Squeezebox 3 testet

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Innlegg
211
Antall liker
0
Ja, det hadde vært interessant å sammenlignet en integrert spiller med en tilsvarende SB+DAC kombo. Jeg har aldri gjort en direkte sammenligning da jeg kjøpte SB+DAC komboen da CD spilleren tok kvelden. Jeg har ikke savnet noe lydmessig fra det jeg har i dag , og til 508 spilleren jeg hadde.
For min egen del så skal det være meget signifikante forskjeller for å gå tilbake til CD spiller/Cd drivverk, da funksjonaliten er så fantastisk mye bedre med SB. Hører mer på musikk nå enn før.

Det er bedre å la rippe programmet slite med CD'er som er vanskelig å spille, enn å la Cd-spilleren jobbe med det ved hver eneste avspilling
 
B

Back_Door

Gjest
Kanskje interessant å se hva Janhella skrev i en tidligere tråd?:


Hvor bra er en hjemmepc og dac kombo?
« Legg inn: 05/24/06 klokken 22:56:16 » Meld fra til admin | Svar med quote

--------------------------------------------------------------------------------
Har nå testet pc & usb dac over lengre tid, og må si at den rene cd-spiller og cd-transportens dager er talte. En pc til 10000-15000kr, sammen med en skikkelig dac, i mitt tilfelle en Twindac + med batteridrift til rundt 25000kr, spiller ringer rundt alt jeg pr. dags dato har hørt og hatt i hjemmet.
Det finnes spillere som er bedre på enkeltparamterer, men som en allrounder, er min påstand, at det skal vanskelig gjøres å finne en bedre musikkformidler, om du så legger 100.000kr eller 200.000kr + på bordet.
Tro det eller ei, men det er enormt mye musikkglede å få for relativt små penger, ved å gå denne veien. Det gjelder bare å komme over den lille terskelen, som den nye teknologien representerer, PRØV!, jeg lover deg at belønnigen er stor, så stor at du knapt vil tro dine egne ører. "
 

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Innlegg
211
Antall liker
0
Jeg meldte den mangelfulle metainformasjonene (tagging) i flacilene til allofmp3, og jaggu har de fikset det. Så nå passer allofmp3 som hånd i hanske sammen med slimserver og flacfiler. Det manglet informasjon om "genre", men denne ønsker man jo ofte å sette selv.

Dette er måten jeg ønsker å kjøpe musikk på nettet, enkelt, raskt og et realtivt stort og voksende utvalg av lossless album. Alle nye album kan kjøpes i fullformat eller lossless, mens eldre album som oftest er i mp3.
Det fine er at man kan velge komprimering, og prisen er pr. kb,. jo mer komprimert desto billigere. Slik skal det jo være. Ulempen med denne prismodellen, er at dobbeltalbum i lossless blir relativt dyre i forhold til for eksempel Platekompaniet. Bruk klienten allTunes når man skal kjøpe musikk, mye enklere og raskere enn å bruke websiden direkte.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.232
Antall liker
4.854
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jeg meldte den mangelfulle metainformasjonene (tagging) i flacilene til allofmp3, og jaggu har de fikset det.
...
Jøsses! Hvem er det disse russerne tror de er? Tyskerne? ::) ;D

Bra initiativ, osan!
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.232
Antall liker
4.854
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Infrants løsninger ser ganske ok ut. Samme med Synology's, men jeg har ikke undersøkt om de importeres til Norge.

Men er man litt nevenyttig, kan man lage seg en musikkserver basert på hyllevare PC hardware, Linux og annen gratis programvare, og spare flere tusenlapper.
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Vurderte en slik, jeg òg. Men slo det fra meg igjen i samme farta. Klasker heller noen ekstra lapper på toppen og lager en skikkelig HTPC. Tenkte også på en Nokia 770 som fjernkontroll.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.232
Antall liker
4.854
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Bestemte meg for å bestille 1TB ReadyNas NV ;)
Jeg kjenner jeg ble litt misunnelig nå. :D
Du kommer vel til å bruke RAID-5, vel?

Tips: Hvis du skal sette opp med RAID-1 eller RAID-5, så kjøp en ekstra disk av samme type og legg på hylla, så har du den klar den dagen en av de andre tar kvelden.

(Husk: Det finnes to typer harddisker; De som allerede har tatt kvelden, og de som kommer til å ta kvelden en eller annen gang i fremtiden :( )
 
B

Back_Door

Gjest
Jeg kjenner jeg ble litt misunnelig nå.  :D
Du kommer vel til å bruke RAID-5, vel?

Tips: Hvis du skal sette opp med RAID-1 eller RAID-5, så kjøp en ekstra disk av samme type og legg på hylla, så har du den klar den dagen en av de andre tar kvelden.

(Husk: Det finnes to typer harddisker; De som allerede har tatt kvelden, og de som kommer til å ta kvelden en eller annen gang i fremtiden  :( )
Må faktisk lære meg å bruke dette. Har oppfattet at det er klare fordeler å bruke raid -5, og satser dermed på det. Utstyret leveres med 4 X 250 GB, og jeg ser at det kan være en god ide å ha en ekstra klar i reserve ;)
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Hvis den leveres med 4x250 og du definerer Raid-5 vil du ha 750GB tilgjengelig.
 
N

nb

Gjest
Om man har N disker i RAID-5 får man plassen til N-1 disker. Må velge mellom hardware- og software-RAID. Fordeler og ulemper meg begge løsningene. Men executive summary for musikkserver-bruk er: Software-RAID.
 
N

nb

Gjest
ReadyNAS benytter hardware-RAID.
Ok, jeg mente på generelt grunnlag. Ingen grunn til å betale dyre dommer for HW-RAID for noe så enkelt som en musikkserver. Samt at om man bruker HW-RAID, risikerer man STORE problemer om selve kontrolleren ryker, da kan man risikere å spore opp en dønn lik kontroller eller i det minste en med samme chip for å kunne bruke arrayet.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.232
Antall liker
4.854
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Ok, jeg mente på generelt grunnlag. Ingen grunn til å betale dyre dommer for HW-RAID for noe så enkelt som en musikkserver. Samt at om man bruker HW-RAID, risikerer man STORE problemer om selve kontrolleren ryker, da kan man risikere å spore opp en dønn lik kontroller eller i det minste en med samme chip for å kunne bruke arrayet.
Ja, bevares. Jeg var bare redd for at noen skulle inntrykk av at SW-RAID er en opsjon på Infrant-boksene.

Det kjekke med slike NAS-løsninger er at de ikke krever særlig mye IT-kunnskap for å ha glede av. Å bytte en kaputt disk i et SW-RAID oppsett på en Linux-server er mer for spesielt interesserte. (Jeg er en av dem.)
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Fint for meg at jeg bare har kjøpt CDer derfra. Så får jeg håpe at de ikke er produsert fra en MP3-master.

Men hey, hører folket forskjell på flac og mp3@192?
Godt spørsmål, som fikk sitt svar med Løkkens blindtest. Dette var forøvrig en 128fil!!! Så mp3 holder absolutt mål...................
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Et relevant spørsmål..........hvis man laster ned en mp3, så kan vel også denne konverteres til flac? Bare tenker på de som tror de får full båndbredde når de laster ned en flac låt..............
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
DAChild: mp3 er et "loss" format d.v.s. originalfilen som konverteres til mp3 mister noe. Du får ikke tilført noe ved å konvertere det til lossless "flac". Loss vil si at deler av informasjonen i originalfilen fjernes og kan ikke rekonstrueres. D.v.s "mp3" til "flac" gavner ikke musikkopplevelsen.
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Er fullstendig klar over dette, teorien min går ut på at du kan kjøpe flac filer fra et nettsted, men at disse er konvertert fra mp3!
 

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Innlegg
211
Antall liker
0
I EAC har man en funksjon for å sammenligene wav filer.

Gjorde da to enkle tester:

1) Kjøpte en flac låt fra Alloffmp3 og sammenlignet med samme låt jeg hadde rippet fra CD. Begge filene konvertert til wav først. Resultat: "696 missing samples"

2) Tok en rippet låt konverterte til MP3 -> Flac -> Wav, sammenlignet så med original filen.
Resultat "Different Samples"

Har aldri brukt denne funksjonen i EAC før, men utfra dette lille eksempelet det kan virke som FLAC låtene kjøpt fra AllofMp3 er konvertert fra den originale Wav filen, og ikke fra en lossy komprimert fil.
 
B

Back_Door

Gjest
Interessant test osan!
Uansett må vi vel belage oss på at det snart er kroken på døren til Alloffmp3?
Det store spørsmålet blir hvor lang tid tar det før en mer "lovlig" kanal kommer og tilbyr noe tilsvarende, men da til en høyere pris?
 
B

Back_Door

Gjest
Referer fra siste nummer av "High Fidelity":

" Jeg er ikke længere det mindste i tvivl om, at det generelt giver en højere lydkvalitet, når musikk bliver afspillet fra en harddisk end direkte fra cd`en. Når det kombineres med de mange, smarte søgemuligheder, som musikkservere i dag tilbyder, er jeg heller ikke det mindste i tvivl om, at harddisken er fremtidens lagermedie for musikk."

Dette er fortsettelse på den artikkel de hadde i forrige nummer om Squeezebox. Der sammenlignet de kvaliteten fra Squeezebox med meget dyre cd-spillere.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Referer fra siste nummer av "High Fidelity":

" Jeg er ikke længere det mindste i tvivl om, at det generelt giver en højere lydkvalitet, når musikk bliver afspillet fra en harddisk end direkte fra cd`en. Når det kombineres med de mange, smarte søgemuligheder, som musikkservere i dag tilbyder, er jeg heller ikke det mindste i tvivl om, at harddisken er fremtidens lagermedie for musikk."

Dette er fortsettelse på den artikkel de hadde i forrige nummer om Squeezebox. Der sammenlignet de kvaliteten fra Squeezebox med meget dyre cd-spillere.
Lagt inn av: Solo Legg inn: 09/20/06 klokken 09:37:25
Hei!
ble litt nysgjerrig på dette og ikke minst om dette virkelig har noe for seg i et high-end anlegg der lydkvalitet og ikke brukervennlighet er viktigst? Noen som har testet dette mot en virkelig god cd-spiller? Hvordan ville for ekesmpel en ECdac+SB spille sammenliknet med en EMC-1?
Jeg og ceroxol testet ut dette på et veldig bra (og dyrt) High-end anlegg. Shootout: VRDS-NEO vs. Apple Airport under hifi generelt. ;D ;D
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Referer fra siste nummer av "High Fidelity":

" Jeg er ikke længere det mindste i tvivl om, at det generelt giver en højere lydkvalitet, når musikk bliver afspillet fra en harddisk end direkte fra cd`en. Når det kombineres med de mange, smarte søgemuligheder, som musikkservere i dag tilbyder, er jeg heller ikke det mindste i tvivl om, at harddisken er fremtidens lagermedie for musikk."

Dette er fortsettelse på den artikkel de hadde i forrige nummer om Squeezebox. Der sammenlignet de kvaliteten fra Squeezebox med meget dyre cd-spillere.

Er det bladet ute ? Så det ikke hos Narvesen...
 
B

Back_Door

Gjest
Sakset fra okt. utgaven av Stereophile:

"With the Squeezebox`s digital output feeding an outboard DAC,"JA" noted a cleanness to the sound that easily surpassed the performance of the Apple Airport Express driving the same DAC. Analog outputs are only okay, however, hence the Class D rating."

M.a.o. mener Stereophile at denne boksen gir et topp resultat når den kobles digitalt til ekstern DAC. Akkurat slik jeg kommer til å gjøre ;) Bruker man den innebygde DAC og analog utgang, er den ok--men heller ikke noe mer enn det..
 
B

Back_Door

Gjest
Hvem retter du spørsmålet til? Jeg har i hvert fall aldri tatt stilling til event. ripping med itunes..
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Nei, sender bare spørsmålet ut i luften, mener å huske jeg har sett noe om dette et sted.
Inntil videre har jeg rippet med iTunes i Lossless mode....
 
B

Back_Door

Gjest
Har et spørsmål som jeg håper noen kan svare på. Dette med musikk via data, er ganske nytt for meg.
Kan jeg kjøpe an SACD-plate, rippe via cd-rom til flac og til slutt spille av via Squeezebox fra min harddisk i full sacd-kvalitet på anlegget? M.a.o. erstatter egentlig en Squeezebox en sacd-spiller også?
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.232
Antall liker
4.854
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Har et spørsmål som jeg håper noen kan svare på. Dette med musikk via data, er ganske nytt for meg.
Kan jeg kjøpe an SACD-plate, rippe via cd-rom til flac og til slutt spille av via Squeezebox fra min harddisk i full sacd-kvalitet på anlegget? M.a.o. erstatter egentlig en Squeezebox en sacd-spiller også?
SACD sin kryptering er såvidt jeg vet ikke knekket, så en SACD kan ikke rippes.

Squeezeboxen kan forøvrig heller ikke spille av SACD-type data (DSD).

Men de fleste SACD-er er av hybrid typen, dvs. de har et rent SACD-lag og i tillegg et vanlig (Red Book) CD-lag som kan spilles av på en vanlig CD-spiller eller rippes som vanlig. Men da blir det naturlig nok ingen SACD-kvalitet på lyden.
 
B

Back_Door

Gjest
SACD sin kryptering er såvidt jeg vet ikke knekket, så en SACD kan ikke rippes.

Squeezeboxen kan forøvrig heller ikke spille av SACD-type data (DSD).

Men de fleste SACD-er er av hybrid typen, dvs. de har et rent SACD-lag og i tillegg et vanlig (Red Book) CD-lag som kan spilles av på en vanlig CD-spiller eller rippes som vanlig. Men da blir det naturlig nok ingen SACD-kvalitet på lyden.
Atter en gang--Takk skal du ha for nyttig info!
Nå vet jeg dette også ;)
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.232
Antall liker
4.854
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Kor søren koplar ein opp Squeezebox? Det er helg, og eg får det ikkje til. Må finne SSID nett, WEP-nøkkel, og så er eg uskker på resten også. Tilkopling vert det ikkje, iallfall.
Det er naturligvis riktig at dersom du har dekning av nett i tillegg til ditt eget, må du vite hva det heter (SSID), og uansett må du vite hva WEP- eller WPA-nøkkelen er dersom nettet er kryptert. Dette gjelder jo generelt for tilkobling til trådløse nett, enten du skal koble til en SB eller en PC.

Får du ikke til det trådløse, er jo et midlertid alternativ å strekke en ethernet-kabel mellom SB'en og din router/switch/hub.
 
Topp Bunn