SRA

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    USB mikroskop :)
    Takk
    Har du navn og nummer?
    Billigste jeg fant på ebay. Noname greie til en femtilapp.
    Når jeg er i nerdemodus setter jeg alltid pickup til 92 grader som referanse og justerer opp og ned og hører hva som skjer.
    De aller fleste låter best med 92 gr med få unntak :)

    Takk.

    Mener jeg har truffet med justeringa av VTA. Har ekstremt lite rillestøy i tillegg til at "musikken er tilstede".
    Årsaken til at jeg fatt interesse er at det er stor forskjell på 180g audiofilplatene f. eks MFSL, MFSL/UHQR og spesielt 45 omdreininger til ORG og standardutgavene.
    180g utgavene gir jo et liten forandring på vinkelen.
    Har du sjekket vinkelen på 120 og 180g utgaver.

    Hilsen

    Jens
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    USB mikroskop :)
    Takk
    Har du navn og nummer?
    Billigste jeg fant på ebay. Noname greie til en femtilapp.
    Når jeg er i nerdemodus setter jeg alltid pickup til 92 grader som referanse og justerer opp og ned og hører hva som skjer.
    De aller fleste låter best med 92 gr med få unntak :)

    Takk.

    Mener jeg har truffet med justeringa av VTA. Har ekstremt lite rillestøy i tillegg til at "musikken er tilstede".
    Årsaken til at jeg fatt interesse er at det er stor forskjell på 180g audiofilplatene f. eks MFSL, MFSL/UHQR og spesielt 45 omdreininger til ORG og standardutgavene.
    180g utgavene gir jo et liten forandring på vinkelen.
    Har du sjekket vinkelen på 120 og 180g utgaver.

    Hilsen

    Jens
    Nei, store deler av samlingen er 160-180g skiver så jeg lever greit med og sette SRA til 180g plater og glemmer hele greia :)
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Ser & ser på bilde ditt Vermin men klarer ikke skjønne hvordan du kommer frem til +-92 grader men hvis nålen din er av den koniske typen da har jeg en ide , 180 grader minus første vinkel pluss andre vinkel delt på 2 men dette vil gjelde kun konisk nål , hvis jeg har misforstått helt nå håper jeg en eller annen retter på meg .
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Ser & ser på bilde ditt Vermin men klarer ikke skjønne hvordan du kommer frem til +-92 grader men hvis nålen din er av den koniske typen da har jeg en ide , 180 grader minus første vinkel pluss andre vinkel delt på 2 men dette vil gjelde kun konisk nål , hvis jeg har misforstått helt nå håper jeg en eller annen retter på meg .
    Det står på bildet. 91.245grader.
    Man må ha en rett flate og gå ut ifra, noe som softwaren som følger med mikroskopet justerer seg etter
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ser & ser på bilde ditt Vermin men klarer ikke skjønne hvordan du kommer frem til +-92 grader men hvis nålen din er av den koniske typen da har jeg en ide , 180 grader minus første vinkel pluss andre vinkel delt på 2 men dette vil gjelde kun konisk nål , hvis jeg har misforstått helt nå håper jeg en eller annen retter på meg .
    Det står på bildet. 91.245grader.
    Man må ha en rett flate og gå ut ifra, noe som softwaren som følger med mikroskopet justerer seg etter
    Kan en bruke denne softwaren på hvilke som helst USB mikroskop? Tror jeg må legge inn en bestilling på eBay??????
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Ser & ser på bilde ditt Vermin men klarer ikke skjønne hvordan du kommer frem til +-92 grader men hvis nålen din er av den koniske typen da har jeg en ide , 180 grader minus første vinkel pluss andre vinkel delt på 2 men dette vil gjelde kun konisk nål , hvis jeg har misforstått helt nå håper jeg en eller annen retter på meg .
    Det står på bildet. 91.245grader.
    Man må ha en rett flate og gå ut ifra, noe som softwaren som følger med mikroskopet justerer seg etter
    Kan en bruke denne softwaren på hvilke som helst USB mikroskop? Tror jeg må legge inn en bestilling på eBay������
    Meget mulig!
    Denne softwaren fulgte med mitt mikroskop, enkel i bruk
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.642
    Antall liker
    15.509
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det eneste man må ta i betraktning ved innkjøp av USB-mikroskop er at softwaren som følger på de rimeligste ligger på cd-rom. -Ikke alle laptoper har det lenger.

    Det er etter min mening ingen grunn til å komplisere og overteorisere SRA-temaet til det forvirrende. -Er man i tvil og synes at det er greit å svi av kr. 150,- for svar - så mål med et USB-mikroskop. Sikkert flere nok av eksempler på Youtube eller nett som viser USB-vei :). Det funker både i teorien og i praksis!

    Bra og enkle, beskrivende bilder fra Vermin.

    (Og du Vermin som ikke hadde is i magan og snappa Protheusen uten kamp - grrr.... :))
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Kjøpte et slik usb mikroskop jeg også. Har enda ikke somlet meg til å rigge det opp.
    Medfølgende software er kun tilpasset Microsoft, og siden alt her i huset tilhører eple verdenen, har jeg ikke fått det opp og gå :rolleyes:
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.153
    Antall liker
    976
    Torget vurderinger
    2
    Hei Laban. Ser ut for meg som nåla har en skarpere vinkel enn hypoenus
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.153
    Antall liker
    976
    Torget vurderinger
    2
    Skulle være hypotenus delt på 2. Ser ut som et ørnenebb:)
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Skulle være hypotenus delt på 2. Ser ut som et ørnenebb:)
    De nålene har et hemmelig liv det ikke er lett å avdekke jeg vil tro det må kraftigere skyts til en et no cost leke usb mikroskop , dette var det jeg klarte med Canon EF 100 1:2.8 usm.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Skulle være hypotenus delt på 2. Ser ut som et ørnenebb:)
    Hva er hypotenus delt på 2?

    En hypotenus er en rettvinklet trekants lengste side, eller som er motsatt side av den rette vinkelen. Hypotenusens lengde kan bli funnet med Pythagoras læresetning eller hva sinus/cosinus.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Tro om hvis om det er slik at det det det det er krummede former ute å går her må vi over på hyperbolsk geometri ? :D
    Me kan ikke svare på hypotenus /Pythagoras å alt det der med summen av en trekant er vel alltid 180 grader .
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Tro om hvis om det er slik at det det det det er krummede former ute å går her må vi over på hyperbolsk geometri ? :D
    Me kan ikke svare på hypotenus /Pythagoras å alt det der med summen av en trekant er vel alltid 180 grader .
    Morrogutten :)

    Ja, alltid 180 grader så langt jeg vet. De enkle formlene gjelder for rettvinklet trekant, dvs. en 90 graders vinkel.

    Hvordan går det SRA/VTA?
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Skal tru hva som er mest riktig justere nålen etter normalen i ortosenteret eller medianene som skjærer i tyngde punktet :D
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.153
    Antall liker
    976
    Torget vurderinger
    2
    Hei Laban. Hvis vi ser bort ifra geometriske regler. Med den ørnenebb fasongen på nåla er det bare et spørsmål om hvor mye vinyl du ønsker skrape med på veien :)
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hei Laban. Hvis vi ser bort ifra geometriske regler. Med den ørnenebb fasongen på nåla er det bare et spørsmål om hvor mye vinyl du ønsker skrape med på veien :)
    Nebbet er jo en genial plateskrape helt genialt hvem trenger platebørste når vi kan nebbe av gårde :)
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.153
    Antall liker
    976
    Torget vurderinger
    2
    Vær bare litt forsiktig med hvor mye du vekt du legger på skrapa. Vet ikke om du har sett prisøkningen på purpleheart. Det begynner å bli dyrt å drite seg ut.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Så langt jeg kan se er det fint lite å bekymre seg for når det gjelder nålslipingen. Den ser strålende ut, men forutsatt naturligvis at man treffer med SRA. Den skal vende inn, som bladet på ei krafse. Det er jo akkurat sånn den matcher kutterhodets nål, og den er faktisk i sin tur laget for å løfte opp og ut materialet som er skjært ut av lakken i første omgang.

    Når det gjelder nåltrykk. Det er mest av alt et spørsmål om riktig statisk kompresjon av fjærmediet. Høyere trykk gir mer kompresjon, lavere mindre. Med kompresjonen flyttes spolenes (festet på cantilever) posisjon i magnetgapet i pickupen. Den skal være best mulig sentrert i magnetfeltet slik at den ikke kommer ut av det lineære området når den følger modulerte riller. Og så er den naturligvis tilpasset et nåltrykk ift. slitasje.

    Strengt tatt er det 'riktig' å starte her, før man gyver løs på SRA med opp og ned ved armbase, eventuelt shims mellom pickup og headshell.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Vel slik endte historien om da Laban skulle finne SRA me er tilbake ved start hvor alt spiller slik det skal og der skal den stå til døden inntreffer :D

    Kiseki P NS.jpg
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Har faktisk ikke brydd meg om rillestøy kun musikken detaljer / rom info når jeg har prøvd å justere litt , men har merket meg at rillestøy gikk ned på enkelte godt slitte lp plater ved enkelte random vinkler .
    Kjører 67 db på Mc forsterkning så kan ikke si jeg er allergisk mot støy eller annet det er jo tross alt vinyl dette :)
    Huset ligger nå nesten parallelt kanskje bittelitt positiv men det var ikke tilsiktet da det kun var tatt på øyemål ved siste nedjekking .

    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn