SRA

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.441
    Sted
    Under stjernene
    Sitat William H. Firebaug, The Well Tempered.

    I have found that a negative angel is generally best, where the back edge of the cartridge is lower than the front.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.544
    Sted
    Sørlandet
    Sitat William H. Firebaug, The Well Tempered.

    I have found that a negative angel is generally best, where the back edge of the cartridge is lower than the front.
    Fremer nevner nøyaktig det samme og sier at 9 av 10 pick ups låter bedre med lett negativ SRA. Om jeg ikke minnes feil skriver vel også Rudi det samme på sin blogg.

    -BB-
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Hvorfor gøre det mere kompliceret end det er?

    SRA handler om nålens vertikale vinkel, og justeres med armens højde-regulering eller med mellemlæg.
    VTA er et ret så præcist udtryk efter min mening.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ˆ
    ˆ
    Hvis det var linken jeg la ut som du kommenterte, så ser jeg ikke helt relevansen.

    Den artikkelen problematiserer mer (u)viktigheten av for stort fokus på SRA/VTA, ikke forskjellen.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Dr Dong.

    Nej mit indlæg var ikke til dig, jeg forstod godt du selv syntes det er blevet for meget med alt den fokus på om det skal kaldes VTA eller SRA, eftersom du postede slikt indlæg, hvor skribenten selv er i tvivl.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    978
    Torget vurderinger
    2
    Hei Laban. Som takk for dit bidrag i min tråd, så legger jeg inn bilde av min PU. Har ikke Micro tilgjengelig. Se om du kan ha nytte av bildet likevel
    DSC_0537.jpg
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Dr Dong.

    Nej mit indlæg var ikke til dig, jeg forstod godt du selv syntes det er blevet for meget med alt den fokus på om det skal kaldes VTA eller SRA, eftersom du postede slikt indlæg, hvor skribenten selv er i tvivl.
    Nei, jeg er ikke lei av et fokus på skillet VTA og SRA, men viktigheten av begge dele inn i de fysiske nyanser som kommer til syne. Det var det artikkelen jeg lenket til tok for seg.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Snytt ut av macro 100mm ikke nok til å få oversikten på en kjip spiker en gang .
    Test macro.jpg
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Dr Dong.

    Nej mit indlæg var ikke til dig, jeg forstod godt du selv syntes det er blevet for meget med alt den fokus på om det skal kaldes VTA eller SRA, eftersom du postede slikt indlæg, hvor skribenten selv er i tvivl.
    Nei, jeg er ikke lei av et fokus på skillet VTA og SRA, men viktigheten av begge dele inn i de fysiske nyanser som kommer til syne. Det var det artikkelen jeg lenket til tok for seg.

    Jeg syntes artiklen roder endnu mere sammen på begreberne.:(.

    Som din artikkel også kommer frem til, er SRA den vinkel "cutterhead" skærer med.
    VTA er vinklen din nål afspiller med.

    Så hvor er vigtigheden, du mener der er, i de fysiske forskelle dr Dong?

    (Formen på nålen Cutterhead skærer med kan ikke kopieres over til pu-nål. I såfald ville man risikere selv at skære riller.
    vdHul-type-nålen er så tæt på det kan lade sig gøre.)
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forstår vel egentlig ikke hvordan du leser den artikkelen, men det er greit.

    Både kutter og avspiller har SRA/VTA, etter mine begreper. Så det gjelder å få så god overenstemmelse som mulig mellom kutter og avspiller.

    Spørsmålet er bare hvor store endringer i disse vinklene som blir resultat av endinger av høydejusteringen i armens omdreininspunkt, og hvor store avvik vi kan tillate oss i VTA/SRA før det blir hørbart, og hvor nøyaktig dette må være gitt at platene vi spiller også er forskjellige. (Det er problematikken i artikkelen i TNT)

    To greie saker fra Jon Risch:

    VTA_article.jpg

    VTA_article2.jpg

    VTA_article3.jpg

    VTA_article4.jpg

    VTA_article5.jpg


    Innlegg på Vinyl Asylum
    https://www.audioasylum.com/messages/vinyl/1240/vta-once-and-for-all

    En liten selvkorreksjon på det som står i linken:

    must be getting old! I went over my old notes on SRA single adjust set it and leave it angle, it is 2 degree foward, not 1 degree. The memory ain't what it used to be. Sorry for any inconvenience this may ahve casued anyone. Found the old card I had made up to set up my turntable, yep, 2 degrees.
    Jon Risch
     
    Sist redigert:

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.675
    Antall liker
    3.370
    Hei

    Følgende er fra Thorsten Loesch (3Dsonics), noen notater jeg har hatt i ti år minst. Muligens relevant siden artikkelen i innlegget ovenfor er fra 1981.

    "Over the years that are included in my [LP] collection many changes occurred, from wide swings in style rake angle, groove wall angle, the use or absence of tracing distortion compensators and so on. I have found that using several cartridges with strongly varying characteristics seems best.
    The records pressed from the late 1960's all the way through the 1970's tend
    to have used a tracing simulator during cutting and thus require a pickup with a conical stylus (I use a Denon DL-103) to work correctly, though gentle elliptical styli cuts like the one used on the Ortofon SPU-GTE also seem to work from a subjective point.

    There are many records that can play correctly only with a spherical stylus, simply because they have been pre-distorted to correct for the distortion caused by such a stylus. Also, a spherical stylus when placed in a grove is always "correctly aligned" in geometrical terms. Even if SRA and Alignment are subideal the stylus will be correctly placed in the grove and the misadjustment will cause only minor problems.

    Recordings mastered before the widespread use of tracing simulators (generally before the late 1960's) tend to sound best to my ears on the old SPU-GTE, maybe not unrelated to the fact that the QC listening at the factory would have likely included exactly such a pickup.

    Modern pressings from around the late 1970's/early 1980's onwards tend to have a pretty uniform SRA and groove wall angel, thus allowing the theoretical superiority of line contact styli to be leveraged effectively, so most of such LP's tend to be played with the "modern" combination, though depending on recording and mood I may choose one of the others too, there is no dogma to the use of pickups."
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Som Risch også sier i det over:

    SRA is stylus rake angle, or the angle the contact edge on the side of the stylus makes with the record groove. It is usually expressed with respect to the surface of the record, with straight up and down being zero degrees. For spherical sytlii, there is no SRA, only VTA, and then you can adjust for VTA without regard to the stylus angle. For eliptical and fine line stylii, there is a defined and relevant SRA.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Der er tre cirkler indenfor hvor man finder rette vinkel.
    1. set oppe fra og ned, hta.
    2. nålen set fra siden, vta
    3. nålen set forfra, azimuth.

    Med disse tre justeringsmuligheder kan man finde en hvilken som helst vinkel der måtte passe i vinylrillen.

    At justering på den ene vinkel også kan spille ind på en anden vinkel, er da ikke noget problem, i den forstand man justerer i flere gennemgange af de forskellige justeringer og får i sidste ende tilpasset alle justeringer hinanden.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    978
    Torget vurderinger
    2
    Hei Laban
    Glemte kommentere at bilde av nåla er med armen balansert ut til 2,4g stiftettrykk og under fart 33. Hvis det kan hjelpe deg.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Hovudkonklusjonen i [1] er at SRA er viktigare enn VTA, så da er det vel denne ein bør freista å justera mest mulig nøyaktig. Forfattarane nemner òg at SRA under gravering varierer mellom 91 og 95 grader. Så om ein ikkje justerer SRA for kvar plate (trur ikkje det er mange som gjer det) bør ein kanskje setta SRA til litt meir enn 92 grader?

    Referanse
    J.M Risch og B.R. Meirer, More than one vertical tracking angle, Audio, mars 1981, ss. 21-25.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Bolinder.

    Du kan ikke konkludere SRA er vigtigere end VTA.
    For VTA jo er bare en retning at justere nålen i.
    Ligeledes er også HTA en retning til justere nålen i.
    Og ligeledes Azimuth.

    Når alle justeringerne er færdiggjorte sidder pu-nålen så lig den kan på SRA. :)
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Bolinder.

    Du kan ikke konkludere SRA er vigtigere end VTA.
    For VTA jo er bare en retning at justere nålen i.
    Ligeledes er også HTA en retning til justere nålen i.
    Og ligeledes Azimuth.

    Når alle justeringerne er færdiggjorte sidder pu-nålen så lig den kan på SRA. :)
    SRA og VTA heng saman, så om den eine vert endra vert òg den andre endra. Om ein prioriterer SRA kan det henda at VTA vert litt feil, men det lyt ein godta. Her får ein både i pose og sekk.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Hvis ikke nålen står rigtigt i fh til SRA, må der justeres VTA til at få nålens SRA til stå rigtigt.

    (nu tror jeg ikke jeg kan sige det på flere måder. måske der er lidt sprogforvikling, men pyt med det.:))

    SRA er den vinkel Cutterhead skærer rillen i.

    VTA er et værktøj til at hjælpe med at finde SRA.

    At mene SRA er vigtigere end VTA giver ikke mere mening end at mene Vinylrillens vinkel er viktigere end VTA eller der er længere om sommeren end på cykel.
    ;)
     
    Sist redigert:

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Hvis ikke nålen står rigtigt i fh til SRA, må der justeres VTA til at få nålens SRA til stå rigtigt.

    (nu tror jeg ikke jeg kan sige det på flere måder. måske der er lidt sprogforvikling, men pyt med det.:))

    SRA er den vinkel Cutterhead skærer rillen i.

    VTA er et værktøj til at hjælpe med at finde SRA.

    At mene SRA er vigtigere end VTA giver ikke mere mening end at mene Vinylrillens vinkel er viktigere end VTA eller der er længere om sommeren end på cykel.
    ;)
    SRA kan defineres både ved gravering og ligeledes ved afspilning. Ideelt bør SRA være den samme ved afspilning som ved gravering. At tale om SARA i forbindelse med afspilning er da slet ikke så uvanlig [1]. Om man siger at man justerer VTA eller SRA spiller ingen rolle, efter som de følges ad. Måske er vi ikke uenige når det kommer til stykket?

    Referanse
    J.M Risch og B.R. Meirer, More than one vertical tracking angle, Audio, mars 1981, ss. 21-25.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Hvis ikke nålen står rigtigt i fh til SRA, må der justeres VTA til at få nålens SRA til stå rigtigt.

    (nu tror jeg ikke jeg kan sige det på flere måder. måske der er lidt sprogforvikling, men pyt med det.:))

    SRA er den vinkel Cutterhead skærer rillen i.

    VTA er et værktøj til at hjælpe med at finde SRA.

    At mene SRA er vigtigere end VTA giver ikke mere mening end at mene Vinylrillens vinkel er viktigere end VTA eller der er længere om sommeren end på cykel.
    ;)
    SRA kan defineres både ved gravering og ligeledes ved afspilning. Ideelt bør SRA være den samme ved afspilning som ved gravering. At tale om SARA i forbindelse med afspilning er da slet ikke så uvanlig [1]. Om man siger at man justerer VTA eller SRA spiller ingen rolle, efter som de følges ad. Måske er vi ikke uenige når det kommer til stykket?

    Referanse
    J.M Risch og B.R. Meirer, More than one vertical tracking angle, Audio, mars 1981, ss. 21-25.

    Jeg tror vi er meget enige.:)

    SRA er givet på forhånd.
    VTA er værktøj til hjælpe os komme dit.
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hei Laban. Som takk for dit bidrag i min tråd, så legger jeg inn bilde av min PU. Har ikke Micro tilgjengelig. Se om du kan ha nytte av bildet likevel Vis vedlegget 539920
    Takk for den helt vakkert :)
    Kan se ut som du har ca 147,095 grader på nålen etter pick-up hus bilde er vel tatt uten blitz ? med blitz så ville vel kanskje LP plate stått i ro under fart ( lukkertid 1/200 ) tar du bilde fra siden slik at du ser buen på bakpart / frempart på huset så kan grader settes ( kun hus / nålfane ) da vi har et kjent parameter det er lengden på huset 30mm resten regner data saken ut den er en jævel på å telle piksler i bilde .
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hvor stor nøyaktighet vedrørende de virkelige vinkler i forhold til de avbildete og målte vinkler får en, tror du?
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hvor stor nøyaktighet vedrørende de virkelige vinkler i forhold til de avbildete og målte vinkler får en, tror du?
    Det kan ikke me svare på i alle fall , sendte jo en mail til Kiseki angående hvor på nålen jeg skulle bruke som ref ved justering fikk ikke noe vettug svar annet jeg kunne kjøpe meg test plate / software til innjustering dette kan jo kanskje tyde på at noen andre har levert ferdig nålfane med diamant på kanskje ( https://www.ad-na.com/en/product/jewel/product/stylus.html )
    Merket meg en ting vedrørende macro bilder er at jeg er helt avhengig av å stå 100% vinkelrett på målet ellers så gir optikk forvrenging av vinkler ( kan forestille meg dette blir et mareritt med usb mikroskop med X200 og oppover til x500 . Eneste rette måtte være få tak på et godt mikroskop ta bilder av front /side / bakpartiet på diamanten å lage en tegning 3D i Autodesk eller lignende hvor man kunne senke nålen ned i virtuelle 2 graders skårende riller da kunne man jo kose seg i ro å mak med å legge en slagplan :) kanskje det var det man skulle bruke tiden til å spille virtuelle LP plater i Autodesk 100% spot on avlesning hver gang :)
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.441
    Sted
    Under stjernene
    Hvor stor nøyaktighet vedrørende de virkelige vinkler i forhold til de avbildete og målte vinkler får en, tror du?
    Det kan ikke me svare på i alle fall , sendte jo en mail til Kiseki angående hvor på nålen jeg skulle bruke som ref ved justering fikk ikke noe vettug svar annet jeg kunne kjøpe meg test plate / software til innjustering dette kan jo kanskje tyde på at noen andre har levert ferdig nålfane med diamant på kanskje ( https://www.ad-na.com/en/product/jewel/product/stylus.html )
    Merket meg en ting vedrørende macro bilder er at jeg er helt avhengig av å stå 100% vinkelrett på målet ellers så gir optikk forvrenging av vinkler ( kan forestille meg dette blir et mareritt med usb mikroskop med X200 og oppover til x500 . Eneste rette måtte være få tak på et godt mikroskop ta bilder av front /side / bakpartiet på diamanten å lage en tegning 3D i Autodesk eller lignende hvor man kunne senke nålen ned i virtuelle 2 graders skårende riller da kunne man jo kose seg i ro å mak med å legge en slagplan :) kanskje det var det man skulle bruke tiden til å spille virtuelle LP plater i Autodesk 100% spot on avlesning hver gang :)
    For å justere:

    1. Overhenget og Angular offset(Zenith) trenger man en mal, mye å hente med å bruke en presisjonsmal. Gjerne en som inneholder Bawrwald, Løfgren og Stevenson geometri. Husk å kontrollere stifttrykket.

    2. Azimuth justeres med å senke stiften på et speil og sjekke om pickup/stift står vinkelrett på speilet. Prøv små justeringer og bruk ørene.

    3. Juster antiskating med en testplate.

    4. VTA/SRA justeres med å senke armen opp og ned. Det er et lite område hvor "alt faller på plass"


    På Ortofon sin Pick Up Test Record Of Music 003 står det:


    2:1 Vertical Tracking Angle:

    "This track has been chosen because it is particularly sensitive to the vertical tracking angle. If the cartridge slopes down at the back, so that the angle between the stylus and the record is too small, there tends to be a woolliness in the double bass and the voice. if the angle is too steep, the sound of the voice tends to be hard and piercing and the tone from the guitar hard and clipped.

    Experiments in the region between these two extremes should reveals a small region where the sound is acceptable. Listen carefully to the background noise It sounds different when the vertikal tracking angle is correct."

    Musikk:
    Jerry, Who Runs The Wine Shop (Sara Marie Andersson) 8103 Bergen Havn/Opus 3

    Azimuth, antiskating og stifttrykket sjekkes på nytt til slutt.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    USB-mikroskopene har gjerne en medfølgende software. Denne softwaren beregner gradene i vinkelen utifra punkter du selv velger å plotte inn på bildet du har tatt. Det er i utgangspunktet ganske så ukomplisert å plassere et USB-mikroskop for å få til en eksakt beregning.

    Lån, eller kjøp deg et rimelig mikroskop (kr. 150,-) på e-bay, så skal du se.
    (OBS! Softwaren følger gjerne med i form av en cd. -Sjekk at du har cd-rom på laptopen, eller om du kan laste ned softwaren fra en pålitelig nettside) :)
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Grumpy.

    Men kun muligt med stillestående nål?

    Lige straks der kommer lidt omdrejninger på tallerkenen flytter nålen på sig.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.510
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja selvsagt Nils. ALT står stille! -Til og med tiden :).
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.441
    Sted
    Under stjernene
    Ortofon og Clearaudio bruker betegnelsen Vertical Tracking Angle (VTA), ikke SRA på sine test plater.


    Lurer på hvorfor?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Helt ærlig tror jeg dette henger fast i historien. Husk at Ortofon hadde 100-årsjubileum i fjor.

    I platespillerens barndom var det sfæriske nåler og mono som gjaldt, og VTA var en smått uinteressant greie. Litt senere kom stereo, og med den vertikalt modulerte riller. Først da ble VTA et tema. Men, med Sfæriske nåler hadde ikke SRA noen betydning. Så begynte man å slipe nålene annerledes, elliptiske, slik at man fikk kontakt mellom rille og stylus som var mindre i 'lengderetningen' og større i 'høyderetningen'. Etterhvert kom de virkelig skarpe slipningene som micro line, Shibata, VdH, og replicant, hvor dette er tatt helt ut. Dermed ble SRA plutselig viktig, ikke bare fordi det gir så smal 'lengderetning' som mulig, men også fordi man unngår at den varierer med nålas bevegelse.

    Som veiledning til bruker er det kanskje ikke noe å gjøre stort nummer ut av? Så lenge den monteres og justeres til tiltenkt VTA, så treffer man jo tiltenkt SRA med det samme. Først når man skal nerde med stor presisjon blir det interessant å tenke på om det er VTA eller SRA som skal være i fokus.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn