Squeezebox 3 testet

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jasså, er det noe som heter DMCA (Digital Millennium Copyright Act) også nå.....
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Har du et forslag til alternativ musikkbutikk? Tapsfritt format og spillbar via Squeezebox?
Nei, dessverre.

Frode
 

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Innlegg
211
Antall liker
0
Som jeg nevnte ovenfor så fungerer www.allofmp3.com bra sammen med squeezebox da de selger låter i Flac format. Men her er det noen problematiske forhold rundt rettigheter og lovligheten av å bruke denne tjenesten utenfor Russland.
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Norsk musikk for (antatt tapsfri) nedlasting her:
http://www.mic.musikkonline.no/shop/default.asp
Fra musikkonline.no:

Musikkonline.no er bygget på teknologi fra Microsoft, og det er Windows Media Audio (WMA) som er lydformatet i denne butikken. Lydfilene er konvertert i en oppløsning på 192kbps hvilket gir en imponerende lydkvalitet samtidig som de fleste brukere sikres en rask nedlasting. OBS! Det er ingen støtte for lisensbeskyttet WMA i Apples iPod-produkter.
For avspilling trenger du en Windows Media Player, som er gratis og enkel å laste ned. Du kan laste ned en Windows Media Player tilpasset din maskin her. Lydfiler i WMA-format kan dessuten spilles av på en lang rekke bærbare spillere.


Frode
 
K

kbwh

Gjest
Fint for meg at jeg bare har kjøpt CDer derfra. Så får jeg håpe at de ikke er produsert fra en MP3-master.

Men hey, hører folket forskjell på flac og mp3@192?
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Men hey, hører folket forskjell på flac og mp3@192?
Jeg har ikke testet, men hvis jeg skal betale for musikken, vil jeg ha den ukomprimert eller lossless.

Frode
 
B

Back_Door

Gjest
Da er egentlig det beste alternativet å fortsatt kjøpe cd-er på "normal" måte, rippe de til pc for så å overføre til stereoen?
Vil musikk lastet ned på iTunes lossless, brent til cd for deretter å rippes, gi samme kvalitet som en original cd som så rippes?
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.072
Antall liker
3.066
Torget vurderinger
2
Da er egentlig det beste alternativet å fortsatt kjøpe cd-er på "normal" måte, rippe de til pc for så å overføre til stereoen?
Vil musikk lastet ned på iTunes lossless, brent til cd for deretter å rippes, gi samme kvalitet som en original cd som så rippes?
Spøker du ? Den nedlastede fila er jo ferdigrippet !
 
B

Back_Door

Gjest
Spøker du ? Den nedlastede fila er jo ferdigrippet !
Å ta musikken en ekstra omgang fra iTunes via cd-brenneren, gjør at den deretter kan overføres via Squeezebox fra pc til stereoanlegg. Poenget mitt var om selve brenningen på cd gir et tap på veien i forhold til å forholde seg til original cd.
 
K

kbwh

Gjest
Å ta musikken en ekstra omgang fra iTunes via cd-brenneren, gjør at den deretter kan overføres via Squeezebox fra pc til stereoanlegg. Poenget mitt var om selve brenningen på cd gir et tap på veien i forhold til å forholde seg til original cd.
Ikke hvis du bruker grønn tusj på originalCDen ;D ;D ;D
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Spøker du ? Den nedlastede fila er jo ferdigrippet !
På grunn av kopibeskyttelsen kan ikke fila spilles av på Squeezeboxen. Hvis den først brennes i audioformat til en cd, for så å rippes til hardisk igjen, omgår man beskyttelsen og Squeezeboxen kan spille den.

Frode
 
B

Back_Door

Gjest
Ikke hvis du bruker grønn tusj på originalCDen  ;D ;D ;D
Hva med grønn tusj på kopiCden? ;D ;D
Spørsmålet var uansett seriøst ment fra min side. Jeg beveger meg inn i et område der jeg forhåpentlig har mye å lære ;) Hittil har min databruk begrenset seg for det meste til å skrive på forum ::) ;D
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Vil musikk lastet ned på iTunes lossless, brent til cd for deretter å rippes, gi samme kvalitet som en original cd som så rippes?
Resultatet skal bli det samme.

Frode
 
P

Parelius

Gjest
Da er egentlig det beste alternativet å fortsatt kjøpe cd-er på "normal" måte, rippe de til pc for så å overføre til stereoen?
Vil musikk lastet ned på iTunes lossless, brent til cd for deretter å rippes, gi samme kvalitet som en original cd som så rippes?
Musikk lastet ned fra iTunes er AAC, og ikke lossless. Du vil derfor (teoretisk?) sett få en dårligere kvalitet ved å laste ned fra iTunes, kjøre rippe øvelsen, enn om du kjøper CD-en (som vel egentlig ikke blir særlig dyrere?).

At Squeezboxen ikke kan kjøre AAC kjøpt fra iTunes, kom som en overraskelse. Takk for den korrigeringen. Det gjør jo det hele litt tungvint om en kjøper musikken gjennom iTunes. Hvorfor det skal bli et slikt problem, når en altså har musikken liggende på autorisert PC i iTunes, og bruker Squeezboxen som trådløs tilgang (og mulig DAC) inn i anloegget, ser jeg ikke helt grunnen til (selv om jeg går ut fra at det fins gode grunner). Da virker det lettere med en Airport Express + ekstern DAC (for den som allerede har det).

Tillegg: mulig jeg misforstod det første spørsmålet. For det andre; takk tll Frode.
 
B

Back_Door

Gjest
Så Apple LossLess er kun et alternativ for ripping og ikke for nedlasting når vi bruker iTunes?
 

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Innlegg
211
Antall liker
0
Da virker det jo etter hensikten, man skal holde seg til Apple verden for å spille musikk kjøpt på ITunes ;) Det er Apple som setter begrensningen ikke Slimdevices

Det er jo mye styr rundt dette i media for tiden på grunn av forbrukerrådets sak mot Apple. Stå på Thon!
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Musikk lastet ned fra iTunes er AAC, og ikke lossless.
Da ble det plutselig mindre interessant å handle der.

Frode
 
P

Parelius

Gjest
Da ble det plutselig mindre interessant å handle der.

Frode
En av grunnene til at jeg ikke bryr meg om den også. Spørsmålet er vel om de ikke blir "tvunget" til å tilby lossless etter hvert. Skjønt, hvor mange tenker som "oss".
 
P

Parelius

Gjest
Så Apple LossLess er kun et alternativ for ripping og ikke for nedlasting når vi bruker iTunes?
Apple lossless er for ripping av CD (og annet selvfølgelig), men nedlasting av musikk fra butikken på nettet er i AAC, og derfor ikke lossless.
 
B

Back_Door

Gjest
Da ble det plutselig mindre interessant å handle der.

Frode
Her et klipp fra Apple:

The Data Speaks for Itself
In numerous comparison tests, AAC comes out on top. Check out these impressive results:

AAC compressed audio at 128 Kbps (stereo) has been judged by expert listeners to be “indistinguishable” from the original uncompressed audio source.*
AAC compressed audio at 96 Kbps generally exceeded the quality of MP3 compressed audio at 128 Kbps. AAC at 128 Kbps provides significantly superior performance than does MP3 at 128 Kbps.*
AAC was the only Internet audio codec evaluated in the range “Excellent” at 64 Kbps for all of the audio items tested in EBU listening tests.* "

Her fra digi.no:

"Formatet gir alt fra én til 48 kanaler, og tilbyr samplerater fra åtte og opp til 96 KHz - til sammenligning har CD-formatet en samplerate på 44,1 KHz, og jo
høyere samplerate, desto bedre lydkvalitet.
Ifølge ZD net kan man også oppnå ´kringkastingskvalitet´ på 6-kanalers (5.1) surroundlyd, med så lav bitrate som 320 kbs.

AAC er også standardisert av ISO- International Organization for Standardization, som del av MPEG-spesifikasjonen. Den nye multimediearkitekturen MPEG-4 skal bruke AAC som lydstandard.
En av de største fordelene med AAC skal være at komprimeringen sørger for at musikken tar mye mindre plass. Dermed slipper man til dels unna ett av hovedproblemene med bærbare MP3-spillere: Det at lagringsplassen koster for mye.

Formatet er kompatibelt med alle rettighetsstyringsteknologier, alle typer kryptering og alle vannmerkingsteknikker som finnes idag. På
samme måte som MP3 bruker man psykoakustikk som grunnlag for algoritmene som ´krymper´ musikken. Lyder som ikke oppfattes av øret
blir fjernet fra musikken, og dermed tar låtene mindre plass. Mens en MP3-fil trenger en datarate på rundt 256 kbps for å nærme seg CD-lyd,
skal AAC presentere full CD-kvalitet allerede på 96 kbps, ifølge Fraunhofer Institute."
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
En av grunnene til at jeg ikke bryr meg om den også. Spørsmålet er vel om de ikke blir "tvunget" til å tilby lossless etter hvert. Skjønt, hvor mange tenker som "oss".
Altfor få, er jeg redd.

Frode
 
P

Parelius

Gjest
Da virker det jo etter hensikten, man skal holde seg til Apple verden for å spille musikk kjøpt på ITunes ;) Det er Apple som setter begrensningen ikke Slimdevices
Det er akkurat denne jeg ikke helt forstår (men altså nå vet er tilfellet). Så lenge PC-en er autorisert...
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.237
Antall liker
4.864
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke testet, men hvis jeg skal betale for musikken, vil jeg ha den ukomprimert eller lossless.

Frode
Samme her. Jeg vil i tillegg ha den uten DRM.

Med harddisker som nå etterhvert koster under 3kr/GB, er lagringskostnad ikke lenger en reell grunn til å rippe til et lossy format. Med et lossless og helst åpent, ikke-propritært format som f.eks. FLAC, kan man så i all ettertid transkode til ethvert ønskelig format ved behov og med minimalt kvalitetstap (i forhold til å transkode fra et lossy format til et annet). Det er vanskelig å spå hva fremtiden vil bringe, men det er rimelig å anta at lossy enkodere vil forbedres ytterligere, og  at minne/disk blir billigere og større, kanskje til et punkt der lossy komprimering blir uinteressant.

Sitter man med all sin musikk i et lossy format, risikerer man at man før eller senere blir misfornøyd med kvaliteten. Dersom formatet i tillegg er proprietært har man heller ingen garanti for at det finnes avspillere for det om 10 år.

Minner om NRK's musikklagringsprosjekt som har vært omtalt her tidligere. De skal lagre alt i FLAC.
 

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Innlegg
211
Antall liker
0
Det finne jo heldigvis alternativer til ITunes. Men skulle ønske at plateselskapen kommer på banen med et lovlig alternativ snart. Jeg tror det vil være et voksende publikum som ønsker å laste ned fullversjonen av CD'er og betale for dette. Det vil jo være flere og flere som har musikksamlingen sin på hardidsk fremover. Det bør selvsagt være billigere enn å kjøpre det i butikken.
 
B

Back_Door

Gjest
Viser til mitt forrige innlegg.

Dersom disse to påstander er riktig, vil det kanskje ikke være så uaktuelt med nedlastet musikk via f.eks. iTunes likevel?:

Apple:

"AAC compressed audio at 128 Kbps (stereo) has been judged by expert listeners to be “indistinguishable” from the original uncompressed audio source.*"

digi.no

"Mens en MP3-fil trenger en datarate på rundt 256 kbps for å nærme seg CD-lyd,
skal AAC presentere full CD-kvalitet allerede på 96 kbps, ifølge Fraunhofer Institute."

"
 

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Innlegg
211
Antall liker
0
coolbiz har et veldig godt poeng. Skal man ha en stor musikksamling på harddisk i mange år fremover, så ønsker man jo at denne skal være mest mulig fremtidssikker. Da er Flac et godt alternativ siden den er lossless, slik man kan gjenskape originalen og er i tillegg basert på en åpen standard
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Hvorfor iTunes?
De fleste av dere kjenner vel denne, men jeg tipser den allikevel. http://www.allofmp3.com

Her velger du selv hvilket format (og bitrate) du vil ha, alt fra MP3, WMA, OGG, FLAC, MPEG-4, Monkey, PCM osv.

Har selv kjøpt et par hundre gig der.
En del mener de driver på kanten av loven, men de er visst i ferd med å tilpasse seg internasjonale krav etter press fra bl.a. USA. Og er nå den største nettbutikken etter iTunes.
 
B

Back_Door

Gjest
Samme her. Jeg vil i tillegg ha den uten DRM.

Med harddisker som nå etterhvert koster under 3kr/GB, er lagringskostnad ikke lenger en reell grunn til å rippe til et lossy format. Med et lossless og helst åpent, ikke-propritært format som f.eks. FLAC, kan man så i all ettertid transkode til ethvert ønskelig format ved behov og med minimalt kvalitetstap (i forhold til å transkode fra et lossy format til et annet). Det er vanskelig å spå hva fremtiden vil bringe, men det er rimelig å anta at lossy enkodere vil forbedres ytterligere, og  at minne/disk blir billigere og større, kanskje til et punkt der lossy komprimering blir uinteressant.

Sitter man med all sin musikk i et lossy format, risikerer man at man før eller senere blir misfornøyd med kvaliteten. Dersom formatet i tillegg er proprietært har man heller ingen garanti for at det finnes avspillere for det om 10 år.

Minner om NRK's musikklagringsprosjekt som har vært omtalt her tidligere. De skal lagre alt i FLAC.
Hvor mye plass tar en vanlig cd i lossless format på en harddisk?

Din siste bekymring kan man vel unngå dersom man bruker cd-brenner metoden som tidligere vist?
 
B

Back_Door

Gjest
Hvorfor iTunes?
De fleste av dere kjenner vel denne, men jeg tipser den allikevel.  http://www.allofmp3.com

Her velger du selv hvilket format (og bitrate) du vil ha, alt fra MP3, WMA, OGG, FLAC, MPEG-4, Monkey, PCM osv.

Har selv kjøpt et par hundre gig der.
En del mener de driver på kanten av loven, men de er visst i ferd med å tilpasse seg internasjonale krav etter press fra bl.a. USA. Og er nå den største nettbutikken etter iTunes.
Om jeg laster i flac fra denne, hvordan kan jeg være sikker på at det de sender til meg ikke er basert på en dårligere piratkopi?
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Om jeg laster i flac fra denne, hvordan kan jeg være sikker på at det de sender til meg ikke er basert på en dårligere piratkopi?
Den garantien har du selvfølgelig aldri uansett hvor du kjøper musikk filer. Er man paranoid eller redd for det får man kjøpe den fysiske plata og rippe selv.

FLAC filer som lastes ned fra AllOffMp3 har en bitrate på rundt 900 og filstørrelsen er på rundt 20-30MB pr låt.
 
B

Back_Door

Gjest
Den garantien har du selvfølgelig aldri uansett hvor du kjøper musikk filer. Er man paranoid eller redd for det får man kjøpe den fysiske plata og rippe selv.

FLAC filer som lastes ned fra AllOffMp3 har en bitrate på rundt 900 og filstørrelsen er på rundt 20-30MB pr låt.
Mente bare at risiko for å bli lurt fra et perifert Russisk nettsted som opererer på kant med loven, kanskje er større enn fra f.eks. iTunes?
Er dette det eneste alternativ om man vil laste musikk fra nettet tapsfritt? Ser ikke bort fra at dette må prøves uansett.
 

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Innlegg
211
Antall liker
0
Kan ikke skjønne hva de har å tjene på å lure noen på den måten. Det må være lett å sjekke dette ved å kjøpe noen låter man allerede har på CD.  
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.237
Antall liker
4.864
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Hvor mye plass tar en vanlig cd i lossless format på en harddisk?
Tommelfinger-regel er at det går 3 FLAC-komprimerte CDer inn på 1GB.

Tar man utgangspunkt i at en 300GB harddisk koster kr.900,- , koster lagringen altså 1 krone/CD. :)

Din siste bekymring kan man vel unngå dersom man bruker cd-brenner metoden som tidligere vist?
I prinsipp ja.
Men kan du være sikker på at det vil være programvare tilgjengelig for dette formålet på det operativsystemet du benytter om 10 år?
Alternativt, føler du deg sikker på at CD-R platene du brenner i dag vil være lesbare om 10 år?


Jeg mener ikke å være vanskelig :D men hvis en del av formålet med å lagre musikk på harddisk er at det skal være brukbart et godt stykke inn i fremtiden, bør man i mest mulig grad gjøre seg uavhengig av spesifikke teknologier som kan være kortlevde, og/eller prisgitt innfallene til en enkelt produsent.

Selv om vi vet utmerket godt hvor mye utvikling det har vært de siste 10 år, er det fryktelig lett å tro at de standarder vi benytter i dag vil leve i beste velgående 10 år inn i fremtiden. Men husker du all den flotte programvaren du kjøpte til din Windows98 eller MacOS-9 maskin? Den er ubrukelig nå. For ikke å snakke om alle LaserDisc og MiniDisk platene dine. Ikke lett å få tak i avspiller for dem nå.
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Mente bare at risiko for å bli lurt fra et perifert Russisk nettsted som opererer på kant med loven, kanskje er større enn fra f.eks. iTunes?
Er dette det eneste alternativ om man vil laste musikk fra nettet tapsfritt? Ser ikke bort fra at dette må prøves uansett.
Forstår dine bekymringer, men som sagt er dette den nest største netthandelen i verden for musikkfiler, og det hadde de ikke blitt om de hadde jukset tror jeg. Jeg kjøper omtrent bare FLAC, og har aldri merket noe galt. Men man kan så klart aldri være sikker.

Men jeg slutter jo ikke å kjøpe CD'er i butikken/nettet heller. En kombinasjon er ideelt for meg når det gjelder musikk kjøp, jeg kjøper ofte de mest aktuelle skivene på CD (og spesielt nordiske), og de mindre kjøper jeg for nedlasting.

Etter det jeg vet er AllOfMp3 de eneste som tilbyr kjøperen å bestemme format og bitrate i så stort utvalg. Og det er det som har vært deres suksess (i tillegg til prisene - som nok øker snart).
 

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Innlegg
211
Antall liker
0
Et spørsmål til de som bruker Allofmp3 sammen med Slimserver. Får dere taggingen til å fungere? Jeg må ta filene opp i Mp3tag for å tagge de på nytt. Noen tips slik at man kan slippe dette? Eller er det rett og slett mangelfull tagging fra Allofmp3?
 

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Innlegg
1.308
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Et spørsmål til de som bruker Allofmp3 sammen med Slimserver. Får dere taggingen til å fungere? Jeg må ta filene opp i Mp3tag for å tagge de på nytt. Noen tips slik at man kan slippe dette? Eller er det rett og slett mangelfull tagging fra Allofmp3?
Hos meg fungerer "taggingen" 100%. Har ikke gjort noe for å få til det, har alltid fungert på mine tre Squeezebox. Men kanskje du finner svar på Slimdevice forum:

http://forums.slimdevices.com/

Jeg har alltid fått svar på mine problemer der.
 
B

Back_Door

Gjest
I dag har dette forumet igjen skaffet meg nyttig kunnskap! Takker alle som bidrar! ;)
 
Topp Bunn