ikke klarer å beskrive. Låter best med lav delefrekvens. Rundt 50Hz. Skal forske mye mer på dette når det står to tårn og spiller. Nå skrur jeg av korreksjon og koser meg med litt musikk.:D
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan viste du det? Om jeg henter frem karakterboka fra ungdomskola på den tiden karakterene var delt inn slik lg, ng, g, mg og S, så kan jeg vise frem en S og den var i sløyd ;)

    Spill musikk å kos deg det ville jeg gjort.
    Kan du gå inn og manuelt justere på resultatet etter korrigeringene med roomperfect?
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hvordan viste du det? Om jeg henter frem karakterboka fra ungdomskola på den tiden karakterene var delt inn slik lg, ng, g, mg og S, så kan jeg vise frem en S og den var i sløyd ;)

    Spill musikk å kos deg det ville jeg gjort.
    Kan du gå inn og manuelt justere på resultatet etter korrigeringene med roomperfect?
    Jeg så at du laget til den flotte benken din, og tenkte at her er det en som helt sikkert hadde toppkarakter i sløyd.:)

    Kan ikke justere på korreksjonen. Kan ikke lage egne targetkurver. Det er skikkelig minus. Det kunne man på Tact, som var før Lyngdorf.
    Det låt faktisk veldig bra med korreksjon før jeg koblet til sub og målte på nytt. Skal studere dette litt nærmere senere. Er mulig jeg har målt på noen punkter som har vært lite heldig feks.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Hehe ;) e no jaggu nån år sia sløydtiman.
    Åhh ingen manuell justering det var no litt sært, men RP skal nå være et meget bra program så jeg vil tru det ordner seg når du får plassert de ute i sidene. Kan vel dele litt høyere med høyre og venstre plassering, hvor ser du for deg å dele?
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    Mulig du kan redigere targetkurvene, hvis du finner ut hvor de ligger, høyreklikker og åpner dem i Wordpad el.l.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hehe ;) e no jaggu nån år sia sløydtiman.
    Åhh ingen manuell justering det var no litt sært, men RP skal nå være et meget bra program så jeg vil tru det ordner seg når du får plassert de ute i sidene. Kan vel dele litt høyere med høyre og venstre plassering, hvor ser du for deg å dele?
    Tror disse Lyngdorf produktene er laget for entusiasten, men ikke de største nerdene.:rolleyes: Det er nok grunnen til at man ikke har tilgang til alt. Hvis man har tilgang til alt uten å ha litt kontroll på hva man egentlig driver med kan det fort gå galt. Får vurdere etter hvert om jeg bør ha noe annet. Finnes jo muligheter med feks. Groundsound eller Hypex DLCP. Ikke sikkert Tact RCS 2.2 er noe dårlig alternativ eller selv om den begynner å dra på årene.

    Har flere muligheter når det kommer til plassering, og delefrekvensen kommer mye an på plasseringen. Opprinnelig hadde jeg tenk å plassere de i hjørnene i rommet, og da må det sikkert deles ganske lavt siden den ene vil bli et stykke fra høyttaleren. Har tidskorrigering for hver kanal i Lyngdorf, så avstanden blir ikke noe problem sånn sett. Nå har jeg dratt høyttalerne ca en halvmeter lenger ut i rommet, og det spiller veldig mye bedre. Tidligere fungerte ikke dette siden jeg mistet alt for mye av bassen.
    Nå er høyttalerne ca 150cm fra frontvegg og det åpner for å plassere basstårnene ved høyttalerne uten å endre på møblementet. Med en slik plassering kan det jo deles en god del høyere. Må rett og slett bare få testet litt for å se hvordan det fungerer. Ser for meg at også høyttalerne byttes ut med noe DIY etter hvert, men er ikke helt der riktig enda.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Du ser da fornøyd ut!!

    Du må vel ha begge to opp å gå før det blir knall vil jeg tro...?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.603
    Antall liker
    103.134
    Torget vurderinger
    23
    Du får et helt annet tilskudd i bunn når den ligger flatt på gulvet. Men av og til er det jo hyggelig at den står
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Du får et helt annet tilskudd i bunn når den ligger flatt på gulvet. Men av og til er det jo hyggelig at den står
    åhååhå sluket deler sine innerste tanker, veldig hyggelig;)kunne ikke sagt det like bra selv:pgodt med litt humor eller var det ramme alvor hehe
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    srm jeg tror du trenger to for å finne ut hvordan det blir stående, og rp virker nok best med to.

    edit: ble grovt som sluket ;) I like
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det går helt i stå for både fbh og sluk her!!

    Uansett sheitkule tårn!! :)
    Skulle likt å hørt det der!
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Haha.. Godt at det er liv her! :D Sluk har veldig rett. Forsterkning fra gulvet er ikke noe som kan bagateliseres.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Var ikke så klar for 6 stk mer drivere når den lå på gulvet, men nå som den er oppreist ønsker jeg de ekstra driverne velkommen.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Haha.. Godt at det er liv her! :D Sluk har veldig rett. Forsterkning fra gulvet er ikke noe som kan bagateliseres.
    Du får ha meg unnskyldt for å smutse ned din fine tråd, men jeg har vært på kurs i Gol hele uke. Blir nok bedre i morgen etter at jeg har "snakket" med fruen :p
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ingen stående service på Pers? :)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Du ser da fornøyd ut!!

    Du må vel ha begge to opp å gå før det blir knall vil jeg tro...?
    Fornøyd etter å ha klart å reise den opp! Måtte ha konas hjelp til reisningen.

    Det går helt i stå for både fbh og sluk her!!

    Uansett sheitkule tårn!! :)
    Skulle likt å hørt det der!
    Vet du bor hjemmme oks, men ikke helt sikker på hvor det er. Er du i nærheten så må du gjerne ta en tur. :)

    Haha.. Godt at det er liv her! :D Sluk har veldig rett. Forsterkning fra gulvet er ikke noe som kan bagateliseres.
    Du får ha meg unnskyldt for å smutse ned din fine tråd, men jeg har vært på kurs i Gol hele uke. Blir nok bedre i morgen etter at jeg har "snakket" med fruen :p
    Du var på Golsfjellet? Ikke så langt fra meg det. Har du fått "snakka" med fruen enda?;)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Takker SRM! :)
    Men jeg bor så langt vest som det er mulig å komme i Sogn & Fj. så er redd det blir en frytelig lang tur..
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Du ser da fornøyd ut!!

    Du må vel ha begge to opp å gå før det blir knall vil jeg tro...?
    Det går helt i stå for både fbh og sluk her!!

    Uansett sheitkule tårn!! :)
    Skulle likt å hørt det der!
    Takker SRM! :)
    Men jeg bor så langt vest som det er mulig å komme i Sogn & Fj. så er redd det blir en frytelig lang tur..
    Hvor lang turen føles kommer nok veldig an på hva du kjører. Snakker for min egen del.;)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.791
    Antall liker
    11.291
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hehe! Har du Porsche?
    Jeg har bare eldgammel Volvo.... :)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hehe! Har du Porsche?
    Jeg har bare eldgammel Volvo.... :)
    Porsche ? Han snakker om kjøre glede og komfort !
    Haha. Har nok gått litt ned på komfort i det siste Leikis. I hvert fall siden vi møttes på Gjøvik. :)

    Kjøreglede er på topp, men savner nok en del av komforten fra 5 serie.
    Åja du har gått ned til 3 serie, E90 ?
    E92, 335i. Hadde nok mest lyst på en 6 serie med grom motor, men de er dyre.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Haha. Har nok gått litt ned på komfort i det siste Leikis. I hvert fall siden vi møttes på Gjøvik. :)

    Kjøreglede er på topp, men savner nok en del av komforten fra 5 serie.


    Åja du har gått ned til 3 serie, E90 ?
    E92, 335i. Hadde nok mest lyst på en 6 serie med grom motor, men de er dyre.
    Åja du ha flæska t såppas ja, arti kjørtøy vijl æ tru. Kjøre gammel E60 me minste oljebrennern :)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Haha. Har nok gått litt ned på komfort i det siste Leikis. I hvert fall siden vi møttes på Gjøvik. :)

    Kjøreglede er på topp, men savner nok en del av komforten fra 5 serie.


    Åja du har gått ned til 3 serie, E90 ?
    E92, 335i. Hadde nok mest lyst på en 6 serie med grom motor, men de er dyre.
    Åja du ha flæska t såppas ja, arti kjørtøy vijl æ tru. Kjøre gammel E60 me minste oljebrennern :)
    Liker godt å ha litt kraftreserver uansett om det er bensin eller diesel.

    Har litt oppgraderinger på E92. ESS Steg 2, AFE Inntak, stor Intercooler. :)
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Fornøyd etter å ha klart å reise den opp! Måtte ha konas hjelp til reisningen.



    Vet du bor hjemmme oks, men ikke helt sikker på hvor det er. Er du i nærheten så må du gjerne ta en tur. :)

    Haha.. Godt at det er liv her! :D Sluk har veldig rett. Forsterkning fra gulvet er ikke noe som kan bagateliseres.
    Du får ha meg unnskyldt for å smutse ned din fine tråd, men jeg har vært på kurs i Gol hele uke. Blir nok bedre i morgen etter at jeg har "snakket" med fruen :p
    Du var på Golsfjellet? Ikke så langt fra meg det. Har du fått "snakka" med fruen enda?;)
    Hoppa vel egentlig over snakkingen, skryte skryte :p
    Ja var på storefjell hotell, skal tilbake i slutten av mars hvor mange mil til deg?
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Fornøyd etter å ha klart å reise den opp! Måtte ha konas hjelp til reisningen.

    Vet du bor hjemmme oks, men ikke helt sikker på hvor det er. Er du i nærheten så må du gjerne ta en tur. :)

    Haha.. Godt at det er liv her! :D Sluk har veldig rett. Forsterkning fra gulvet er ikke noe som kan bagateliseres.
    Du får ha meg unnskyldt for å smutse ned din fine tråd, men jeg har vært på kurs i Gol hele uke. Blir nok bedre i morgen etter at jeg har "snakket" med fruen :p
    Du var på Golsfjellet? Ikke så langt fra meg det. Har du fått "snakka" med fruen enda?;)
    Hoppa vel egentlig over snakkingen, skryte skryte :p
    Ja var på storefjell hotell, skal tilbake i slutten av mars hvor mange mil til deg?
    Hehe..
    124km fra Storefjell til meg. :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.022
    Antall liker
    12.911
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hvordan ligger det an med Twin Tower's?
    Noe lyd i leieren?
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hvordan ligger det an med Twin Tower's?
    Noe lyd i leieren?
    Lyd er det absolutt! Men det er foreløpig bare et tårn. Har materialer til et tårn til, men ikke elementer enda.
    Spiller med kassa liggende, og det låter over all forventning. Har flyttet høyttalerne 1m nærmere lytteposisjon, og har aldri hatt så bra lyd her tidligere.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Godt å høre at du trives med lyden, er herlig med oppgradering :D
    124 km blir i lengste laget siden kurset slutter litt sent om dagene og middagen hopper jeg ikke over, den er for god til det ;)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Godt å høre at du trives med lyden, er herlig med oppgradering :D
    124 km blir i lengste laget siden kurset slutter litt sent om dagene og middagen hopper jeg ikke over, den er for god til det ;)
    Godt valg. Er vanligvis kurant kvalitet på det du får servert der.;)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Har i lengere tid tenkt å få laget meg en akustisk øy for motering i himlinga. Har montert noe provisorisk, men det ser ikke veldig pent ut.:rolleyes: Har ikke blitt så mange bilder underveis, men poster det jeg har.

    Den akustiske himlinga blir ca 390x210cm og vil inneholde 9 Rockfon Industrial plater i 10cm tykkelse. Det er planlagt ca 5cm mellomrom fra plate til eksisterende himling for litt bedre effekt. Øya skal også ha belysning.

    Vi starter med en stabbel med hobbyplater i furu. Grunnen til at det ble hobbyplater er rett og slett fordi jeg har veldig begrenset med plass i bilen når det gjelder å frakte materialer. Hadde jeg på forhånd vist hvor mye jobb jeg skulle legge i dette har så ville jeg valgt noe annent enn furu. Feks ville nok bøk blitt penere.
    IMG_0303.JPG


    Jeg lager til dette i kjelleren min hvor adkomsten er en liten luke i gulvet. Dvs at delene produseres i kjelleren og må monteres sammen oppe i stua. Derfor har jeg forsøkt etter beste evne å lage dette som et byggesett som kan settes sammen med minst mulig etterbehandling. Jeg kapper platene i riktig bredde og freser ned en kant som er ment å passe inn i sidevangene. Dette skal da bli en list som monteres i sidevangen og som akustikkplata skal ligge an på.
    wp_20171003_20_27_29_rich.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn