SRA

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Lekt litt med +-høydejustering på arm så lenge jeg kan huske, men noen baktanke / teori har det ikke hvert kun det at jeg merket meg at lyden forandret seg markant så man har jo satt nålen et eller annet sted å levd helt ok med det til spiker har takket av for samvær .

    Deler en link jeg sitter å leser med store øyne nå den sier også noe om hva DMM holdt på med :D
    JVC cutter

    http://www7a.biglobe.ne.jp/~yosh/vta.htm
     
    Sist redigert:

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Jeg syntes også VTA er en "sekundær" indstillings-parameter.
    Det handler mest om ikke for lidt og ikke for meget. Derimellem er et kontinium indenfor hvor det ikke gør den store forskel.

    Personligt starter jeg hele min justering med at hæve VTA 4-5mm og alle de andre justeringer bliver foretaget ovenpå det.

    Det man skal passe på, er ikke at få givet nålen et mindre bevægelses-rum, i kraft af for lav eller for høj, end hvad nålen potentielt har mulighed for at give.
    Det bestemt min erfaring de fleste nåle tåler positiv VTA mere end negativ VTA.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg syntes også VTA er en "sekundær" indstillings-parameter.
    Det handler mest om ikke for lidt og ikke for meget. Derimellem er et kontinium indenfor hvor det ikke gør den store forskel.

    Personligt starter jeg hele min justering med at hæve VTA 4-5mm og alle de andre justeringer bliver foretaget ovenpå det.

    Det man skal passe på, er ikke at få givet nålen et mindre bevægelses-rum, i kraft af for lav eller for høj, end hvad nålen potentielt har mulighed for at give.
    Det bestemt min erfaring de fleste nåle tåler positiv VTA mere end negativ VTA.
    Gikk tilbake til 0 posisjon etter utrolig mye opp og ned på arm fant mye god lyd både på negativ og positiv vta , gikk førts opp +4mm hmm bedre en 0 gikk opp til 5mm der står den nå hvor lenge tja :D
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.440
    Sted
    Under stjernene
    Jeg syntes også VTA er en "sekundær" indstillings-parameter.
    Det handler mest om ikke for lidt og ikke for meget. Derimellem er et kontinium indenfor hvor det ikke gør den store forskel.

    Personligt starter jeg hele min justering med at hæve VTA 4-5mm og alle de andre justeringer bliver foretaget ovenpå det.

    Det man skal passe på, er ikke at få givet nålen et mindre bevægelses-rum, i kraft af for lav eller for høj, end hvad nålen potentielt har mulighed for at give.
    Det bestemt min erfaring de fleste nåle tåler positiv VTA mere end negativ VTA.
    Gikk tilbake til 0 posisjon etter utrolig mye opp og ned på arm fant mye god lyd både på negativ og positiv vta , gikk førts opp +4mm hmm bedre en 0 gikk opp til 5mm der står den nå hvor lenge tja :D
    Hei Laban
    Hva mener du med 0 posisjon. Hos meg er det negativ vinkel samtidig er rillestøyen på et minimum. Se #40,41 og 42.


    Hilsen


    Jens
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg syntes også VTA er en "sekundær" indstillings-parameter.
    Det handler mest om ikke for lidt og ikke for meget. Derimellem er et kontinium indenfor hvor det ikke gør den store forskel.

    Personligt starter jeg hele min justering med at hæve VTA 4-5mm og alle de andre justeringer bliver foretaget ovenpå det.

    Det man skal passe på, er ikke at få givet nålen et mindre bevægelses-rum, i kraft af for lav eller for høj, end hvad nålen potentielt har mulighed for at give.
    Det bestemt min erfaring de fleste nåle tåler positiv VTA mere end negativ VTA.
    Gikk tilbake til 0 posisjon etter utrolig mye opp og ned på arm fant mye god lyd både på negativ og positiv vta , gikk førts opp +4mm hmm bedre en 0 gikk opp til 5mm der står den nå hvor lenge tja :D
    Hei Laban
    Hva mener du med 0 posisjon. Hos meg er det negativ vinkel samtidig er rillestøyen på et minimum. Se #40,41 og 42.


    Hilsen


    Jens
    Klønete å benevne som 0 posisjon mente kun arm / pick-up i vater har hatt Kiseki på den negative siden også av VTA det var masse god musikk å finne der også trur dette er den første spiker jeg har hatt som du finner go lyd på begge sider av +-VTA litt frustrerende :)
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Dagens fangst 5.48mm positiv VTA stifttrykk 2.3g
    Dagens fangst.jpg
     
    Sist redigert:

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.440
    Sted
    Under stjernene
    Hei Laban

    Følger spent med.

    Har du prøvd?

    DANSERE/Jan Garbarek Bobo Stenson Quartet, ECM 1075 - innspilt november 75.

    Et fantastisk album, egner seg sjekke anlegget og spesielt platespiller. Egner seg til å spille høyt, sjekk rillestøy.

    Hilsen

    Jens
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hei Laban

    Følger spent med.

    Har du prøvd?

    DANSERE/Jan Garbarek Bobo Stenson Quartet, ECM 1075 - innspilt november 75.

    Et fantastisk album, egner seg sjekke anlegget og spesielt platespiller. Egner seg til å spille høyt, sjekk rillestøy.

    Hilsen

    Jens
    Hei du

    Har fint lite musikk på ECM på LP så dessverre Dansere har jeg ikke hørt , men jeg testet med Marius Muller Funhouse skiva ble bare sittende å skru opp lyden og jeg som hater høy lyd :D tror jeg skal la den stå på +5.48mm en god stund DET ER SÅ VANSKELIG Å BESTEMME SEG men jeg skal la Opeth skivene få det siste ordet ( tror jeg :D)
    Mhv
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Laban MK3.

    Jeg er også tilhænger af at lytte på nye tiltag over tid.
    Det i hvertfald min erfaring forandring kan tage nogen tid for sanseapparatet vænne sig til.
    Når man så efter en periode vender tilbage til det forrige, kan man afgøre om det "nye" tiltag var bedre. :)
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    2.912
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    SRA/VTA må slik jeg ser det bli et kompromiss mellom tykke og tynne vinylplater.
    Veldig upraktisk å stille inn armhøyde for hver LP.

    Som regel ender jeg selv på litt negativ VTA på 200gr plater og litt posistiv på 120gr.
    Siden jeg uansett må kompromisse, blir måling av SRA lite viktig.
    VTA innstilling tar jeg kun ved lytting.

    Veldig enig med nils om at tilvenningstid er viktig.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.440
    Sted
    Under stjernene
    Hei vinylvenner.


    De siste 30 årene har jeg holdt meg til Clearaudio pickuper, henholdsvis Veritas(MC) og CharismaV2.
    Brukt negativ VTA/SRA vinkel hele tiden fra jeg ble klar over viktigheta til den "musikalske vinkelen".

    Etter å ha lest POB sit innlegg lurer jeg på om produsentene av pickuper har forskjellig "vinkler"?

    En ting er i alle fall sikker, når du" treffer" med VTA/SRA justeringa føler du ikke behov for videre prøving av vinkelen. Det er vel heller sånn at man ber til vår herre at ikke nålarm/oppheng blir mykere eller stivere.
    Samtidig er det minimalt med rillestøy.
    Området er større enn forskjell på standard og 180g vinyl.

    Hilsen

    Jens

    Se for øvrig #40, #41 og #42.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Nå har i alle fall jeg hvert opp og ned på VTA utallige ganger funnet mye snaks i begge leire men slik er jo smak å behag hva man liker , testet litt forskjellig nål trykk også fikk en fiks ide om hva med om jeg går tilbake til utgangspunktet alt i horisontal linje men med 2,6g på den stakkars nåla .
    Så nå sitter jeg her å må nok loggføre hele VTA / SRA øvelsen under tull & tøys kontoen ( men de 2,6g de vil jeg har en stund fremover )
    Arm effektivmasse 16g
    Last 400ohm

    En fortsatt god 17mai :)
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Det tok 4.5t etter siste post så var jeg i gang igjen skrekk & gru :rolleyes:
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    0.30mm på minus siden nåltrykk 2.5 gram tilstand statisk
    Kiseki invert.jpg
     
    Sist redigert:

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Laban MK3.

    Din usikkerhed omk VTA kan måske skyldes du ikke er tilfreds med lyden?

    Hvilke specifikt forventer du af din VTA-justering?
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Laban MK3.

    Din usikkerhed omk VTA kan måske skyldes du ikke er tilfreds med lyden?

    Hvilke specifikt forventer du af din VTA-justering?
    Hadde det helt flott med lyden av Kiseki men så lese jeg litt om SRA ved kutting av vinylen da kom angsten krypene , har justert mye opp og ned i det siste da slipingen viste seg å være utrolig kilen har bare ille vanskelig for å bestemme meg ( det er som å rulle rør bare mye mere jobb ) Hva jeg forventet å finne ved VTA tja jeg har nok bare blitt grådig :)

    Mvh
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Rene Mindcraft bilde tatt under avspilling målte sånn grovt på nålen sett fra siden det er ca 30um som er synlig flush med lp'n resten ligger nede i rillen . Litt løft på armen nå så snakker vi 92 grader ( helt sikker på det ikke er noe fantastisk som skjuler seg der )

    Kiseki on the run.jpg
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    2.5 g nål trykk
    +1.6 grader på arm eller 178.40 grader om du vil ( meget friskt ) last 2K2 ( til vanlig 470ohm ) løft i bakkant 6.35mm på en 9" arm :) beste bud så langt tror ikke jeg har lyst å rote meg vekk igjen .
    Mvh
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    En ny dag uten en enste forandring , da kan begravelse bilen bare komme :):):)
    Målene ovenfor snappet jeg opp på nett av noen nisser som reiser rundt på messer med Kiseki pluss masse annet rart .
    0.67 grader i den nedre skalaen 3.17mm
    1.6 grader i den øvre 6.35mm
    Regnet om dette til grader da utgangspunktet var en arm med gitt lengde av 273mm
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Laban MK3.

    Har du også husket fintunet Azimuth?
    Kremt den er et mareritt den også uten mikroskopi :D testet 1.6 grader helt utrolig på enkelte innspillinger men ikke noe gøy på eldre skiver av middels kvalitet / 0,67 grader helt ok men ikke noe gøy / neste ut 1,13 grader så for jeg se om jeg kan lande på et kompromiss et sted mitt i mellom et eller annet .
    ( Opeth med Deliverance & Damnation leverte helt sykt rått oppe på 1,6 )
    1.6 grader er mye på 9" arm tror nok det er best å ta justeringer på selve pick-up huset hvis jeg ender så høyt oppe til slutt .

    Mvh

    Nightmare on the turntabel
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    En måde til fintune Azimuth der altid virker for mig:

    Resultatet skal gerne blive et forvrængnings-fattigt punktformigt lydbilled hvor alle musikerne udstråler fra hver sit punkt i bredde og dybden.
    Masser af luft rundt om de enkelte musikere.

    Jeg starter med at vende azimuth en anelse imod urets retning, så nålen står en anelse skævt. (på den måde bliver det lettere høre udviklingen l lyden for hver justering du nu skal foretage).
    Så justerer du nålen i urets retning i små hårfine intervaller imens du lytter for hver hårfine justering.
    Umiddelbart inden du når det rigtige punkt, kommer et lydbilled hvor instrumenterne vokser op i overstørrelse dog uden luft omkring, bliver rodet, det hele vokser lidt ind i hinanden.
    (Det skyldes nålen næsten står i rigtig vinkel imellem de to rillevægge, dog uden at stå helt rigtigt.
    Forvrængningen høres tydeligere og er årsag til overstørrelse-instrumenterne der høres.)

    Juster et hår eller to forbi det punkt (på min egen Mørch-arm svarer det til 1/8 omg med unbrakonøglen), indtil nålen rammer punktet, hvor musikken ekspanderer ind i dybden imellem højttalerne. Der bliver spotlight på scenen bag højttalerne og hvert instrument kommer fra eget punkt i billedet med masser af luft omkring. Al forvrængning "has left the building". :)

    Nu er azimuth indstillet optimalt.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Meget lyrisk manual på azimuth nils Valla helt topp dette skal testes må si du er heldig som kan justere azimuth med dedikert justering på arm base , jeg har kun en skrue på shell så jeg må nok vri for hånd .
    Ellers ligger jeg nå på 1,94 grader å lyden har virkelig åpnet opp til min store fornøyelse :)

    Mvh
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Laban MK3.

    Syntes ikke rigtigt det fremgår hvilken tonearm du benytter?
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    det ville vært ineressant om gjallarhorn audio hadde kommet med noen kommentarer på VTA/SRA med basis i sine erfaringer med bruk av digital software fra Analog Magik. det er tross alt en helt annen tilnærming enn usikre vinkler fra bilder og ører som …
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Dr Dong.

    Det sværeste er at videreformidle oplevelserne, med det skrevne ord, så ordene giver mening for den der modtager.
    Det faktisk ikke svært at høre når rette vinkel har indfundet sig.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Laban MK3.

    Hvis ikke din arm har muligheden for justerering af azimuth, bliver det op af bakke. :(
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Dr Dong.

    Det sværeste er at videreformidle oplevelserne, med det skrevne ord, så ordene giver mening for den der modtager.
    Det faktisk ikke svært at høre når rette vinkel har indfundet sig.
    Joda, men det forhinderer ikke at vi kan se hva slike målinger gir. Det bør jo være en viss korrelasjon mellom måling og øre, selv her.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Dr Dong.

    Er enig i det. Man kan måle sig frem til laveste forvrængning.
    Men den ekspanderet lyd jeg beskrev, foregår i hovedet på folk. Det jo en af de indbygget goder ved stereo. Når forvrængningen er tilpas lav grundet nålen er i vinkel, høres stereoens 2.dimension (dybde-dimensionen). :)
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    978
    Torget vurderinger
    2
    Hei Laban. Følger med interesse utviklingen i denne tråden din. Du har lagt mye bra forskning til grunn for oss andre Purpleheart eiere. Selv opplever jeg det vanskelig å stille azimuth etter øret. Det er så bra rum/dybde gjengivelse i denne PUen selv med mye synlig feil på azimuth. Så jeg sliter med å stille det etter oppskriften lik den til nils walla.
    Hos meg klarer jeg kun å høre avvik som forvrengning, men da er det så skjevt at en blind kan se det med et øye.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    For guds skyld ikke prøv de stygge stunt me holder på med , 1.94 grader på arm er jo ikke helt rett naglet en arm hengende på stillet hæl pick-up med ræva opp til de grader dette er ikke innafor i det hele tatt når du tenker samspill mellom pick-up og arm .
    Er det noen som kjenner til Mørch DP6 med blå armtube hvilken effektiv masse opererer den med ?

    Mvh
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Slå op "cartridge armtube combination list- moerch.dk".
    kombinationsmulighederne imellem mørch-armrør og et flertal af pick-upper kan ses det.
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    VdH Colibri med armrøret paralellt
    Vis vedlegget 542008
    Vakkert bilde. Hva har du fotografert med?
    USB mikroskop :)
    Takk
    Har du navn og nummer?
    Billigste jeg fant på ebay. Noname greie til en femtilapp.
    Når jeg er i nerdemodus setter jeg alltid pickup til 92 grader som referanse og justerer opp og ned og hører hva som skjer.
    De aller fleste låter best med 92 gr med få unntak :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn