Squeezebox 3 testet

larsfs123@mail.com

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.07.2003
Innlegg
228
Antall liker
1
Kan nokon kort forklare meg kva ein squezzebox er for noko? Eit slags eksternt lydkort ?
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Kan nokon kort forklare meg kva ein squezzebox er for noko? Eit slags eksternt lydkort ?
Kort fortalt er det et device som henter alle musikkfilene dine trådløst fra pc'en til stereoen i stua,forutsatt at du har trådløst nettverk .
Pga god dac får du overaskende god lyd for en billig penge .
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Kort fortalt er det et device som henter alle musikkfilene dine trådløst fra pc'en til stereoen i stua,forutsatt at du har trådløst nettverk .
Pga god dac får du overaskende god lyd for en billig penge .
Trådløst nettverk er ikke en forutsetning.
Squeezebox leveres i to varianter: Den ene bruker ethernet tilkobling , den andre kan bruke både ethernet og trådløs tilkobling.

Har du bredbåndstilknytning til Internet, kan i tillegg ta inn Internet radio stasjoner, podcasts og mye mer.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Trådløst nettverk er ikke en forutsetning.
Squeezebox leveres i to varianter: Den ene bruker ethernet tilkobling , den andre kan bruke både ethernet  og trådløs tilkobling.

Har du bredbåndstilknytning til Internet, kan i tillegg ta inn Internet radio stasjoner, podcasts og mye mer.

Min har både trådløst og ethernet tilkobling .
Litt tungvint med ethernet ledning inn i stua ,derfor jeg glemte den  8)
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Jeg må spørre, er heeelt grønn : Jeg har en vanlig PC hvor jeg har rippet musikken i WindowsMedia (kan ikke velge oppløsning når jeg ripper tror jeg.., men fortel gjerne om jeg kan dette da..), og jeg har ikke bredbånd.
Tenkte på denne squeezeboks, men kommer jo ikke til å trenge radiokanaler osv. nå.
Kan jeg bruke denne trådløst og trenger jeg kjøbe noe ekstra for å få det til da ?
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
niels,

Squeezebox'en kan utmerket vel benyttes uten å ha (bredbånds-) tilknytning til Internet. Men da får du naturligvis ikke benyttet den verken til Internet radio stasjoner eller til funksjonene som ligger i Squeezenetwork.

Dersom du vil bruke Squeezebox'en trådløst trenger du et trådløst aksess-punkt på hjemme-nettet ditt, og Squeezeboxen må være den varianten med trådløst nettverksgrensesnitt.

Alternativt kan du trekke en krysset ethernet-kabel direkte fra PC'en til Squeezebox'en.

EDIT: Med det utstyret ditt, vil du sannsynligvis ønske å ha musikken enten i .wav format eller et "lossless" komprimert format, f.eks FLAC. Windows Media tror jeg kan være både lossy og lossless. Det avhenger av hvilken programvare du benytter. Squeezebox'en kan spille Windows Media lydfiler.

Er du ute etter optimal lyd, er anbefalingen å rippe med EAC (Exact Audio Copy), og lagre i FLAC format. Både EAC og FLAC-enkoderen er gratis.
 

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Innlegg
211
Antall liker
0
Jo, du kan velge losless. Gå på Tools/Option Rip Music. Det er en stor andel av SB brukeren som benytter Flac og da gjerne rippet via programmet Exact Audio Copy, men det finnes mange alternativer. Det er en fordel å bruke losless for da er man fremtidsikker ved at man kan gjenskape orginalen og eventuellt konvertere til andre formater.
Jeg tenkte heller ikke så mye på radio, men etterhvert har jeg brukt dette mye. Podcast og integrasjon med Pandora gjør at det er mer enn en vanlig radio.  Tuneren har derfor støvet ned etter at SB har kommet i hus.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Jo, du kan velge losless. Gå på Tools/Option Rip Music. Det er en stor andel av SB brukeren som benytter Flac og da gjerne rippet via programmet Exact Audio Copy, men det finnes mange alternativer. Det er en fordel å bruke losless for da er man fremtidsikker ved at man kan gjenskape orginalen og eventuellt konvertere til andre formater.
Jeg tenkte heller ikke så mye på radio, men etterhvert har jeg brukt dette mye. Podcast og integrasjon med Pandora gjør at det er mer en vanlig radio.  Tuneren har derfor støvet ned etter at SB har kommet i hus.
Har du tips til hvordan man får Pandora til å virke ?
Når jeg prøvde å registrere meg ,fikk jeg beskjed om at det ikke var tilgjengelig i mitt land pga lover og regler ettellerannet,men at de jobbet kontinuerlig med saken .
 

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Innlegg
211
Antall liker
0
Jeg bare skrev en ZIP adresse i USA. For eksempel fra den gamle tv serien: 90210
 
C

cpc

Gjest
Den er også testet i nyeste Stereophile, og benyttes nå daglig av bladets redaktør John Atkinson.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.169
Antall liker
4.758
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
fy f.....


håper ikke dette er en del av stua, der event. andre familiemedlemmer må traske forbi.... :eek:
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
173
Torget vurderinger
2
Squeezeboxen får bra kritikk i siste High Fidelity også.

Frode
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Først , hvis det er John Atkinson sin leilighet vi ser der, ja da er jeg skuffet ! Men, ser han stadig har hans Yamaha "computer-spille" også...
Har han kuttet matten stolen står på for å få mindre "plastic refleksjoner" ? Dødslekkert teppe, amerikansk ?

Ellers, Frode, ja, jeg vil vel gå så langt å sige at skal man tro på High Fidelity da var dette dødsdommen til cd spillere som vi kjender dem. Ikke noe overraskende egentlig, jeg har aldrig vært imponert over cd spillere.
At en squeezeboks til ca. 2500 kr spiller bedre enn en Mark Levinson til gud vet hvor mange kroner er bra og gir mig troen på hifi tilbake igjen egentlig. Leser man testen lurer man på hvad man skal med en cd spiller ?
 

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
fy f.....


håper ikke dette er en del av stua, der event. andre familiemedlemmer må traske forbi....  :eek:
Himmel og hav . Her har vi en utfordring med støvsugeren ja.
Over middels intresse i Elektronikk her ja ,se ledningene i øvre høyre bildehjørne
Han har heller ikke vært på IKEA og kjøpt Cd Hyller ,han har brukt pengene til ledninger
;D
 

Kvasar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
184
Antall liker
0
Hvem forhandler dette utstyret i NORGE ??
 

oddmund

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
74
Antall liker
0
Squeezbox'en er kjempegreier. Har omtrent ikke brukt cd-spilleren etter at jeg fikk dingsen i hus i april/mai. Helt klart CD-spillerens død..
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.154
Antall liker
683
Torget vurderinger
1
Danske HF har en spennende artikkel på 6-7 sider om nettverksspillere deriblant Squeez som fikk kjempeattester og ble sammenlignet med ML sin CD-37.

HF følger opp med en artikkel neste nummer om konvertering og tags.

Kanskje på tide å gjøre de konservative dinosaurusene i Fidelity oppmerksom på hva som skjer der ute.....
 
O

OivindJ

Gjest
Himmel og hav . Her har vi en utfordring med støvsugeren ja.
Over middels intresse i Elektronikk her ja ,se ledningene i øvre høyre bildehjørne
Han har heller ikke vært på IKEA og kjøpt Cd Hyller ,han har brukt pengene til ledninger
;D
..og de to ML monoblokkene. De fortjener å stå i et penere rom. :)
 
O

OivindJ

Gjest
Kanskje på tide å gjøre de konservative dinosaurusene i Fidelity oppmerksom på hva som skjer der ute.....
Jeg vil veeeeldig gjerne se en test av: Pc, Foobar, EAC med en dyrere hifi-dac i Fidelity.
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.245
Antall liker
3.199
Torget vurderinger
49
Jeg bare skrev en ZIP adresse i USA. For eksempel fra den gamle tv serien: 90210
;D "fine" funka bra d.....
 

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Innlegg
252
Antall liker
2
Har testet min Squeezebox for første gang i kveld. Sitter med Grado SR-60 koblet direkte til hodetelefonutgangen, og spiller av FLAC fra pc. Hvordan låter det? Jo, meget godt i mine ører. Oppløst og presis. Var redd Squeezeboxen skulle låte lyst, da andre har hintet om dette. Jeg er ikke av denne oppfatningen, men ville heller karakterisere lyden som på den mørke siden, men allikevel godt oppløst. Synes faktisk dette låter temmelig "analogt". Skal jo selvfølgelig legges til at SR-60 har en ganske mørk klang.

Squuezern skal etterhvert inn i et oppsett sammen med B&W M 1 sattelitter og B & W PV 1 subwoofer i high gloss svart:


Tror det kan bli ganske fett!

Forslag til forsterker?
 

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Innlegg
211
Antall liker
0
Så skvisboksen er ikke funnet verdig en plass i hovedanlegget?
 

liern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2003
Innlegg
252
Antall liker
2
Så skvisboksen er ikke funnet verdig en plass i hovedanlegget?
Regner med denne var til meg...

Joda, er dette som blir hovedanlegget. Bildene og informasjon under "mitt anlegg" begynner å bli temmelig foreldret, har vært mange bytter siden da...  ;)

Har flyttet inn i ny leilighet, og her trenger jeg noe som låter tøft, men som tar liten plass. Ideelt sett ville jeg nok satset på Squeezebox rett i en Lyngdorf TDA 2200 med roomperfect og B&W 805s. Men har verken råd eller plass foreløpig....  :mad:
 
P

Parelius

Gjest
Mulig jeg ikke er helt på høyden her, angående hva denne boksen utretter. Jeg har forstått det slik at mange bruker boksen og kobler den til en ekstern DAC. Hvis så er tilfellet, hva er forskjellen på/fordelen med bruk av Squeezebox vs. Airport Express fra Apple?
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg savner også muligheten til å "velge"/"styre" iTunes fra godstolen.
SB kan være et alternativ, men takler ikke AppleLossless? som jeg har brukt på mine foreløpig nær 600 cder lagt inn på HD La Cie/mac
Jeg linket for noen måneder siden til en fjernkontroll som Keyspan skulle lansere i mai.
Denne har det plutselig blitt helt stille om på deres egen side.
Denne skulle være rf styrt og med en liten lcd skjerm, og dermed noe en kunne bruke som fjerkontroll for iTunes uansett hvilket rom en måtte ønske å bruke den(dersom flere airportexpres/anlegg)
Jeg får bare vente og tror nok det snart dukker opp noe som vil pase for mitt behov rundt dette.
Nevnte Keyspan virker å være det som vil passe meg best, får håpe den snart er tilgjengelig eller enda bedre at apple kommer med en tilsvarende.
Mvh.KW
 

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Innlegg
211
Antall liker
0
Apple Lossless er ikke noe problem. Den blir konvertert til Flac og sendt til spilleren der den blir konvertert til WAV før avspilling.  Det som kan være et problem er hvis man ønsker å kjøpe låter i itunes av en eller annen grunn, men det fins jo enkle knep for å unngå kopikontrollen.
 
B

Back_Door

Gjest
Kan man ikke høre på musikk kjøpt fra iTunes via Squeezebox? Finnes event. andre steder man kan kjøpe musikk "tapsfritt" via nettet for dette formål?
 

osan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2004
Innlegg
211
Antall liker
0
Vel, det finnes jo en som heter allofmp3 men det skal man kanskje ikke si høyt ;)
Trikset med låter kjøpt i itunes, er å brenne låten til cd og rippe den tilbake til hardisk. Har ikke prøvd det selv.
 
P

Parelius

Gjest
Kan man ikke høre på musikk kjøpt fra iTunes via Squeezebox? Finnes event. andre steder man kan kjøpe musikk "tapsfritt" via nettet for dette formål?
Hvorfor skal en ikke kunne det? Den støtter da AAC.
 
B

Back_Door

Gjest
Hvorfor skal en ikke kunne det? Den støtter da AAC.
Jeg forholder meg kun til påstanden fra "Osan". Kan ikke fatte at det skulle være riktig. iTunes legger begrensninger til hvilke datamaskiner som skal få tilgang til musikken din, samt hvor mange ganger den samme låten kan brennes til cd. Du får heller ikke lastet musikken over på f.eks. en mobiltelefon. At det skal være noen form for begrensning på å lytte til egen nedlastet musikk trådløst overført via Squeezebox til et stereoanlegg, kan jeg ikke forstå. Setter pris på om noen kan avklare forholdet.
 
Topp Bunn