Squeezebox & Transporters` Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Just4Fun

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Innlegg
    1.469
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Ser ingen grunn til å hamstre SB. Det finnes mange og like gode hvis ikke bedre alternativer. Raspberry Pi, Cubox-i,Beagleboard+++
    Med feks. Raspberry Pi kan du få en SB erstatter for 3-400 kroner, software er gratis som Squezeplug,picoreplayer, Voluminio, Rune Audio.
    Bruker selv picoreplayer, og den er langt mer stabil en SB Duett noen gang var.Den oppfører seg som en hvilken som helst annen SB dings i nettverket.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Er det fremdeles slik at Logitech har lagt Touch på is?
    Is? Tror den er seks fot under :)
    Bare å hamstre en eller flere brukte.... ;)
    Litt rart i grunnen. Den er jo fremdeles ettertraktet - iallfall her på HFS, og vedkommende anmelder i Stereophile var rent over seg etter å testet den.
    Akkurat det der er det ingen som skjønner noe av og føyer seg vil inn i merkelig ting Logitech driver med om dagen som stadig å endre på brukergrensesnittet til universal fjernkontrollene
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    997
    Antall liker
    1.996
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Er eier av Transporter, prøver å finne om det er noen forskjeller på Transporter og Transporter SE. (Transporter har "Transnav Knob")
    Kan ikke se på spec. at det er forskjeller foruten dette senterhjulet. Forstår det slik att Transporter SE er nyere versjon, men på tross av dette ser jeg pris på Transporter ligger jevnt over Trasnporter SE på nett.
    Noen som vet om evnt. ulikheter på disse 2?

    Jonas
     

    RoyVidar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    54
    Sted
    Sandefjord
    Er eier av Transporter, prøver å finne om det er noen forskjeller på Transporter og Transporter SE. (Transporter har "Transnav Knob")
    Kan ikke se på spec. at det er forskjeller foruten dette senterhjulet. Forstår det slik att Transporter SE er nyere versjon, men på tross av dette ser jeg pris på Transporter ligger jevnt over Trasnporter SE på nett.
    Noen som vet om evnt. ulikheter på disse 2?

    Jonas
    Fra denne siden:
    Logitech - Transporter™ SE - Network Music Player
    står det nederst:
    "The Transporter SE has the exact same technical specification as the Transporter, and therefore it delivers the same level of sound quality audiophiles strive for. The only difference between these two models lies in the access of the system's functions. On the Transporter SE, many of the functions that were previously accessed by the TransNav™ controller on the front of the unit are now accessed through the included remote control."
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    997
    Antall liker
    1.996
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Er eier av Transporter, prøver å finne om det er noen forskjeller på Transporter og Transporter SE. (Transporter har "Transnav Knob")
    Kan ikke se på spec. at det er forskjeller foruten dette senterhjulet. Forstår det slik att Transporter SE er nyere versjon, men på tross av dette ser jeg pris på Transporter ligger jevnt over Trasnporter SE på nett.
    Noen som vet om evnt. ulikheter på disse 2?

    Jonas
    Fra denne siden:
    Logitech - Transporter™ SE - Network Music Player
    står det nederst:
    "The Transporter SE has the exact same technical specification as the Transporter, and therefore it delivers the same level of sound quality audiophiles strive for. The only difference between these two models lies in the access of the system's functions. On the Transporter SE, many of the functions that were previously accessed by the TransNav™ controller on the front of the unit are now accessed through the included remote control."

    Hehe...Takker:) Øya er vist det første man blir blind på...
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.205
    Antall liker
    4.818
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Grunnen til at de sist produserte Transportere ble laget uten navigasjonshjul, var visstnok at underleverandøren ikke lenger kunne levere dem.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.788
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Squeezebox har blitt mye bedre etter at logitech la det ned. Jeg syns også et squeezebox system overgår sonus, som anses å være markedsleder, med mye større fleksibilitet. touch sin usb kunne plutselig brukes mot dac. Filkvalitet har vel alltid vært bedre på sb.. Tror dem også støtter dsd nå.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.205
    Antall liker
    4.818
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ser ingen grunn til å hamstre SB. Det finnes mange og like gode hvis ikke bedre alternativer. Raspberry Pi, Cubox-i,Beagleboard+++
    Med feks. Raspberry Pi kan du få en SB erstatter for 3-400 kroner, software er gratis som Squezeplug,picoreplayer, Voluminio, Rune Audio.
    Bruker selv picoreplayer, og den er langt mer stabil en SB Duett noen gang var.Den oppfører seg som en hvilken som helst annen SB dings i nettverket.
    Dingsene du nevner, er greie alternativer til Duet (rettere sagt Player), men noe av det unike med Squeezebox v3/Classic og Transporter er at de har skjerm som er leselig fra lytteposisjon. Til "finlytting" i et dunkelt lytterom synes jeg det er umåtelig deilig å slippe det forstyrrende lyset fra et nettbrett eller en smartofon.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.788
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Også hørt no om at de orginale Squeezebox enhetene kan ha litt høyere "jitter" enn andre på digital utgangen?! Har ikke testet så mange streamere, men auralex får vel høy score der?!

    Men, jeg beholder mitt Squeezebox oppsett iallefall, det fungerer bare ypperlig :D.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Det største problemet med Squeezebox er problemstillingen rundt det å kjøre LMS på NAS. Når produsentene ikke lager plugin lengre så får man et problem. Synology stanset på 7.3 og da blir det problemer med Wimp HiFi som krever 7.8. Gjorde noen forsøk med tredjeparts hack, men når den som lagde denne også har sluttet å oppdatere ettersom nyere versjoner av OS på NAS krever tilpasning så blir det rett og slett for mange problemer.

    Meget merkelig manøver av Logitech dette med å legge ned Squeezebox. Tror nok at disse produktene er de som har gitt mest for pengene.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.788
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Det største problemet med Squeezebox er problemstillingen rundt det å kjøre LMS på NAS. Når produsentene ikke lager plugin lengre så får man et problem. Synology stanset på 7.3 og da blir det problemer med Wimp HiFi som krever 7.8. Gjorde noen forsøk med tredjeparts hack, men når den som lagde denne også har sluttet å oppdatere ettersom nyere versjoner av OS på NAS krever tilpasning så blir det rett og slett for mange problemer.

    Meget merkelig manøver av Logitech dette med å legge ned Squeezebox. Tror nok at disse produktene er de som har gitt mest for pengene.

    NAS er fint det, men en dedikert server gir så mye mer muligheter! HP sin Microserver til under 3000kr har et hav av muligheter (må ha disk og OS!). NAS koster fort endel mer om det skal yte noe spesielt.

    Men halvveis enig med deg! Sonos er genialt på det området! Logitech sin tanke med Touch var jo horibel, at den skulle kunne kjøre "server" selv, det funker skikkelig ræva :p.

    Logitech gjør veldig mye rart, dem har vel oså lagt ned Harmony nå? Problemet er jo at når dem la ned Squeezebox, så var det ikke på langt nært så stabilt og bra som etter det! Dem fikk liksom ikke helt til tingene, og når dem kommer med en Spotify plugin som er langt dårligere enn Triode sin third party utgave, så sier det litt :).

    Jeg aner ikke hvem som vidre utvikler systemet, om det er noen i logitech, eller noen andre.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Også hørt no om at de orginale Squeezebox enhetene kan ha litt høyere "jitter" enn andre på digital utgangen?! Har ikke testet så mange streamere, men auralex får vel høy score der?!

    Men, jeg beholder mitt Squeezebox oppsett iallefall, det fungerer bare ypperlig :D.
    Det finnes DACer som sies å være følsomme for jitter - type non-oversampling, som f.eks. Audio Note - men en moderne DAC håndterer jitter helt utmerket. Jeg har ikke vitenskapelig blindtestet dette her hjemme - men klarte aldri å høre forskjell mellom en gammel Squeezebox Classic med Slim Devices logo, som jeg hadde i TVstuen, og en splitter ny Touch. Hadde jo planer om å oppgradere, men - uten påviselige lydforbedringer - forsvarte den gamle traveren sin plass p.g.a. et mer lettlest display. Jitter er neppe noe problem for de fleste av oss.
     

    Bentebent

    Medlem
    Ble medlem
    02.10.2013
    Innlegg
    10
    Antall liker
    7
    Sted
    Stemshaug, 6690 Aure
    Er det noen som har greie på hvilke av de to digitale utgangene på SBT som gir best lyd. Har en Lavry DA11 DAC, bruker nå coax utgang, da jeg ikke hadde optisk kabel. Og er det noen oppdateringer jeg må gjøre ifb med at jeg bruker wimp hifi. Ser at på Sonos legger sangene seg automatisk i spilleliste etterhvert som man søker og spiller. Men kan ikke se at SBT virker slik og man må søke på nytt igjen. Men er sikkert noe jeg ikke kan, så tar imot tips.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.205
    Antall liker
    4.818
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det kan være verdt å prøve begge, Bent A.
    Jeg har tidligere brukt SB v3/Classic mot både Lavry DA10 og DA11, og i mine ører var det ingen tvil om at det faktisk var DA10 som best håndterte den slarvne digitalutgangen på Classic. Hørte ikke forskjell mellom optisk og coax på DA10, men mener å huske at det var litt forskjell på DA11.
     

    Lars™

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.10.2004
    Innlegg
    670
    Antall liker
    469
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    4
    Fikk tak i en SB Classic fra 'slim devices' tiden. Der kommer ikke Spotify og Wimp opp som app. Bare den 'work-around' for Spotify.
    Men dette er kanskje korrekt? Hardware er for gammel?
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.788
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Triode win Spotify app overgår logitech sin med mange mil. :) wimp er jeg usikker på. Må iallefall legges til i mysquezebox kontoen du oppretter.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.691
    Torget vurderinger
    96
    Er det fremdeles slik at Logitech har lagt Touch på is?
    Is? Tror den er seks fot under :)
    Bare å hamstre en eller flere brukte.... ;)
    Litt rart i grunnen. Den er jo fremdeles ettertraktet - iallfall her på HFS, og vedkommende anmelder i Stereophile var rent over seg etter å testet den.
    Ettertraktet over store deler av verden. Jeg la ut en ny Touch på ebay, og fikk over 4000 for den. Bud fra Russland, USA, UK, Belgia etc..
    Prisene har dalt noe, men de forsvinner fort fra de fleste bruktmarked.
    Finnes ingen erstatter til å betale, hvis man ønsker alt i en boks. Lesbart display, brukervennlighet, wifi, støtte for alle filformat osv.
    Skal heller ikke se bort fra at den anses som litt ekslusiv siden den ikke produseres lengre.
    Men jeg tror hovedårsaken til dens popularitet, er at det ikke finnes alternativer som har alt den kan tilby.
    Mitt drømmeprodukt hadde vært en ny SB Touch med dobbelt så stor skjerm i høy oppløsning. Jeg anser alle løsninger med en klump av et nettbrett i hånda i stedet for en nett fjernkontroll som håpløst tungvinte. Lading, ligger igjen et annet sted osv. Synes det er merkelig at det ikke finnes marked for alt i ett produkter. Meridian Sooloos ser heftig ut, og med stor skjerm, men er overpriset til det latterlige.
     
    Sist redigert:

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.686
    Antall liker
    5.121
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Kan man bruke squeezebox duet hvis man kun har kablet nettverk? Altså - hvordan får man valgt musikk, fungerer den medfølgende fjernkontrolleren uten wifi - lager duet sitt egent nettverk?
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.205
    Antall liker
    4.818
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Triode win Spotify app overgår logitech sin med mange mil. :) wimp er jeg usikker på. Må iallefall legges til i mysquezebox kontoen du oppretter.
    Kan noen bekrefte at det er mulig å bruke Triode sin Spotify plug-in på mysqueezebox.com?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.206
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Gikk endelig til det skrittet å anskaffe meg en SB Touch i dag. Har nølt pga rapporter om hakking under avspilling, pluss at jeg har vært nysgjerrig på Bluesound og Sonos. Men lander altså på SB:rolleyes:

    Har ikke ork å lese gjennom hele tråden, så beklager hvis spørsmålene har blitt stilt før.

    - hvordan vet jeg om hvorvidt min versjon av Spotify er sk Triode eller ei, og hvordan får jeg lastet ned/installert det?
    - jeg bruker Android nettbrett. Hvilken app er best til å styre SB'en? Lastet ned den gratis SB-appen, men liker den ikke. Den er for begrenset.

    Dukker sikkert opp flere halvdumme spørsmål fra meg etter hvert:p
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Gikk endelig til det skrittet å anskaffe meg en SB Touch i dag. Har nølt pga rapporter om hakking under avspilling, pluss at jeg har vært nysgjerrig på Bluesound og Sonos. Men lander altså på SB:rolleyes:

    Har ikke ork å lese gjennom hele tråden, så beklager hvis spørsmålene har blitt stilt før.

    - hvordan vet jeg om hvorvidt min versjon av Spotify er sk Triode eller ei, og hvordan får jeg lastet ned/installert det?
    - jeg bruker Android nettbrett. Hvilken app er best til å styre SB'en? Lastet ned den gratis SB-appen, men liker den ikke. Den er for begrenset.

    Dukker sikkert opp flere halvdumme spørsmål fra meg etter hvert:p
    Det finnes egen app for Squeezebox, bare last ned fra Android markedet :)
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.205
    Antall liker
    4.818
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    - hvordan vet jeg om hvorvidt min versjon av Spotify er sk Triode eller ei, og hvordan får jeg lastet ned/installert det?
    På webgrensesnittet, trykk "Instillinger" (godt gjemt nede i høyre hjørne), og deretter på fanen "Plugin-moduler" (fritt etter hukommelsen). Allerede installerte plugins er krysset av. For å installere eller avinstallere, huk av eller på markeringen, og trykk "Bruk".

    For å se 3-parts (ikke-offisielle) plugins, må du huke av "Vis alle tredjeparts plugin-moduler", nesten nederst på siden.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.950
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Bruker 7.7.3 på Mac 10.8.5, får hele tiden beskjed om der er oppdatering tilgjengelig for LMS men der skjer ingenting når jeg klikker ok. Er litt usikker på om jeg bør oppgradere noe der egentlig fungerer...det kan jo være skummelt.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.788
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Squeezecommander er best for Android, ipeng for ios. Triode Spotify googler de deg til, bedre enn den offisielle.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.853
    Antall liker
    13.668
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Squeezecommander er best for Android, ipeng for ios.....
    Digresjon; for iPad synes jeg squeezepad er bedre enn iPeng...
    Det synes ikke jeg. Men det fine er da at man kan prøve og gjøre opp sin egen mening. I verste fall så er det en hundrelapp bortkastet.
    Det jeg liker med iPeng er:
    Søking på WiMP eller lokal samling på arist, album, låt
    Playlist manager, fleksibel behandling av spillelister
    Log of songs played, husker du ikke hva du spilte her om dagen? null problem
    Lyrics info, henter tekster på låter som vises i now playing vindu (ikke veldig imponerende hva den finner, dog)
    iPeng8 jeg bruker.

    mvh
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.950
    Antall liker
    1.286
    Sted
    Nadadouro, Portugal
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn